Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:56

Maar van wie zijn die hekken op de Veluwe? Staatsbosbeheer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:00

Ja daar zijn die van.
Dus ja hij heeft zeker een punt daar.
Paar jaar terug stond er ook een filmpje van dat daar de welpen aan het oefenen waren.

Maar precies daarom is Nederland niet geschikt.
Want overal staan hekjes.
Ongerepte natuur zonder hekjes is er niet eens meer.

Overal hekjes, weide afrastering, schuttingen.
Hij hoeft maar een meter te lopen en hij komt al wat tegen.
Omdat wij 1 groot stadspark hebben.
En daar past dit dier dus niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:02

Nyaleti schreef:

En van boeren. Ook hier op de Veluwe zitten er veel weilanden tussen het bos.

En vergeet niet de hoge hekken rondom (snel)wegen. Zodat wild niet voor je auto springt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:06

Nyaleti schreef:

Natuurmonumenten heeft er ook heel erg veel bijv op de Veluwezoom en bij Planken Wambuis. En bij bebouwing hebben mensen ook dergelijke rasters om zwijnen uit de tuin te houden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:18

Hier ook Gelders Landschap en de particuliere landgoederen. Hoge hekken zouden beter zijn, zoals ze die wél gebruiken om jonge aanplant te beschermen. Zo eentje heb ik sinds kort langs mijn tuin. (met een open strook voor migratie van dassen dus tegen wolven helpt het in ons geval niet).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:22

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:32

En dan kunnen de reeën dus ook geen kant meer op.

Bovendien is die claim van Lelieveld dat die lage hekken de oorzaak van het probleem zijn niet onderbouwd, op geen enkele wijze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:33

Maar Lelieveld verkondigde toch alleen maar onzin? Dan zou dit stuk toch ook niet waar zijn?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:42

Hazen springen over sloten: Nederland heeft door sloten hazen leren ver-springen.
Reeen springen over omheiningen: Nederland heeft met omheiningen reeen leren springen.

Ik denk dat Lelieveld gelijk heeft als hij zegt dat wolven wennen aan hekken springen, maar ik vind Lelieveld's redenering een drogreden als hij de hekken de schuld geeft van het feit dat wolven over wolfwerende rasters en andere hoge hekken springen. Dieren hebben bepaalde capaciteiten: wolven kunnen springen, net als reeen (en paarden, die veelal wel netjes in hun wei blijven) en hazen.

Als er een motivatie is, zal een dier iets proberen (wij hebben het al tot de maan en verder gered). Die lagere hekken maken iets wellicht gewoonte en makkelijker om opportunistisch overheen te springen. Maar het hek de schuldige maken lijkt me een stap te ver. Zouden wolven, als er geen enkel hek op de Veluwe stond om mee 'te oefenen', alle schapen en andere dieren met rust laten? Als er een prikkel (jachtinstinct, honger) is, wanneer het een intelligent en opportunistisch die betreft dat niet schuw is of risico's mijdt?

En misschien heeft hij over een paar maanden wel een argument op het moment dat wolven de wapperende blauwe draadjes snappen en omzeilen. Wolven leren snel, ze wennen ook aan anti-wolvenfluitjes (die werken kennelijk ook maar een of twee keer, daarna vindt een wolf het niet meer spannend), net als dat we ze nu leren dat mensen niet eng zijn.

Want dat is wel een argument dat ik durf te maken: we zijn wolven heel hard aan het leren dat mensen geen gevaar zijn, waardoor ze steeds opportunistischer zullen worden, en gevaarlijker naar ons toe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:04

Citaat:
Wolven leren snel, ze Wolven leren snel, ze wennen ook aan anti-wolvenfluitjes (die werken kennelijk ook maar een of twee keer, daarna vindt een wolf het niet meer spannend),het niet meer spannend),
Ik zou zelfs durven beweren dat ze juist tegen ons kunnen werken; de wolf hoort een fluitje omdat er ergens in de buurt iemand zich bedreigt voelt door een wolf en een andere wolf hoort dat fluitje en denkt 'eten in de buurt'.... :9

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:11

Die fluitjes werken blijkbaar goed in Lapland. Logisch, daar is het op natuurgeluiden stil. In Nederland horen we (en de wolven) altijd wel iets. En wolven zijn dan ook gewend aan allerlei geluiden. Ik heb er ook 1 en een personenalarmering, maar maak me eigenlijk geen illusies.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:13

Lelieveld zat er naast en hij zoekt gewoon een reden om zich er uit te l*llen, niet meer en niet minder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 08:32

‼️Link naar de petitie:
https://hondlosinnwveluwe.petities.nl/‼️

tienus63 schreef:
Inwoners Harderwijk starten petitie
Citaat:
16 september 2025/Harderwijk/Gelderland
Inwoners van Harderwijk starten petitie om maatregelen te nemen rondom de veiligheid in natuurgebieden en de wolf
HARDERWIJK Inwoners van Harderwijk zijn een petitie gestart waarin ze het college van burgemeester en wethouders vragen maatregelen te nemen met betrekking tot de veiligheid in natuurgebieden en een herziening van het hondenbeleid.
Het gaat om inwoners die aangeven zowel hondeneigenaren, sporters, wandelaars, recreanten als ouders met kinderen te vertegenwoordigen.
Men constateert een toenemende noodzaak voor hondenbezitters om de dieren binnen de bebouwde kom uit te laten. Ook ziet men dat het recreatief gebruik van bossen en heide onder druk komt te staan door de aanwezigheid van wolven. Die ook in het landelijk gebied van Hierden worden gesignaleerd.

Gewezen wordt op de meerdere incidenten waarbij schapen en pony’s zijn aangevallen en verscheurd. Ook worden wolven steeds vaker gesignaleerd binnen de gemeente Harderwijk.
WELZIJN

Dit roept bij hen bezorgdheid op voor het welzijn van hun huisdieren en hulphonden, maar ook voor de veiligheid van mensen, onder wie kinderen die gebruik maken van deze natuurgebieden.

De gemeente wordt gevraagd te komen met een plan en concrete maatregelen voor wolvenbeheer. Het huidige losloopverbod in de bebouwde komt te vervallen en is niet te handhaven zodat honden niet veilig en verantwoord beweging kunnen krijgen zolang er risico’s in de natuurgebieden bestaat.
UITBREIDEN

Bepleit wordt de mogelijkheden voor het veilig bewegen van honden, inclusief hulphonden, uit te breiden, met het oog op hun fysieke en mentale gezondheid, en daarmee ook het welzijn van hun baasjes die afhankelijk zijn van hen.

De initiatiefnemers van de petitie vinden het van groot belang dat de gemeente oog heeft voor de belangen van alle inwoners en gebruikers van buitenruimte en dat gewerkt gaat worden aan een balans tussen natuurbeheer, veiligheid en leefbaarheid.

De petitie krijgt naast de inwoners van Harderwijk ook van recreanten die gebruik maken van de natuur in deze gemeente brede steun.

https://www.harderwijkercourant.nl/loka ... AcNwIQxNUA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15a5Rg ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:38

Nou als je die hekken op de Veluwe weg haalt kan ik je op een briefje geven dat er veel meer aanrijdingen met wild komen. Plus veel meer schade aan gewassen, bij mensen in tuinen, de plaatselijke voetbalclub en de golfbaan kan je ook wel opdoeken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:42

SusanH schreef:
Nou als je die hekken op de Veluwe weg haalt kan ik je op een briefje geven dat er veel meer aanrijdingen met wild komen. Plus veel meer schade aan gewassen, bij mensen in tuinen, de plaatselijke voetbalclub en de golfbaan kan je ook wel opdoeken.

Wees maar niet bang. Voetbal is heilig in Nederland dus dat gebeurt niet. En de golfbaan daarvan hebben de leden teveel macht. :+

Je kan letterlijk rellen en vernielen in Nederland als je het onder “voetbal” schaart. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:55

Uiteraard is de hekken weghalen geen oplossing.
Ze staan daar niet zonder reden.

En ja een wolf zal het ook geleerd hebben zonder die hekken op de Veluwe.
Want wat ik al zei overal staan hekken. In de natuur in elk bos, in de weilanden, in de tuinen, overal.

Maar ja ik geloof wel dat daar lekker ongestoord klungelen bij zo'n hekkie zeker bijdraagt om het daarbuiten nog gemakkelijker te kunnen.

Dus ja ik denk dat hij een punt heeft. Maar meer ook niet.
Maar ik trek daaruit een andere conclusie dan hij, dat Nederland dus te klein is voor een wolf, want overal staan oefen objecten. Dat we geen echte natuur hebben maar duidelijk cultuurlandschap.
En dan moeten we niet ineens vreemd opkijken dat hij niet graaft bij goed afgezette weilanden maar dus springt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:21

mysa schreef:
Die fluitjes werken blijkbaar goed in Lapland. Logisch, daar is het op natuurgeluiden stil. In Nederland horen we (en de wolven) altijd wel iets. En wolven zijn dan ook gewend aan allerlei geluiden. Ik heb er ook 1 en een personenalarmering, maar maak me eigenlijk geen illusies.

Net dàt. Ik twijfel zelfs of bij ons (Belgisch Limburg) een alarmpistool nog effect heeft. Hier leven de roedels in militair domein. Die zullen geweerschoten inmiddels ook wel gewend zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:59

Net als hier op de Veluwe (iig waar ik zit).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:04

Volgens een jager zou een zaklamp met hoog lumen en een handflare wel effect hebben ??
Maar dan vraag ik me af wat die zaklamp bij fel zonlicht nog doet, en of die flare geen bosbrand veroorzaakt bij droog weer? En wat als het stortregent?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:09

DubbelFun schreef:
Citaat:
Wolven leren snel, ze Wolven leren snel, ze wennen ook aan anti-wolvenfluitjes (die werken kennelijk ook maar een of twee keer, daarna vindt een wolf het niet meer spannend),het niet meer spannend),
Ik zou zelfs durven beweren dat ze juist tegen ons kunnen werken; de wolf hoort een fluitje omdat er ergens in de buurt iemand zich bedreigt voelt door een wolf en een andere wolf hoort dat fluitje en denkt 'eten in de buurt'.... :9

Dat is ook het verhaal in de VS met de zg. bearbells. :D Beren horen een belletje en denken: voedsel! Ik heb in Alaska geleerd dat beren het geluid van twee stenen tegen elkaar een rotgeluid vinden en weggaan. Misschien ook werkzaam bij wolven?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 10:16

Vertaling middels Google translate
Persbericht Wolfstop EU
Citaat:
WOLF STOP E OM IVOREN TE REGULEREN

INITIATIEF

GROTE KARPER GEVANGEN

Persbericht

17.09.2025 Beschermingsstatus - Zich op Duitsland oriënteren zou fataal zijn!

In Oostenrijk is momenteel een debat gaande over welk rapport over de beschermingsstatus van de wolf aan Brussel moet worden voorgelegd. Het debat draait om de beoordeling van de populaties in de Alpen en op het vasteland. Voor Gerhard Fallent, voorzitter van Wolfstop Europe, is dit onderscheid onterecht. Fallent merkte op: "Wolven trekken in slechts een paar dagen in alle richtingen door Oostenrijk. Praten over twee verschillende populaties is een grap, maar helaas is het de trieste realiteit!"

Zelfs het WWF spreekt inmiddels van minstens negen roedels in Oostenrijk. Volgens de Europese studie uit 2017 over de beschermingsstatus van wolven in Europa, die Wolfstop al meerdere malen heeft aangehaald en op haar website te lezen is, wordt aangenomen dat het biogeografische gebied van continentaal Europa en de genoemde 1.000 reproductief levensvatbare individuen een populatiedichtheid van één roedel per 11.000 km² vereisen om de gunstige beschermingsstatus van wolven in Europa te garanderen. Met een nationale oppervlakte van ongeveer 84.000 km² zou Oostenrijk zijn bijdrage al met acht roedels hebben geleverd.

De huidige houding van Duitsland ten opzichte van de beschermingsstatus van hun land kan alleen maar als grof nalatig en willekeurig worden beschouwd. Voor Fallent heeft dit niets te maken met een op het algemeen belang gerichte en verantwoordelijke politiek. Fallent besluit met een beroep op Oostenrijk en de lidstaten van Europa: "Laat u niet leiden door Duitsland! Neem UW beslissing in het belang van uw land en zijn bevolking! Denk aan de enorme huidige en toekomstige schade aan landbouwgrond, de angst, pijn en het lijden van mens en dier, en verzet u moedig en resoluut tegen de EU-bureaucraten en lobbyisten! Bescherm uw land en uw bevolking, zoals u hebt beloofd! Onze kinderen verdienen een toekomst waarin ze niet door wolven worden aangevallen, gebeten en zelfs gedood!"

Afbeelding
Link naar Europese studie 2017
https://www.wolfstop.at/wp-content/uplo ... Europe.pdf

Bron Wolfstop EU
https://www.facebook.com/share/p/19yT8w ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:45

Volgens die getallen zou Nederland met 3 a 4 roedels daar al aan voldoen!!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:46

Is er eigenlijk een EU land dat geen problemen heeft met de steeds groeiende populatie wolven? Behalve Ierland. De beschermde status is toch niet vol te houden, zou je denken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:46

Lukasje schreef:
Net dàt. Ik twijfel zelfs of bij ons (Belgisch Limburg) een alarmpistool nog effect heeft. Hier leven de roedels in militair domein. Die zullen geweerschoten inmiddels ook wel gewend zijn.

En met hond of paard is het voor de meesten ook geen optie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 11:00

Zichtmelding en aanval Langbroek U, 3 wolven gezien, 1 schaap gedood
Citaat:
Langbroek Utrecht
17-09-2025
Afgelopen nacht.

3 wolven gezien thv de buurtweg/ sandenburgerlaan in Langbroek. Ook is er een schaap doodgebeten in Langbroek en 1 (nog levend) schaap uit de sloot gehaald.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16rrg9 ... tid=wwXIfr