Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:41

Friesfanaat schreef:
Mwoah. Ik kan de persoon en de artiest best als verschillende individuen zien. Ik ben fan van Marco de artiest, waardeer zijn muziek enorm en luister dit nog steeds graag (al heeft dat na het nieuws wel even geduurd voor ik weer ben gaan luisteren). De daden die hij heeft gedaan wijt ik aan hem als persoon en veroordeel ik.

Dat vind ik wat moeilijk, om iemands songs dan los te zien van de persoon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:17

anjali schreef:
Ik vermoed dat degenen die MB hier verdedigen fans van hem zijn.Dan is het logisch dat je het goede in hem tracht te zien. In het verleden waren er op Bokt ook topics over andere zangers die wegens al of niet vermeend grensoverschrijdend gedrag voor het gerecht waren gedaagd. 2 daarvan heb ik toen zitten te verdedigen, omdat ik hen leuk vond en\of hun muziek goed. Daar kreeg ik toen van sommigen ook commentaar op, maar ik heb er geen spijt van; je bent fan of niet. MB kende ik helemaal niet, dat is niet mijn soort muziek.

Nope. Geen fan. Houd niet van Nederlandstalig.
Maar ik verdedig hem niet. Ik zeik hem alleen niet af. Hij heeft fouten gemaakt en heeft daar al flink voor geboet.
Ik reageerde alleen op mensen die hem niet bij hun dochter in de buurt zouden laten. Dat vind ik echt belachelijk overtrokken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:19

Jis_ schreef:
Petpa schreef:
Ik denk dat er idd mannen zijn die de gelegenheid misbruikt hadden.
Wat dat betreft alle lof naar Marco!

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen om jouw reactie.

Is toch vreselijk dit. Dat je het gewoon getypt krijgt dat je denkt dat er mannen zijn die de gelegenheid nóg erger misbruikt hadden dus alle lof voor Marco! Echt what the f…

Ja weet je er zijn mannen die hun vrouw vermoorden dus alle lof voor mannen die ze alleen maar mishandelen! Goed gedaan!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:39

Ik kon Ali B wel waarderen, vond hem geinig overkomen op tv maar geen fan, tot ik een filmpje van hem zag achter de schermen. Iemand kan zich zo mooi voor doen voor de camera's en achter de schermen kan er een héél andere persoon tevoorschijn komen, heethoofd. En dan die vrouwen/meisjes :n

Marco was heel neutraal voor mij, vond er niks van en was er niet mee bezig, tot dit.

anjali schreef:
Ik vermoed dat degenen die MB hier verdedigen fans van hem zijn.Dan is het logisch dat je het goede in hem tracht te zien. In het verleden waren er op Bokt ook topics over andere zangers die wegens al of niet vermeend grensoverschrijdend gedrag voor het gerecht waren gedaagd. 2 daarvan heb ik toen zitten te verdedigen, omdat ik hen leuk vond en\of hun muziek goed. Daar kreeg ik toen van sommigen ook commentaar op, maar ik heb er geen spijt van; je bent fan of niet. MB kende ik helemaal niet, dat is niet mijn soort muziek.

Als fans zeggen (niet dat jij dat zegt) ik vind het knap dat hij het niet bonter heeft gemaakt want...dan valt mijn mond open van verbazing.

Ik geloof niet dat ik echt fan ben van iemand, Jamiroquai vind ik wel leuk bijvoorbeeld en vind de zanger een leuke man. Als hij in het nieuws komt door zoiets, zal ik eerst denken, nahhh echt??, maar zal niet meteen zeggen nee dat doet hij niet, want buiten wat interview's ken ik hem natuurlijk niet echt. En ik denk dat dat ook wel een beetje een valkuil is bij fans, denken hun idool goed te kennen.

anjali schreef:
Friesfanaat schreef:
Mwoah. Ik kan de persoon en de artiest best als verschillende individuen zien. Ik ben fan van Marco de artiest, waardeer zijn muziek enorm en luister dit nog steeds graag (al heeft dat na het nieuws wel even geduurd voor ik weer ben gaan luisteren). De daden die hij heeft gedaan wijt ik aan hem als persoon en veroordeel ik.

Ik ook

Jildau schreef:
Jis_ schreef:

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen om jouw reactie.

Is toch vreselijk dit. Dat je het gewoon getypt krijgt dat je denkt dat er mannen zijn die de gelegenheid nóg erger misbruikt hadden dus alle lof voor Marco! Echt what the f…

Ja weet je er zijn mannen die hun vrouw vermoorden dus alle lof voor mannen die ze alleen maar mishandelen! Goed gedaan!

Bizar ja

prompter

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:56

Ik ken dat echte fandom ook niet. Ik kijk tegen niemand op, heb vroeger ook nooit gezwijmeld bij popsterren, misschien kun je dan makkelijker afstand nemen. Net als mensen helemaal fan zijn van een bepaalde politicus, die kan geen kwaad doen in hun ogen. Ik blijf altijd kritisch, ook op de partij op wie ik gestemd heb of naar wiens muziek ik luister, het is nooit goed om blind in iemand die je niet echt van nabij kent te geloven, in de openbaarheid voeren ze toch altijd een act op, net als Jis ook zegt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:22

Ik ben geen fan en ken geen fandom. Nooit gehad.

Maar hem afschilderen als een griezel die je niet binnen moet laten is ver overtrokken.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:24

Petpa schreef:
Suzanne F. schreef:
Nee hoor, hij is geen slachtoffer vind ik. Hij heeft zeker wel wat domme dingen gedaan. Maar hem wegzetten als gevaarlijke man slaat in mijn ogen nergens op. En insinueren dat hij wellicht verder gegaan was als het dagboek niet was gevonden is ook niet oké. Dat is een aanname. Hij is nergens bewezen echt over de schreef gegaan. En dat vind ik gezien die losse seksuele moraal die daar heerste eigenlijk nog verbazingwekkend.

Ik denk dat er idd mannen zijn die de gelegenheid misbruikt hadden.
Wat dat betreft alle lof naar Marco!

Ik wil niet meer... :')

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:26

Alle lof dat hij alleen maar heeft gezegd dat ze zichzelf maar moet bevredigen. Knap van hem zeg dat hij zich zo heeft kunnen inhouden. Waren er maar meer mannen als Marco.

Wat een idioterie hier.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:33

Misschien bedoelde ze het sarcastisch. :+

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:39

Zonnetje81 schreef:

Denk je, gezien haar eerdere reacties?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 23:14

anjali schreef:
Friesfanaat schreef:

Dan blijft er niet veel muziek over :o :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:53

@Kaya, jawel hoor. Ik verwacht van andere mensen\artiesten niet dat ze volmaakt zijn want dat ben ik zelf ook niet. Een zanger die zijn teksten zelf schrijft legt daar vaak wat persoonlijks in en ik voel me aangetrokken als ik er wat in herken. Misschien herken ik er dan ook zwakheden in die ik zelf ook heb. Daarentegen zijn er ook zangers\kunstenaars waar ik geen enkele resonantie mee heb, die op een geheel andere golflengte zitten, en die fout kunnen gaan op een manier waar ik geen enkel begrip voor kan hebben.M.a.w. waar ik gewoon niets mee heb . Terwijl anderen die mogelijk misschien juist weer wel leuk vinden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:38

Kaja schreef:
anjali schreef:

Dan blijft er niet veel muziek over :o :o

Stel dat een muziekkant waar je graag naar luistert fraude heeft gepleegd, of daarvoor beschuldigd wordt, zoals bij Sakira het geval is, dat zou voor mij geen reden zijn om niet meer naar haar te luisteren.
Ik vind het wel stom, en gierig van iemand met een flinke bankrekening, want je moet gewoon je belasting betalen.

Tupac, heeft 9 maanden gezeten voor sexual assault. Hij betuigde spijt, bood zijn excuses aan aan het slachtoffer. Schreef vervolgens een positief lied over vrouwen. Je kan geloven dat hij oprecht was en ervoor kiezen weer naar zijn muziek te luisteren, ik snap dat wel.
Kijk je naar Sean Combs, als je daar, zeker als vrouw, nog naar wil luisteren snap ik daar echt helemaal niks van. Dat is duidelijk een heel nare vent en erg erg vrouwonvriendelijk.

Zonnetje81 schreef:

:D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:57

Babootje schreef:
Lusitana schreef:
Dit komt ontzettend vaak voor en er zijn maar weinig slachtoffers die zo ver gaan dat het een rechtszaak wordt. En zeg niet dat ze het voor het geld doet, want smartegeld loopt in Nederland echt niet zo op als in de VS. Zelfs als er zware psychische schade is kun je hopen op maar 50.000 euro.

Het meisje heeft van het begin af aan al gezegd dat ze geen geld wil en ook niet dat MB naar de gevangenis zou moeten. Ze wil alleen erkenning.

Ik heb dit niet vanaf het begin gevolgd en zag er toevallig iets over in een Nederlands actualiteiten programma dat ik net ontdekt heb op NPO gemist en een paar afleveringen van heb gekeken. Daarin bleek ook dat hij een zeer bedreven advokaten team er op heeft gezet die het allemaal mooi konden draaien. Ik ben blij dat je even aangeeft dat ze het inderdaad niet voor het geld doet, maar voor erkenning.

En het gevolg is dat ze, zoals het meestal gaat, ze voor leugenaar of in elk geval de slechte partij wordt weggezet. Zo wreed.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:06

Als je erkenning moet halen uit een rechtszaak vind ik daar wel iets van…. Zeggen ik hoef geen geld of hij hoeft geen gevangenisstraf….je weet dat het laatste een mogelijkheid is als je een zaak start. Je weet dat heel Nederland zich over je heen stort etc.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:17

Ik merk dat ik de hele situatie zo neutraal mogelijk probeer te bekijken maar het is lastig voor me om Marco Borsato nog als persoon met zuiver geweten te zien. Ik geloof zeker dat hij de fout in is gegaan. Maar ik geloof en hoop ook dat hij geen gevaar is om nogmaals over de schreef te gaan.

Vandaar dat ik begrijp dat iemand erkenning wil, maar geen straf. Hij is al publiekelijk te schande gemaakt, dat is op zich een al dan niet terechte straf.

Heel dubbel vind ik dan weer uitgerekend vandaag dit nieuws
https://www.hartvannederland.nl/enterta ... id-vrouwen

En ja ik heb ervaring met grensoverschrijdende situaties en het nodige trauma. Een welgemeende sorry van de dader betekende al veel voor me. In de hoop dat er eens een mentaliteitsverandering plaatsvindt op dat gebied.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:33

Zonnetje81 schreef:
Als je erkenning moet halen uit een rechtszaak vind ik daar wel iets van…. Zeggen ik hoef geen geld of hij hoeft geen gevangenisstraf….je weet dat het laatste een mogelijkheid is als je een zaak start. Je weet dat heel Nederland zich over je heen stort etc.
Dit begrijp ik juist wel heel goed.
Voor zo'n slachtoffer (ongeacht waarvan diegene slachtoffer is geworden) is erkenning vaak veel belangrijker dan er financieel iets aan over houden.
En het gaat ook niet om de straf die de dader dan krijgt.
Maar juist dat je gehoord wordt, dat je gezien wordt, dat er wordt gezegd:"Wat is gebeurd, had nooit mogen gebeuren."
Die erkenning is een belangrijk onderdeel van al die oliebol verwerken.
Laatst bijgewerkt door Saga op 06-12-25 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:37

Zonnetje81 schreef:

Ik meen me te herinneren dat voordat moeder en dochter overgingen tot een rechtszaak er onderling met Marco gepraat is.
Even in het algemeen, Als je die erkenning van de dader niet krijgt en de dader heeft iets gedaan wat voor de wet niet mag dan snap ik wel dat je een rechtszaak wilt starten, dan zeggen dat een straf niet hoeft is wat onhandig vind ik, maar kan dan alsnog wel gemeend zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:38

Zonnetje81 schreef:

Ze heeft aangifte gedaan en daarvan is het gevolg een rechtszaak, als de andere kant er tegen in gaat. Dat is niet iets wat je in de hand hebt. En nee, je rekent er niet op dat heel Nederland zich op je stort, je verwacht steun als een oudere man je misbruikt heeft.
Het is heel moedig en moeilijk om aangifte te doen. Met name omdat er duidelijk nog steeds heel veel mensen zijn die de meisjes nooit willen geloven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:43

Saga schreef:
Zonnetje81 schreef:
Dit begrijp ik juist wel heel goed.
Voor zo'n slachtoffer (ongeacht waarvan diegene slachtoffer is geworden) is erkenning vaak veel belangrijker dan er financieel iets aan over houden.
En het gaat ook niet om de straf die de dader dan krijgt.
Maar juist dat je gehoord wordt, dat je gezien wordt, dat er wordt gezegd:"Wat is gebeurd, had nooit mogen gebeuren."
Die erkenning is een belangrijk onderdeel van al die oliebol verwerken.

Precies!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:43

Ik vind het echt knap dat jullie nog de puf hebben om hier de hele tijd op te reageren want ik weet echt niet wat ik allemaal lees in dit topic. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:20

Bootsiebob schreef:
Ik merk dat ik de hele situatie zo neutraal mogelijk probeer te bekijken maar het is lastig voor me om Marco Borsato nog als persoon met zuiver geweten te zien. Ik geloof zeker dat hij de fout in is gegaan. Maar ik geloof en hoop ook dat hij geen gevaar is om nogmaals over de schreef te gaan.

Vandaar dat ik begrijp dat iemand erkenning wil, maar geen straf. Hij is al publiekelijk te schande gemaakt, dat is op zich een al dan niet terechte straf.

Heel dubbel vind ik dan weer uitgerekend vandaag dit nieuws
https://www.hartvannederland.nl/enterta ... id-vrouwen

En ja ik heb ervaring met grensoverschrijdende situaties en het nodige trauma. Een welgemeende sorry van de dader betekende al veel voor me. In de hoop dat er eens een mentaliteitsverandering plaatsvindt op dat gebied.

Alleen maar goed dat dit naar buiten komt en deze mannen zich er voor inzetten. Mannen luisteren denk ik meer naar andere mannen dan naar vrouwen. Dus chapeau voor deze mannen!

De erkenning wat dit meisje wilt hebben kan ik goed begrijpen. Denk echt dat mensen soms niet door hebben waar grenzen liggen en hoe dit een ander, zeker jonge meiden kan schaden.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:37

Helemaal eens met jou Elisa2.

Dubbel bedoelde ik dat deze bekende mannen het ook over hun minderjarige dochters hebben. Waarvoor veiligheid zó belangrijk is. En de dochter uit de Marco zaak absoluut in een ongezonde, onveilige situatie verkeerde.
Veiligheid ontbreekt niet alleen op stations en donkere plekken. Ook in je eigen slaapkamer moet je beschermd worden.

En gezonde (!) volwassenen weten toch dondersgoed waar grenzen liggen. Ook mijn ouders hebben mij vroeger geleerd wat niet acceptabel is. Maar vanaf mijn 16e ben ik zó vaak geconfronteerd met mannen en jongens die er blijkbaar andere normen op na houden dat ik bijna ging denken dat ik zelf wel zou overdrijven en dat dat gedrag blijkbaar de normale gang van zaken was.

En daardoor doet deze zaak mij toch meer dan ik wil. Wel of niet voldoende bewijs, ik denk waar rook is, is vuur

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:02

anjali schreef:
@Kaya, jawel hoor. Ik verwacht van andere mensen\artiesten niet dat ze volmaakt zijn want dat ben ik zelf ook niet. Een zanger die zijn teksten zelf schrijft legt daar vaak wat persoonlijks in en ik voel me aangetrokken als ik er wat in herken. Misschien herken ik er dan ook zwakheden in die ik zelf ook heb. Daarentegen zijn er ook zangers\kunstenaars waar ik geen enkele resonantie mee heb, die op een geheel andere golflengte zitten, en die fout kunnen gaan op een manier waar ik geen enkel begrip voor kan hebben.M.a.w. waar ik gewoon niets mee heb . Terwijl anderen die mogelijk misschien juist weer wel leuk vinden.

MB schrijft zijn nummers niet zelf en de melodieën zijn (of althans waren) van bekende Italiaanse nummers.
Maakt hem geen betere of slechtere zanger uiteraard, maar zijn eigen gevoel ligt niet in het schrijfwerk, enkel in de manier waarop hij het zingt. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:21

Ik vind het allemaal lastig te beoordelen.
Behalve MB had ook het slachtoffer een hele bekende en goede advocaat en daarbij de steun van een invloedrijke journalist, Van der Heuvel.
Geen geld eisen, zegt niets, als het motief bijvoorbeeld wraak is.
Maar wat mij opviel van de week bij een van de nabeschouwingen is dat er problemen waren met de tijdslijn.
Sommige appjes, bijv. over de zelfbevrediging zijn veel later gestuurd, niet toen zij pas 15 was, maar een paar jaar ouder. Sommige meisjes van 16 of 17 zien er uit als volgroeide vrouwen en als er dan sprake is van een bepaalde moraal, dan vervagen die grenzen misschien.
De suggestie dat MB pedofiel is, vind ik daarom overtrokken.
Ik vind het ook niet normaal, MB is veel ouder en het slachtoffer kwetsbaar.
Ik vind wel dat MB een grens had moeten stellen en naief is geweest, maar ik vind niet, dat hij strafbare feiten heeft gepleegd.

Vrouwen zijn niet altijd onschuldig en kunnen ver gaan; in de tijd van Elvis of Tom Jones gooiden vrouwen al slipjes op het podium. Andre Hazes ging met Rachel, toen zij pas 14 was. Celine Dion was ook heel jong en haar man veel ouder, enz. En zo zijn er nog veel voorbeelden van rijke/bekende/machtige mannen met veel jongere vrouwen.
De tijden zijn nu wel veranderd.
Maar deze zaak heeft vooral veel te lang geduurd, dat had nooit gemogen.