Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Gnome

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:27

Ik hoor haar ook wel oprecht zeggen dat ze vind dat de partijen op alle vlakken anders denken. Dat is in mijn ogen wel iets heel moeilijks natuurlijk om dan tot elkaar te kunnen komen. Ik ben benieuwd of de verkenner daar ook iets over gaat schrijven.. Of hij dat erkent of overdreven acht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:49

Gnome schreef:
nps schreef:
Weet he wat ze geeft getweet Jildau?

@Elisa2 daar heb je gelijk in denk ik... dan krijgen ze effectief alsnog niks voor elkaar.

Kan iemand dit uitleggen? Met een meerderheid in je kabinet zou je toch eigenlijk nooit in de problemen kunnen komen? Tenzij ze heel groot zijn in de eerste kamer natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de rol van de oppositie, met PVV als grootste partij in de oppositie kunnen die enorm gaan tegenwerken bij een links beleid. Daarom is het verstandiger om een rechts beleid te doen. Dan is er meer kans op medewerking vanuit de oppositie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:53

Gnome schreef:
Ik hoor haar ook wel oprecht zeggen dat ze vind dat de partijen op alle vlakken anders denken. Dat is in mijn ogen wel iets heel moeilijks natuurlijk om dan tot elkaar te kunnen komen. Ik ben benieuwd of de verkenner daar ook iets over gaat schrijven.. Of hij dat erkent of overdreven acht.

Met die mentaliteit kan er natuurlijk nooit een coalitie gevormd worden. En in het verleden zijn er ook gewoon paarse kabinetten geweest, dus ik zie geen reden waarom dat nu niet zou kunnen.

Regeren is tot elkaar komen, compromissen doen. Geven en nemen.

Het is keer op keer al gebeurd, dus het moeilijk doen is echt 100% Dilan en niet omdat het echt oprecht niet zou kunnen…

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:01

IMANDRA schreef:
Gnome schreef:

Met die mentaliteit kan er natuurlijk nooit een coalitie gevormd worden. En in het verleden zijn er ook gewoon paarse kabinetten geweest, dus ik zie geen reden waarom dat nu niet zou kunnen.

Het is keer op keer al gebeurd, dus het moeilijk doen is echt 100% Dilan en niet omdat het echt oprecht niet zou kunnen…

Ik hoor het graag van een onpartijdige verkenner. Neem aan dat hij tot dezelfde conclusie zal komen als dat zo is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:05

Nou ja, het lijkt me sterk dat Dilan ineens anders gaat doen dan ze nu zo ontzettend stellig roept?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:11

IMANDRA schreef:
Gnome schreef:

Regeren is inderdaad tot elkaar komen en compromissen doen. Maar dat kan natuurlijk net zo goed over rechts als over links. Gezien het advies van de Verkenner krijg ik het gevoel dat D66 (ondanks de ontkenning dat er struikelblokken zijn) ook nog niet echt open staat voor een mogelijke coalitie met JA21. Dan zou je dus kunnen stellen dat D66 ook 'moeilijk' doet. Want waarom zitten die partijen anders nog niet gezamenlijk om de tafel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:14

IMANDRA schreef:
Nou ja, het lijkt me sterk dat Dilan ineens anders gaat doen dan ze nu zo ontzettend stellig roept?

Ik weet niet of ik daar al mijn geld op zou zetten, dat Dilan doet wat ze zegt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:16

verootjoo schreef:
IMANDRA schreef:

Ik weet niet of ik daar al mijn geld op zou zetten, dat Dilan doet wat ze zegt.

Ik wilde het niet zeggen. :=

Ik krijg spontaan enorme weerstand als ik haar hoofd al zie. Ik kan het niet goed duiden maar haar hele houding en doen daar krijg ik de kriebels van. :o

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:55

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Regeren is inderdaad tot elkaar komen en compromissen doen. Maar dat kan natuurlijk net zo goed over rechts als over links. Gezien het advies van de Verkenner krijg ik het gevoel dat D66 (ondanks de ontkenning dat er struikelblokken zijn) ook nog niet echt open staat voor een mogelijke coalitie met JA21. Dan zou je dus kunnen stellen dat D66 ook 'moeilijk' doet. Want waarom zitten die partijen anders nog niet gezamenlijk om de tafel?

Ideologisch ligt D66 veel verder uit elkaar met JA21, dus dat is heel erg logisch. Ja21 is vrij radicaal (bijv de EU, illegaliteit strafbaar stellen, niet te porren voor klimaatmaatregelen). Dus het is écht niet heel raar dat D66 liever geen coalitie over rechts wil (met specifiek deze partij - CDA en VVD zijn ook rechts, maar lang niet zo radicaal).

@verootje - eens, ik heb ook vertrouwen in de flexibele ruggegraat van VVD. Die dus het laagste aantal zetels in 50 jaar hebben gehaald oid. Niet echt het sjiekste moment om ineens principieel te gaan zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:59

Ik vind het een prima moment om dan in de oppositie te gaan zitten. Ik snap Yeşilgöz wel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:04

Ook als het land na anderhalf jaar wanbestuur een coalitie nodig heeft? En je er prima uit kan komen, als je maar wil? En je partij eerder gewoon met PvdA heeft geregeerd, en je nu het laagste aantal zetels in 50 jaar hebt gehaald? Nee, ik snap het niet. Vind het viezig en goedkoop. Pak je verantwoordelijkheid in vredesnaam.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:05

Vind het wel bijzonder dat VVD haar principes maar overboord moet gooien onder het mom van.. Dat deed ze eerder toch ook terwijl haar dat blijkbaar juist een slechte naam heeft opgeleverd. Gevalletje ze kan het eigenlijk niet goed doen.

Ik hoop dat ze bij haar standpunt blijft. Mijn kieswijzers kwamen ook dichtbij rechts en echt ver weg van GlPvda uit dus ik kan me best voorstellen dat die programma's totaal niet op elkaar aansluiten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:07

nps schreef:
Ook als het land na anderhalf jaar wanbestuur een coalitie nodig heeft? En je er prima uit kan komen, als je maar wil? En je partij eerder gewoon met PvdA heeft geregeerd, en je nu het laagste aantal zetels in 50 jaar hebt gehaald? Nee, ik snap het niet. Vind het viezig en goedkoop. Pak je verantwoordelijkheid in vredesnaam.

Maar waar baseer je dan op dat het wel lukt als je maar wil? Ze zegt dat de partijen nergens hetzelfde over denken. Zie jij dat dan anders? Dat ze ooit samen in een kabinet hebben gezeten, zegt mij niet zoveel omdat de partijen beide inmiddels verder naar links en rechts zijn geschoven dus het is geen gelijke situatie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:18

Gnome schreef:
nps schreef:

Maar waar baseer je dan op dat het wel lukt als je maar wil? Ze zegt dat de partijen nergens hetzelfde over denken. Zie jij dat dan anders? Dat ze ooit samen in een kabinet hebben gezeten, zegt mij niet zoveel omdat de partijen beide inmiddels verder naar links en rechts zijn geschoven dus het is geen gelijke situatie.

Ja, ik zie het anders. VVD is sinds jaar en dag een coalitiepartij geweest. Ze hebben altijd goed kunnen samenwerken, goed compromissen kunnen sluiten. Nu ineens niet meer? Nu willen ze ineens liever met rechts-radicale partijen dan met degelijke partijen? Dat is nogal een switch qua mentaliteit en imho - een goedkope verkiezingstruc. Heeft niet geholpen, dus nu kan de VVD weer "normaal" gaan doen, en met D66 aan het roer wél gaan verkennen met GL/PvdA. Daarna kan je altijd nog nee zeggen. Maar probeer het in ieder geval.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:18

Gnome schreef:
Vind het wel bijzonder dat VVD haar principes maar overboord moet gooien onder het mom van.. Dat deed ze eerder toch ook terwijl haar dat blijkbaar juist een slechte naam heeft opgeleverd. Gevalletje ze kan het eigenlijk niet goed doen.

Ik hoop dat ze bij haar standpunt blijft. Mijn kieswijzers kwamen ook dichtbij rechts en echt ver weg van GlPvda uit dus ik kan me best voorstellen dat die programma's totaal niet op elkaar aansluiten.

Met alle respect, sinds wanneer heeft de VVD ineens principes?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:19

nps schreef:
journee schreef:

Ideologisch ligt D66 veel verder uit elkaar met JA21, dus dat is heel erg logisch. Ja21 is vrij radicaal (bijv de EU, illegaliteit strafbaar stellen, niet te porren voor klimaatmaatregelen). Dus het is écht niet heel raar dat D66 liever geen coalitie over rechts wil (met specifiek deze partij - CDA en VVD zijn ook rechts, maar lang niet zo radicaal).

@verootje - eens, ik heb ook vertrouwen in de flexibele ruggegraat van VVD. Die dus het laagste aantal zetels in 50 jaar hebben gehaald oid. Niet echt het sjiekste moment om ineens principieel te gaan zijn.

Ik deel hem nog maar eens, VVD heeft op 87% en CDA op 60% overeenkomst met JA21.

https://www.hartvannederland.nl/politiek/verkiezingen/artikelen/stemwijzer-lijsttrekkers-reacties-verkiezingen-2025

Als D66 er met VVD uit kan komen, waarom dan niet met JA21? VVD heeft maar weinig overeenkomst met Gl/PvdA, maar waarom verwacht je wel dat VVD heel veel wil inleveren om een coalitie te vormen met Gl/PvdA, maar gebruikt je dat als excuus waarom D66 er niet uit zou kunnen komen met JA21? Dat is toch gewoon met twee maten meten?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:22

Maar waar zie jij dan de overeenkomsten op de grote punten zoals migratie, onderwijs, wonen etc? Want daar valt de VVD over en dat zal ze niet uit haar duim zuigen. Geloof ook niet dat ik ergens heb gelezen dat GlPvda dat ontkent heeft. Dus dan kun je wel makkelijk roepen dat ze normaal moet doen maar dat kan ik echt niet volgen. Je vraagt een JA21, D66 of PVV toch ook niet om hun programma te laten vallen zodat ze met alle partijen kunnen samenwerken? Soms zijn de verschillen echt te groot.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:23

nps schreef:
Gnome schreef:

Ja, ik zie het anders. VVD is sinds jaar en dag een coalitiepartij geweest. Ze hebben altijd goed kunnen samenwerken, goed compromissen kunnen sluiten. Nu ineens niet meer? Nu willen ze ineens liever met rechts-radicale partijen dan met degelijke partijen? Dat is nogal een switch qua mentaliteit en imho - een goedkope verkiezingstruc. Heeft niet geholpen, dus nu kan de VVD weer "normaal" gaan doen, en met D66 aan het roer wél gaan verkennen met GL/PvdA. Daarna kan je altijd nog nee zeggen. Maar probeer het in ieder geval.

Ik zie dat anders, VVD heeft een verkiezingsbelofte gedaan aan de kiezers, logisch dat zij eerst een kabinet over rechts willen verkennen, daarna nog met Gl/PvdA om de tafel als een coalitie over rechts niet lukt kan altijd nog.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:24

nps schreef:
Gnome schreef:

Ik denk niet dat dit soort opmerkingen gaan helpen. Als ze nu bij haar principes blijft, is het in niet goed in jouw ogen dus voor jou heeft VVD blijkbaar hoe dan ook afgedaan, tenzij ze braaf met GlPvda in een kabinet gaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:25

nps schreef:
Gnome schreef:

Vanaf deze verkiezing blijkbaar? :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:34

journee schreef:
nps schreef:

Ik deel hem nog maar eens, VVD heeft op 87% en CDA op 60% overeenkomst met JA21.

https://www.hartvannederland.nl/politiek/verkiezingen/artikelen/stemwijzer-lijsttrekkers-reacties-verkiezingen-2025

Als D66 er met VVD uit kan komen, waarom dan niet met JA21? VVD heeft maar weinig overeenkomst met Gl/PvdA, maar waarom verwacht je wel dat VVD heel veel wil inleveren om een coalitie te vormen met Gl/PvdA, maar gebruikt je dat als excuus waarom D66 er niet uit zou kunnen komen met JA21? Dat is toch gewoon met twee maten meten?

Ik zeg het nog maar eens, omdat Ja21 écht een stuk radicaler is dan VVD. VVD was van oudsher geen radicale partij is, maar een coalitiepartner met wie viel samen te werken. Oók met links. Waarom kan dat nu niet meer? Je zet weer iets vrij radicaals op hetzelfde niveau als iets degelijks. Maar misschien heb ik nig de VVD zoals ie ooit was in mijn hoofd. Degelijk.

VVD en GL/PvdA liggen alsnog dichter bij elkaar als D66 / Ja21. En D66 is aan zet, dus de VVD heeft daarin te volgen en moet dus gewoon aan tafel.

@gnome, ze hoeven niet eens in een kabinet, maar moeten in ieder geval wél proberen en een beetje constructief zijn. Praten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:40

Ik vind juist dat links kinderachtig doet nu. Steeds zeggen dat VVD geen winnaar was deze verkiezingen, GLPvdA is veel meer gezakt he? Wel PVV en FvD uitsluiten, dat is allemaal top maar als de VVD een partij uitsluit dan is het ineens kinderachtig en door en door slecht…

Rechtse partijen radicaal noemen en GLPvdA een “degelijke partij”. Lijkt me een mening want ik vind GL alles behalve een degelijke partij.

Links kan het gewoon niet hebben dat de VVD deze positie heeft nu omdat ze toch weer 22 zetels gekregen hebben. Dat is dan heel erg jammer maar het is hun goed recht om niet met elke partij in zee te willen gaan. Moeten ze dan maar hun principes en de dingen waar zij voor staan allemaal aan de kant gooien omdat een aantal linkse stemmers zo pro GLPvdA zijn? Belofte verbreken tegenover hun kiezers? Nee dat moeten ze zeker niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:52

Volgens mij hebben we allang uitgelegd wat radicaal is en wat niet, en VVD heeft het laagste zetelaantal sinds 1971 (!!!) en dit is het slechtste moment ooit om ineens wel principes te hebben. Het is echt een dikke middelvinger naar het landsbelang.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:58

nps schreef:
Volgens mij hebben we allang uitgelegd wat radicaal is en wat niet, en VVD heeft het laagste zetelaantal sinds 1971 (!!!) en dit is het slechtste moment ooit om ineens wel principes te hebben. Het is echt een dikke middelvinger naar het landsbelang.

Dat vind jij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 00:03

Ik kan het online niet terugvinden.. Hoop dat hier iemand een betrouwbare link heeft maar is er ergens iets uitgezocht wat de verschillen zijn tussen D66 en ja21 en glpvda/vvd? Ben wel benieuwd waar ze allemaal zo haaks op elkaar lijken te staan.