Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:54

De peilingen van Maurice de Hond laten hetzelfde aantal zetels zien voor de VVD, 1tje minder voor GL/PvdA, 1 meer voor CDA en 2 meer voor D66. PVV krimpt en FvD groeit.

https://www.maurice.nl/laatste-peiling/

Ik weet nooit of Maurice betrouwbaar is dus korrel zout (gezien ook de communicatie tijdens Corona die niet altijd klopte) maar dit zijn in ieder geval recente peilingen die online staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:02

Peilingen... ik heb echt geen interesse in peilingen. IK zou liever wat meer aandacht zien voor bv het verkopen van belangrijke digitale infrastructuur naar Amerika, waar Amerika zojuist openlijk verklaard heeft geen zin meer heeft in het NAVO-bondgenootschap, en zich niet bezwaard voelt om die infrastructuur gewoon plat te leggen als het zo uitkomt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:02

Bij radicaalrechts zal het wel stuivertje wisselen zijn.

Maar er zijn inderdaad veel vissen in die vijver.
BBB heeft zich er ook op stuk gebeten.

Waarom blijven partijen niet wat dichter bij zichzelf?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:03

Ik zou gezien de koers van de USA inspelen op een sterk Europa en dus ook kiezen voor partijen die daarvoor pleiten.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:14

Shadow0 schreef:
Peilingen... ik heb echt geen interesse in peilingen. IK zou liever wat meer aandacht zien voor bv het verkopen van belangrijke digitale infrastructuur naar Amerika, waar Amerika zojuist openlijk verklaard heeft geen zin meer heeft in het NAVO-bondgenootschap, en zich niet bezwaard voelt om die infrastructuur gewoon plat te leggen als het zo uitkomt.

Weet jij, ik heb er te weinig verstand van, of het nog tegengehouden kan worden? En of de regering het kan kopen?
Ik maak mij als leek hier wel zorgen om. En ik ben het met je eens, wij horen hier te weinig over. Kan de regering zoals ze bij Nexperia hebben gedaan, niet ingrijpen. Hopelijk wel met een betere uitkomst dan bij Nexperia

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:41

Ik denk dat VVD wel kan groeien uit de krimp van PVV mogelijk. Net als JA21, Forum en ook D66. Maargoed dat is voor nu niet aan de orde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:07

Gnome schreef:
Ik denk dat VVD wel kan groeien uit de krimp van PVV mogelijk. Net als JA21, Forum en ook D66. Maargoed dat is voor nu niet aan de orde.

Ik denk eerlijk gezegd dat een eventuele uitstroom van de PVV eerder naar JA21 of FvD gaat, dan naar de VVD.

Waarbij ik eigenlijk denk dat de PVV gewoon stabiel blijft. Zij staan al jaren op gemiddeld zo'n 20 zetels, zoals nps ook al aangeeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:08

Shadow0 schreef:

Ja, echt een gevaarlijke en vooral ook onbegrijpelijke keuze.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:11

fransje23 schreef:
Ik zou gezien de koers van de USA inspelen op een sterk Europa en dus ook kiezen voor partijen die daarvoor pleiten.

Helemaal eens. Een sterk EU met eigen (digitale) infrastructuur is hard nodig. Hop hop D66 met je kundige IT ministers, gooi die BBB figuur eruit ;) er is ook binnen de EU een hoop puin te ruimen van afgelopen coalitie. Fijn als er weer wat gebeurt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:14

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:23

Waarom heeft dat geen zin?

:)

Tot nu toe doen ze het nog keurig.
Samenwerking met JA21 zou wel een smet zijn maar dat hangt ook af van de afspraken die ze dan maken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:28

Ik ben ook wel benieuwd waarom dat geen zin heeft?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:34

_San87_ schreef:
Ik ben ook wel benieuwd waarom dat geen zin heeft?

Omdat je dan toch weer gewoon met de VVD opgescheept zit. Kiezers wilden na al die jaren iets anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:36

Ik mis nog steeds waarom het dan geen zin heeft op D66 te stemmen :o ?

Met de huidige uitslag kon je sowieso niet om de VVD heen, of ik nu D66 had gekozen of GL/PvdA.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:52

_San87_ schreef:
Ik mis nog steeds waarom het dan geen zin heeft op D66 te stemmen :o ?

Met de huidige uitslag kon je sowieso niet om de VVD heen, of ik nu D66 had gekozen of GL/PvdA.

Als de D66-stemmers op GL/PvdA hadden gestemd, niet }>

Maar ik bedoel dat D66 verandering beloofde. Die komt er dus niet. Alleen nog CU erbij en we hebben Rutte IV.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:42

Waar belooft D66 verandering? Van wat?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:47

Volgens mij had D66 belooft dat ze het (regeren) anders zouden doen. Maar ze zijn nu toch heel netjes bezig qua formatie?

Citaat:
In het gespreksverslag van informateur Buma is opgetekend welke voorkeuren en blokkades de partijen hebben doorgegeven. Zo is te lezen dat GroenLinks-PvdA en JA21 geen minderheidscoalitie structureel willen steunen. Ook wil JA21 ook niet in een coalitie stappen waaraan de VVD niet deelneemt.

Voor de VVD is een coalitie met GroenLinks-PvdA dan wel taboe, maar zijn andere afspraken met deze partij wel een optie. "De VVD beseft dat op sommige onderwerpen een vorm van parlementaire samenwerking met ook GroenLinks-PvdA nodig kan zijn", staat in het gespreksverslag.

D66 heeft informateur Buma laten weten dat een minderheidscoalitie de voorkeur heeft boven een coalitie met JA21. Daarnaast vindt de partij samenwerking met twee partijen "ter rechterzijde" minder logisch.

https://nos.nl/liveblog/2593669-buma-nu ... matietafel

Sowieso is nog niet alles in kannen en kruiken. Dus laten we gewoon even afwachten wat het wordt. Ik hoop vooral dat VVD het gewoon niet te veel voor het zeggen gaat hebben.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:48

Volgens mij doet D66 het hartstikke netjes toch. Ik vind het formeren met VVD ook niet zo gek als je ziet dat het gros van de stemmers toch naar een centrum of rechtse partij gaan en niet op links. En inderdaad zonder JA21 denk ik denk ze ook heel dicht bij hun idealen kunnen blijven in een kabinet.

Ik zie in de laatste verkiezingen ook niet echt terug dat mensen van de VVD af willen, die zijn vrij stabiel geweest. Maar vooral dat mensen van de PVV en BBB af wilden.

Weet iemand trouwens wat de reden is dat ze nu voor VVD lijken te gaan ipv GL?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:53

Gnome schreef:
Ik zie in de laatste verkiezingen ook niet echt terug dat mensen van de VVD af willen, die zijn vrij stabiel geweest. Maar vooral dat mensen van de PVV en BBB af wilden.

Dan kijk je scheel, maar daarnaast negeert en ondermijnt de VVD de rechtstaat vrij structureel. Waarom vind je dat ok? Wil je echt dat we de kant op gaan die Amerika al is gegaan? Waarom in hemelsnaam? Ze doen het niet goed, ze behartigen ons landsbelang niet, ze verrijken zichzelf en verarmen onze samenleving. Waarom doe je alsof dat wenselijk of normaal gedrag is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:27

VVD stond op 14 zetels ongeveer in de peilingen, tot Yesilgoz GL/PvdA uitstoot, toen ging de VVD ineens stijgen.

Nederland en Europa gaan steeds meer naar extreem-rechts. Deels door de invloed van de media en idioten als Trumph. Schijnbaar vindt een deel van Nederland dit niet gevaarlijk.

Het zijn moeilijke tijden waar de politiek ingrijpende beslissingen moet nemen.
Ik verwacht niet dat het nieuwe (minderheidskabinet) de rit uitzit.
Afhankelijk van de peilingen en de situatie, zou Yesilgoz straks weer op een leugen het kabinet kunnen laten klappen.
Waarschijnlijk betalen D66 en GL/PvdA straks de rekening.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:58

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:

Dan kijk je scheel, maar daarnaast negeert en ondermijnt de VVD de rechtstaat vrij structureel. Waarom vind je dat ok? Wil je echt dat we de kant op gaan die Amerika al is gegaan? Waarom in hemelsnaam? Ze doen het niet goed, ze behartigen ons landsbelang niet, ze verrijken zichzelf en verarmen onze samenleving. Waarom doe je alsof dat wenselijk of normaal gedrag is?

Mag wel iets minder aanvallend hoor. Waar zie jij die afstraffing van VVD dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:01

Reactie yesilgoz op het verslag , ze haalt toch wel wat bakzeil, zo blij met het pluche ;
De VVD beseft dat op sommige onderwerpen een vorm van parlementaire samenwerking met ook GroenLinks-PvdA nodig kan zijn",

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:09

BigOne schreef:
Reactie yesilgoz op het verslag , ze haalt toch wel wat bakzeil, zo blij met het pluche ;
De VVD beseft dat op sommige onderwerpen een vorm van parlementaire samenwerking met ook GroenLinks-PvdA nodig kan zijn",

Goh, no oliebol, Yesilgoz... Zo werkt het wanneer je per se in een minderheidskabinet wil gaan zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:41

Gnome schreef:

Die zie ik helaas niet. Maar ik zie wel de destructie de VVD heeft uitgevoerd en nog aan het uitvoeren is. Onze digitale infrastructuur wordt nu verkocht aan een vijandige VS, en het is helemaal stil. En op andere onderwerpen liegt de VVD, en liegt en liegt... en heel veel mensen doen alsof dat normaal is. (En niet alleen Yesilgoz. Andere hooggeplaatste leden van de VVD steunden die leugens gewoon.)

De uitkomst is een maatschappij die vrij rap ondermijnd wordt waar de sociale en publieke voorzieningen worden afgebroken, en daar wordt vrijwel iedereen veel slechter van. We weten hoe dat gaat - zoveel landen zijn ons al voorgegaan als ze afglijden naar autoritaire en corrupte regimes. Yesilgoz was zelfs nog een van die regimes aan het aanbevelen - ze herkende zoveel in het verhaal van de corrupte president van Argentinie.

Ik vind dat erg.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:58

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:

Die zie ik helaas niet. Maar ik zie wel de destructie de VVD heeft uitgevoerd en nog aan het uitvoeren is. Onze digitale infrastructuur wordt nu verkocht aan een vijandige VS, en het is helemaal stil. En op andere onderwerpen liegt de VVD, en liegt en liegt... en heel veel mensen doen alsof dat normaal is. (En niet alleen Yesilgoz. Andere hooggeplaatste leden van de VVD steunden die leugens gewoon.)

De uitkomst is een maatschappij die vrij rap ondermijnd wordt waar de sociale en publieke voorzieningen worden afgebroken, en daar wordt vrijwel iedereen veel slechter van. We weten hoe dat gaat - zoveel landen zijn ons al voorgegaan als ze afglijden naar autoritaire en corrupte regimes. Yesilgoz was zelfs nog een van die regimes aan het aanbevelen - ze herkende zoveel in het verhaal van de corrupte president van Argentinie.

Ik vind dat erg.

Waarom zeg je dan dat ik scheel ben als je het zelf ook niet ziet?