Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Anna79 schreef:Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Welk van Israëls vijanden doet alle mogelijke moeite om de burgers van de vijand te waarschuwen om een veilig heenkomen te zoeken omdat onder hun huizen een terroristische organisatie tunnels heeft zitten met wapens (ja precies ook in Libanon).
Over Iran, de bevolking heeft het daar niet best. Zag onlangs een hartbrekend filmpje waarin mensen smeekten om hun land aan te vallen in de hoop eindelijk verlost te worden van hun onderdrukking.
Deze oorlog met westerse ogen bekijken kan niet, dan vind je geen logica. Ik vind oorlog ook verschrikkelijk maar ik zie Israël zijn best doen om burgerslachtoffers te voorkomen hetgeen lastig is als de vijand ze gebruikt als menselijk schild.
Iran schiet gewoon random op heel Israël, zonder succes overigens. Iran heeft volgens mijn informatie (Amir Tsarfati op telegram) 1 Palestijn en een Jordanees vermoord met hun raketten. Wel hebben vanavond 2 palestijnen die in Israël werkten 6 burgers vermoord bij een schietpartij.
Anna79 schreef:Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Welk van Israëls vijanden doet alle mogelijke moeite om de burgers van de vijand te waarschuwen om een veilig heenkomen te zoeken omdat onder hun huizen een terroristische organisatie tunnels heeft zitten met wapens (ja precies ook in Libanon).
Over Iran, de bevolking heeft het daar niet best. Zag onlangs een hartbrekend filmpje waarin mensen smeekten om hun land aan te vallen in de hoop eindelijk verlost te worden van hun onderdrukking.
Deze oorlog met westerse ogen bekijken kan niet, dan vind je geen logica. Ik vind oorlog ook verschrikkelijk maar ik zie Israël zijn best doen om burgerslachtoffers te voorkomen hetgeen lastig is als de vijand ze gebruikt als menselijk schild.
Iran schiet gewoon random op heel Israël, zonder succes overigens. Iran heeft volgens mijn informatie (Amir Tsarfati op telegram) 1 Palestijn en een Jordanees vermoord met hun raketten. Wel hebben vanavond 2 palestijnen die in Israël werkten 6 burgers vermoord bij een schietpartij.
Anna79 schreef:Ik ga even op je laatste zin in, logisch nadenken, nogmaals met een Westerse bril kijken naar dit conflict is niet logisch en daarom ook zo onbegrijpelijk. Je hebt echt kennis nodig van het midden oosten,daar heb je geen democratie (behalve Israël). En houd Iran maar niet de hand boven het hoofd, Iran is uit op de totaalvernietiging van Israël. Ook van Amerika trouwens. Overigens zijn de hele radicale moslims sowieso anti westerse wereld. Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.
Anna79 schreef:Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.
Imre schreef:Anna79 schreef:Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.
Zo raar is dat op zich niet. Onderdrukte minderheden die andere onderdrukte minderheden steunen.
Anna79 schreef:Je ziet hiermee heel duidelijk dat ze totaal niet weten wie ze steunen, dat wil ik ermee zeggen. De vaak geopperde 2 Staten oplossing overigens is iets wat de Palestijnen pertinent niet willen Israël heeft daar wel open voor gestaan.
hwn schreef:Trouwens: recht op zelfverdediging geldt enkel als het over je eigendom gaat, niet om gestolen goed zoals andermans land. Israel is een koloniale bezetter die nog steeds terrein wil uitbreiden en die aan alles en iedereen zijn laars lapt. Ieder ander land was al keihard afgestraft voor zo'n gedrag. Beetje logisch denken is hier wel op zijn plaats.
mysa schreef:Iets met twee broers, was het toch? Vandaar dat DNA.
Anna79 schreef:Iran heeft vooraf gewaarschuwd en niet op burgerdoelen geschoten. Dat is het punt.Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Eulogy schreef:Excuus, dat was inderdaad een ongenuanceerde uitspraak. Hoewel er wel joden die beschuldigd worden van misbruik, "makkelijk" naar Israël vluchten: https://www.timesofisrael.com/many-accu ... el-report/
Maar goed, dat is hier inderdaad niet erg relevant.
Anna79, wij gaan het denk ik niet eens worden. Waar moeten mensen in Gaza in godsnaam heen? Israël valt ook scholen, ziekenhuizen, kampen etc aan die zogenaamd veilig waren. Waar moet je heen? Je bent nergens veilig. Er is geen onderdak, geen infrastructuur meer over. Er zijn vaak zelfs geen tenten, en in een tent ben je ook niet veilig. En als we het over een menselijk schild hebben: waarom denk je dat veel Israëlische militaire doelen zich in dichtbevolkte gebieden bevinden?
Overigens waarschuwt Israël zeker niet altijd vooraf (of in het geval van Libanon, niet iedereen, afgezien nog van het feit dat mensen vaak zelf niet weten of ze in de buurt van een Hezbollah doel wonen), om maar een van de vele vreselijke voorbeelden te noemen; https://www.cnn.com/2024/08/10/middleea ... index.html
Daarnaast is het zogenaamde militaire doel (het 'verslaan van Hamas') onmogelijk. Wat denk je dat dit soort bloedbaden voor gevolg hebben op de radicalisatie van de bevolking?
Daarnaast: zowel Hamas als Hezbollah bestaan als een reactie op de Israëlische agressie. Hamas is zelfs gesteund en gefinancierd door oa Israël. Dat is geen gekke conspiracy theory, het staat vast dat Israël Hamas heeft gesteund om een seculier alternatief (en daarmee wellicht een oplossing voor de hele kwestie) te ondermijnen (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli ... _for_Hamas en https://www.timesofisrael.com/for-years ... our-faces/ maar aan bronnen geen tekort).
Vind je 7 oktober daadwerkelijk een ongeprovoceerde, random aanval? Ik wil overigens absoluut niet zeggen dat ik het goedkeur (en ja, uiteraard heb ik de beelden gezien, en de claims, die achteraf weerlegd zijn zoals de zogenaamde onthoofde baby's, meegekregen). Maar vergeet de 75 jaar die eraan vooraf zijn gegaan niet. De voortdurende agressie en controle over Gaza, ook na de formele terugtrekking en het zogenaamde einde van de bezetting. Of het geweld en de illegale (want dat lijken mensen nog wel eens te vergeten) kolonialisering van de Westoever.
Dodentallen die gerapporteerd worden "door Hamas" zijn overigens keer op keer betrouwbaar gebleken (waaronder door Mossad zelf, https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(24)01169-3/fulltext )
Wat je vraag betreft: ik zie niet in wat de zogenaamde veiligheid van de LHBTQ gemeenschap in een land te maken heeft met het steunen van de onderdrukte bevolking van dat land. Dat je er als LHBTQ persoon "wordt uitgekotst" (gekke woordkeuze, maar soit) heb je neem ik aan meegemaakt? Of waar baseer je dit op? En daarnaast, ik zou als vrouw ook vrijwel geen rechten hebben in het huidige Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat de bevolking geen steun verdient of dat we Afghanistan (opnieuw!) plat moeten bombarderen. Laten we niet doen alsof we ons daadwerkelijk allemaal zo'n zorgen maken over de rechten van minderheden in Arabische en moslimlanden.