De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is er gebeurd met Madeleine McCann?

Madeleine leeft nog
58 (4%)
Madeleine is als gevolg van een ongeluk overleden
134 (9%)
Madeleine is ontvoerd
137 (9%)
Madeleine's ouders zijn betrokken bij het verbergen van haar lichaam
466 (32%)
De verdwijning van Madeleine wordt opgelost
111 (7%)
De verdwijning van Madeleine blijft voor altijd een mysterie
541 (37%)

Totaal aantal stemmen: 1447

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:36

IMANDRA schreef:
Tja, dat is mijn mening, zo komt het op me over. Zeker die eenzijdige blik. Heb het imo wel netjes verwoord, maar goed. Heel erg op de ouders gefocust zijn, bewijs stellig neerzetten terwijl dat helemaal niet zo stellig ís.

Zo kritisch is ze daarom in mijn optiek niet als je het mij vraagt (breed kritisch dan, want kritisch op de ouders is ze zeker, maar niet kritisch op álle t bewijs), want anders had ze de sterke en zwakke kanten van de honden wel belicht en had ze imo wel gezien dat die 100% betrouwbaarheid gewoon een ding is dat door de Portugese politie de wereld in is geslingerd maar niet in die hoedanigheid klopt. Wat meer nuance zou op z’n plek zijn, als je het mij vraagt.

Maar goed, nogmaals, zo kijk ik daarnaar.

Ik sluit me aan bij Imandra.

luxx

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:26

Ik sluit me ook aan bij Imandra en vind dat ze dat inderdaad keurig heeft verwoord

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:13

IMANDRA schreef:
Tja, dat is mijn mening, zo komt het op me over. Zeker die eenzijdige blik. Heb het imo wel netjes verwoord, maar goed. Heel erg op de ouders gefocust zijn, bewijs stellig neerzetten terwijl dat helemaal niet zo stellig ís.

Zo kritisch is ze daarom in mijn optiek niet als je het mij vraagt (breed kritisch dan, want kritisch op de ouders is ze zeker, maar niet kritisch op álle t bewijs), want anders had ze de sterke en zwakke kanten van de honden wel belicht en had ze imo wel gezien dat die 100% betrouwbaarheid gewoon een ding is dat door de Portugese politie de wereld in is geslingerd maar niet in die hoedanigheid klopt. Wat meer nuance zou op z’n plek zijn, als je het mij vraagt.

Maar goed, nogmaals, zo kijk ik daarnaar.

Haar focus op de ouders is volgens mij alleen maar om tegenwicht te bieden dat die optie echt niet van tafel is. Om aan te geven dat je niet uit kan sluiten dat die meer weten. En dat het wel een feit blijft dat die zich toch wel verdacht hebben gedragen, om welke reden dan ook. (waarvan trouwens een goede reden zou kunnen zijn dat ze simpelweg ook wel beseffen dat "neglect" van toepassing is waardoor ze de tweeling (ook) kwijt zouden kunnen raken....lijkt mij een begrijpelijke reden om in zo'n paniek situatie wat proberen te verdoezelen :(:) )

Babootje schreef:
Persoonlijk kan ik betrokkenheid van de ouders o.b.v. wat er allemaal in de dossiers staat niet uitsluiten.
Wat hierboven vermeld is nog maar een klein deel ervan.

Want laten we wel wezen, betrokkenheid van ouders of een dader in de kring van het kind komt statistisch toch het meeste voor. Waarom zou dat hier anders zijn?

"Ik kan betrokkenheid niet uitsluiten" en steeds ook andere scenario's serieus in ogenschouw nemen is juist prima genuanceerd.

Wat NIET genuanceerd is, is insinueren dat ze een hetze zou voeren tegen de ouders.
Dat ze eenzijdig en ongenuanceerd kijkt. Obsessief overkomt. Erge tunnelvisie zou hebben.

Alleen maar omdat ze 1 van de opties verdedigt hoef je haar nog niet te beschuldigen van dit soort dingen want in haar andere berichten wordt echt wel duidelijk dat ze zat nuances ziet en echt ook wel kritisch genoeg is om te beseffen dat bvb. die honden geen 100% zekerheid geven.

Als je benoemt dat je gezien hebt dat een bepaalde hond tot dan toe 100% gescoord heeft.
Dan zeg je niks meer dan dat. Tot nu toe zat hij nooit fout. Dat heeft best een waarde toch :j

Daarmee zeg je helemaal niet dat die hond of handler volkomen feilloos zal zijn.
Insinueren dat ze dat wèl zegt is gewoon heel vervelend.

Natuurlijk kan dit dan de eerste keer zijn dat hij fout zat. Dat snapt zij ook wel.....
Alleen het zou dan natuurlijk wel heel toevallig zijn. Toch logisch om dat te benoemen....

Mensen er aan herinneren dat deze optie niet van tafel is is dan toch niet meteen een obsessieve tunnelvisie hetze, komop hee -O-

Ik vind het overigens ook wel frappant dat het zo voor zoete koek geslikt lijkt te worden dat die Brückner het wel gedaan zal hebben. Want wat hebben we daar nu eigenlijk voor bewijs van :? Wat media die elkaar allemaal na praten dat er een harde schijf gevonden is met foto's. Dat men er daardoor van overtuigd is dat Maddie dood is. Maar waarom dan...? Want er wordt zover ik heb gezien nergens gezegd dat zij op die foto's staat of wat dan ook als onomstotelijk bewijs....

Nu hoef ik ook echt niet alle gruwelijke details te weten natuurlijk. Liever niet -O-
Maar al jaren lang lijkt het niet verder te komen dan een wat vage verslaggeving en rond mei wordt het weer even opgerakeld inderdaad....

Als ze echt stevig bewijs hadden gehad zou er toch wel wat gang in de zaak moeten zitten zou je hopen...? Wat nieuws voorbij komen...?

Voor mij zijn de ouders in principe onschuldig (aan de verdwijning) zolang er geen schuld bewezen is.
Wel zijn ze imo schuldig aan verwaarlozing door die kinders zo alleen te laten, zéker nadat ze daags ervoor al uren aan het huilen waren (volgens hun eigen zeggen) en dat er niemand kwam, en Maddie daar erg overstuur door was.... dan doe je dat toch niet nogmaals -O-

Het is natuurlijk ook bizar als je je piepjonge kinderen zo alleen laat zonder enig toezicht.
Zodanig dat er iemand binnen kan wandelen om ze mee te nemen / dat ze zelf weg zouden kunnen lopen.

En NEE daarmee zeg ik niet dat een ander dan zomaar die kinders mee mag nemen, wat een idiote beschuldiging ook weer.... :x Maar je draagt dan zeker wel verantwoordelijkheid als ouder dat je deze situatie hebt laten ontstaan.

Je hoeft niet dag en nacht het handje van je kind vast te houden. Maar dit is natuurlijk wel weer het andere uiterste...

Ik hoop dat er onomstotelijk bewijs is of komt van wat er dan ook gebeurd is met Madeleine.
En als dat er nu al is, dat dat dan gedeeld is met de ouders zodat die ook "closure" hebben.
Tot dat dat er is hou ik ook verschillende mogelijkheden open.

Voor mij staan ongeluk en wegwerken uit angst voor kwijtraken tweeling, en de ontvoering als meest waarschijnlijke opties bovenaan. Als die Brückner het inderdaad heeft gedaan hoop ik dat ze de zaak snel of iig ooit goed rond krijgen. En dat hij (of een ander) aangeeft waar het lichaampje is gebleven zodat dat terug kan naar de ouders....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:31

pmarena schreef:
Haar focus op de ouders is volgens mij alleen maar om tegenwicht te bieden dat die optie echt niet van tafel is. Om aan te geven dat je niet uit kan sluiten dat die meer weten. En dat het wel een feit blijft dat die zich toch wel verdacht hebben gedragen, om welke reden dan ook. (waarvan trouwens een goede reden zou kunnen zijn dat ze simpelweg ook wel beseffen dat "neglect" van toepassing is waardoor ze de tweeling (ook) kwijt zouden kunnen raken....lijkt mij een begrijpelijke reden om in zo'n paniek situatie wat proberen te verdoezelen :(:) )

De optie echt niet van tafel is? Er is geen enkele aanwijzing dat de ouders betrokken zouden zijn. 100% uitsluiten kan je niet nee, maar de ouders van een ontvoerd/vermoord kind zo aanvallen zonder goed bewijs vind ik gewoon echt laag.

pmarena schreef:
"Ik kan betrokkenheid niet uitsluiten" en steeds ook andere scenario's serieus in ogenschouw nemen is juist prima genuanceerd.

Wat NIET genuanceerd is, is insinueren dat ze een hetze zou voeren tegen de ouders.
Dat ze eenzijdig en ongenuanceerd kijkt. Obsessief overkomt. Erge tunnelvisie zou hebben.

Alleen maar omdat ze 1 van de opties verdedigt hoef je haar nog niet te beschuldigen van dit soort dingen want in haar andere berichten wordt echt wel duidelijk dat ze zat nuances ziet en echt ook wel kritisch genoeg is om te beseffen dat bvb. die honden geen 100% zekerheid geven.

Ik zeg simpelweg dat het zo op mij overkomt.
Ik bedoelde vooral ongenuanceerd naar bewijs kijken.

pmarena schreef:
Als je benoemt dat je gezien hebt dat een bepaalde hond tot dan toe 100% gescoord heeft.
Dan zeg je niks meer dan dat. Tot nu toe zat hij nooit fout. Dat heeft best een waarde toch :j
Daarmee zeg je helemaal niet dat die hond of handler volkomen feilloos zal zijn.
Insinueren dat ze dat wèl zegt is gewoon heel vervelend.

Natuurlijk kan dit dan de eerste keer zijn dat hij fout zat. Dat snapt zij ook wel.....
Alleen het zou dan natuurlijk wel heel toevallig zijn. Toch logisch om dat te benoemen....

Echter: dat klopt gewoonweg niet. Niet in de context waarvoor het gebruikt wordt. En als je zo diep in de case zou zitten, zou je dat moeten weten, lijkt me. Omdat het A) behoorlijk bijzonder is zo stellig te zijn over dieren en B) dit gewoon iets is wat de portugese politie aan de grote klok heeft gehangen en C) de handler dit zelf schijnbaar ook al genuanceerd heeft. Daarom zei ik dat het me verbaasde.

pmarena schreef:
Mensen er aan herinneren dat deze optie niet van tafel is is dan toch niet meteen een obsessieve tunnelvisie hetze, komop hee -O-

Het ging me om de manier waarop ze alles uiteenzet. Dat doet mij, persoonlijk, denk aan.

pmarena schreef:
Ik vind het overigens ook wel frappant dat het zo voor zoete koek geslikt lijkt te worden dat die Brückner het wel gedaan zal hebben. Want wat hebben we daar nu eigenlijk voor bewijs van :? Wat media die elkaar allemaal na praten dat er een harde schijf gevonden is met foto's. Dat men er daardoor van overtuigd is dat Maddie dood is. Maar waarom dan...? Want er wordt zover ik heb gezien nergens gezegd dat zij op die foto's staat of wat dan ook als onomstotelijk bewijs....

De (internationale) politie is actief bezig met hem na te jagen. Daarnaast is hij in die omgeving, in die tijd, daar gespot. Geven getuigen aan dat hij het opgebiecht zou hebben. En heeft hij toch een behoorlijk tekenend verleden. Dat is niet voor 'zoete koek' slikken dat hij het wel gedaan zou hebben. 100% sluitend bewijs is er (voor zover wij weten) nog niet, maar dit zegt toch al genoeg. In ieder geval veel meer (indirect) bewijs voor Brückner dan voor de ouders.

pmarena schreef:
Nu hoef ik ook echt niet alle gruwelijke details te weten natuurlijk. Liever niet -O-
Maar al jaren lang lijkt het niet verder te komen dan een wat vage verslaggeving en rond mei wordt het weer even opgerakeld inderdaad....

Als ze echt stevig bewijs hadden gehad zou er toch wel wat gang in de zaak moeten zitten zou je hopen...? Wat nieuws voorbij komen...?

Is dat zo? Kan prima zijn dat de politie bepaalde dingen achter de hand houdt en ergens op moet wachten, iets moet bevestigen. Weten wij veel.

pmarena schreef:
Voor mij zijn de ouders in principe onschuldig (aan de verdwijning) zolang er geen schuld bewezen is.
Wel zijn ze imo schuldig aan verwaarlozing door die kinders zo alleen te laten, zéker nadat ze daags ervoor al uren aan het huilen waren (volgens hun eigen zeggen) en dat er niemand kwam, en Maddie daar erg overstuur door was.... dan doe je dat toch niet nogmaals -O-

Het is natuurlijk ook bizar als je je piepjonge kinderen zo alleen laat zonder enig toezicht.
Zodanig dat er iemand binnen kan wandelen om ze mee te nemen / dat ze zelf weg zouden kunnen lopen.

En NEE daarmee zeg ik niet dat een ander dan zomaar die kinders mee mag nemen, wat een idiote beschuldiging ook weer.... :x Maar je draagt dan zeker wel verantwoordelijkheid als ouder dat je deze situatie hebt laten ontstaan.

Je hoeft niet dag en nacht het handje van je kind vast te houden. Maar dit is natuurlijk wel weer het andere uiterste...

Sure, eens, maar dat is een hele andere discussie.

pmarena schreef:
Ik hoop dat er onomstotelijk bewijs is of komt van wat er dan ook gebeurd is met Madeleine.
En als dat er nu al is, dat dat dan gedeeld is met de ouders zodat die ook "closure" hebben.
Tot dat dat er is hou ik ook verschillende mogelijkheden open.

Dat hoop ik ook.

pmarena schreef:
Voor mij staan ongeluk en wegwerken uit angst voor kwijtraken tweeling, en de ontvoering als meest waarschijnlijke opties bovenaan. Als die Brückner het inderdaad heeft gedaan hoop ik dat ze de zaak snel of iig ooit goed rond krijgen. En dat hij (of een ander) aangeeft waar het lichaampje is gebleven zodat dat terug kan naar de ouders....

Vind ik best bijzonder, dat je de ouders bovenaan zet gezien het bewijs wat er is (of eigenlijk, gebrek aan), maar goed. Ieder zijn mening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:25

Wat Portugese politie "aan de grote klok heeft gehangen" is gebaseerd op hun onderzoek. En werd helemaal niet aan de grote klok gehangen. Dat is allemaal intern geweest. Behalve wat meneer Amaral bv in interviews heeft gezegd, maar ook dat was gebaseerd op onderzoek.
Tot op de dag van vandaag heeft hij geen haat naar de McCanns, ondanks het feit dat ze hem bewust geruïneerd hebben toen. Hij begrijpt , als ouder, wanhopige ouders, en hoe je het ook bekijkt, ze zijn uiteindelijk toch één van hun kinderen kwijt.
Wat er in de media naar buiten is gekomen is niet altijd gebaseerd was op het onderzoek geweest.
Er was veel sprake van suggestie, verzinsels, overdrijven, dat allemaal werd overgenomen door andere media zonder bron onderzoek. De grootste onzin kwam, en komt nog steeds, van de Britse tabloids, die daar ook om bekend staan.
Er is weinig echte journalistiek gedaan. Wat ik zeggen wil, is wat er in de media is gekomen is niet altijd een goede representatie van wat er werkelijk gaande was.
Het beste inzicht in het onderzoek krijg je door de Maddie files te lezen en zelfs dat is maar een kwart van het onderzoek, er is nog veel achter gehouden.

Er is 0 bewijs dat naar Brückner wijst, anders was die al veroordeeld.
Er is ook 0 bewijs voor een ontvoering vanuit de slaapkamer.
Uiteraard kan ze het apartement uitgewandeld of gelokt zijn, daar de varanda deur op een kier stond, of niet of de buitendeur was los, of niet, afhankelijk van welk verhaal je moet geloven.

Waar de ouders altijd verantwoordelijk gehouden voor zullen blijven is het alleen laten van de kinderen terwijl er oppasdienst was en de mogelijkheid om ze naar de avondcrèche te brengen waar de kleintjes konden slapen en de grotere kinderen bezig houden werden), diensten die speciaal waren opgezet voor ouders die zonder kinderen wilden dineren!
Ook het door hun opgezette media circus en kwaadsprekerij was absurd en werd hen zeer kwalijk genomen.

Maar goed, ze moeten zelf met de consequenties leven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:25

Nee, niet alles was gebaseerd op onderzoek. Die politie is qua communicatie en blik op de zaak ook zeer biased geweest en ongenuanceerd bijv die 100% betrouwbaarheid van de honden naar buiten brengen, is imo aan de grote klok hangen.

Suggesties, verzinsels etc is van beide “kanten” naar buiten gekomen, en er is ook 0 bewijs dat naar de ouders wijst. Dus ja…

Dus niet doen alsof de politie het gelijk zo netjes heeft aangepakt.

Maar goed, we verschillen van mening dus deze discussie heeft niet zo veel zin

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:57

Als meelezer moet ik toch wel reageren dat ik het wel super interessant vind om jullie discussie te volgen :)

Interessant om beide kanten belicht te zien. En ik vind geen van jullie daar overigens te stellig in.

Ik zou zeggen ga vooral wél door :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 01:19

De honden waren 100% juist. Het probleem was dat er gezegd is dat het DNA 100% een match was, en dat was niet zo. En ik heb echt geen moeite met toegeven dat het fout is, maar, ik weet wel waar het vandaan komt. Er is een nieuwe wetgeving die maakt dat het moet voldoen aan andere eisen dan voorheen. Voorheen was wat ze hadden gewoon genoeg geweest voor een rechtszaak.

De ouders hadden gewoon zeven jaar de gevangenis in kunnen gaan wegens verwaarlozing van de kinderen, maar omdat de PJ eigenlijk naar een grotere zaak toe werkten hebben ze het niet gedaan. Dit heeft ook te maken met de wetgeving hier (ik woon in Portugal). Dus ze hebben nog geluk gehad, wat dat betreft.

Door te zeggen dat er verzinsels aan twee kanten zijn, maakt het één niet beter dan het ander. Het geen argument.

Er zijn wellicht geen bewijzen die standhouden in een rechtszaak, tot nu toen, maar er zijn wel heel veel aanwijzingen en bewijzen dat de ouders en de vrienden er omheen logen om allerlei dingen en je kunt je afvragen waarom als je niets te verbergen hebt.
Een voorbeeld is bv dat mevrouw McCann beweerde dat er in het reserveringsboek stond dat de kinderen alleen waren. Die bladzijde uit dat boek kun je gewoon in de files vinden en er staat niets over kinderen. Een andere leugen is dat de politie een deal voorgesteld zou hebben als ze maar zou bekennen. Dat doen ze hier helemaal niet, dat is onmogelijk voor politie.
Het echtpaar McCann heeft er ook allemaal zaken bijgehaald die totaal niks met hun kind te maken hadden met als enig doel meneer Amaral ten gronde te brengen. Dat is gewoon een absurde reactie van mensen die een kind verloren hebben. Maar wel een logische reactie van ouders die niet willen dat de waarheid naar buiten komt. Of misschien weet je nog een andere situatie te noemen waarin dat logisch is.
Is er iemand in het hele topic die mij kan vertellen waarom ze zo nodig het leven van een politie hoofd moesten vernietigen? Waarom de president van Portugal een "sardientjesvreter" genoemd moest worden en de politie zuipschuiten, omdat ze wijn bij de lunch namen?
Het ene xenofobe na het andere kwam er voorbij in die tijd.

Ik weet niet wat je bedoeld als je zegt dat het niet gelijk netjes is aangepakt. Misschien kun je daar over uitweiden. Ze hebben gewoon een protocol afgewerkt zoals ze dat bij elke zaak doen.
De GNR was als eerste ter plaatse en toen ging het in ieders ogen om een vermist kind. Dus zijn ze meteen gaan zoeken. Er was geen lijk of bloed, dus ze gingen het niet meteen als een plaats delict behandelen alsof er een moord was gepleegd of zo.
Meneer Amaral, van de PJ , die de coördinator werd van de zaak, zat niet dichtbij, dus die is de volgende ochtend pas gekomen met zijn ploeg.
Dat was echt niet anders geweest in andere zaken of andere landen als je aangeeft dat je kind verdwenen is en de deur open was waardoor ze zelf weg had kunnen lopen.

Maar goed, weet je we draaien al jaren in circeltjes en het zijn allemaal oude koeien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 02:20

Los van of ze nu wel of niet betrokken waren bij wat voorafging aan of bij de verdwijning of meer van Maddie... Het feit dat ze inderdaad zo verdacht deden en allerlei kostbare tijd verloren lieten gaan door éérst hun verhalen op elkaar af te stemmen en vanalles te willen verdoezelen zoals verandadeur enz enz...

Los of dat nu was ter "bescherming" van hun andere kinderen (om die dus niet te verliezen ten gevolge aanklacht neglect eventueel), hebben ze op dat moment wél de keuze gemaakt om de "window" van de eerste uren te verspillen aan die acties ipv die window ten volle te benutten om een adequate zoektocht naar Maddie te laten instellen.

En dat is ook niet ok!
De eerste x aantal uren zijn meestal de bepalende in het wel of niet terugvinden.

Ze kozen echter om kostbare tijd verloren te laten gaan om verdachte handelingen te verrichten zoals verhalen afstemmen enz (ook al is dat om hun tweeling te vrijwaren) en hebben daar waarschijnlijk de enige kans verloren om haar op dat moment wél of niet te vinden.

Dat was op dat moment óók een keuze en gaat tegen elk normaal ouderinstinct in. Een panikerend ouderinstinct, zou juist alle risico nemen op zo'n momenten om tóch maar je verdwenen kind terug te vinden...

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:24

Eens met Imandra.
Ik vermoed dat er achter de schermen hard gewerkt wordt in een onderzoek tegen Bruckner en dat we daar vast nog wel meer over gaan horen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:44

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

De optie echt niet van tafel is? Er is geen enkele aanwijzing dat de ouders betrokken zouden zijn. 100% uitsluiten kan je niet nee, maar de ouders van een ontvoerd/vermoord kind zo aanvallen zonder goed bewijs vind ik gewoon echt laag.

Ehm.... :? Het stikt van de aanwijzingen dat de ouders niet helemaal eerlijk zijn (geweest)?
Die honden enzo zijn ook aanwijzingen dat de ouders bij de verdwijning betrokken zouden kunnen zijn.

Was er maar geen enkele aanwijzing dat de ouders wellicht meer weten, dan was het een stuk simpeler allemaal. Het is natuurlijk prima wanneer je als individu denkt dat de ouders er helemaal niets mee te maken hebben. Maar om nu te beweren dat er geen enkele aanwijzing zou zijn dat de ouders betrokken zouden kunnen zijn, vind ik vrij bizar...?

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

Ik zeg simpelweg dat het zo op mij overkomt.
Ik bedoelde vooral ongenuanceerd naar bewijs kijken.

Dat het zo op jou overkomt maakt dat nog niet terecht of eerlijk om iemand op zo'n negatieve manier te framen.
Probeer eens die oogkleppen af te zetten en stop eens met invullen van dingen die iemand helemaal niet zegt...? Dat zou een goed gesprek echt ten goede kunnen komen :j

Als iemand zegt "deze hond heeft tot dan toe een 100% correct resultaat gehad". Dan is dàt alles dat iemand zegt. Ze zegt NIET dat de hond per definitie onfeilbaar is ofzo.
Ze is heus niet dom en snapt dat zelf ook wel. Ik vind het echt vervelend dat er ingevuld wordt dat ze dat niet zou snappen ofzo en dat er dan van gemaakt wordt dat ze "ongenuanceerd" enz. kijkt. Helemaal niet nodig :)

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

De (internationale) politie is actief bezig met hem na te jagen. Daarnaast is hij in die omgeving, in die tijd, daar gespot. Geven getuigen aan dat hij het opgebiecht zou hebben. En heeft hij toch een behoorlijk tekenend verleden. Dat is niet voor 'zoete koek' slikken dat hij het wel gedaan zou hebben. 100% sluitend bewijs is er (voor zover wij weten) nog niet, maar dit zegt toch al genoeg. In ieder geval veel meer (indirect) bewijs voor Brückner dan voor de ouders.

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

Is dat zo? Kan prima zijn dat de politie bepaalde dingen achter de hand houdt en ergens op moet wachten, iets moet bevestigen. Weten wij veel.

Dat is het hem :j "Weten wij veel". Nee dus. We weten eigenlijk helemaal niets....
Het klinkt in de media (die niet bepaald feilloos zijn := ) alsof men ervan overtuigd is dat hij het gedaan heeft en het meiske er niet meer is. Maar zijn dat slechts woorden van de media? Of echt van serieuze bronnen? Moeten we dan zomaar geloven dat dit losse flodder niveau de waarheid is, zonder enige vorm van overtuigend bewijs op simpel gezegd de (roddel)pers vertrouwen....? En als hij het heeft gedaan, hoe is hij aan het meiske gekomen dan, heeft hij haar zonder enige hulp uit dat hotel gehaald...? Inderdaad "weten wij veel" - nee dus.

Daarom ook dat er voor mij verschillende opties open blijven.
Dat hoef je overigens ook niet als een beschuldiging richting de ouders / vriendengroep te zien.
Ik beschuldig helemaal niemand. Maar heb ook niet genoeg reden om met zekerheid te stellen dat ze helemaal niets met de verdwijning te maken kunnen hebben.

Ik hoop voor hen dat Brückner of een ander het heeft gedaan, de waarheid en het lichaampje boven water komen en zij niet meer betrokkenheid hebben dan hun onverantwoorde actie om die kinderen zo kwetsbaar alleen achter te laten. Met die wetenschap verder moeten leven is al slopend genoeg....

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

Vind ik best bijzonder, dat je de ouders bovenaan zet gezien het bewijs wat er is (of eigenlijk, gebrek aan), maar goed. Ieder zijn mening.

Weer zo'n vervelend invullende reactie, waar komt die behoefte toch vandaan om dit soort dingen steeds te doen...? -O-

Er zijn 2 dingen. Je noemt er altijd 1 het eerste. Waarom daar een waarde-oordeel aan willen geven :?
Ik zeg toch de 2 meest waarschijnlijk opties, zonder onderscheid? Niet de 1 aprt van de ander met "als eerste" of met stip op 1" ofzo? Als ik A of B letterlijk als grootste kanshebber op 1 wil zetten zijn er verschillende manieren om dat heel duidelijk te doen. Ik heb dat juist NIET gedaan. Dat is niet voor niets :)*

Stop met voor een ander invullen wat die niet zegt, aub.
"Het komt op mij over dat" is gewoon niet fair. Je zoekt naar negatieve manieren om andermans woorden / mening te interpreteren en dat is NIET helpend, als je op een eerlijke manier met open vizier over een onderwerp wilt praten, hou het dan gewoon netjes op wat iemand DAADWERKELIJK zegt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:58

Lusitana schreef:
De honden waren 100% juist. Het probleem was dat er gezegd is dat het DNA 100% een match was, en dat was niet zo. En ik heb echt geen moeite met toegeven dat het fout is, maar, ik weet wel waar het vandaan komt. Er is een nieuwe wetgeving die maakt dat het moet voldoen aan andere eisen dan voorheen. Voorheen was wat ze hadden gewoon genoeg geweest voor een rechtszaak.

Nee, die 100% betrouwbaarheid ging over de historie van de honden. Maar die klopt niet eens.
Want ondanks dat ze nooit iets verkeerds hebben aangewezen (dwz., alert bij iets anders dan bloed/lijkgeur), is niet altijd bevestigd dat ze überhaupt iets hebben gevonden (dwz., ze geven een alert maar er kon niet forensisch bevestigd worden of er daadwerkelijk bloed/stoffelijk overschot etc was). Dus 100% betrouwbaarheid kun je gewoon niet zeggen, punt. Amaral heeft echter wél in de media (en in zijn boek) gedaan alsof die hondenalerts zo goed als sluitend bewijs waren. Dat is misleidend. Een 100% match is er inderdaad ook niet, en voor de duidelijkheid voor meelezers, het gevonden DNA kan van meer mensen zijn dus er kan niet gesteld worden dat het daar ligt door de ouders/maddie en dús is het geen bewijs voor het een of het ander— wat door het FSS (Forensic Science Service) zelf ook werd gerapporteerd.

Lusitana schreef:
De ouders hadden gewoon zeven jaar de gevangenis in kunnen gaan wegens verwaarlozing van de kinderen, maar omdat de PJ eigenlijk naar een grotere zaak toe werkten hebben ze het niet gedaan. Dit heeft ook te maken met de wetgeving hier (ik woon in Portugal). Dus ze hebben nog geluk gehad, wat dat betreft.

Prima, kan best zo zijn.

Lusitana schreef:
Door te zeggen dat er verzinsels aan twee kanten zijn, maakt het één niet beter dan het ander. Het geen argument.

Nee, dat klopt, maar er werd gesteld dat de media zo aan de haal ging met de feiten maar dat deed Amaral in de media net zo goed. Bedoel, de man heeft verdorie 2 boeken geschreven over de zaak. Met zijn eigen mening erin, waaruit -zo begrijp ik het van mensen uit het vakgebied- ook blijkt dat hij niet altijd even fair / eerlijk / als een goede inspecteur naar de zaak heeft gekeken.

Lusitana schreef:
Er zijn wellicht geen bewijzen die standhouden in een rechtszaak, tot nu toen, maar er zijn wel heel veel aanwijzingen en bewijzen dat de ouders en de vrienden er omheen logen om allerlei dingen en je kunt je afvragen waarom als je niets te verbergen hebt.
Een voorbeeld is bv dat mevrouw McCann beweerde dat er in het reserveringsboek stond dat de kinderen alleen waren. Die bladzijde uit dat boek kun je gewoon in de files vinden en er staat niets over kinderen. Een andere leugen is dat de politie een deal voorgesteld zou hebben als ze maar zou bekennen. Dat doen ze hier helemaal niet, dat is onmogelijk voor politie.

Dat is lastig, want ‘liegen’ veronderstelt opzet. Er zijn wel tegenstrijdigheden en inconsistenties in verklaringen van de McCanns en vrienden. Maar dat gebeurt vaker bij getuigen die onder extreme stress staan, zeker als verklaringen pas uren of dagen later worden vastgelegd. Geheugen is dan zelden perfect.

Of dat opzettelijk was, of gewoon verwarring, is precies waarom rechters en onderzoeken verder moeten kijken dan alleen inconsistenties in verklaringen. Ik zou getuigenissen daarom altijd met een korrel zout nemen. Want hoe weet jij of ze liegen vs. gewoon oprecht verkeerd herinneren? Is jouw geheugen altijd feilloos?

Lusitana schreef:
Het echtpaar McCann heeft er ook allemaal zaken bijgehaald die totaal niks met hun kind te maken hadden met als enig doel meneer Amaral ten gronde te brengen. Dat is gewoon een absurde reactie van mensen die een kind verloren hebben. Maar wel een logische reactie van ouders die niet willen dat de waarheid naar buiten komt. Of misschien weet je nog een andere situatie te noemen waarin dat logisch is.
Is er iemand in het hele topic die mij kan vertellen waarom ze zo nodig het leven van een politie hoofd moesten vernietigen? Waarom de president van Portugal een "sardientjesvreter" genoemd moest worden en de politie zuipschuiten, omdat ze wijn bij de lunch namen?
Het ene xenofobe na het andere kwam er voorbij in die tijd.

Wellicht omdat de focus van Amaral vanaf het begin al (onterecht en zonder bewijs, want dat kwam later pas!) op de ouders lag, in plaats van de zaak met een open blik te onderzoeken? Iemand die in de media harde feiten heeft gemengd met zijn eigen theorieën, cherrypicking wat hem het beste uitkomt qua bewijs, het andere bewijs/getuigenissen etc naast zich neer legt/minder belangrijk acht?
Wellicht omdat hierdoor de frustratie zo hoog lag (immers, ze zijn een dochter verloren en vervolgens loopt de politie vooral hun het vuur aan de schenen te leggen —dat moet toch vreselijk gevoeld hebben, zo veel onmacht, zéker als je gewoon onschuldig bent)?

Laten we vooral niet vergeten dat dat 'ten gronde brengen' gewoon wederzijds is. Zijn er onterechte dingen geroepen? Vast, maar dat geldt ook hier voor beide kanten. Amaral heeft hen vanaf het begin openlijk als verdachten neergezet, zonder sluitend bewijs. Daarbij heeft hij zélf in de media bewust feiten en suggesties door elkaar gemengd. Zijn boek en publieke uitspraken kwamen bovendien toen het onderzoek nog niet eens was afgerond.

Dat is niet ‘standaard werkwijze’ voor een lead detective. Dat ze zich daartegen verdedigen is niet zo vreemd. Zeker niet als ze vinden dat hij door zijn uitspraken het onderzoek naar andere mogelijke verklaringen heeft gehinderd.

Lusitana schreef:
Ik weet niet wat je bedoeld als je zegt dat het niet gelijk netjes is aangepakt. Misschien kun je daar over uitweiden. Ze hebben gewoon een protocol afgewerkt zoals ze dat bij elke zaak doen.
De GNR was als eerste ter plaatse en toen ging het in ieders ogen om een vermist kind. Dus zijn ze meteen gaan zoeken. Er was geen lijk of bloed, dus ze gingen het niet meteen als een plaats delict behandelen alsof er een moord was gepleegd of zo.
Meneer Amaral, van de PJ , die de coördinator werd van de zaak, zat niet dichtbij, dus die is de volgende ochtend pas gekomen met zijn ploeg.
Dat was echt niet anders geweest in andere zaken of andere landen als je aangeeft dat je kind verdwenen is en de deur open was waardoor ze zelf weg had kunnen lopen.

Maar goed, weet je we draaien al jaren in circeltjes en het zijn allemaal oude koeien.

De GNR/lokale politie was er inderdaad snel bij en startte ook meteen een zoektocht in de buurt. Maar er was géén alarmering naar grenspolitie of havens uitgezet in de eerste uren. Ook de plaats delict werd onvoldoende afgezet (net zo belangrijk bij een verdwijning, al dan niet nog belangrijker dan in een moordzaak, lijkt me), wat ertoe leidde dat meerdere mensen (vrienden, personeel, zelfs toeristen) de plek betraden voordat er fatsoenlijk sporenonderzoek kon plaatsvinden. De latere komst van Amaral en zijn team is wellicht logisch, maar de fouten in het vroege stadium (forensische bewaking, communicatie naar andere diensten) worden door veel experts toch echt als ernstig beschouwd.

• Te late waarschuwing/inzet van grens- en maritieme politie.
  • Geen wegblokkades in de eerste uren.
  • De plaats delict (appartement) werd niet goed afgezet, wat sporenonderzoek bemoeilijkte en mogelijk 'vervuiling' veroorzaakte.
  • Forensisch onderzoek werd laat uitgevoerd.
  • Overhaaste beslissingen: Amaral richtte zich snel op de ouders zonder sluitend bewijs.
  • Hij baseerde zich sterk op speurhonden (lijkgeur) zonder verdere forensische bevestiging.
  • Openlijke beschuldigingen aan de McCanns via media en in zijn boek (nogmaals: zonder sluitend bewijs), wat hij bovendien ook publiceerde terwijl het onderzoek nog loopt.
  • Veroordeeld voor meineed in een andere verdwijningszaak (Joana Cipriano)
  • Zijn kritiek op Britse onderzoekers bemoeilijkte samenwerking tussen Portugal en het VK

Hij werd niet voor niks in oktober 2007 van het onderzoek gehaald na kritiek op Britse politie.
En zijn reputatieschade was al vóór de McCann case een ding, bij de Joana Cipriano case die ik net noemde. Daar heeft hij zich ook heel snel volledig op de ouders/moeder gericht, maar heeft hij, schijnbaar, het mishandelen van de moeder om een (valse) bekentenis uit te lokken door zijn collega's, verdoezeld. De politie verklaarde dat ze zichzelf had verwond door van een trap te springen in een zelfmoordpoging.... Daarvoor is hij dus veroordeeld voor meineed.

Little_Gift schreef:
Los van of ze nu wel of niet betrokken waren bij wat voorafging aan of bij de verdwijning of meer van Maddie... Het feit dat ze inderdaad zo verdacht deden en allerlei kostbare tijd verloren lieten gaan door éérst hun verhalen op elkaar af te stemmen en vanalles te willen verdoezelen zoals verandadeur enz enz...

Los of dat nu was ter "bescherming" van hun andere kinderen (om die dus niet te verliezen ten gevolge aanklacht neglect eventueel), hebben ze op dat moment wél de keuze gemaakt om de "window" van de eerste uren te verspillen aan die acties ipv die window ten volle te benutten om een adequate zoektocht naar Maddie te laten instellen.

En dat is ook niet ok!
De eerste x aantal uren zijn meestal de bepalende in het wel of niet terugvinden.

Ze kozen echter om kostbare tijd verloren te laten gaan om verdachte handelingen te verrichten zoals verhalen afstemmen enz (ook al is dat om hun tweeling te vrijwaren) en hebben daar waarschijnlijk de enige kans verloren om haar op dat moment wél of niet te vinden.

Dat was op dat moment óók een keuze en gaat tegen elk normaal ouderinstinct in. Een panikerend ouderinstinct, zou juist alle risico nemen op zo'n momenten om tóch maar je verdwenen kind terug te vinden...

Dat is jouw interpretatie. Ik vind dat je toch veel aannames doet hier. "verdacht deden" is ook maar een interpretatie, verdoezelen idem. Het is een panieksituatie, dan handelen mensen niet meer volledig logisch. Bovendien: ook als de ouders verward en chaotisch handelden, was het nog steeds de verantwoordelijkheid van de politie om het protocol strak te volgen en grenscontroles en forensische beveiliging tijdig te activeren. Dat is niet gebeurd.

Lusitana schreef:

Uiteindelijk blijft het dus grotendeels bij aannames, suggesties en persoonlijke interpretaties. Ja, er zijn vragen en verdachte omstandigheden. Maar ook veel menselijke fouten, paniekreacties en onhandig politieoptreden.

Feiten en emotie lopen snel door elkaar, zeker in een zaak die zo gevoelig ligt. Daarom is het goed om kritisch te blijven kijken: wat is bewezen, wat is suggestie, en wat is gewoon speculatie?

Er is gewoon geen bewijs voor de ouders behalve speculatie en aannames. Er is méér bewijs voor Bruckner (getuigenissen etc). Dus als we zo unbiased en feitelijk mogelijk naar de case kijken, dan zou -ook al is er nog geen 100% duidelijk antwoord- je vooral benieuwd moeten zijn naar wat er uit het onderzoek naar Bruckner komt, ipv nog steeds over de ouders blijven beginnen... Maar goed, dat is mijn visie erop.

Zolang we dat niet scheiden, blijven we cirkeltjes draaien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:03

@Pmarena: wat de honden hebben gevonden is helemaal geen aanwijzing voor de betrokkenheid van de ouders, dat is nu net het ding... Het enige wat dat zegt is dat daar blijkbaar een bloed of lijkgeur (of iets wat er op lijkt, want een hond kan niet praten natuurlijk en is ook niet onfeilbaar) te ruiken is OF dat de honden door handler-error een alert hebben gegeven omdat ze het gevoel hadden gepusht te worden om iets aan te wijzen. Je kan daar gewoonweg geen conclusies aan verbinden zonder sluitend bewijs. Waar van is die geur daar geweest, door wat, als er überhaupt een geur was op álle pleken die ze aangewezen hebben? Ja, er is DNA gevonden op -meen ik- 2 plekken, maar die kon aldus onderzoek ook van andere mensen zijn geweest. De honden op zichzelf (en DNA wat gevonden is) wijst niet per se ergens op...

'het stikt van de aanwijzingen dat de ouders niet eerlijk zijn geweest' —is dat zo? Ik zie dat niet zo hoor. Ik zie ouders die in paniek zijn geraakt (logisch, gezien de situatie), een mogelijk gebrekkig geheugen. Letterlijk en stellig zeggen dat ze niet eerlijk zijn geweest? Nee, dat zie ik niet terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:27

Volgens mij haal je "aanwijzing" en "sluitend bewijs" door elkaar?

Het stikt van de aanwijzingen dat de ouders betrokken zouden kunnen zijn bij de verdwijning.
Aanwijzingen dat ze misschien niet volkomen openhartig en eerlijk zijn geweest.

Niemand zegt dat het sluitend bewijs is, en ik zeg ook helemaal nergens stellig dat ze (bewust) niet eerlijk zijn geweest dus daar ga je weer..... -O-
Het woord "aanwijzingen" geeft volgens mij aan "het heeft er de schijn van dat het zou kunnen zijn dat".

Uiteraard kun je door schok en nerveus en weet ik wat zijn een beetje onduidelijk worden.
En zelfs als je volmaakt onschuldig bent kan ik me best voorstellen dat je denkt nog het 1 en ander te moeten verdraaien / verdoezelen / onderling afspreken om jezelf beter voor te doen of omdat je bang bent dat er consequenties aan zitten zoals dat neglect verhaal.

Het is dus inderdaad zeker geen sluitend bewijs (en zo wordt het volgens mij over het algemeen in het topic ook helemaal niet bekeken?) maar helaas voor de ouders wel een aanwijzing die je verdacht maakt. Of eigenlijk: die je nog iets extra verdacht maakt gezien ouders / vriendenkring natuurlijk sowieso al verdacht zijn in zo'n verdwijningszaak :(:)

En wat betreft getuigen van die Brückner: zo zijn er toch ook getuigen die de indruk wekken dat de ouders / vrienden er iets mee te maken hebben? Ik vind dat redelijk wegstreepbaar tegen elkaar eigenlijk qua waarde. Maar dat komt wellicht ook omdat ik de getuigen niet ken, niet kan peilen op hun mogelijke betrouwbaarheid zeg maar.

En ja de geursporen, verklaringen van getuigen en dat hele plaatje dat het scenario schetst dat de ouders het lichaampje wel eens verdonkeremaand zouden kunnen hebben, dat is gebaseerd op aanwijzingen. Het woord aanwijzing zegt verder niks over de betrouwbaarheid ervan. Daarom gebruik je ook het woord "aanwijzing" in plaats van "bewijs".

-----------------------

Edit. Nog even omdat ik de bui al voel hangen dat ik zo ook door de 1 of ander(en) beschuldigd ga worden van doordrammen / tunnelvisie / geobsedeerd zijn / de ouders per-sé de schuld in de schoenen willen schuiven en weet-ik-wat voor onzin.

Mijn positie is simpelweg dat het veelbelovend klinkt van Brückner. Maar dat ik daar helaas nog te weinig overtuigend bewijs van zie. En ook te weinig bewijs van absolute zekerheid van onschuld van de ouders. Dus ik beschuldig ze niet, maar ben gewoon eerlijk dat die optie helaas toch nog op tafel ligt.

Misschien (geen idee of dat zo is) niet voor de professionals die nu met de zaak bezig zijn! Ik hoop voor de ouders dat dat het geval is :j Maar hun info heb ik simpelweg niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:48

Ik begrijp sowieso niet de stellige meningen van sommigen.
Sommigen lijken wel rechtstreeks betrokken als rechercheur bij deze zaak. ;)
Ga er maar vanuit, dat wij/media niet alles weten.
Politie/justitie houden altijd materiaal/gegevens achter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:05

pmarena schreef:
Volgens mij haal je "aanwijzing" en "sluitend bewijs" door elkaar?

Het stikt van de aanwijzingen dat de ouders betrokken zouden kunnen zijn bij de verdwijning.

Wellicht is het dan een verschil in interpretatie. Het woord "aanwijzing" als het aankomt op een onderzoek zoals deze, vind ik een term die wel bekent dat het bewijs is dat iets om handen heeft, ook al is het nog geen sluitend bewijs. "De ouders gedroegen zich niet normaal" want ook te interpreteren is als angst/chaos door emotie, vind ik dus niet onder het woord "aanwijzing" passen, omdat het gewoon te vaag is.

pmarena schreef:
Aanwijzingen dat ze misschien niet volkomen openhartig en eerlijk zijn geweest.

Niemand zegt dat het sluitend bewijs is, en ik zeg ook helemaal nergens stellig dat ze (bewust) niet eerlijk zijn geweest dus daar ga je weer..... -O-
Het woord "aanwijzingen" geeft volgens mij aan "het heeft er de schijn van dat het zou kunnen zijn dat".

Uiteraard kun je door schok en nerveus en weet ik wat zijn een beetje onduidelijk worden.
En zelfs als je volmaakt onschuldig bent kan ik me best voorstellen dat je denkt nog het 1 en ander te moeten verdraaien / verdoezelen / onderling afspreken om jezelf beter voor te doen of omdat je bang bent dat er consequenties aan zitten zoals dat neglect verhaal.

Je doet aannames. Wie zegt dat dit het geval is geweest? Wie zegt dat er bewust dingen verdraaid zijn, i.p.v. verkeerd herinnerd? Wie zegt dat er onderling is afgesproken om jezelf beter voor te doen, ipv direct na de verdwijning samen te zitten om te bespreken wat je weet (wat ik ook zou doen in zo'n situatie, alle feiten op tafel krijgen)?

pmarena schreef:
Het is dus inderdaad zeker geen sluitend bewijs (en zo wordt het volgens mij over het algemeen in het topic ook helemaal niet bekeken?) maar helaas voor de ouders wel een aanwijzing die je verdacht maakt. Of eigenlijk: die je nog iets extra verdacht maakt gezien ouders / vriendenkring natuurlijk sowieso al verdacht zijn in zo'n verdwijningszaak :(:)

Tja, jij vindt dat een aanwijzing die verdacht maakt. Ik niet. Ik denk persoonlijk dat zoiets te veel gewicht krijgt in dat licht, zonder dat daar duidelijke aanwijzingen (in mijn interpretatie van het woord) voor zijn.

pmarena schreef:
En wat betreft getuigen van die Brückner: zo zijn er toch ook getuigen die de indruk wekken dat de ouders / vrienden er iets mee te maken hebben? Ik vind dat redelijk wegstreepbaar tegen elkaar eigenlijk qua waarde. Maar dat komt wellicht ook omdat ik de getuigen niet ken, niet kan peilen op hun mogelijke betrouwbaarheid zeg maar.

Die getuigenissen zijn bij lange na niet gelijk. Getuigenissen bij de ouders denken Gerry o.a. te hebben gezien (in het donker, een herinnering die je op het moment niet direct opvalt maar naderhand wel, dan kan je dingen in gaan vullen) versus een getuige die claimt dat Bruckner de moord tegen hem heeft opgebiecht.

pmarena schreef:
En ja de geursporen, verklaringen van getuigen en dat hele plaatje dat het scenario schetst dat de ouders het lichaampje wel eens verdonkeremaand zouden kunnen hebben, dat is gebaseerd op aanwijzingen. Het woord aanwijzing zegt verder niks over de betrouwbaarheid ervan. Daarom gebruik je ook het woord "aanwijzing" in plaats van "bewijs".

Hoe link je de geursporen aan de ouders dan?
- De geursporen wijzen niet per definitie op Maddie
- Het appartement is niet alleen van de McCanns en er zijn ook anderen daar geweest
- Idem voor de auto
- Je weet niet wat er in het appartement en de auto zijn gebeurd voordat de McCanns deze kregen
- Je weet niet of de honden daadwerkelijk een lijkgeur van een overleden persoon hebben geroken of iets wat erop lijkt (bij wijze van spreken, een afgehakt vingertopje krijgt ook een lijkgeur, maar de persoon aan wie die vast zat kan dan prima nog levend zijn).

Verbeter me als ik het fout heb hoor. Maar is het enige wat op de ouders wijst:
  • 'Vreemd' gedrag van de ouders & vrienden?
    --> Dit heb ik net al toegelicht
  • Geur van de honden
    --> idem
  • Ogenschijnlijk tegenstrijdige verklaringen
    --> Geheugen is niet onfeilbaar, tegenstrijdige verklaringen hoeven niks te betekenen. Bijv. bij reconstructie ontstond blijkbaar verwarring over wie precies wanneer was gaan kijken, en in welke volgorde. Er waren kleine verschillen in verklaringen over de precieze tijden. Sommigen mensen vinden dat verdacht, maar in werkelijkheid zijn zulke verschillen normaal bij herinneringen van een stressvolle avond, zeker als mensen geen klok bijhouden. Ook verwarring over de deur en ramen van het appartement zijn gewoon te verklaren. Er waren dus wel degelijk inconsistenties in details, maar die zijn grotendeels verklaarbaar door menselijke fouten, slechte communicatie, vertalingsfouten en de verwarring van de situatie, niet per se door opzet of schuld van de ouders.
  • Een getuige die Gerry zou hebben gezien?
    --> Jane Tanner? Verkeerde interpretatie door de media; Sommigen interpreteerden haar beschrijving zo dat deze man Gerry McCann zou kunnen zijn geweest, maar dit werd ontkracht omdat Gerry op dat exacte moment werd gezien door een andere vriend, met wie hij stond te praten in het zicht van de plek waar Jane Tanner de man beweerde te hebben gezien. Later bleek ook (en werd bevestigd door de persoon zelf) dat dit een Britse toerist was die daar met zijn dochtertje liep. Er is nooit een andere serieuze getuigenverklaring geweest waarbij iemand Gerry McCann in verdachte omstandigheden met Madeleine zou hebben gezien die avond. Veel geruchten hierover waren vooral het resultaat van speculatie en verdraaiingen in de media.

pmarena schreef:
-----------------------

Edit. Nog even omdat ik de bui al voel hangen dat ik zo ook door de 1 of ander(en) beschuldigd ga worden van doordrammen / tunnelvisie / geobsedeerd zijn / de ouders per-sé de schuld in de schoenen willen schuiven en weet-ik-wat voor onzin.

Flauw hoor.

pmarena schreef:
Mijn positie is simpelweg dat het veelbelovend klinkt van Brückner. Maar dat ik daar helaas nog te weinig overtuigend bewijs van zie. En ook te weinig bewijs van absolute zekerheid van onschuld van de ouders. Dus ik beschuldig ze niet, maar ben gewoon eerlijk dat die optie helaas toch nog op tafel ligt.

Misschien (geen idee of dat zo is) niet voor de professionals die nu met de zaak bezig zijn! Ik hoop voor de ouders dat dat het geval is :j Maar hun info heb ik simpelweg niet.

Grappig, ik zie te weinig bewijs/aanwijzingen om ouders van een vermist/vermoord kind van dit soort vreselijke dingen te beschuldigen. Ik vind dat je toch wel flink bewijs moet hebben om zoiets te doen. Ik kan me echt niet indenken hoe verschrikkelijk dit voor de ouders is...

Electra63 schreef:
Ik begrijp sowieso niet de stellige meningen van sommigen.
Sommigen lijken wel rechtstreeks betrokken als rechercheur bij deze zaak. ;)
Ga er maar vanuit, dat wij/media niet alles weten.
Politie/justitie houden altijd materiaal/gegevens achter.

Precies.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:02

IMANDRA schreef:
'het stikt van de aanwijzingen dat de ouders niet eerlijk zijn geweest' —is dat zo? Ik zie dat niet zo hoor. Ik zie ouders die in paniek zijn geraakt (logisch, gezien de situatie), een mogelijk gebrekkig geheugen. Letterlijk en stellig zeggen dat ze niet eerlijk zijn geweest? Nee, dat zie ik niet terug.

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

Je doet aannames. Wie zegt dat dit het geval is geweest? Wie zegt dat er bewust dingen verdraaid zijn, i.p.v. verkeerd herinnerd? Wie zegt dat er onderling is afgesproken om jezelf beter voor te doen, ipv direct na de verdwijning samen te zitten om te bespreken wat je weet (wat ik ook zou doen in zo'n situatie, alle feiten op tafel krijgen)?

Eh....ik ben hier niet degene die steeds de aannames doet hoor :=
Ik doe juist mijn best om zover mogelijk van aannames weg te blijven en het feitelijk te houden wat we wel of niet (zeker) weten.

En als antwoord op je vraag: Ik ben iig NIET degene die zegt dat al die dingen zeker weten het geval zijn geweest. Maar dat wordt door anderen wel veel genoemd "dat het er op lijkt dat" en die hebben hun redenen (aanwijzingen) daarvoor. Vandaar dat ik het erbij betrek in bovenstaande reactie. Dat imo dit soort dingen nog geen hard bewijs van schuld (of onschuld) zijn.

Jij ziet ouders die in paniek zijn geraakt, een mogelijk gebrekkig geheugen.
Ik zie ouders die in paniek zijn geraakt, een mogelijk gebrekkig geheugen, òf die iets te verbergen hebben. Mogelijk iets relatiefs onschuldigs. Hun gedrag past wat mij betreft prima in beide situaties. Ik vind het maf om 1 van beide opties op basis van hun gedrag bijna volledig uit te willen sluiten. Dermate dat je vindt dat het eigenlijk niet benoemd mag worden omdat je het dan al het beschuldigen van de ouders van iets vreselijks noemt.... -O-

Al die zaken waarvan je als openminded buitenstaander toch wel even denkt "humm dat zijn toch wel interessante aanwijzingen voor een mogelijk heel ander verloop van dit verhaal" zijn eindeloos benoemd in het topic. En nee het is geen hard bewijs. Maar dat hebben wij voor Brückner ook niet bepaald.

Begrijp me niet verkeerd: ook ik wil heel graag geloven dat men inderdaad onomstotelijk bewijs heeft dat hij het heeft gedaan. (en dat dit de ouders privé al een zekere verlossing heeft bezorgd) Maar als publiek hebben we daar absoluut geen zekerheid van. Hoe graag je ook wilt geloven dat het meiske door een buitenstaander ontvoerd is, blijft het gewoon heel erg naïef om als klootjesvolk nu te beweren dat andere opties van tafel zijn.

pmarena schreef:

IMANDRA schreef:
Die getuigenissen zijn bij lange na niet gelijk. Getuigenissen bij de ouders denken Gerry o.a. te hebben gezien (in het donker, een herinnering die je op het moment niet direct opvalt maar naderhand wel, dan kan je dingen in gaan vullen) versus een getuige die claimt dat Bruckner de moord tegen hem heeft opgebiecht.

Want...? Weet je ook maar iets over de betrouwbaarheid van die getuige die zegt dat B dat tegen hem opgebiecht heeft...? Het lijkt mij prima mogelijk dat zo'n getuige best een andere reden dan "de waarheid vertellen" kan hebben om zoiets te zeggen. Omdat diegene denkt dat het hem iets oplevert bijvoorbeeld.... En dan nog, stel dat B het daadwerkelijk tegen hem gezegd heeft. Dan weet je nog niet of HIJ de waarheid sprak of gewoon op een zieke manier stoer wilde doen met een sterk verhaal ofzo....

IMANDRA schreef:
Grappig, ik zie te weinig bewijs/aanwijzingen om ouders van een vermist/vermoord kind van dit soort vreselijke dingen te beschuldigen. Ik vind dat je toch wel flink bewijs moet hebben om zoiets te doen. Ik kan me echt niet indenken hoe verschrikkelijk dit voor de ouders is...

Grappig? Even voor de duidelijkheid: wie beschuldigt volgens jou precies de ouders van welk soort vreselijke dingen?

Ik kan voor mezelf wel zeggen dat ik ze nergens van beschuldig (nouja alleen van nalatigheid dan...maar die is al veel te zwaar bestraft -O- ) maar dat ik simpelweg niet met goed fatsoen kan zeggen dat zij echt zeker weten niets verbergen. Hoe graag ik dat ook zou willen want inderdaad het is heel erg als mensen nare dingen over je denken / beweren.

Maar "dit en dat komt wel een beetje verdacht over" en "er zijn aanwijzingen dat er ook iets anders gebeurd zou kunnen zijn" dat vind ik geen beschuldigingen. Het toegeven van een "ik weet het niet zeker" is volgens mij de situatie waar we eigenlijk allemaal in zitten en is nou niet bepaald vergelijkbaar met roepen "zij hebben het gedaan!".

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:52

Sorry maar ik vind
"Bruckner heeft tegen mij opgebiecht dat hij Maddie heeft vermoord"

toch van een héle andere orde als

"Ik heb een man met een kind gezien en die heeft wel overeenkomsten met Gerry" (even buiten beschouwing gelaten dat die getuigenis in werkelijkheid anders was —zie een vorig bericht—, maar goed).

Inhoudelijk, bedoel ik dan. Want ja, deze getuige is wellicht niet betrouwbaar. Heeft een ander motief. Maar dat kan je over alle getuigen zeggen, dus als we even kijken naar wát er is gezegd en dat beoordelen op face value, dan zijn deze getuigenissen echt van een totaal andere orde van grootte.

Wbt geheugen: occam's razor / think horses not zebras. Het is véél waarschijnlijker dat er sprake is van een gebrekkig geheugen vs. opzet in het spel waar totaal geen bewijs voor is.

Ik zeg nergens dat andere opties dan Bruckner van tafel zijn. Ik zeg wél dat, gezien het bewijs (of eigenlijk, het gebrek aan in deze theorie), dat het eigenlijk best *bijzonder* is om de ouders nog als reëel verdachte te zien. Als je puur naar de feiten kijkt that is, niet alle steeds-opnieuw-herhaalde-verhalen over die aanwijzingen die eigenlijk heel anders blijken te liggen.

Jij zegt wellicht niet zo hard dat de ouders schuldig zijn, maar je komt het vaak genoeg tegen dat dat wél gebeurd. Persoonlijk vind ik ook het zo stellig open laten van de mogelijke schuld van de ouders -terwijl daar geen aanwijzingen voor zijn én de 'verdachte dingen' die oa zijn benoemd ofwel niet naar de ouders wijzen ofwel een misvatting zijn van (de waarde van het) bewijs, tja, daar vind ik wel wat van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:05

Ik vind het vooral belangrijk dat er meerder kanten van de zaak belicht worden, en voor mij houdt dat toevallig in dat ik de Portugese kant doe, en dat is nou net de politie. Dat wil niet zeggen dat ik denk ze ze feilloos zij, trouwens, dat wil ik er bij zeggen.
Ik wil ook even benoemen dat in tegenstelling tot GB, vermissingszaken hier ontzettend zeldzaam zijn en dat dit de eerste internationale was (en volgens mij nog steeds is). Er was dus geen ruime ervaring.
Ik vind het ook belangrijk om te zeggen dat er wel degelijk een groot netwerk van pedofielen is. Er zitten op elk gegeven moment wel duizenden, met name Britse, pedofielen in -met name- de Algarve. Er is ook een link met Nederland in dat web. Maar daar heeft de Portugese politie dan toevallig wél weer een vinger op en het is dan ook zo dat toendertijd alle pedofielen die mogelijk betrokken geweest konden zijn, inclusief Brückner, onderzocht zijn.
Het is NIET zo dat de politie alle aandacht alleen op de McCanns heeft gehad. Naast de pedofielen is Murat bv ook onderzocht en dat is toen ook naar buiten gebracht.
Niet al het werk is even groots naar buiten gebracht natuurlijk. Dat is helemaal niet het werk van de politie en hinderde ook alleen maar. Hier is het geen normale gang van zaken om persconferenties te geven over zaken, zoals in sommige andere landen. Alles dat van de zijde van de PJ naar buiten is gekomen kwam door een lek, niet omdat ze dat wilden.
Er is geen sprake geweest van tunnelvisie, daar is geen enkel bewijs voor te vinden in de rapporten.
Meneer Amaral mocht en mag in zijn boeken (hij was overigens al auteur en nu is dat zijn enige bron van inkomsten) en in zekere mate -zeker nadat hij weg was bij de PJ-, in de media een mening geven over dingen. Dit valt onder de vrijheid van meningsuiting die elk land met een behoorlijke grondwet heeft.
In de rapporten, waarvan een deel gewoon vertaald online in te zien is, is geen enkele mening te ontdekken, gewoon zoals het hoort.
Deze twee dingen moet altijd voor ogen gehouden worden. Er is een verschil in waar de media mee aan de loop gaat en wat er in interviews verteld wordt, met het werkelijk werken aan de zaak.
De GNR is militair met andere taken dat bv en als ze als eerste ter plekke komen ergens wordt het dan ook niet behandeld zoals politie dat zou doen. Ze werken volgens hun eigen boekje.
Er is in de allereerste instantie door de GNR uitgegaan van een vermissing dus er is niet uitgegaan van een betrokkenheid van de ouders, maar op het moment dat recherche erbij komt zijn de ouders, of de partner als het om een volwassene gaat ALTIJD de eerste verdachten tot ze uitgesloten worden en dat is nou net niet helemaal gelukt, vandaar dat ze daarin óók verder gezocht hebben, nogmaals, omdat uitsluiten ook belangrijk is. Als er aanwijzingen komen van een eventuele betrokkenheid, wordt dat uiteraard niet genegeerd, maar er is nooit alleen gekeken naar de ouders, dat is gewoon pertinent niet waar.
De zaak Joana heeft geen enkel verband met de zaak Maddie en was anderhalf jaar eerder. Het is absurd om dat er bij te slepen alleen om meneer Amaral in een slecht daglicht te stellen. Ik neem aan dat het handje boven het hoofd houden van je mannen vrij veel voorkomt in alle beroepen en hij heeft er ook gewoon voor geboet. Het zegt niets over zijn capaciteiten als onderzoeker.
~En over slecht daglicht. Gerry McCann heeft promotie gemaakt, ze zijn de hele wereld over geweest, hebben de Paus bezocht, hebben bij Oprah op de bank gezeten en ze hadden een fonds opgezet waarin miljoenen binnenstroomden. Ze hebben continue rotopmerkingen gemaakt. Meneer Amaral is zijn bezittingen en geld kwijt geraakt over een rechtszaak over het boek, dat hij later gewoon weer gewonnen heeft, maar ik moet nog zien of er geld weer zijn kant op komt. Hij moest weer bij zijn moeder inwonen en hij heeft nooit een rotopmerking over de McCanns gemaakt en heeft nog steeds geen kwade gevoelens. Dit is helemaal niet gelijkwaardig maar een groot contrast. En het is geen verdediging geweest maar een aanval.
De Britse politie heeft alleen nagelopen wat de Portugese politie al gedaan heeft en het papierwerk geordend. Dat was echt wel nodig, want de methodes hier waren (en in veel gevallen zijn nog steeds) niet zo geordend als het om opslaan gaat.
Betreffende het verlaten van de PJ door meneer Amaral:
Citaat:
Gonçalo Amaral verlaat de PJ om 'volledige vrijheid van meningsuiting' te hebben door Carlos Santos Neves, RTP"Op dit moment moet ik mijn vrijheid van meningsuiting terugwinnen om me te kunnen verdedigen," zegt Gonçalo Amaral Luís Forra, LusaGonçalo Amaral heeft deze maandag zijn laatste werkdag bij de Politiejustitie voltooid. De voormalige coördinator van de zaak Madeleine McCann heeft besloten met pensioen te gaan omdat hij het gevoel heeft dat de nationale leiding van de Justitie hem nooit heeft verdedigd tegen de beschuldigingen van de Britse pers. Hij verlaat de Justitie na 26 jaar carrière om te kunnen spreken namens wat hij beschouwt als de waarheid over de verdwijning van het Britse kind.Om 17:30 nam Gonçalo Amaral voor altijd afscheid van de Politiejustitie. Het verzoek om pensioen was binnen drie maanden beslist. Het verzoek om met pensioen te gaan werd gedaan toen Alípio Ribeiro nog de nationale directeur van de Politiejustitie was. De goedkeuring was snel. In het curriculum van de voormalige coördinator van het Afdeling Criminalistische onderzoek van Portimão krijgen mediagevoelige zaken zoals die van de zeilboot Intermezzo of de verdwijning van Joana de nodige aandacht. Meer recentelijk raakte de naam van Gonçalo Amaral verbonden aan de verdwijning van Madeleine McCann. Dit was de zaak die uiteindelijk het einde van zijn carrière als politieagent bepaalde. In een interview met het Lusa-agentschap verklaarde Gonçalo Amaral dat hij de Politie Judiciária verlaat om "de volledige vrijheid van meningsuiting te hebben". "Ik vertrek omdat ik begrijp dat de enige manier om de volledige vrijheid van meningsuiting te verwerven, het verlaten van de politie is", zei hij. "Want op dit moment moet ik om mezelf te kunnen verdedigen, mijn vrijheid van meningsuiting herwinnen". De overdracht. Beschuldigd door de Britse pers van incompetentie, zag Gonçalo Amaral dat de nationale leiding van de Politie Judiciária zwijgend bleef.
In oktober 2007 vond de overdracht van de coördinator van Portimão naar Faro plaats en het daaropvolgende afscheid van de zaak Madeleine. Aan de basis van de beslissing lagen verklaringen van Gonçalo Amaral in de Diário de Notícias waarin hij suggereerde dat de Britse politie de ouders van het kind zou bevoordelen.Gonçalo Amaral beschuldigde toen de Engelse politie ervan "alleen maar" aanwijzingen te onderzoeken die "verwerkt" waren door Gerry en Kate McCann."Ik heb de commissie van Gonçalo Amaral in Portimão beëindigd. De redenen waarom ik deze beslissing heb genomen lijken me voor de hand liggend," verklaarde toen de nationale directeur van de Politie Judiciaria, Alípio Ribeiro.Gonçalo Amaral beschouwde deze beslissing als een flinke klap, die hem ertoe leidde om op 48-jarige leeftijd met pensioen te gaan. Om de "vrijheid van meningsuiting" te herwinnen en zich te kunnen verdedigen.Deze zomer zou hij een boek moeten publiceren om het verhaal van het onderzoek in de zaak Madeleine McCann te vertellen, mits het geheim van de gerechtigheid in de procedure wordt opgeheven."Alles hangt af van het al dan niet opheffen van het gerechtelijk geheim van de zaak," zei Gonçalo Amaral tegen het Lusa-agentschap.
Wat zijn onmiddellijke toekomst betreft, zegt Gonçalo Amaral dat "het geheim de ziel van het bedrijf is".In een interview met het persbureau Lusa gaf de onderzoeker aan dat hij graag een stage zou willen lopen bij een advocatenkantoor in de Algarve: "Mijn leven zal zich in de Algarve afspelen. Ik ben Algarvio door adoptie. Sinds 1986 woon ik praktisch in de Algarve".Op de dag voor zijn laatste dag bij de Policia Judiciaria nam Gonçalo Amaral deel aan een operatie in Faro die resulteerde in de inbeslagname van bijna 2.500 kilo hasj. Tijdens dezelfde operatie - het resultaat van een onderzoek dat drie maanden duurde - werden zes mannen gearresteerd en werden er twee sportboten in beslag genomen.

Googel vertaling van deze bron
Het nieuwe hoofd heeft meteen openbaar gemaakt dat hij geen seconde meer aan de zaak Maddie zou besteden tenzij er opdracht was vanuit het buitenland.

Omdat ik deze kant belicht, werd, en wordt, ik vaak aangevallen alsof ik wat met meneer Amaral zou hebben of weet ik het wat, en ik vind dat gewoon geen juist uitgangspunt van een discussie. Ik moet gewoon deze kant kunnen belichten zonder dat ik vals beschuldigd wordt van persoonlijke betrokkenheid, want mensen die de andere kant belichten worden daar ook niet van beschuldigd.

Wat betreft Brückner: Wat mij opviel aan de Duitse woordvoerder is dat hij bij een oproep voor getuigen het busje van B op een bewerkte foto liet zien zodat je juist de opvallende kenmerken daarvan (poppetjes erop gespoten) niet kon zien. Hij liet ook een foto zien vn B met stekeltjeshaar terwijl hij toendertijd lang haar had. Als je werkelijk getuigen wilt vinden, helemaal als de zaak niet vers meer is, lijkt mij dat gewoon niet handig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:51

Ik haal Joana erbij omdat dat laat zien dat Amaral niet zo eerlijk en fair is als jij beschrijft (of anders gezegd, hoe ik jou teksten interpreteer, dus verbeter me als ik dat fout zie). Het geeft een beeld van de man, en ik vind het persoonlijk best bijzonder dat je dat goed lijkt te praten onder het mom van "het komt veel voor in alle beroepen". Ja, hij heeft ervoor geboet, en ik zeg ook nergens dat hij daar nogmaals voor moet boeten, maar het blijft een indicatie voor wie hij als man dus schijnbaar is, over hoe hij onderzoeken aanpakt/zijn personeel daarin begeleid. Daarnaast heeft nota bene Amaral zelf toegegeven dat de portugese politie ook fouten heeft gemaakt in het onderzoek...

Ik zeg nergens dat ze alleen de McCanns hebben onderzocht.
Maar de ouders zijn wél onevenredig veel de focus geweest van het onderzoek, in relatie tot de daadwerkelijke bewijzen/feiten die zijn gevonden.

Maar als ik je goed begrijp mag Amaral wel zijn mening over de McCanns via de media verspreiden —een mening zonder enig duidelijk bewijs I may add, het is niet voor niks dat het onderzoek nu bezig is met Bruckner ipv de ouders— maar als de McCanns hun mening over de politie, Amaral en zijn uitspraken, en het verloop van de zaak delen, is dat onterecht en zijn zij degenen die het leven van een ogenschijnlijk eerlijk man hebben 'vernietigd'?

Mag ik dat meten met twee maten vinden?

Dat de McCanns de media overigens opzoeken (of dat nou de kranten zijn of Oprah) vind ik niet gek met het oog op de hoop van het terugvinden van Maddie en/of erachter komen wat er is gebeurd. Media-aandacht = aandacht voor de zaak = druk op de instanties om actief te blijven onderzoeken.

"heeft geen rotopmerking over de McCanns gemaakt", dat is natuurlijk net hoe je het bekijkt... Hij zegt geen kwade gevoelens te hebben maar ondertussen zijn er wel 2 boeken uitgebracht die de McCanns beschuldigen zonder dat daar echt bewijs voor is (vind ik toch best rottig). Analyses van het boek die vaak aanstippen dat hij wél tunnelvisie leek te hebben gedurende het onderzoek (o.a. negeren van verklaringen van getuigen wbt. mensen die gezien waren rondom het appartement, het DNA als doorslaggevend presenteren terwijl dat beslist niet zo was).

Het gaat mij namelijk helemaal niet om dat je 'de andere kant belicht', maar de wijze waarop je dat doet. Je framed het toch op een bepaalde manier. En je benoemd dingen die gewoonweg niet kloppen of flink genuanceerd zouden moeten worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:11

Ik denk dat het veel meer te maken heeft met hoe jij dingen leest dan hoe ik het schrijf en dat je het staaft aan hoe jij het ziet.
Het handje boven het hoofd houden van mensen onder je, die iets al uitgevoerd hebben, heeft niets te maken met het uitvoeren van een zaak van hemzelf. Hij was alleen eindverantwoordelijk als hoofd. Dat ik zeg dat het voorkomt in alle beroepen is niet om iets goed te praten maar om aan te geven dat het echt geen unieke situatie is die alleen aan hem hangt en het is overigens het enige dat ze op hem konden vinden in een lange loopbaan. En de McCanns hebben echt wel de onderste steen boven gehaald om wat dan ook op hem te vinden.
En uiteraard geeft hij toe dat er fouten zijn gemaakt. Dat gebeurt namelijk altijd waar mensen gemoeid zijn in een zaak. Maar dat wijst nog steeds niet op een oplossing in welke richting dan ook. Dus kan alles open blijven.
Er wordt cherry picking en tunnelvisie genoemd. Daar is geen sprake van geweest. Wellicht in de media omdat een loopje namen met van alles, maar niet in de zaak. Ze gingen mee met waar de aanwijzingen toe leidden, en dat was uiteindelijk met name het apartement en de ouders en hun aanhang. Zo werkt dat in een zaak. Het is gewoon een gevolg van het onderzoek. En wederom die focus lag in de media wellicht op de McCanns, maar daar heeft de PJ geen schuld aan. Ze hadden ook geen baat bij de aandacht.

Een rotopmerking is een rotopmerking en niet iets wat als rottig ervaren kan worden. Geen appels met peren vergelijken aub. Hij heeft nooit met modder gegooid. Hij heeft in boeken beschreven hoe hij de dingen zag in verband met de zaak.
Overigens heeft hij wel gezegd dat hij beter een jaar had kunnen wachten met het eerste boek, maar omdat ze uit de handel zijn gehaald en later weer er in zijn gekomen, is dat evengoed min of meer zo gebeurd.
Het boek is geen rapport van de zaak, dus alles wat daaruit geanalyseerd wordt kan met een korrel zout genomen worden, omdat het hele boek met een korrel zout genomen kan worden.
En ik heb al gezegd dat het fout was om aan te geven dat het DNA doorslaggevend was, maar uitgelegd dat het voordat de de nieuwe wettelijke regelgeving er was, wel zo was geweest. Met andere woorden, Als het hele gebeuren eerder was gebeurd, was er al een rechtszaak geweest. En dan was het nog steeds onschuldig tot schuldig bevonden met bewijslast.

Overigens mag ik in dit verband ook even melden dat er geen enkel DNA van Madeleine in het busje van Brückner is gevonden?
En nogmaals benadrukken dat Brückner toen ook al in het vizier was en onderzocht is, alsmede andere pedofielen?
De boeken zijn niet de hele zaak, en driekwart van de zaak is niet vrijgegeven. Dus we weten helemaal niet wat er allemaal wel en niet onderzocht is. Dus geen idee waar je op baseert dat er dingen genegeerd zijn.

Ik zeg niet dat het echtpaar McCann fout is met hun reizen. Ik noem het in het verband met het verschil van gevolgen voor het echtpaar McCann en meneer Amaral. Over cherry picking gesproken. Je moet de dingen wel in het verband blijven zien waarin ze genoemd zijn aub.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:59

"Het enige wat ze konden vinden", ik vind het anders best een groot ding en je doet alsof het niks is? Er heeft een mishandeling plaatsgevonden die in de doofpot gestopt is door o.a. Amaral, en dat is een "tja hij was alleen eindverantwoordelijk, het is geen unieke situatie..". Als hij eindverantwoordelijke was, had hij ook de desbetreffende politiemensen verantwoordelijk kunnen stellen, in plaats van het in de doofpot stoppen. Ik snap écht niet hoe je dat zo weg kan wuiven. Het laat toch echt zien dat hij, als persoon, het niet zo nauw neemt met hoe het zou moeten lopen. Dat hij liever zijn departement beschermt dan de daadwerkelijke dader pakt.

Amaral heeft in persoonlijke vorm ongefundeerde beschuldigingen aan het adres van de McCanns geuit. Volledig wetende dat het a) een internationaal grote zaak is (en dat zijn beschuldigingen dus ver komen) en B) hij als hoofddetectieve waarschijnlijk ook als expert gezien zou worden. Dan vind ik zo'n boek schrijven toch een behoorlijke rotstreek.

Jij zegt dat er geen sprake van is geweest, maar waarom zien we dan dat Amaral ondanks alles toch vast blijft houden aan de ouders (en nee, er is nog geen direct verband met Maddie gevonden, maar inmiddels schijnbaar toch genoeg indirect bewijs dat de autoriteiten hun focus volledig hebben gericht op Bruckner)? Dat hij in zijn boek niet het bewijs volgt maar alles erbij probeert te halen om de ouders maar schuldig te doen lijken, om te zorgen dat zijn theorie zou kloppen?

Meerdere getuigen meldden een man te hebben gezien die een kind droeg in de buurt van het appartement op de avond van de verdwijning. Deze waarnemingen werden door Amaral niet serieus genomen of als onbetrouwbaar bestempeld, ondanks dat ze potentieel wezen op een daadwerkelijke ontvoering. En ondanks dat het onderzoek zich later op andere verdachten heeft gericht, waaronder Brückner, blijft Amaral echter vasthouden aan zijn oorspronkelijke theorie en toonde weinig interesse in deze nieuwe ontwikkelingen, ondanks aanwijzingen die mogelijk in een andere richting wezen. Hoe is dat 'een open blik houden en het bewijs volgen'?

Ondanks het grote gapende gat aan enig bewijs/goede aanwijzingen nog steeds blijven volhouden dat de ouders schuldig zouden zijn, en dan Bruckner gewoon een "scapegoat" te noemen (aka "hij heeft het niet gedaan maar de schuld wordt nu wel in zijn schoenen geschoven")... Het is misschien geen letterlijke rotopmerking, maar wél een flinke rotstreek. Over tunnelvisie gesproken, trouwens.

Lusitana schreef:
En ik heb al gezegd dat het fout was om aan te geven dat het DNA doorslaggevend was, maar uitgelegd dat het voordat de de nieuwe wettelijke regelgeving er was, wel zo was geweest. Met andere woorden, Als het hele gebeuren eerder was gebeurd, was er al een rechtszaak geweest. En dan was het nog steeds onschuldig tot schuldig bevonden met bewijslast.
Deze snap ik niet. Kan je die toelichten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:23

Het laatste is technisch maar het komt er op neer dat ze minder wat in the engels allele heet nodig hadden om aan te nemen dat het iemands DNA was, maar dat ze daar nu wettelijk geen genoegen meer mee nemen. En dat was net ingevoerd.

Iedereen droeg zijn kinderen daar van en naar de crèche ´s avonds, omdat die bedoeld was voor de kinderen van mensen die uit eten gingen. De sighting van Jane is vals gebleken. En nogmaals, we weten helemaal niet wat niet en wel serieus is genomen omdat we niet weten wat er allemaal onderzocht is, omdat we maar een kwart van het rapport kunnen inzien.

Er waren geen sporen van ontvoering, en er past ook geen man van het postuur van Brückner door het raam met kind en een hand voor de mond van dat kind maakt het ook verdomde lastig en waarom zou hij een raam gebruiken als hij gewoon door de deur kon, wat veel minder verdacht zou zijn als hij gezien zou worden?

Brückner en alle pedofielen in de buurt zijn toendertijd al onderzocht en uitgesloten (wel had hij nadere dingen op zijn kerfstok) en daarom hebben ze hier er geen belangstelling voor en eerlijk gezegd is voor en de zaak ook gewoon niet relevant. Het is geen Portugees en het ligt bij de Duitsers. Die dus vervolgens komen met een getuigenoproep met een onherkenbaar busje en een onherkenbare Brückner.

Een boek schrijven over een zaak die je zelf onderzocht hebt is geen rotstreek. En het echtpaar McCann hebben op geen enkele manier geleden, daar heeft hun spindoctor voor gezorgd. Ze hebben zelfs geprofiteerd van de faam. Dat er mensen zijn die een hekel aan ze hebben, hebben ze zelf geen last van in het dagelijkse leven, en dat komt ook nog vooral door hun eigen gedrag.
En nogmaals, de rechter heeft besloten dat meneer Amaral kan genieten van vrijheid van meningsuiting in het boek.

De zaak Joana (die gruwelijk is vermoord) is uit 2004 en speelt TOTAAL GEEN ROL IN DE ZAAK MADDIE en onderzoek capaciteiten van de recherche.
Maar dit is misschien wel even van belang:
Citaat:
De rechtbank in Faro heeft Leonor Cipriano dinsdag veroordeeld tot zeven maanden gevangenisstraf voor het afleggen van valse verklaringen aan de rechtbank, zo heeft TVI vernomen. De verdachte zit al een gevangenisstraf van 16 jaar uit voor de moord op haar dochter Joana.

De voorlezing van de uitspraak stond gepland voor 14 maart, maar de rechtbank stelde de datum uit omdat ze documentaire elementen uit de vorige zitting aan dit proces moest toevoegen. Daarin beschuldigde Leonor Cipriano verschillende agenten ervan haar tijdens het verhoor te hebben aangevallen.

De moeder van het kind, dat op 12 september 2004 verdween in het dorp Figueira, in Portimão, presenteerde verschillende versies over de vermeende aanvallen waarvan ze datzelfde jaar het slachtoffer was geworden bij de gerechtelijke politie van Faro.

De tegenstrijdige verklaringen werden gedaan tijdens het proces van de inspecteurs die in 2009 onderzoek deden naar de ‘zaak Joana’, wat resulteerde in de veroordeling van twee van de vijf verdachten in de zaak.

In de uitspraak beschouwde de jury de ‘tegenstrijdigheden die Leonor Cipriano had’ in haar uitspraken tijdens de rechtszitting als ‘flagrant en relevant’, ook al had ze de ‘kans gehad om de waarheid te onthullen’.

De rechtbank achtte de aanvallen bewezen, al was de identiteit van de aanvallers nog niet vastgesteld.

Gonçalo Amaral, voormalig coördinator van de afdeling Crimineel Onderzoek van de PJ in Portimão, werd vrijgesproken van het misdrijf van het niet melden en veroordeeld tot anderhalf jaar celstraf voor het misdrijf van het betuigen van valse getuigenissen, waarbij de straf voor dezelfde periode voorwaardelijk werd opgelegd.

Inspecteur Antônio Nunes Cardoso werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar en drie maanden voor het vervalsen van documenten, waarvan twee jaar voorwaardelijk.

Voormalige PJ-agenten Paulo Pereira Cristóvão, Leonel Morgado Marques en Paulo Marques Bom, die ervan werden beschuldigd Leonor Cipriano te hebben gemarteld tijdens ondervragingen bij de PJ in Faro, werden vrijgesproken.

Leonor Cipriano zit, net als haar broer João Cipriano, een gevangenisstraf uit van 16 jaar voor moord en het verbergen van een lijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:14

Wetgeving of niet, technisch komt het er gewoon op neer dat het DNA wat gevonden is aan meerdere personen toe te schrijven is (als in, het matched niet alleen met Maddie). Dus lijkt me alleen maar een goede ontwikkeling. Zeker als je naar zo'n gezin kijkt en een monster waar een mix van DNA in zit, dan is de kans best aanwezig dat je veel allelen van Maddie vindt (maar dat dat eigenlijk een 'puzzel' is van de allelen van moeder/vader/tweeling, bijv). Dus alleen maar goed dat ze nu zeggen dat dat DNA gewoon wettelijk niet sluitend is, want dat is het wetenschappelijk gezien ook niet. Dus dat zegt, nogmaals, eigenlijk niks over wel/geen schuld van de ouders.

Geen enkele manier onder geleden?! Ze worden door de helft van het internet nog uitgekafferd omdat ze hun dochter vermoord zouden hebben, of in ieder geval haar dood verdoezeld. Dat ligt echt niet alleen aan hun eigen houding/gedrag, maar ook zeker aan de manier waarop de politie en Amaral dingen naar buiten hebben gebracht.

Aan de hand van het boek kan je toch zo zien wat de hoofdinspecteur wel en niet relevant vond. Dus dat zegt toch al genoeg. En daarin zie je dus dat hij bepaalde dingen meer waarde toewijst dan terecht, en andere dingen minder.

Dat een rechter heeft besloten dat Amaral het boek mag publiceren mag dan wel zo zijn, maar het doet niet af dat het toch zeker leed heeft veroorzaakt bij de McCanns, onterecht, gezien er echt te weinig bewijs is om hen te overwegen als daders. Dat vind ik een rotstreek. Want even eerlijk, dat boek is uitgebracht met een doel? "Oh de zaak heeft internationale faam, ik wil daar ook een slaatje uit slaan en ik ben beledigd dat ik de ouders niet er voor heb kunnen pakken, dus doe ik zo wel even een trap na zodat iedereen weet wat IK ervan vind?" Persoonlijk vind ik in deze context, een boek op deze manier uitbrengen, toch echt een teken van arrogantie. Maar dat is mijn visie erop.

Waar zeg ik dat de zaak van Joana een rol heeft gespeeld in de zaak Maddie? Ik zeg alleen dat het wél tekenend is van de houding/het gedrag van Amaral. Hoe de zaak ook in elkaar zit, wat er gebeurd is, is gewoon niet netjes. Hij is niet voor niks veroordeeld tot meineed (ook al is hij vrijgesproken van iets anders). De details van de zaak doen er verder niet zo toe. Het gaat me er echt om hoe dat -in mijn optiek- een beeld geeft van Amaral's moralen.

Maar goed, ik ben dus kritisch op de politie/amaral in de zaak en jij blijkbaar niet, jij bent overwegend kritisch op de ouders waar ik de nuance meer probeer te zoeken. Daarin verschillen we dus van mening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:36

Ik zeg helemaal niets over schuld of onschuld in verband met het DNA. Ik zeg alleen dat als het eerder was gebeurd, er wettelijk wel genoeg was geweest voor een rechtszaak. Vergeet niet dat er nog veel meer aanwijzingen, of als je daar zo´n probleem mee hebt, sporen zijn. En nog veel meer monsters die wachten op ontwikkelingen.

IMANDRA schreef:
Geen enkele manier onder geleden?! Ze worden door de helft van het internet nog uitgekafferd omdat ze hun dochter vermoord zouden hebben, of in ieder geval haar dood verdoezeld. Dat ligt echt niet alleen aan hun eigen houding/gedrag, maar ook zeker aan de manier waarop de politie en Amaral dingen naar buiten hebben gebracht.

Daar hebben ze absoluut geen last van. Denk je werkelijk dat ze hun dagen doorbrengen met kijken wat er op fora over ze geschreven wordt? Ze werden gevraagd voor allerlei programmas en Gerry heeft gewoon promotie gemaakt. Ze hebben een volkomen normaal leven.
De politie heeft niets naar buitengebracht, daar doen ze hier niet aan. Er zijn dingen gelekt. Meneer Amaral heeft vragen beantwoord in interviews waar hij niet eens heeft kunnen zeggen wat hij werkelijk kwijt wilde, tot hij van de zaak was. Waar hij dus ook helemaal niet afgehaald is, wat mensen graag beweren. Hij heeft NOOIT kwaad gesproken over het echtpaar McCann, terwijl dat echtpaar omgekeerd continue kwaadsprak over de politie. Er is absuluut geen vergelijk.
Het echtpaar McCann en hun woordvoerders waren dagelijks in beeld.
En nogmaals het staat in contrast met meneer Amaral, die door de ándere helft op internet als boosdoender wordt gezien en niet meer een normaal leven heeft. Hij heeft bovendien helemaal geen wraakgevoelens of wat dan ook, ondanks het feit dat ze hem voor rotte vis uitmaakten en hem ten gronde hebben gebracht. Ik vind dat bewonderingswaardig.
Overigens zijn de meeste interviews met meneer Amaral niet vertaald (hoewel een dame zich enorm heeft inegzet omzoveel mogelijk over de zaak vanuit het portugee in het engels te vertalen en ondertitelen) en is het meeste wat jullie weten dus uit Britse roddelbladen dat overgenomen is door alle pers, inclusief de Portugese, erg genoeg. Aan journalistiek werd weinig gedaan.
Ik kon daarentegen vanaf het begin gewoon alles volgen in het Portugees en heb daardoor een ander beeld van hem. Ik kan eerlijk zeggen dat ik hem hier en daar ook gewoon een arrogante kwast vind en hij kreeg en krijgt hier aan de diverse tafels ook tegengas, het is niet zo dat alles maar voor zoete koek geslikt werd en wordt. Maar hij wordt wel met het respect behandeld dat hij verdient.

De boeken zijn geschreven omdat hij auteur is. Als je denkt dat hij het deed en doet uit nijd en arrogantie en om ergens een slaatje uit te slaan dan zegt dat iets over jou, niet hem. Toen hij het eerste boek schreef had hij het geld helemaal niet nodig en je wordt er ook niet bepaald rijk van als het geen bestseller is, en dat was het niet. Het is centenwerk wat je per boek krijgt. Daarbij is hem alles dus afgenomen. Nu krabbelt hij weer omhoog, met name door boeken te blijven schrijven, maar wat moet hij anders doen met zijn pensioen?
Men zou ook kunnen roepen dat het echtpaar McCann er een slaatje uit de verdwijning hebben geslagen met de miljoenen die binnenstroomden op hun fonds en de media aandacht....Als je het zo wilt zien.

Hij heeft ook het boek "Levens zonder verdediging" geschreven :
Citaat:
Levens zonder Verdediging komt naar voren als een kreet van verzet van degenen die zich zorgen maken om de bescherming van kinderen en een eerbetoon aan degenen die, op de een of andere manier, niet de bescherming hebben gekregen die ze nodig hadden. Het is een werk waar niemand onverschillig tegenover kan staan. De lezing, verplicht voor zowel leken als deskundigen, zal een belangrijke waarschuwing zijn voor een van de grootste plagen van deze tijd: de verdwijning, ontvoering en misbruik van kinderen.

Dit zegt pas iets over meneer Amaral en zijn moralen.

Dr. Barra da Costa heeft ook een boek geschreven over de zaken Maddie en Joana, subtitel De verborgen waarheid.
Citaat:
Uit het boek van Dr. Barra da Costa blijkt dat onderzoeksmethoden noodzakelijkerwijs in twijfel moeten worden getrokken, in de bescheidenheid dat kennis in de wetenschap elke vijf jaar met 30% verandert. Dit is waar Maddie en Joana interressant zijn. (...) De zaken Maddie en Joana worden gezien als een voorbeeld van hoe een modern strafrechtelijk onderzoek eruit zou moeten zien.

Ik zie niet waarom meineed ook maar iets te maken heeft met recherchewerk. Betreffende moraal, hij zet alles in voor kinderen, alles.

Ik heb geen moeite met kritiek op de politie of meneer Amaral, maar het moet wel kloppen. Het plaatje dat de politie dom was en meneer Amaral niet deugt en gewoon vond dat de ouders maar de bak in moesten terwijl ze volkomen onschuldig en zielig zijn, is gewoon niet juist.
Dat er aanwijzingen (of sporen als je dat liever hoort) zijn die op enige betrokkenheid en onwaarheden wijzen is niet mijn schuld, niet zijn schuld, maar gewoon wetenschap, met name forensisch, daar zitten geen meningen aan. Het gedrag van het echtpaar McCann was voor iedereen te zien en was op zijn minst bizar. Het zegt verder niet wat er precies gebeurd is. En wij tasten meer in het duister dan de PJ.