Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:49

Spenk schreef:
Mdrf schreef:
ik werd eind vorig jaar voor gek verklaard toen ik mijn energie voor 2 jaar vastzette. Moest abrupt overstappen toen door faillissement van Welkom Energie. Maar wat ben ik nu blij dat ik het vast heb staan!

Maar schrik vooral ook van de prijzen in de supermarkt. "Vroeger" had je 2 boodschappentassen vol voor 50 euro, nu is net de bodem bedekt van 1 tas.

Dat is natuurlijk ook super overdreven wat koop je dan? Hier net 1,5 tas vol voor €35 :+

Ik red geen tas vol voor 35 euro meer? En ik koop geen rare of dure dingen. Maar wel evht een enorm verschil in wat ik een jaar of 2 jaar terug voor hetzelfde geld kon kopen en nu. Wordt steeds lastiger om normaal te eten en drinken de hele week. Komt wat vaker gewoon brood als avondeten, want budget kan niet omhoog, dus kan minder kopen.

Zal ook vast liggen aan welke winkel, maar ook waar je woont. Voor goedkopere winkels moet ik stuk verder rijden waardoor het voordeel weer weg is.

Charleyt, bijvoorbeeld bij verschillende sushi restaurants die ayce concept hebben. Is dan 1 euro oid per stuk sushi dat je niet op eet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:51

IMANDRA schreef:
Klopt Charley. Je krijgt extra kosten als je een besteld gerecht niet opeet.

Ok dan, weer wat geleerd, geen restaurant voor mij dus, mijn kleutertijd ben ik al effies ontgroeid. En daarbij, ik weet niet van te voren op alles opgaat, afhankelijk van 3 of meer gangen en de porties.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:53

CharleyT schreef:
IMANDRA schreef:

Ok dan, weer wat geleerd, geen restaurant voor mij dus, mijn kleutertijd ben ik al effies ontgroeid. En daarbij, ik weet niet van te voren op alles opgaat, afhankelijk van 3 of meer gangen en de porties.

Ik ben het eigenlijk alleen bij AYCE restaurants tegengekomen, en daar snap ik het wel hoor :j.
Dat zijn van die restaurants met 4 - 5 rondes met elk 4- 5 kleine gerechtjes. Om te voorkomen dat je gewoon elke ronde volmaakt en het vervolgens niet opeet heb je die regels.

Ben je een beetje netjes met bestellen dan krijg je daar eigenlijk nooit mee te maken :j. Dus ik gok dat ook jij je geen zorgen zou hoeven te maken.

Ben het nog niet in 'normale' restaurants, met bijv. 3-4 gangen tegengekomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:55

Dit is juist bij all you can eat waarbij je telkens een ronde bestelt wanneer je degene ervoor ophebt. Vind ik niks voor kleuters aan, gaat juist verspilling tegen. Anders konden ze soms wel 10 stuks of meer per tafel weggooien, omdat iedereen de maximum hoeveelheid bestelde, maar dat niet op kon. Of bij zo'n buffet, bord helemaal vol scheppen en 1 hap ervan nemen.

Heel wat anders als een restaurant waar je vooraf alles al besteld en geen idee hebt hoeveel het is en wat je er allemaal bij krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:55

Ik heb nu voor 5 dagen eten voor 2 personen in huis weer voor dat geld (€35). Natuurlijk is het duurder de boodschappen maar als je een halve tas voor €50 hebt dan heb je hem ook vol met dure producten lijkt me.

Maar precies het ligt aan wat je koopt en waar je het koopt. Hier zitten de lidl, aldi , jumbo en AH naast elkaar dus mooi makkelijk met aanbiedingen. Veel verse groenten en ook producten die minder mooi zijn en dus goedkoper of aan het einde van de dag, vrijwel geen pakjes/ zakjes kant en klaar dingen en weinig vlees. Frisdrank wordt niet gedronken dus vrijwel altijd water of een beetje ranja en thee. Dan kom je echt een heel eind hoor. En dat is overigens niet uit bezuinigingen ofzo! Maar ik vind het niet nodig om meer te besteden aan eten dan nodig voor ons.

pmarena

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:59

Wat betreft het niet mee geven aan personeel wat er over blijft: dat klinkt ontzettend stom maar op zich zit er ook wel weer een begrijpelijke kant aan. Want het is vaak toch ook gewoon personeel dat dat soort dingen regelt, van hoeveel kopen we in en hoeveel maken we klaar.

Als je personeel weet dat ze zelf de restanten mee naar huis mogen nemen, dan moedig je aan om lekker ruim te voorzien zodat ze er zelf ook nog wat aan hebben...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:00

Hier zit de ene jumbo te ver weg van andere winkels en is dus net zo duur of duurder :+ die laagste prijsgarantie is maar tot een bepaald aantal km. De lidl, ah, aldi en andere jumbo zitten allemaal stuk verder weg. Plus is het dichtsboj maar bij verschillende producten tot wel 50 cent duurder in de afgelopen maanden.

Hier ook geen frisdrank oid, bijna geen vlees of vis en geen dure vleesvervangers. Maar is dat 5 dagen eten avond eten of voor de gehele dag? Ik ben dus van een volle tas of meer naar geen volle tas gegaan voor 35 euro, maar dat moet wrl voor de hele week en geen 5 dagen helaas. Ik ben altijd heel benieuwd naar het praktische hoe doe je het, haha. Kan ik alleen maar van leren, want ik vind het na die jaren alsnog moeilijk. Tot vorig jaar was het veel makkelijker, boodschappen goedkoper, maar de rest ook waardoor er meer budget was. Nu gaat budget steeds omlaag, maar producten worden duurder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:04

MyWishMax schreef:
Hier zit de ene jumbo te ver weg van andere winkels en is dus net zo duur of duurder :+ die laagste prijsgarantie is maar tot een bepaald aantal km. De lidl, ah, aldi en andere jumbo zitten allemaal stuk verder weg. Plus is het dichtsboj maar bij verschillende producten tot wel 50 cent duurder in de afgelopen maanden.

Hier ook geen frisdrank oid, bijna geen vlees of vis en geen dure vleesvervangers. Maar is dat 5 dagen eten avond eten of voor de gehele dag? Ik ben dus van een volle tas of meer naar geen volle tas gegaan voor 35 euro, maar dat moet wrl voor de hele week en geen 5 dagen helaas.

Hier voor twee personen en voor de hele dag ja niet alleen avondeten. PLus is inderdaad stuk duurder ja die heb ik hier in het dorp ook zitten dat scheelt wel zo 10/15 euro op de weekboodschappen als je naar de lidl gaat :)

Ik kook vaak grotere porties dat is in verhouding veel goedkoper en dan eten we er twee dagen van :j

En wat echt loont is einde van de dag heengaan en dan kan je bij de lidl ook veel groenten voor 25 cent ofzo krijgen en dat dan meteen of de volgende dag verwerken in een gerecht. Dat eten kan je dan ook wel invriezen als je het niet meteen wil eten! Rijst etc in verpakkingen van 1 of meer kilo kopen is ook stuk goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-22 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:05

35 euro voor 2?
Nee dat halen wij ook echt niet.
Heb dan wel veel verse groente en ook vlees.
Geen pakjes eten enz, want ik merk wel dat dat goedkoper is.
Dat doe ik wel eens als we vakantie hebben, pakje macaroni, nasi met eem mix pakje.
Dan haal je het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:07

DuoPenotti schreef:
35 euro voor 2?
Nee dat halen wij ook echt niet.
Heb dan wel veel verse groente en ook vlees.
Geen pakjes eten enz, want ik merk wel dat dat goedkoper is.
Dat doe ik wel eens als we vakantie hebben, pakje macaroni, nasi met eem mix pakje.
Dan haal je het wel.

Ja het vlees dat is duur :) hier ook nooit pakjes en zakjes alleen maar verse groenten.

Maar vlees is heel erg duur geworden de laatste tijd. Als je dat 4/5 avonden eet ben je zo 4 euro per avond voor verder. Dat maakt je weekrekening natuurlijk zo €20 euro meer dan zonder dat vlees.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:08

verootjoo schreef:
Ik weet niet om wat voor verpakkingen het gaat en wat jullie verpakken, maar het zou ook een mooi moment kunnen zijn om verpakkingloos te gaan produceren :j

Dat is een beetje lastig bij vloeibare producten haha :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:10

Mijn boodschappen zijn echt duidelijk duurder geworden hoor. Een kratje aan boodschappen niet eens vol was eerder 40 euro nu betaal ik voor dezelfde boodschappen over de 65 euro. -O-

Helaas heb ik kwa allergie niet de vrije keuze in wat ik koop en ben ik aangewezen op verse onbewerkte producten en bak ik mijn eigen brood tegenwoordig weer altijd zelf.

Vanaf morgen maar weer eens per maand naar duitsland en voorraden inslaan en voltanken. Dat zal flink schelen. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:13

Maar zonder vlees moet je dan toch ook vervangen door bijvoorbeeld groente...dan ben je ineens echt niet zoveel goedkoper uit.
Vind dat ook echt duur.

In Duitsland hebben we nog nooit boodschappen gedaan, maar ga er vanuit dat daar nu alles ook wel een stuk duurder is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:18

Het is duurder daar ook dan eerder maar de meeste producten zijn nog steeds goedkoper dan hier, omdat ik toch vrij dicht bij de grens woon is dat weer lonend zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:21

Waarom zou je dat moeten vervangen? Het ligt er natuurlijk ook aan of je een grote eter bent. Maar als ik bijvoorbeeld pasta maak dan gaat daar echt niet ineens meer door maar ik laat het vlees weg.

In sommige gerechten wel een extra prei (59 cent hier) of courgette (0,85) dat is natuurlijk niet te vergelijken met voor €4 euro vlees diezelfde dag erbij opeten.

En nogmaals dat moeten mensen helemaal zelf weten! Maar dat is een reden waarom je goedkoper uit kan zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:53

Ja pasta, dat is goedkoop.
Wat ik al zeg, als ik macaroni maak is dat ook goedkoop. Dan haal ik dat ook met gemak.

Maar ik eet veel dingen, niet alles, zonder een berg koolhydraten. Dus als ik vlees weglaat moet daar echt wel een stuk meer groente in dan er al in zit. Want vlees voed gewoon flink.

Daarnaast is mijn vriend idd een grote eter, die wil na zijn maaltijd niet alleen het idee hebben pasta of aardappels gegeten te hebben. (die eet wel alles met koolhydraten)
Die kan het verder ook goed hebben, die word anders echt te dun.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:55

Tja ik heb geen keus en ik eet al minder vlees dan ik zou moeten van de ziekenhuis dietiste. Vlees vervangers mag ik niet. -O- Het meeste van mijn rund en kip en deel van mijn groente komt nu lokaal via een stichting die heel beperkt producten uit de streek verkoopt. Ik had nog geluk dat ze een plekje over hadden in hun klantenbestand. Meel van een lokale molen en wat groente en kruiden zelf gekweekt. En dan nog ben ik veel duurder uit aan eten per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:12

DuoPenotti schreef:
Ja pasta, dat is goedkoop.
Wat ik al zeg, als ik macaroni maak is dat ook goedkoop. Dan haal ik dat ook met gemak.

Maar ik eet veel dingen, niet alles, zonder een berg koolhydraten. Dus als ik vlees weglaat moet daar echt wel een stuk meer groente in dan er al in zit. Want vlees voed gewoon flink.

Daarnaast is mijn vriend idd een grote eter, die wil na zijn maaltijd niet alleen het idee hebben pasta of aardappels gegeten te hebben. (die eet wel alles met koolhydraten)
Die kan het verder ook goed hebben, die word anders echt te dun.

Ja dan heb je flinke kosten ja als iemand een flinke eter is en je altijd vlees eet :j

Maargoed mensen geven alleen tips he doe er mee wat je wil :) als ik 4x zo duur ben met de boodschappen is het ook prima ik hoef het gelukkig niet te doen voor de kosten! Maar andere mensen wel en dan dan is veel vlees eten een keuze. Dat hoeft de keuze van een ander niet te zijn. HIer inderdaad wel regelmatig iets van rijst erbij of een keer pasta. Maar dat kunnen we beide hebben dus maakt voor ons ook niet uit. Wanneer je inderdaad vooral vlees en groenten eet en geen rijst/pasta/aardappelen dan zal je inderdaad veel meer duur vlees en groenten eten. Dan krijg je hele andere kosten ja.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:16

Niet altijd, wel vaak.

Tja wat is een keuze, ik denk idd dat vlees hoort bij een gezonde maaltijd.
Nee halve kilo per keer of zo.

Maar ik begrijp nu wel waarom jij 35 haalt. En dat stond niet in dat bericht omdat er geen vlees bij zit.
Maar bijvoorbeeld voornamelijk pasta.
Zoals ik al schreef, zelfs met vlees, kom ik met macaroni en nasi ook een heel eind.
Maar dat vind ik geen volwaardige voeding voor elke dag.

Maar dat is idd ieder zijn keuze :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:25

karuna schreef:
Het is duurder daar ook dan eerder maar de meeste producten zijn nog steeds goedkoper dan hier, omdat ik toch vrij dicht bij de grens woon is dat weer lonend zo

Reken je dan ook de brandstof erbij? Dus hoeveel je kwijt bent aan benzine heen en terug?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:27

Groentes zijn helaas wel een noodzaak om gezond te blijven. Maar het idiote vind ik dat de lokaal geteelde groente met kort transport nog bijna duurder is dan de ver weg groente die een enorme afstand heeft moeten afleggen

Met kale pasta zoals ik het noem vult het maar voedt het niet. Maar ook pasta is duurder per pakje en zijn de pakjes kleiner geworden heb ik het idee. Eerder 500 grams zakjes voor vanaf 55/60 cent, nu zijn die 89 cent zag ik de laatste keer.

Purny ja zelfs met de afstand en brandstof kosten erbij ben ik goedkoper uit :j dat is het voordeel van dichtbij duitsland wonen. Dat is ook de reden dat ik al een tijdje niet erheen geweest ben omdat het brandstof prijsverschil niet lonend was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:30

purny schreef:
karuna schreef:

Reken je dan ook de brandstof erbij? Dus hoeveel je kwijt bent aan benzine heen en terug?

die benzine maakt het nu juist aantrekkelijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:58

CharleyT schreef:
IMANDRA schreef:

Is vooral bij sushi dat ik het zie. Daar bestel je per ronde en kan je dan 3-5 dingen meestal aankruisen. En per ding is het dan drie sushistukjes bv die je krijgt.
Sommige mensen kruisen de halve kaart aan en laten de helft staan. Dat moeten ze dan betalen.
Als je niet weet of alles opgaat kan je er voor kiezen om bv 2 dingen aan te kruisen en als je dat op hebt nog een keer 2, tot je vol zit.

Bij traditioneel 3 gangen gaat het idd meestal niet op, dan weet je idd niet hoeveel ze serveren. Alhoewel ik het gek vind hoeveel side dingen ze soms nog erbij serveren ongevraagd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:54

DuoPenotti schreef:
Niet altijd, wel vaak.

Tja wat is een keuze, ik denk idd dat vlees hoort bij een gezonde maaltijd.
Nee halve kilo per keer of zo.

Maar ik begrijp nu wel waarom jij 35 haalt. En dat stond niet in dat bericht omdat er geen vlees bij zit.
Maar bijvoorbeeld voornamelijk pasta.
Zoals ik al schreef, zelfs met vlees, kom ik met macaroni en nasi ook een heel eind.
Maar dat vind ik geen volwaardige voeding voor elke dag.

Maar dat is idd ieder zijn keuze :j

Je doet nu net of ik elke dag pasta vreet zonder groentenwat een aanname zeg. Eten voornamelijk verse groenten. Vlees ben je echt niet perse nodig. Ik vindt groenten niet extreem duur. Vlees wel.