Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gnome schreef:nps schreef:Weet he wat ze geeft getweet Jildau?
@Elisa2 daar heb je gelijk in denk ik... dan krijgen ze effectief alsnog niks voor elkaar.
Kan iemand dit uitleggen? Met een meerderheid in je kabinet zou je toch eigenlijk nooit in de problemen kunnen komen? Tenzij ze heel groot zijn in de eerste kamer natuurlijk.

Gnome schreef:Ik hoor haar ook wel oprecht zeggen dat ze vind dat de partijen op alle vlakken anders denken. Dat is in mijn ogen wel iets heel moeilijks natuurlijk om dan tot elkaar te kunnen komen. Ik ben benieuwd of de verkenner daar ook iets over gaat schrijven.. Of hij dat erkent of overdreven acht.
IMANDRA schreef:Gnome schreef:Ik hoor haar ook wel oprecht zeggen dat ze vind dat de partijen op alle vlakken anders denken. Dat is in mijn ogen wel iets heel moeilijks natuurlijk om dan tot elkaar te kunnen komen. Ik ben benieuwd of de verkenner daar ook iets over gaat schrijven.. Of hij dat erkent of overdreven acht.
Met die mentaliteit kan er natuurlijk nooit een coalitie gevormd worden. En in het verleden zijn er ook gewoon paarse kabinetten geweest, dus ik zie geen reden waarom dat nu niet zou kunnen.
Regeren is tot elkaar komen, compromissen doen. Geven en nemen.
Het is keer op keer al gebeurd, dus het moeilijk doen is echt 100% Dilan en niet omdat het echt oprecht niet zou kunnen…
IMANDRA schreef:Gnome schreef:Ik hoor haar ook wel oprecht zeggen dat ze vind dat de partijen op alle vlakken anders denken. Dat is in mijn ogen wel iets heel moeilijks natuurlijk om dan tot elkaar te kunnen komen. Ik ben benieuwd of de verkenner daar ook iets over gaat schrijven.. Of hij dat erkent of overdreven acht.
Met die mentaliteit kan er natuurlijk nooit een coalitie gevormd worden. En in het verleden zijn er ook gewoon paarse kabinetten geweest, dus ik zie geen reden waarom dat nu niet zou kunnen.
Het is keer op keer al gebeurd, dus het moeilijk doen is echt 100% Dilan en niet omdat het echt oprecht niet zou kunnen…
verootjoo schreef:IMANDRA schreef:Nou ja, het lijkt me sterk dat Dilan ineens anders gaat doen dan ze nu zo ontzettend stellig roept?
Ik weet niet of ik daar al mijn geld op zou zetten, dat Dilan doet wat ze zegt.

journee schreef:IMANDRA schreef:Met die mentaliteit kan er natuurlijk nooit een coalitie gevormd worden. En in het verleden zijn er ook gewoon paarse kabinetten geweest, dus ik zie geen reden waarom dat nu niet zou kunnen.
Regeren is inderdaad tot elkaar komen en compromissen doen. Maar dat kan natuurlijk net zo goed over rechts als over links. Gezien het advies van de Verkenner krijg ik het gevoel dat D66 (ondanks de ontkenning dat er struikelblokken zijn) ook nog niet echt open staat voor een mogelijke coalitie met JA21. Dan zou je dus kunnen stellen dat D66 ook 'moeilijk' doet. Want waarom zitten die partijen anders nog niet gezamenlijk om de tafel?
nps schreef:Ook als het land na anderhalf jaar wanbestuur een coalitie nodig heeft? En je er prima uit kan komen, als je maar wil? En je partij eerder gewoon met PvdA heeft geregeerd, en je nu het laagste aantal zetels in 50 jaar hebt gehaald? Nee, ik snap het niet. Vind het viezig en goedkoop. Pak je verantwoordelijkheid in vredesnaam.
Gnome schreef:nps schreef:Ook als het land na anderhalf jaar wanbestuur een coalitie nodig heeft? En je er prima uit kan komen, als je maar wil? En je partij eerder gewoon met PvdA heeft geregeerd, en je nu het laagste aantal zetels in 50 jaar hebt gehaald? Nee, ik snap het niet. Vind het viezig en goedkoop. Pak je verantwoordelijkheid in vredesnaam.
Maar waar baseer je dan op dat het wel lukt als je maar wil? Ze zegt dat de partijen nergens hetzelfde over denken. Zie jij dat dan anders? Dat ze ooit samen in een kabinet hebben gezeten, zegt mij niet zoveel omdat de partijen beide inmiddels verder naar links en rechts zijn geschoven dus het is geen gelijke situatie.
Gnome schreef:Vind het wel bijzonder dat VVD haar principes maar overboord moet gooien onder het mom van.. Dat deed ze eerder toch ook terwijl haar dat blijkbaar juist een slechte naam heeft opgeleverd. Gevalletje ze kan het eigenlijk niet goed doen.
Ik hoop dat ze bij haar standpunt blijft. Mijn kieswijzers kwamen ook dichtbij rechts en echt ver weg van GlPvda uit dus ik kan me best voorstellen dat die programma's totaal niet op elkaar aansluiten.
nps schreef:journee schreef:
Regeren is inderdaad tot elkaar komen en compromissen doen. Maar dat kan natuurlijk net zo goed over rechts als over links. Gezien het advies van de Verkenner krijg ik het gevoel dat D66 (ondanks de ontkenning dat er struikelblokken zijn) ook nog niet echt open staat voor een mogelijke coalitie met JA21. Dan zou je dus kunnen stellen dat D66 ook 'moeilijk' doet. Want waarom zitten die partijen anders nog niet gezamenlijk om de tafel?
Ideologisch ligt D66 veel verder uit elkaar met JA21, dus dat is heel erg logisch. Ja21 is vrij radicaal (bijv de EU, illegaliteit strafbaar stellen, niet te porren voor klimaatmaatregelen). Dus het is écht niet heel raar dat D66 liever geen coalitie over rechts wil (met specifiek deze partij - CDA en VVD zijn ook rechts, maar lang niet zo radicaal).
@verootje - eens, ik heb ook vertrouwen in de flexibele ruggegraat van VVD. Die dus het laagste aantal zetels in 50 jaar hebben gehaald oid. Niet echt het sjiekste moment om ineens principieel te gaan zijn.
nps schreef:Gnome schreef:
Maar waar baseer je dan op dat het wel lukt als je maar wil? Ze zegt dat de partijen nergens hetzelfde over denken. Zie jij dat dan anders? Dat ze ooit samen in een kabinet hebben gezeten, zegt mij niet zoveel omdat de partijen beide inmiddels verder naar links en rechts zijn geschoven dus het is geen gelijke situatie.
Ja, ik zie het anders. VVD is sinds jaar en dag een coalitiepartij geweest. Ze hebben altijd goed kunnen samenwerken, goed compromissen kunnen sluiten. Nu ineens niet meer? Nu willen ze ineens liever met rechts-radicale partijen dan met degelijke partijen? Dat is nogal een switch qua mentaliteit en imho - een goedkope verkiezingstruc. Heeft niet geholpen, dus nu kan de VVD weer "normaal" gaan doen, en met D66 aan het roer wél gaan verkennen met GL/PvdA. Daarna kan je altijd nog nee zeggen. Maar probeer het in ieder geval.
nps schreef:Gnome schreef:Vind het wel bijzonder dat VVD haar principes maar overboord moet gooien onder het mom van.. Dat deed ze eerder toch ook terwijl haar dat blijkbaar juist een slechte naam heeft opgeleverd. Gevalletje ze kan het eigenlijk niet goed doen.
Ik hoop dat ze bij haar standpunt blijft. Mijn kieswijzers kwamen ook dichtbij rechts en echt ver weg van GlPvda uit dus ik kan me best voorstellen dat die programma's totaal niet op elkaar aansluiten.
Met alle respect, sinds wanneer heeft de VVD ineens principes?
nps schreef:Gnome schreef:Vind het wel bijzonder dat VVD haar principes maar overboord moet gooien onder het mom van.. Dat deed ze eerder toch ook terwijl haar dat blijkbaar juist een slechte naam heeft opgeleverd. Gevalletje ze kan het eigenlijk niet goed doen.
Met alle respect, sinds wanneer heeft de VVD ineens principes?
journee schreef:nps schreef:Ideologisch ligt D66 veel verder uit elkaar met JA21, dus dat is heel erg logisch. Ja21 is vrij radicaal (bijv de EU, illegaliteit strafbaar stellen, niet te porren voor klimaatmaatregelen). Dus het is écht niet heel raar dat D66 liever geen coalitie over rechts wil (met specifiek deze partij - CDA en VVD zijn ook rechts, maar lang niet zo radicaal).
@verootje - eens, ik heb ook vertrouwen in de flexibele ruggegraat van VVD. Die dus het laagste aantal zetels in 50 jaar hebben gehaald oid. Niet echt het sjiekste moment om ineens principieel te gaan zijn.
Ik deel hem nog maar eens, VVD heeft op 87% en CDA op 60% overeenkomst met JA21.
https://www.hartvannederland.nl/politiek/verkiezingen/artikelen/stemwijzer-lijsttrekkers-reacties-verkiezingen-2025
Als D66 er met VVD uit kan komen, waarom dan niet met JA21? VVD heeft maar weinig overeenkomst met Gl/PvdA, maar waarom verwacht je wel dat VVD heel veel wil inleveren om een coalitie te vormen met Gl/PvdA, maar gebruikt je dat als excuus waarom D66 er niet uit zou kunnen komen met JA21? Dat is toch gewoon met twee maten meten?