Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:36

En Hamas verstopte zich tussen de Palestijnen. Vergis je niet hoewel ik mij afvraag of Israel niet te ver gaat, wil niet weten wat voor horror we zouden zien als de agressie in die intensiteit /succes van de andere kant af zou komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:39

Geen enkele burger slachtoffer van welke kant dan ook is goed te praten… als je het goed wil doen dan doe je dit zonder verdere “collateral damage”.

Er zijn zoveel mensen die hier onder lijden… ik hoop oprecht dat het ooit stopt, maar denk dat er nog een hele lange weg te gaan is voor er in die regio vrede is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:43

Israel gaat zeker veel te ver en dat is erg jammer want zo verliezen ze de (morele) steun die ze wel degelijk hard nodig hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:48

Ik hoop oprecht dat de regering in Israël omgegooid gaat worden en dat er mensen komen met een groter empatisch vermogen, denk dat dat al een wereld van verschil kan zijn. Dat er meer naar oplossingen word gekeken voor de lange termijn die ten goede komen voor alle burgers woon achtend in Israël/Palestina

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:48

Anna79 schreef:
Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Welk van Israëls vijanden doet alle mogelijke moeite om de burgers van de vijand te waarschuwen om een veilig heenkomen te zoeken omdat onder hun huizen een terroristische organisatie tunnels heeft zitten met wapens (ja precies ook in Libanon).
Over Iran, de bevolking heeft het daar niet best. Zag onlangs een hartbrekend filmpje waarin mensen smeekten om hun land aan te vallen in de hoop eindelijk verlost te worden van hun onderdrukking.
Deze oorlog met westerse ogen bekijken kan niet, dan vind je geen logica. Ik vind oorlog ook verschrikkelijk maar ik zie Israël zijn best doen om burgerslachtoffers te voorkomen hetgeen lastig is als de vijand ze gebruikt als menselijk schild.
Iran schiet gewoon random op heel Israël, zonder succes overigens. Iran heeft volgens mijn informatie (Amir Tsarfati op telegram) 1 Palestijn en een Jordanees vermoord met hun raketten. Wel hebben vanavond 2 palestijnen die in Israël werkten 6 burgers vermoord bij een schietpartij.

Jij doet wat veel mensen doen , ik denk dat iedereen hier anti Hamas en andere terroristen is maar ook de REGERING NETANYAHU, even dik zodat het duidelijk is, veroordelen voor meer dan 40.000 doden waaronder 20000 kinderen en vrouwen. Om over de gewonden maar niet te spreken . Dat is niet anti Israël of anti Joods maar anti moordpartijen .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:52

Ik vind dat het hier reuze meevalt hoor. Uitspraken die je voorbij ziet komen op sociaal media zoals “ze moeten dat daar helemaal platbombarderen, ben je meteen van de kolonisten af “ (over Israël) etc. Dat vind ik walgelijke uitspraken… ik denk inderdaad dat iedereen het erover eens is dat alle burger slachtoffers, van welke kant dan ook, vreselijk zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 05:58

Anna79 schreef:
Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Welk van Israëls vijanden doet alle mogelijke moeite om de burgers van de vijand te waarschuwen om een veilig heenkomen te zoeken omdat onder hun huizen een terroristische organisatie tunnels heeft zitten met wapens (ja precies ook in Libanon).
Over Iran, de bevolking heeft het daar niet best. Zag onlangs een hartbrekend filmpje waarin mensen smeekten om hun land aan te vallen in de hoop eindelijk verlost te worden van hun onderdrukking.
Deze oorlog met westerse ogen bekijken kan niet, dan vind je geen logica. Ik vind oorlog ook verschrikkelijk maar ik zie Israël zijn best doen om burgerslachtoffers te voorkomen hetgeen lastig is als de vijand ze gebruikt als menselijk schild.
Iran schiet gewoon random op heel Israël, zonder succes overigens. Iran heeft volgens mijn informatie (Amir Tsarfati op telegram) 1 Palestijn en een Jordanees vermoord met hun raketten. Wel hebben vanavond 2 palestijnen die in Israël werkten 6 burgers vermoord bij een schietpartij.

Geloof je dat nu werkelijk zelf? Iran heeft niet de bedoeling gehad om slachtoffers te maken, ze hebben zelfs de VS geïnformeerd. Doe nu niet alsof Israel onschuldig is: zij bezetten land dat niet van hen is, en willen er duidelijk nog meer.

Kijk maar eens naar verslagen van de VN hoe vaak Israel al op de vingers is moeten getikt zijn, dan snap ik je helemaal niet. Israel doet helemaal zijn best niet om burgerslachtoffers te voorkomen, ze hebben het ook al heel vaak open en bloot gezegd dat alle Palestijnen hun vijand zijn, zelfs de kinderen en de dieren.

En als je nog gelooft in de heiligheid van Israel (ik verbaas me altijd dat er nog mensen zijn die zo denken anno 2024) en hun bedoelingen: ze zijn al grond aan het verkopen in Libanon: https://www.instagram.com/p/DAjM_oLPpRe ... SM-VpmY3Iw

Trouwens: recht op zelfverdediging geldt enkel als het over je eigendom gaat, niet om gestolen goed zoals andermans land. Israel is een koloniale bezetter die nog steeds terrein wil uitbreiden en die aan alles en iedereen zijn laars lapt. Ieder ander land was al keihard afgestraft voor zo'n gedrag. Beetje logisch denken is hier wel op zijn plaats.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:40

Ik ga even op je laatste zin in, logisch nadenken, nogmaals met een Westerse bril kijken naar dit conflict is niet logisch en daarom ook zo onbegrijpelijk. Je hebt echt kennis nodig van het midden oosten,daar heb je geen democratie (behalve Israël). En houd Iran maar niet de hand boven het hoofd, Iran is uit op de totaalvernietiging van Israël. Ook van Amerika trouwens. Overigens zijn de hele radicale moslims sowieso anti westerse wereld. Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:10

Anna79 schreef:
Ik ga even op je laatste zin in, logisch nadenken, nogmaals met een Westerse bril kijken naar dit conflict is niet logisch en daarom ook zo onbegrijpelijk. Je hebt echt kennis nodig van het midden oosten,daar heb je geen democratie (behalve Israël). En houd Iran maar niet de hand boven het hoofd, Iran is uit op de totaalvernietiging van Israël. Ook van Amerika trouwens. Overigens zijn de hele radicale moslims sowieso anti westerse wereld. Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.

Ja dat is wat ik ook helemaal niet snap!! LHBTQ-ers die achter de Palestijnen aanlopen???! Terwijl die je gelijk vermoorden. In Israel daarentegen, vooral in Tel Aviv, is een levendige scene van\voor deze personen. Was dat niet Dana International, iemand uit die groep, die ooit het Eurovisie Songfestival heeft gewonnen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:29

Anna79 schreef:
Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.

Zo raar is dat op zich niet. Onderdrukte minderheden die andere onderdrukte minderheden steunen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:02

Imre schreef:
Anna79 schreef:
Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.

Zo raar is dat op zich niet. Onderdrukte minderheden die andere onderdrukte minderheden steunen.

Je ziet hiermee heel duidelijk dat ze totaal niet weten wie ze steunen, dat wil ik ermee zeggen. De vaak geopperde 2 Staten oplossing overigens is iets wat de Palestijnen pertinent niet willen Israël heeft daar wel open voor gestaan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:15

Anna79 schreef:
Je ziet hiermee heel duidelijk dat ze totaal niet weten wie ze steunen, dat wil ik ermee zeggen. De vaak geopperde 2 Staten oplossing overigens is iets wat de Palestijnen pertinent niet willen Israël heeft daar wel open voor gestaan.

Hamas heeft open gestaan voor het tekenen van de voorstellen voor staakt-het-vuren, het was Israel die dat steeds heeft tegengehouden. Dit speelt al zo ontzettend lang, op enig punt wil de ene partij dit en de andere partij dat, en op een ander moment is dat andersom, afhankelijk van de omstandigheden op dat moment. Het is en verrekte ingewikkelde situatie waar ook nog eens ontzettend veel andere landen en partijen zich mee willen bemoeien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:30

hwn schreef:
Trouwens: recht op zelfverdediging geldt enkel als het over je eigendom gaat, niet om gestolen goed zoals andermans land. Israel is een koloniale bezetter die nog steeds terrein wil uitbreiden en die aan alles en iedereen zijn laars lapt. Ieder ander land was al keihard afgestraft voor zo'n gedrag. Beetje logisch denken is hier wel op zijn plaats.

Volgens mij is dit ook al lang geleden in dit topic aan de orde geweest maar de rechtmatigheid ligt heel complex. Ondanks alle uitleg blijf je dit maar roepen. Dus misschien moet je wat meer in de geschiedenis van het Joodse volk duiken voordat je wat roept en voor je anderen verwijt niet logisch na te denken. Het is geen kwestie van "wie woonde er het eerst"? De meeste landen zoals we die nu kennen zijn in de 19e en 20e eeuw gevormd obv zich aan elkaar verwant voelende volkeren.
Voor Israel en de Palestijnen geldt dat beide van oorsprong uit het gebied komen. Zelfs hun dna blijkt aan elkaar verwant te zijn doordat de volkeren die er toen leefden zich met elkaar mengden.
https://www.nationalgeographic.nl/weten ... n-en-joden

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:27

Iets met twee broers, was het toch? Vandaar dat DNA.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:41

mysa schreef:

Haha ja als je heel ver teruggaat in de geschiedenis, zijn we eigenlijk allemaal 1 grote familie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:37

Ik had vanmorgen nog contact met iemand die in Israel woont. Gisteren 4 keer in een schuilkelder gezeten wegens de aanvallen van Iran, nu is dat voorbij. Hij zegt gewoon doodleuk: Iran begon, dus wij gaan nu terugslaan. Verder moeten we Hezbollah in Libanon nog verslaan.
En de gewone inwoners hebben vaak ook 'military and weapons' schrijft hij.

Verder was hij vorige week nog in Haifa, en toen ging daar het luchtalarm af en hij hoopt dit weekend te gaan duiken in Eilat. Het leven gaat er door.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:43

mysa schreef:

De zonen van Abraham inderdaad, Izaäk en zijn halfbroer Ismaël. Over hun wordt gezegd dat ze altijd strijd zouden hebben. Maar Izaäk is de zoon van het verbond dat God met Abraham sloot, uit Izaäk werd later Jakob geboren, die ook wel Israël genoemd werd.
In Genesis vanaf hoofdstuk 15 kun je het ontstaan van het conflict eigenlijk lezen.
De oorzaak is dat Abraham God niet vertrouwd en het heft in eigen hand neemt. Abraham is kinderloos maar God belooft hem een zoon, als dit volgens Abraham te lang duurt, neemt hij een slavin tot vrouw (Hagar), de moeder van Ismaël. Later komt God zijn belofte na en wordt Izaäk geboren.

Ondanks het verraad van Abraham met Hagar zegent God deze zoon ook en maakt hem tot een groot volk. Het is een interessante en wat mij betreft actuele geschiedenis. Het conflict gaat eeuwen terug.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:49

Anna79 schreef:
Iran heeft vooraf gewaarschuwd en niet op burgerdoelen geschoten. Dat is het punt.
Hoe doet Israël precies zijn best om burgerdoden te voorkomen? Het meest geavanceerde leger ter wereld kon meer dan 40.000 burgerdoden niet voorkomen? Geloof je Israëls zogenaamde intenties echt?

De LHBTQ gemeenschap erbij halen vind ik ook zo'n voorbeeld van westers superieuriteitsgevoel. Waar die gemeenschap in elk geval niet mee geholpen is, is platgebombardeerd worden. Overigens zijn ook pedofielen welkom in Israël, dus, nou ja.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:56

Hoe kom je nou aan die laatste bewering? Dat klopt helemaal niet!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:27

Niet dat ik het daarmee wil rechtvaardigen maar zowel Hamas en Hezbollah verbergen zich met opzet tussen de eigen burgerbevolking. Dat op zich is natuurlijk al misdadig.
Maar het is en blijft verschrikkelijk natuurlijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:29

Eulogy: Israël waarschuwt doormiddel van pamfletten in het Arabisch in het geval van Gaza, waarschuwt op televisie in het geval van Libanon, zegt absoluut niet op de bevolking uit te zijn. Als mensen dan niet weg gaan of tegengehouden worden door Hamas of doodgeschoten door Hamas als ze toch gaan, daar heeft Israël dan toch geen schuld aan? Wat meer kun je doen? Ze willen hun eigen burgers beschermen tegen de terroristen die helaas hun eigen burgers als menselijk schild gebruiken. Het is verschrikkelijk ja. Maar ga niet zeggen dat Israël hier het monster is, er zijn live beelden van wat er op 7 oktober is gebeurd, misschien dat eens kijken? Over random gesproken.

Wat betreft aantallen doden zou ik trouwens niet op het ministerie van volksgezondheid van Gaza afgaan, dat wordt gerund door Hamas.

Ik snap niet wat je met je laatste alinea bedoeld, kun je dat uitleggen? Wat ik bedoel is dat (een deel) van de LHBTQ gemeenschap de Palestijnen steunt, terwijl je daar als LHBTQ persoon uitgekotst wordt en geen dag leeft. Dat begrijp ik niet helemaal?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:31

@ Babootje

Dat klopt Babootje. Dat is ook geen rechtvaardigen, dat is gewoon feiten benoemen ter nuancering.
Maar de nuance is in dit tijdperk bijna overal het ondergeschoven kindje, heb ik het idee.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:54

Excuus, dat was inderdaad een ongenuanceerde uitspraak. Hoewel er wel joden die beschuldigd worden van misbruik, "makkelijk" naar Israël vluchten: https://www.timesofisrael.com/many-accu ... el-report/
Maar goed, dat is hier inderdaad niet erg relevant.

Anna79, wij gaan het denk ik niet eens worden. Waar moeten mensen in Gaza in godsnaam heen? Israël valt ook scholen, ziekenhuizen, kampen etc aan die zogenaamd veilig waren. Waar moet je heen? Je bent nergens veilig. Er is geen onderdak, geen infrastructuur meer over. Er zijn vaak zelfs geen tenten, en in een tent ben je ook niet veilig. En als we het over een menselijk schild hebben: waarom denk je dat veel Israëlische militaire doelen zich in dichtbevolkte gebieden bevinden?

Overigens waarschuwt Israël zeker niet altijd vooraf (of in het geval van Libanon, niet iedereen, afgezien nog van het feit dat mensen vaak zelf niet weten of ze in de buurt van een Hezbollah doel wonen), om maar een van de vele vreselijke voorbeelden te noemen; https://www.cnn.com/2024/08/10/middleea ... index.html
Daarnaast is het zogenaamde militaire doel (het 'verslaan van Hamas') onmogelijk. Wat denk je dat dit soort bloedbaden voor gevolg hebben op de radicalisatie van de bevolking?

Daarnaast: zowel Hamas als Hezbollah bestaan als een reactie op de Israëlische agressie. Hamas is zelfs gesteund en gefinancierd door oa Israël. Dat is geen gekke conspiracy theory, het staat vast dat Israël Hamas heeft gesteund om een seculier alternatief (en daarmee wellicht een oplossing voor de hele kwestie) te ondermijnen (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli ... _for_Hamas en https://www.timesofisrael.com/for-years ... our-faces/ maar aan bronnen geen tekort).

Vind je 7 oktober daadwerkelijk een ongeprovoceerde, random aanval? Ik wil overigens absoluut niet zeggen dat ik het goedkeur (en ja, uiteraard heb ik de beelden gezien, en de claims, die achteraf weerlegd zijn zoals de zogenaamde onthoofde baby's, meegekregen). Maar vergeet de 75 jaar die eraan vooraf zijn gegaan niet. De voortdurende agressie en controle over Gaza, ook na de formele terugtrekking en het zogenaamde einde van de bezetting. Of het geweld en de illegale (want dat lijken mensen nog wel eens te vergeten) kolonialisering van de Westoever.

Dodentallen die gerapporteerd worden "door Hamas" zijn overigens keer op keer betrouwbaar gebleken (waaronder door Mossad zelf, https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(24)01169-3/fulltext )

Wat je vraag betreft: ik zie niet in wat de zogenaamde veiligheid van de LHBTQ gemeenschap in een land te maken heeft met het steunen van de onderdrukte bevolking van dat land. Dat je er als LHBTQ persoon "wordt uitgekotst" (gekke woordkeuze, maar soit) heb je neem ik aan meegemaakt? Of waar baseer je dit op? En daarnaast, ik zou als vrouw ook vrijwel geen rechten hebben in het huidige Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat de bevolking geen steun verdient of dat we Afghanistan (opnieuw!) plat moeten bombarderen. Laten we niet doen alsof we ons daadwerkelijk allemaal zo'n zorgen maken over de rechten van minderheden in Arabische en moslimlanden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:56

Eulogy schreef:
Excuus, dat was inderdaad een ongenuanceerde uitspraak. Hoewel er wel joden die beschuldigd worden van misbruik, "makkelijk" naar Israël vluchten: https://www.timesofisrael.com/many-accu ... el-report/
Maar goed, dat is hier inderdaad niet erg relevant.

Anna79, wij gaan het denk ik niet eens worden. Waar moeten mensen in Gaza in godsnaam heen? Israël valt ook scholen, ziekenhuizen, kampen etc aan die zogenaamd veilig waren. Waar moet je heen? Je bent nergens veilig. Er is geen onderdak, geen infrastructuur meer over. Er zijn vaak zelfs geen tenten, en in een tent ben je ook niet veilig. En als we het over een menselijk schild hebben: waarom denk je dat veel Israëlische militaire doelen zich in dichtbevolkte gebieden bevinden?

Overigens waarschuwt Israël zeker niet altijd vooraf (of in het geval van Libanon, niet iedereen, afgezien nog van het feit dat mensen vaak zelf niet weten of ze in de buurt van een Hezbollah doel wonen), om maar een van de vele vreselijke voorbeelden te noemen; https://www.cnn.com/2024/08/10/middleea ... index.html
Daarnaast is het zogenaamde militaire doel (het 'verslaan van Hamas') onmogelijk. Wat denk je dat dit soort bloedbaden voor gevolg hebben op de radicalisatie van de bevolking?

Daarnaast: zowel Hamas als Hezbollah bestaan als een reactie op de Israëlische agressie. Hamas is zelfs gesteund en gefinancierd door oa Israël. Dat is geen gekke conspiracy theory, het staat vast dat Israël Hamas heeft gesteund om een seculier alternatief (en daarmee wellicht een oplossing voor de hele kwestie) te ondermijnen (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli ... _for_Hamas en https://www.timesofisrael.com/for-years ... our-faces/ maar aan bronnen geen tekort).

Vind je 7 oktober daadwerkelijk een ongeprovoceerde, random aanval? Ik wil overigens absoluut niet zeggen dat ik het goedkeur (en ja, uiteraard heb ik de beelden gezien, en de claims, die achteraf weerlegd zijn zoals de zogenaamde onthoofde baby's, meegekregen). Maar vergeet de 75 jaar die eraan vooraf zijn gegaan niet. De voortdurende agressie en controle over Gaza, ook na de formele terugtrekking en het zogenaamde einde van de bezetting. Of het geweld en de illegale (want dat lijken mensen nog wel eens te vergeten) kolonialisering van de Westoever.

Dodentallen die gerapporteerd worden "door Hamas" zijn overigens keer op keer betrouwbaar gebleken (waaronder door Mossad zelf, https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(24)01169-3/fulltext )

Wat je vraag betreft: ik zie niet in wat de zogenaamde veiligheid van de LHBTQ gemeenschap in een land te maken heeft met het steunen van de onderdrukte bevolking van dat land. Dat je er als LHBTQ persoon "wordt uitgekotst" (gekke woordkeuze, maar soit) heb je neem ik aan meegemaakt? Of waar baseer je dit op? En daarnaast, ik zou als vrouw ook vrijwel geen rechten hebben in het huidige Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat de bevolking geen steun verdient of dat we Afghanistan (opnieuw!) plat moeten bombarderen. Laten we niet doen alsof we ons daadwerkelijk allemaal zo'n zorgen maken over de rechten van minderheden in Arabische en moslimlanden.

Amen !

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:03

Het land is erg dichtbevolkt, heel Israël dus erg makkelijk om iets verkeerd te raken. Ik denk inderdaad dat we het niet eens gaan worden, gezien ik uit andere bronnen heel andere geluiden hoor en lees. Feit is dat het land een nationaal trauma heeft en af wil rekenen met de vijand. Ik vind het jammer dat je het probeert af te zwakken maar ergens hoop ik dat het waar is want het is te gruwelijk (baby die in oven is gestopt? walgelijk, ik krijg het nog steeds niet uit mijn hoofd). Vrouwen die zodanig verkracht zijn dat hun bekken gebroken is, blijkt helaas waar te zijn...

En nogmaals dit conflict is geen 75 jaar oud, maar eeuwenoud en de kans dat er een oplossing komt is minimaal. Dat komt omdat de partijen extreem koppig zijn (ja ook Israël). Maar ik vind dat Israël extreem slecht wordt afgeschilderd en dat vind ik onterecht daarom reageer ik.