Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:21

Janneke2 schreef:
Er zijn heel veel asielzoekers die 'thuis' een beroep uitoefenden en dat hier graag weer willen oppakken.
Bijna 100%, zo is mijn ervaring.

En het beleid is tot op de huidige dag om dit zo veel mogelijk te frusteren.
Zelfs de taal leren mocht niet.

Dat inderdaad, wat Janneke zegt. Ik heb op mijn groepen artsen, tandartsen, verpleegkundigen, docenten, noem maar op. Willen allemaal GRAAG aan het werk. Niets liever. Maar moeten minimaal B2+ niveau halen om dan hun studie opnieuw te moeten beginnen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:04

Suzanne F. schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2132126 ... e-onveilig

Dit is natuurlijk ook tenenkrommend. Eritrese asielzoeker die een woning weigert.

Onbegrijpelijk, menig ander zou hier heel blij mee zijn.
Ik vraag me dan oprecht wel eens af hoe die mensen in het land van herkomst woonden en of ze enig besef van de woningnood in dit land hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:13

Sansevieria schreef:
Ik vraag me dan oprecht wel eens af hoe die mensen in het land van herkomst woonden en of ze enig besef van de woningnood in dit land hebben?

... ik heb alleen gelezen dat iemand het 'te klein en onveilig' vind.

Vind jij dat iemand in een onveilig hyis gestopt mag worden?

996981

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:15

Onveilig is nogal subjectief. De reden waarom ze het onveilig vond is een open keuken…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:16

Sansevieria schreef:
Suzanne F. schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2132126 ... e-onveilig

Dit is natuurlijk ook tenenkrommend. Eritrese asielzoeker die een woning weigert.

Nee
want in dit land is alles geweldig en perfect.... en ja dat is het ook, andere staan 13 jaar in de wachtlijst en zouden een gat in de lucht springen, de mensen weten daar niks van.

Achteraan op de wachtlijst zetten, een asielzoekers centrum is veilig...dat is hoe het zou horen te gaan, want waarom voorrang?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-02-24 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:17

Er is al zo'n tekort aan huizen, mensen die hier geboren zijn kunnen het huis niet uit.
Dan zou iemand die als vluchteling komt blij moeten zijn met wat er is.
En wat is onveilig, ik neem aan dat ze niet iemand plaatsen in een huis waar iemand zijn leven niet zeker is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:18

In mijn optiek is een normale woning met open keuken, twee slaapkamers en tuin nu niet onveilig te noemen, als dat zo is, dan wonen hele volksstammen in dit land onveilig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:19

... en is er iemand die de Telegraaf leest die weet waarom deze mevrouw de woning onveilig vindt?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:22

Janneke2 schreef:
... en is er iemand die de Telegraaf leest die weet waarom deze mevrouw de woning onveilig vindt?

Staat in het artikel, vanwege de open keuken.
De woning lag zelfs op haar wens in dezelfde woonplaats als die van de vader van het kind.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:23

Janneke2 schreef:

ja gewoon op de link klikken dan kun jij dat ook lezen

te klein, open keuken onveilig.
51 vierkante meter met woonkamer, twee slaapkamers en een open keuken. Ook zat er een tuin en berging bij inbegrepen.

Uitzetten, want wel gratis alles
Ze zou haar plek in het azc verliezen, maar ook de hulp en begeleiding van het COA zou stoppen, inclusief het geld en de zorgverzekering die zij ontving. Toch bleef de vrouw bij haar besluit om de woning weigeren.

ondertussen is nog steeds hier en krijgt nog steeds alles.
Verwend nest, doei!
Blijkbaar in thuisland veiliger dan dit huis.....
Echt kom op, met deze streken moet nederland toch niet verder gaan....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-02-24 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:24

Wat ik me trouwens ook afvraag, al is dat misschien iets teveel een zijstap op dit onderwerp,
Maar hoe zit het, dat wij NLers per persoon een heel huis moeten huren via officiële wegen. En de arbeidsmigranten ineens blijkbaar, zelfs met meerdere, mogen wonen in al langere tijd leegstaande huizen?
Ik verbaas me daar zo over. Die huizen staan niet te huur aangeboden en zijn voor zover ik weet voor ons niet toegankelijk, je zit dan ook al gauw met al die regels zoals inschrijving, adres, eigen opgang enz.

Om eerlijk te zijn, er zijn wel eens panden die ineens bewoond worden door personeel van warx of wat voor uitzendbureau dan ook, waar ik zelf ook wel interesse in zou hebben gehad het te mogen huren. Als ik wil verhuizen naar het dorp van mn ouders, dan moet ik wachten op de woningstichting. En ineens blijken daar overal arbeidsmigranten wel onderdak te vinden.

Weet iemand hoe dat zit?
Als teveel off topic, negeer dit berichtje dan maar. Ik heb ook niks tegen arbeidsmigranten en wil juist dat ze netjes worden behandeld. Maar ik wou dat wij NLers ook wat meer ruimte hadden naar eigen inzicht te kunnen wonen. Zoals ook woning delen, stel je voor hoeveel kosten dat zou schelen elke maand.. en hoeveel efficiënter de ruimtes dan benut kunnen worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:25

Sansevieria schreef:
Staat in het artikel, vanwege de open keuken.
De woning lag zelfs op haar wens in dezelfde woonplaats als die van de vader van het kind.

... ik kan het artikel niet lezen, vandaar dat ik het vroeg.
En ik kan me iets voorstellen: alleenstaande moeder en je kunt de keuken niet afsluiten voor het kind.

In de 'lopertjes' leeftijd is dat beslist een zorg/ geldig argument.

(Ik zit niet te wachten op een kind met brandwonden.)

PS: gaat het over de mevrouw met vijf kinderen?
(Dan is het argument van de afsluitbare keuken driedubbel geldig.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-02-24 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:27

Zijn die huizen wel huur?
Weet dat er voorheen hier in de buurt huizen zijn gekocht door werkgevers wat zij dan verhuurde aan de werknemers.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:28

Het is de Televaag he! Die schrijven graag halve waarheden en houden van Stoken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:31

@Janneke, nee, het gaat in dit artikel om een vrouw met éen baby.

Volgens de regels mag ze niet weigeren, het COA is nu aan het uitzoeken hoe ze haar uit het AZC kunnen zetten, dat is haar ook van te voren meegedeeld blijkbaar, dat ze dan haar recht op een plek in het AZC verspeelt. Andere optie is dus als ze niet uitkijkt dat ze straks werkelijk op straat staat met haar baby.
Zonder enig dak boven haar hoofd.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 23-02-24 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:31

DuoPenotti schreef:
te klein, open keuken onveilig.
51 vierkante meter met woonkamer, twee slaapkamers en een open keuken. Ook zat er een tuin en berging bij inbegrepen.

Uitzetten, want wel gratis alles

Zal ik even zeggen wat ik vind?
Pim Fortuyn enzo?

Jij gelooft wat je wil geloven en verspreid ondertussen leugens.

"Alles gratis" : is het misschien een idee om je eerst eens even in een onderwerp te verdiepen vóór je schande gaat spreken over een ander mens...?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:32

Janneke2 schreef:
Zal ik even zeggen wat ik vind?
Pim Fortuyn enzo?

Jij gelooft wat je wil geloven en verspreid ondertussen leugens.

"Alles gratis" : is het misschien een idee om je eerst eens even in een onderwerp te verdiepen vóór je schande gaat spreken over een ander mens...?

Janneke, het staat in het artikel wat ze krijgt, wat ik dus letterlijk quote!
Dus nee geen leugens! Dat maak jij juist door te zeggen dat het niet is.
Door niet mijn hele tekst te quoten maar er uit te knippen wat jij verdraaid :r

Dit wel mee quoten!!!
Ze zou haar plek in het azc verliezen, maar ook de hulp en begeleiding van het COA zou stoppen, inclusief het geld en de zorgverzekering die zij ontving. Toch bleef de vrouw bij haar besluit om de woning weigeren.

dat is echt gratis hoor...

benzz het staat ook in andere kranten.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-02-24 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:35

DuoPenotti schreef:
Zijn die huizen wel huur?
Weet dat er voorheen hier in de buurt huizen zijn gekocht door werkgevers wat zij dan verhuurde aan de werknemers.

Geen idee, maar ik let er nu al langere tijd op en weet inmiddels echt veel van zulke huizen en panden. Zowel rijtjeshuizen als oude herenhuizen als etages, ones you see it, it’s everywhere.

Het zou idd dan kunnen dat de werkgever het koopt en verhuurt. Blijft het wel raar dat zij wel huizen mogen delen maar wij ipc niet, zonder gedoe met kostendelersnorm en weet ik het wat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:35

Janneke2 schreef:
Sansevieria schreef:

... ik heb alleen gelezen dat iemand het 'te klein en onveilig' vind.

Vind jij dat iemand in een onveilig hyis gestopt mag worden?

Sinds wanneer is een open keuken onveilig voor een baby?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:36

COA wil vluchtelinge met baby die woning weigerde uit azc Luttelgeest zetten
Luttelgeest
• Vrijdag 26 januari 2024 | 12:46
• 3 min. leestijd
Met het weigeren van een woning in de gemeente Dijk en Waard, gaf de Eritrese vluchtelinge Betiel T.G. (30) uit het asielzoekerscentrum (azc) in Luttelgeest, al haar rechten op. Ze krijgt geen geld en begeleiding meer van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en ze heeft geen ziektekostenverzekering meer. Als het aan het COA ligt, wordt ze nu ook uit het azc gezet. Mét haar zoontje van 7,5 maand oud. "Alstublieft, help me."

De vrouw moest zich vrijdag melden in de rechtbank, waar het COA toestemming vroeg om haar op straat te zetten.

Aangeboden huis afgewezen
In juli vorig jaar kreeg ze een appartement in Heerhugowaard aangeboden van 51 vierkante meter groot met een berging van 5 vierkante meter en een tuin. De woning heeft een woonkamer met open keuken en twee slaapkamers en ligt op een ruime kilometer van het centrum. Het is bovendien in de buurt van Heemskerk, waar de vader van haar zoontje woont. De vrouw had daar om gevraagd.

Een passende woning, vond het COA. Zeker in deze tijden van krapte op de woningmarkt. "Het had een mooi startpunt voor haar kunnen zijn." Maar ze was het daar niet mee eens. Zij vond de woning te klein en de open keuken te onveilig voor haar zoontje. ‘‘Hij kan hier amper vrij bewegen als hij straks wat groter is.’’

Duidelijke consequenties
In meerdere gesprekken werd de vluchtelinge uitgelegd wat de consequenties waren van haar weigering. Geen plek meer in het azc, geen hulp en begeleiding meer van het COA, geen geld. "De zorg van het COA houdt een keer op", zei een van de advocaten van die organisatie. Maar ze bleef weigeren.

En nu zit ze met de gebakken peren, realiseert ze zich. "Ik heb er spijt van dat ik die woning niet heb genomen. Ik had me er gewoon iets anders bij voorgesteld. Nu gaat het heel slecht met mij, niemand kan me meer helpen."

Veiligheid van de baby
Zonder baby was deze zaak heel eenvoudig, legde de rechter haar uit. "Dan had het COA u gewoon uit het azc mogen zetten, want dat zijn de regels en u wist daarvan. Maar uw baby moet veilig zijn. En dat is hij niet als hij met u op straat komt te staan." Bij de vader van haar zoontje intrekken is geen optie, benadrukte ze. "En mijn kind kan daar ook niet naar toe zonder mij. Ik kan nog geen vijf minuten zonder hem", zei ze, terwijl ze het jochie in de rechtszaal de borst gaf.

Volgens de advocaten van het COA wordt het welzijn van hem nauwlettend in de gaten gehouden, ook als de moeder het azc verlaat. "Ze heeft haar eigen rechten opgegeven door de weigering, maar niet die van het kind."

De vrouw smeekte de rechter om haar te helpen. "Ik ben heel dankbaar voor wat het COA allemaal voor mij heeft gedaan, maar het huis was echt te klein om mijn kind in te laten opgroeien. Ik sta nu machteloos. Alstublieft, help me."

De rechter doet over twee weken uitspraak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:38

En dit staat in een andere krant

Citaat:
Zij vond de woning te klein en de open keuken te onveilig voor haar zoontje. ‘‘Hij kan hier amper vrij bewegen als hij straks wat groter is.’’

weinig met onveilig te maken dus

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:39

mika11 schreef:
COA wil vluchtelinge met baby die woning weigerde uit azc Luttelgeest zetten
Luttelgeest
• Vrijdag 26 januari 2024 | 12:46
• 3 min. leestijd
Met het weigeren van een woning in de gemeente Dijk en Waard, gaf de Eritrese vluchtelinge Betiel T.G. (30) uit het asielzoekerscentrum (azc) in Luttelgeest, al haar rechten op. Ze krijgt geen geld en begeleiding meer van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en ze heeft geen ziektekostenverzekering meer. Als het aan het COA ligt, wordt ze nu ook uit het azc gezet. Mét haar zoontje van 7,5 maand oud. "Alstublieft, help me."

De vrouw moest zich vrijdag melden in de rechtbank, waar het COA toestemming vroeg om haar op straat te zetten.

Aangeboden huis afgewezen
In juli vorig jaar kreeg ze een appartement in Heerhugowaard aangeboden van 51 vierkante meter groot met een berging van 5 vierkante meter en een tuin. De woning heeft een woonkamer met open keuken en twee slaapkamers en ligt op een ruime kilometer van het centrum. Het is bovendien in de buurt van Heemskerk, waar de vader van haar zoontje woont. De vrouw had daar om gevraagd.

Een passende woning, vond het COA. Zeker in deze tijden van krapte op de woningmarkt. "Het had een mooi startpunt voor haar kunnen zijn." Maar ze was het daar niet mee eens. Zij vond de woning te klein en de open keuken te onveilig voor haar zoontje. ‘‘Hij kan hier amper vrij bewegen als hij straks wat groter is.’’

Duidelijke consequenties
In meerdere gesprekken werd de vluchtelinge uitgelegd wat de consequenties waren van haar weigering. Geen plek meer in het azc, geen hulp en begeleiding meer van het COA, geen geld. "De zorg van het COA houdt een keer op", zei een van de advocaten van die organisatie. Maar ze bleef weigeren.

En nu zit ze met de gebakken peren, realiseert ze zich. "Ik heb er spijt van dat ik die woning niet heb genomen. Ik had me er gewoon iets anders bij voorgesteld. Nu gaat het heel slecht met mij, niemand kan me meer helpen."

Veiligheid van de baby
Zonder baby was deze zaak heel eenvoudig, legde de rechter haar uit. "Dan had het COA u gewoon uit het azc mogen zetten, want dat zijn de regels en u wist daarvan. Maar uw baby moet veilig zijn. En dat is hij niet als hij met u op straat komt te staan." Bij de vader van haar zoontje intrekken is geen optie, benadrukte ze. "En mijn kind kan daar ook niet naar toe zonder mij. Ik kan nog geen vijf minuten zonder hem", zei ze, terwijl ze het jochie in de rechtszaal de borst gaf.

Volgens de advocaten van het COA wordt het welzijn van hem nauwlettend in de gaten gehouden, ook als de moeder het azc verlaat. "Ze heeft haar eigen rechten opgegeven door de weigering, maar niet die van het kind."

De vrouw smeekte de rechter om haar te helpen. "Ik ben heel dankbaar voor wat het COA allemaal voor mij heeft gedaan, maar het huis was echt te klein om mijn kind in te laten opgroeien. Ik sta nu machteloos. Alstublieft, help me."

De rechter doet over twee weken uitspraak.

Ik vraag me dus oprecht af hoe hele volksstammen dat doen, hoe doen andere moeders in een woning met open keuken dat dan? Daar zijn er immers behoorlijk wat van in Nederland.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:41

Ze vond de woning te klein. Nogal verwend gedrag van een vluchteling.
Veel Nederlanders zouden dolbij zijn met die woning.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:42

Dat is dus een beetje een domme vrouw, zitten er ook tussen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:43

sterregoud schreef:
Ze vond de woning te klein. Nogal verwend gedrag van een vluchteling.
Veel Nederlanders zouden dolbij zijn met die woning.

Veel Nederlanders ook niet, als je die verwende verhalen hoort....