steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:13

fransje23 schreef:
Winged schreef:
Klopt, en er zijn ook genoeg ondernemers die het ook zwaar hebben etc etc etc. Maar die hebben wel een lagere kostenlast en in sommige gevallen ook verantwoordelijkheid (denk aan een veestapel).

De kostenlast hangt erg af van het bedrijf daar kun je uit de losse pols niets over zeggen.
Denk je dat een kleine ondernemer met een aantal personeelsleden geen druk en verantwoordelijkheid voelt in mindere tijden?

zeg ik dat?

Ik kom zelf uit een gezin dat is gestopt. Verder ga ik hier niet op in. Iets met ervaringen uit eerste hand etc etc etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:21

Winged schreef:
Klopt, en er zijn ook genoeg ondernemers die het ook zwaar hebben etc etc etc. Maar die hebben wel een lagere kostenlast en in sommige gevallen ook verantwoordelijkheid (denk aan een veestapel).

Winged schreef:
zeg ik dat?

Ik kom zelf uit een gezin dat is gestopt. Verder ga ik hier niet op in. Iets met ervaringen uit eerste hand etc etc etc.

Als je bovenstaande schrijf wek je de suggestie dat het voor andere ondernemers minder zwaar zou zijn.

Nu snap ik dat het vanuit de eigen situatie heel zwaar was maar dat kan dus ook tellen voor ondernemers in andere sectoren. En laat dat nu mijn eigen ervaring zijn :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:24

fransje23 schreef:
Melk, "gewone"kaas, vla, yoghurt, boter, zuiveldrank en dan ook relatief veel export.

Dat is prachtig maar als de landen waar je naar export meer zelfvoorzienend worden kunnen ze die producten ook prima zelf maken.
Daarbij zijn er ook best een aantal producten bij met een lagere marge. De prijs die iemand voor een pak melk of pakje roomboter wil betalen is niet zo heel erg te verhogen.

Ik denk dat je dan echt weinig kaas hebt gegeten van de handel en wandel van FC eerlijk gezegd.

Lijkt me super handig inderdaad, om er voor te zorgen dat de consument geen Campina producten koopt. Daar is de boer mee geholpen :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:30

fransje23 schreef:
Winged schreef:
De boeren zijn allemaal zzp-ers... zonder vast loon, zonder ziektewet, ww, pensioen etc. Dat moeten ze allemaal zelf ophoesten.

Dat heet ondernemer zijn.

ik voel mij al lang geen vrije ondernemer meer. Alles is aan regels gebonden. Ik kan niet zomaar meer geld voor mijn melk gaan vragen. Mijn koeien anders gaan verzorgen. Ander voer gaan voeren. Langer binnen of buiten laten. Op het juiste moment oogsten of mest rijden... alles is aan regels gebonden, en dat worden er alleen maar meer.

voor de mensen die geen auto of fiets hebben zijn er ook heel veel winkels die het graag thuis komen bezorgen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:32

juval schreef:
fransje23 schreef:

Dat heet ondernemer zijn.

ik voel mij al lang geen vrije ondernemer meer. Alles is aan regels gebonden. Ik kan niet zomaar meer geld voor mijn melk gaan vragen. Mijn koeien anders gaan verzorgen. Ander voer gaan voeren. Langer binnen of buiten laten. Op het juiste moment oogsten of mest rijden... alles is aan regels gebonden, en dat worden er alleen maar meer.

voor de mensen die geen auto of fiets hebben zijn er ook heel veel winkels die het graag thuis komen bezorgen.

Maar zulke strenge regels kunnen er in andere branches ook prima zijn: je hoort er alleen minder over. Dat is niet alleen in de landbouw. Denk dat dat is waar Fransje op doelt.
Sommige branches zijn inderdaad heel vrij, andere totaal niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:42

Pantykous schreef:
Ik denk dat je dan echt weinig kaas hebt gegeten van de handel en wandel van FC eerlijk gezegd.

Lijkt me super handig inderdaad, om er voor te zorgen dat de consument geen Campina producten koopt. Daar is de boer mee geholpen :j

Wie roept er op geen Campina producten meer te kopen?

Moet eerlijk bekennen een kleine antipathie tegen FC te hebben. Eigenlijk al sinds een jaar of twintig.

Heb meer met de kleinere melkfabrieken.

Winged

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:56

Op Twitter circuleert het bericht van Pig Business dat er morgen geen actie gevoerd gaat worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:02

Ik heb al jaaaaren geen Campina producten meer gekocht hoor :=

Overigens, wat het al of niet blokkeren van een distributiecentrum betreft: het verschilt natuurlijk wel of er geleverd wordt aan een supermarkt in hartje Den Haag waar duizenden mensen per dag passeren (en die dus in drukke tijden wel 2-3 keer per dag bevoorraad wordt) of aan de supermarkt in een dorp in de Achterhoek om maar een zijstraat te noemen. Die tweede zal niet zo snel leeg zijn, die eerste wel. Oja en ik denk ook niet dat zorginstellingen, PI's, GGZ-instellingen enzovoorts ook voor dagen aan eten in huis hebben voor al die mensen.

Gelukkig heeft FDF wel opgeroepen om niet daadwerkelijk te gaan blokkeren, nu hopen dat hier gehoor aan wordt gegeven en het netjes blijft :j
(Een tijdelijke blokkade zou ik ook mee kunnen leven, maar behalve de vrachtwagenchauffeurs bereik je daar weinig mensen mee denk ik zo)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:03

Winged schreef:
Op Twitter circuleert het bericht van Pig Business dat er morgen geen actie gevoerd gaat worden.

Klopt, de rechter heeft FDF opgelegd om tot 18 januari 2020 geen acties te mogen voeren. De dwangsom is niet mis wanneer ze in overtreding gaan... meer info op Facebook FDF.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:30

Tiepfoudt schreef:
Een beetje meer denken in mogelijkheden ipv in problemen? :o

Over denken in mogelijkheden gesproken...

Ik vind dat ik nog even moet terugkomen op deze vraag:
Kinke schreef:
klopt goeroe. Hoe gaan we dat eerlijk verdelen dan doen?

Als ik het voor de landbouwsector mocht zeggen zou ik 'denken in mogelijkheden' tot het motto maken. Ik zou me even niet druk maken om dingen waar je (weliswaar terecht) boos om kunt worden, maar waar je zelf weinig of geen invloed op hebt. Ook zou ik bij alle welles-nietes-discussies, bijvoorbeeld over hoe groot bepaalde effecten nou precies zijn proberen weg te blijven. Voor beide valkuilen geldt dat je 1000 keer gelijk kunt hebben zonder ooit een stap verder te komen.

Ik zou me concentreren op twee dingen:

1) Het in kaart brengen van de toekomstbeelden en vooral toekomstwensen onder de boeren. Stel je je leven over 10, 20 of 30 jaar voor in een ideale wereld waarin geld van ondergeschikt belang is. Ben je dan nog steeds boer? Zo ja, hoe ziet je bedrijf er dan uit? Daar kun je allerlei vragen bij stellen. Wat zou je eventueel willen veranderen? Zou je er activiteiten bij willen doen of juist af willen stoten? Zou je overwegen te verhuizen als een andere plek meer te bieden zou hebben? Zou je overwegen een stukje natuurbeheer te doen als daar een nette vergoeding tegenover zou staan? Als je zou overwegen om dingen in je bedrijfsvoering te veranderen, wat zou dan een logisch moment zijn om dat te doen? Je kunt nog veel meer vragen bedenken, dit zijn slechts wat voorbeelden. Ik kan me heel goed voorstellen dat veel boeren niet direct op dit soort gedachtenexperimenten zitten te wachten en dat het moeite kost om dit soort informatie los te krijgen. Maar volgens mij is het juist wel waar het om draait.

2) Ik zou de uitgestoken hand van de natuurorganisaties aanpakken onder de voorwaarde dat er eerst vrijblijvend alleen maar naar elkaar geluisterd wordt. Begin met de vraag "Hoe ziet het buitengebied van Nederland er over 10, 20, 30 jaar uit?" met als doel om erachter te komen wat de andere partij echt belangrijk vindt en dus niet om het eens te worden. Laat dat allemaal eerst bezinken en ga daarna eens rustig nadenken over waar je elkaar in kunt vinden. Houd het bij de vraag hoe dat buitengebied er in een ideale wereld uit zou kunnen zien en laat de mensen die zeggen 'dat het allemaal toch niet lukt omdat' buiten de deur. Mocht je nou tot een plaatje kunnen komen waar zowel de landbouwsector als de natuurverenigingen zich in kunnen vinden (en ik geloof dat dat kan), dán pas ga je nadenken over de vraag wat er voor nodig is om dat te bereiken. Eventueel kun je dan wat hulp van buitenaf zoeken om dat netjes uit te rekenen en op te schrijven. Misschien is het handig om te werken met een aantal scenario's, bijvoorbeeld scenario X, Y en Z en wat er voor nodig is om dat te bereiken in het jaar 2030, 2040 of 2050. Vanzelfsprekend moet je daarin ook keiharde eisen opnemen, bijvoorbeeld over passende vergoedingen, het terugdringen van de schuldenproblematiek en maatregelen die ervoor zorgen dat boeren ook in die ideale(re) wereld een goed inkomen kunnen verdienen.

Dan heb je gewoon een ontzettend goed verhaal. Met waarschijnlijk, dat geef ik toe, een fors kostenplaatje. Maar naar mijn idee is het probleem in dit land meestal niet dat we geen geld hebben, maar dat we het uitgeven aan de verkeerde dingen. In Groningen is al ruim 2 miljard uitgegeven aan de aardbevingsproblematiek en het aantal versterkte huizen is op een paar handen te tellen. Het meeste geld is gaan zitten in het proberen te voorkomen dat er daadwerkelijk huizen versterkt moeten worden. %) Het is een voorbeeld dat mij nogal hoog zit, maar ik denk dat iedereen wel een eigen voorbeeld kan verzinnen. Er ís geld, maar je moet ervoor zorgen dat politici hun politieke lot verbinden aan jouw verhaal. En nogmaals, als de landbouwsector en de natuurorganisaties de handen ineenslaan dan kan volgens mij niemand daar omheen.

Op die manier zou ik als ík het voor het zeggen had als landbouwsector proberen om de klimaatproblematiek (of -gekte, zo je wilt) aan te grijpen om dingen te bewerkstelligen (en gefinancierd te krijgen) die je eigenlijk zelf al wilde. Misschien op een andere manier of op een ander moment dan je in gedachten had, maar je moet het ijzer nou eenmaal smeden wanneer het heet is. Om terug te komen op de vraag van Kinke, dan betalen we daar in de vorm van belastingen en hogere (eerlijkere) prijzen voor voedsel allemaal voor. Maar dan hebben we tenminste ook wat.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:38

Hoe meer acties, hoe minder het bij de burger nog opvalt..dan komen er hardere acties en uiteindelijk gaan er wat boeren in hun emotie over de grens. Lijkt mij een slechte zaak allemaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:43

we zullen zien wat de acties van morgen gaan doen. :Y)

nog even dit:

Citaat:
Mocht u weer eens fabels lezen in uw tijdlijn van lieden die alles denken te weten over onze boeren en spreken over de "vervuilende Nederlandse veehouderij". Hier wat feiten op een rij. Doe er uw voordeel mee.

Fabel: Emissiereducerende technieken (mestvergisters, emissiearme vloeren en luchtwassers) hebben niet tot resultaat geleid.
Feit: Ammoniakuitstoot #veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.

Fabel: Er lopen steeds minder koeien buiten
Feit: 80 procent van de melkveehouders laat de koeien buiten lopen

Fabel: Er komt steeds meer #mest bij in Nederland
Feit: Er is 9.7 miljard kilo MINDER mest dan in 1990

Fabel: Boeren willen geen #stikstof reduceren
Feit: Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 MILJOEN kilo stikstof gereduceerd

Fabel: Fosfaatuitstoot in veehouderij wordt steeds hoger
Feit: Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 MILJOEN kilo

Fabel: Koeien eten alleen maar soja uit Brazilië
Feit: 92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.

Fabel: Zuivel, vlees en eieren in NL supermarkten zijn van dieren die soja hebben gegeten uit ontboste Amazonegebieden.
Feit: Alle vlees, zuivel en eieren in NL winkels komt van dieren die RTRS-sojaproducten eten. Hiervoor worden GEEN natuurgebieden aangetast

Fabel: Nederlands vee is grootverbruiker van sojaproducten uit Zuid-Amerika
Feit: Nederlands vee verbruikt ongeveer 1,74 miljoen ton sojaproducten. Dat is ongeveer 5 promille van de wereldproductie.

Fabel: Er komen steeds meer varkens bij in Nederland
Feit: Er zijn 3,2 miljoen minder varkens in Nederland dan in piekjaar 1997

Fabel: Nederland wordt volgebouwd met #megastallen
Feit: Slechts 1 procent van alle stallen in Nederland heeft de definitie #megastal

Fabel: Als je dichtbij een varkensboer woont, heb je grotere kans om ziek te worden
Feit: Er is geen verband aangetoond tussen ziekteverwekkers, zoals Hepatitis E, in een varkenshouderij en de gezondheid van mensen in de omgeving, blijkt uit het VGO-onderzoek van
RIVM - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Fabel: MRSA uit varkenshouderij is een groot gevaar voor humane gezondheid
Feit: Er zijn 2 typen MRSA: Ziekenhuis-MRSA en veegerelateerde MRSA. Vee-MRSA is veel minder
besmettelijk dan ziekenhuis-MRSA. Vee-gerelateerde MRSA veroorzaakt veel minder infecties dan ziekenhuis-MRSA

(Bronnen: CBS, WUR, NZO Zuivel, POV, RIVM)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:01

Ik hoop voor jou dat morgen brengt wat je ervan verwacht juval, maar ik ben bang dat zo langzamerhand echt niemand er meer iets van begrijpt. Dreigen te blokkeren, dan zeggen niet te gaan blokkeren, bij de rechter afdwingen dat je mag actievoeren, dan toch niet gaan actievoeren, of misschien toch weer wel? Het komt allemaal wat amateuristisch en kinderachtig over en ik denk eerlijk gezegd dat je zo zelfs bij de mensen die graag begrip wíllen hebben weinig begrip meer vindt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:03

Ik pik deze er even uit:
Citaat:
Fabel: Zuivel, vlees en eieren in NL supermarkten zijn van dieren die soja hebben gegeten uit ontboste Amazonegebieden.
Feit: Alle vlees, zuivel en eieren in NL winkels komt van dieren die RTRS-sojaproducten eten. Hiervoor worden GEEN natuurgebieden aangetast

Ik heb hier in het topic nog gelezen dat veel vlees uit de supermarkt geïmporteerd wordt, bv uit Hongarije, Ierland, Argentinië en Brazilië, toch?

Dat mest en uitstoot gedaald is, is natuurlijk hartstikke mooi.
Maar dat wil niet zeggen dat het nu ineens geen probleem meer is, alleen dat het destijds een groter probleem was.

Ik ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren, maar ik hoop dat er geen relschoppers tussen zitten die alsnog van plan zijn om alles te blokkeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:45

dat is niet goed geschreven, maar dat weet je zelf ook wel 8nnemiek

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:44

Ach goeroe, alsof wij boeren er wel iets van begrijpen waarom wij de grote boemannen zijn die het klimaat en het milieu onherroepelijk verruïneren en vervuilen.

Ik heb en had al het idee dat de mensen die graag de veestapel verkleind zijn worden, werkelijk in alles een probleem zien. Van kleine opstootjes wordt maar wat graag een olifant gemaakt en wanneer Van Den Oever een domme uitspraak doet is het topic te klein om aan alles en iedereen te laten weten hoe achterlijk die gast is. Wanneer blijkt dat dergelijke uitspraken al jarenlang ook onze kant op geslingerd worden, schakelen we snel over naar het volgende onderwerp.

Persoonlijk zou ik graag zien dat relschoppers geen aandacht krijgen en compleet genegeerd worden (simpelweg omdat aandacht is wat zij willen, of die aandacht nu negatief of positief is) en dat we ons focussen op de grote meerderheid van de boeren die een positieve bijdrage leveren. Maar ik voel de bui al hangen eerlijk gezegd. Morgen gaat er waarschijnlijk weer iets gebeuren dat niet mag en ik kan al wel raden wie hier staan te trappelen om daar weer pagina's over vol te kunnen spuwen.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:51

juval schreef:
we zullen zien wat de acties van morgen gaan doen. :Y)

nog even dit:

Citaat:
Mocht u weer eens fabels lezen in uw tijdlijn van lieden die alles denken te weten over onze boeren en spreken over de "vervuilende Nederlandse veehouderij". Hier wat feiten op een rij. Doe er uw voordeel mee.

Fabel: Emissiereducerende technieken (mestvergisters, emissiearme vloeren en luchtwassers) hebben niet tot resultaat geleid.
Feit: Ammoniakuitstoot #veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.

Fabel: Er lopen steeds minder koeien buiten
Feit: 80 procent van de melkveehouders laat de koeien buiten lopen

Fabel: Er komt steeds meer #mest bij in Nederland
Feit: Er is 9.7 miljard kilo MINDER mest dan in 1990

Fabel: Boeren willen geen #stikstof reduceren
Feit: Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 MILJOEN kilo stikstof gereduceerd

Fabel: Fosfaatuitstoot in veehouderij wordt steeds hoger
Feit: Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 MILJOEN kilo

Fabel: Koeien eten alleen maar soja uit Brazilië
Feit: 92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.

Fabel: Nederlands vee is grootverbruiker van sojaproducten uit Zuid-Amerika
Feit: Nederlands vee verbruikt ongeveer 1,74 miljoen ton sojaproducten. Dat is ongeveer 5 promille van de wereldproductie.

Fabel: Er komen steeds meer varkens bij in Nederland
Feit: Er zijn 3,2 miljoen minder varkens in Nederland dan in piekjaar 1997

Fabel: Nederland wordt volgebouwd met #megastallen
Feit: Slechts 1 procent van alle stallen in Nederland heeft de definitie #megastal

Fabel: Als je dichtbij een varkensboer woont, heb je grotere kans om ziek te worden
Feit: Er is geen verband aangetoond tussen ziekteverwekkers, zoals Hepatitis E, in een varkenshouderij en de gezondheid van mensen in de omgeving, blijkt uit het VGO-onderzoek van
RIVM - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Fabel: MRSA uit varkenshouderij is een groot gevaar voor humane gezondheid
Feit: Er zijn 2 typen MRSA: Ziekenhuis-MRSA en veegerelateerde MRSA. Vee-MRSA is veel minder
besmettelijk dan ziekenhuis-MRSA. Vee-gerelateerde MRSA veroorzaakt veel minder infecties dan ziekenhuis-MRSA

(Bronnen: CBS, WUR, NZO Zuivel, POV, RIVM)

Nog een leuk weetje,

niemand beseft dat we met deze snelheid van voortplanten en overeten, de komende 50 jaar net zo veel voedsel moeten produceren als afgelopen 1000 jaar (Of was het nu 10000?) weet ik niet meer precies.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:55

Ik ben bang dat je gelijk krijgt Tiepfoudt en zal dat misschien wel net zo ergerlijk vinden als jij. Maar ik denk wel dat dit mede mogelijk gemaakt wordt door 'die grote meerderheid van boeren die een positieve bijdrage levert' en zich nu stilhoudt in de hoop dat alles gauw overwaait zodat ze weer verder kunnen met waar ze mee bezig waren (ook al beviel dat ze niet eens zo goed). Waar is bijvoorbeeld de LTO? Achter de schermen zal misschien van alles gebeuren, maar voor 'het publiek' schitteren ze door afwezigheid. Dat er boeren zijn die zich zo in de hoek gezet voelen dat ze daar voorlopig niet uit komen snap ik, maar er zullen zich toch een paar moeten vermannen als de sector zelf nog een rol van betekenis wenst te spelen in het bepalen van de eigen toekomst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:18

Tiepfoudt schreef:
Persoonlijk zou ik graag zien dat relschoppers geen aandacht krijgen en compleet genegeerd worden (simpelweg omdat aandacht is wat zij willen, of die aandacht nu negatief of positief is) en dat we ons focussen op de grote meerderheid van de boeren die een positieve bijdrage leveren. Maar ik voel de bui al hangen eerlijk gezegd. Morgen gaat er waarschijnlijk weer iets gebeuren dat niet mag en ik kan al wel raden wie hier staan te trappelen om daar weer pagina's over vol te kunnen spuwen.

De grootste relschoppers en schreeuwers krijgen helaas vaak teveel aandacht.
Dat is trouwens overal zo.

De dierenrechtenactivisten op die een stille tocht houden zijn ook niet zo interessant als degene die een stal binnen vallen.
Toch wordt over beiden over dezelfde kam geschoren.

Het merendeel van de mensen op de hele wereld willen zelfs vrijwel hetzelfde.
Maar omdat we de verschillen uitvergroten lijkt dat helemaal niet zo.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:36

De 1e acties zijn al vol aan de gang in Den Haag!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:39

Frans Timmermans (niet de kleinste jongen in bestuurlijk Europa) stelt dat we MEER boeren nodig hebben.

Wel moet er op een andere manier 'geboerd' worden (maar dat is grof gezegd oud nieuws, zo'n 80% van de boeren vindt dat het niet goed gaat met de sector).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:08

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:27

Wat ik er nu van lees is het best goed onderhandeld.
Druk weer een beetje van de ketel en ruimte voor verdere verandering.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:30

Fijn, hopelijk geeft dat een hoop mensen wat rust. Niet in die zin dat ze denken dat er niets hoeft te veranderen, maar in de zin dat ze met wat meer comfort deel kunnen nemen aan het maatschappelijk debat.

Ik keek trouwens even verder op die website en dit artikel vond ik ook veel zinnige dingen staan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:00

Dat is zeker een interessant artikel. Dat vond ik overigens ook van je uitgebreide post vanmiddag goeroe, heb het zojuist pas gelezen en wil daar morgen graag nog even op reageren!

Voor de mensen die overigens nog steeds denken dat LTO alleen maar pleit voor "ouderwetse schaalvergroting" en stug door wil gaan op dezelfde manier als nu: nieuweoogst.nl is het mediaplatform van LTO waarvan wekelijks de krant op de deurmat van veel boeren valt :)