Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rien10 schreef:Dat mag niet, dat is discriminatie.
Discriminatie mag niet, dat is onwettig.
Iets stom vinden mag wel.
Je kan het nog 100 keer anders verwoorden, discriminatie mag niet. Niet naar geloof (!) niet naar gender, niet naar afkomst, gewoon niet.
Als ik iets wil afkraken dan klinkt dat als "Die SGP is een graftakke bende van gedegenereerde machtswellustige witte ouwe mannen die volkomen van de pot gerukt zijn."
juval schreef:prima dan.. maar ook deze gedegenereerde machtswellustige witte ouwe mannen die van de pot gerukt zijn hebben een achterban en 3 zetels in de kamer, en dus bestaansrecht.
Ik heb net naar dhr Stoffer geluisterd tijdens het debat... die komt mij toch niet over als een machtswellustige witte oude van de pot gerukte gedegenereerde man. Hij lijkt me best aardig en intelligent verder. Maar ook daarover mogen meningen verschillen.
rien10 schreef:Dat mag niet, dat is discriminatie.
Je kan het nog 100 keer anders verwoorden, discriminatie mag niet. Niet naar geloof (!) niet naar gender, niet naar afkomst, gewoon niet.
Als ik iets wil afkraken dan klinkt dat als "Die SGP is een graftakke bende van gedegenereerde machtswellustige witte ouwe mannen die volkomen van de pot gerukt zijn."
anjali schreef:rien10 schreef:Dat mag niet, dat is discriminatie.
Lekker joh. Gelukkig zijn de meeste SGP-ers niet agressief. Wij vertrouwen op God en dat die alles tenslotte ten goede zal keren. Gelovige mensen hebben ook recht op een partij he en de SGP is veel ouder dan de meeste Bokkers die zich ertegen keren. er zijn meer partijen met een C in de naam maar die zijn zo verwereldlijkt dat het nergens meer naar lijkt. En nog even een persoonlijke noot van mij, ik ben niet Gereformeerd en heb nooit SGP gestemd maar bijna altijd heel links: maar die partijen interesseert het niets dat onschuldige weidedieren waaronder mijn pony door wolven worden verslonden en de SGP snapt dat wel. De Heer is mijn herder dus.![]()
anjali schreef:Lekker joh. Gelukkig zijn de meeste SGP-ers niet agressief.
anjali schreef:Gelovige mensen hebben ook recht op een partij he
anjali schreef:maar die partijen interesseert het niets dat onschuldige weidedieren waaronder mijn pony door wolven worden verslonden en de SGP snapt dat wel.
Lughnassadh schreef:Immers, de vrouwen staan achter deze overtuiging en voelen zich dus niet gediscrimineerd lijkt me.
Avalanche schreef:Lughnassadh schreef:Immers, de vrouwen staan achter deze overtuiging en voelen zich dus niet gediscrimineerd lijkt me.
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Mensen kunnen namelijk gehersenspoeld worden, en zich dus niet gediscrimineerd voelen, terwijl als we de situatie aan de wet toetsen, dat wel gebeurt. We hebben een objectieve definitie van discriminatie, die niets te maken heeft met hoe mensen zich voelen.
Hier de link
Discriminatie is mensen anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van (persoonlijke) kenmerken. Deze kenmerken worden discriminatiegronden genoemd.
Discriminatie op de volgende gronden is wettelijk niet toegestaan:
godsdienst
levensovertuiging
politieke gezindheid
ras
geslacht
nationaliteit
seksuele gerichtheid
burgerlijke staat
handicap of chronische ziekte
leeftijd
Lughnassadh schreef:True maar als je het dan objectief zou bekijken conflicteren godsdienst en geslacht met elkaar bij dit vraagstuk. Zeg je dat zij binnen hun eigen groep niet zo mogen handelen dan discrimineer je op basis van godsdienst.
Lughnassadh schreef:Handelen ze volgens hun godsdienst, wat ze volgens hun statuten dus niet doen wat ook klopt want er zijn vrouwelijke SGP'ers in de politiek, dan discrimineren ze op basis van geslacht.
Lughnassadh schreef:Ik vind dat hersenspoelen geen argument. Zeker tegenwoordig niet met alle mogelijkheden en kanalen die we hebben. Mensen hebben zelf ook een verantwoordelijkheid.
Lughnassadh schreef:Oftewel de kerkelijke macht mag niet in dezelfde handen zijn als de staatskundige macht en ze mogen geen invloed uitoefenen op elkaars beslissingen.
Avalanche schreef:Dat zou een rechter moeten bepalen, maar ze spelen met de grenzen van de wet. Een stabiele achterban is niet bepalend of iets wettelijk is of niet.
Klopt, er is vrijheid van religie, maar in Nederland mag religie niet discrimineren.
juval schreef:Is dat dan een reden om deze partij te verbieden? Een partij die al heel lang meedoet, de oudste meen ik, en een stabiele kleine achterban heeft.
er is vrijheid van religie. Maar religie discrimineert ook.
In vrijwel alle religies is er een groot verschil in de rol van man en vrouw.
Lughnassadh schreef:Ava, even kort, ik moet weg en voorlopig geen tijd, ik onderschat die invloed zeker niet. Ik weet dondersgoed hoe het werkt in orthodoxe stromingen binnen religies. Maar het gaat mij te ver om een orthodoxe stroming meteen als sekte bestempelen.
En nogmaals, de SGP handelt binnen de wet. Dat doen alle politieke partijen in NL die in meer of mindere mate op een levensbeschouwing gestoeld zijn.
Mijne inziens is dat binnen de Nederlandse wetgeving dus geen probleem omdat de wet in Nederland zodanig is dat daadwerkelijk macht vanuit de kerk niet kan. Immers een aartsbisschop kan geen premier worden en de premier of koning geen kerkleider. En natuurlijk pogen ze invloed uit te oefenen. Dat doen ze ook allemaal. Immers als het bijv. aan de PVDD ligt worden we allemaal veganistisch, D66 wil een ruimere euthanasiewet en de PVV wil een asielstop.
Daarbij kun je je afvragen of het oké is om in een democratie groepen uit te sluiten. Immers als alleen seculiere partijen toegestaan zijn wordt een deel de van de bevolking niet gehoord. Daarbij bieden zij ook tegenwicht aan seculiere opvattingen. Macht/zeggenschap bij een bepaalde groepering is nooit goed.
juval schreef:Is dat dan een reden om deze partij te verbieden? Een partij die al heel lang meedoet, de oudste meen ik, en een stabiele kleine achterban heeft.
Lughnassadh schreef:Ava, even kort, ik moet weg en voorlopig geen tijd, ik onderschat die invloed zeker niet. Ik weet dondersgoed hoe het werkt in orthodoxe stromingen binnen religies. Maar het gaat mij te ver om een orthodoxe stroming meteen als sekte bestempelen.
En nogmaals, de SGP handelt binnen de wet. Dat doen alle politieke partijen in NL die in meer of mindere mate op een levensbeschouwing gestoeld zijn.
Mijne inziens is dat binnen de Nederlandse wetgeving dus geen probleem omdat de wet in Nederland zodanig is dat daadwerkelijk macht vanuit de kerk niet kan. Immers een aartsbisschop kan geen premier worden en de premier of koning geen kerkleider. En natuurlijk pogen ze invloed uit te oefenen. Dat doen ze ook allemaal. Immers als het bijv. aan de PVDD ligt worden we allemaal veganistisch, D66 wil een ruimere euthanasiewet en de PVV wil een asielstop.
Daarbij kun je je afvragen of het oké is om in een democratie groepen uit te sluiten. Immers als alleen seculiere partijen toegestaan zijn wordt een deel de van de bevolking niet gehoord. Daarbij bieden zij ook tegenwicht aan seculiere opvattingen. Macht/zeggenschap bij een bepaalde groepering is nooit goed.
BrankaZ schreef:juval schreef:Is dat dan een reden om deze partij te verbieden? Een partij die al heel lang meedoet, de oudste meen ik, en een stabiele kleine achterban heeft.
Klopt en ik meen dat de vrijheid van godsdienst zelfs boven het verbod op discriminatie komt (maar ben daar niet helemaal zeker van).
Er zijn in ieder geval situatie waar het op gespannen voet met elkaar staat. Denk maar eens aan hoe recent ouders verplicht werden om een antihomoverklaring te tekenen als ze wilden dat hun kind werd toegelaten. Anderzijds is godslastering verboden, terwijl veel mensen niet religieus zijn en dingen als grapje zien die anderen als laster ervaren.
anjali schreef:juval schreef:Is dat dan een reden om deze partij te verbieden? Een partij die al heel lang meedoet, de oudste meen ik, en een stabiele kleine achterban heeft.
Man en vrouw ZIJN ook heel verschillend. De vrouw is toch degene die een kind kan krijgen en zogen. Als ik een paard ga kopen (of een koe\stier, daar is het verschil nog duidelijker) dan heb ik een voorkeur voor een mannelijk of vrouwelijk dier. Mannelijk en vrouwelijk is evenveel waard, ze zijn complementair. De een kan niet zonder de ander .Anders kan de soort zich niet meer voortplanten.In de natuur is dit heel logisch en duidelijk. Alleen de soort "mens" vindt het kennelijk soms nodig om dit in twijfel te trekken en er moeilijk over te doen.
anjali schreef:juval schreef:Is dat dan een reden om deze partij te verbieden? Een partij die al heel lang meedoet, de oudste meen ik, en een stabiele kleine achterban heeft.
Man en vrouw ZIJN ook heel verschillend. De vrouw is toch degene die een kind kan krijgen en zogen. Als ik een paard ga kopen (of een koe\stier, daar is het verschil nog duidelijker) dan heb ik een voorkeur voor een mannelijk of vrouwelijk dier. Mannelijk en vrouwelijk is evenveel waard, ze zijn complementair. De een kan niet zonder de ander .Anders kan de soort zich niet meer voortplanten.In de natuur is dit heel logisch en duidelijk. Alleen de soort "mens" vindt het kennelijk soms nodig om dit in twijfel te trekken en er moeilijk over te doen.