Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BrankaZ schreef:En het lijkt wel of er alles aan wordt gedaan om een patstelling te creëren. Dan krijgen we toch een onbestuurd en onbestuurbaar land?
Citaat:Er zijn enorm veel mensen die niet op GL-PvdA hebben gestemd terwijl dat volgens diversen dé oplossing is voor alle sociale problemen. En tóch heeft die combinatie niet de grote groep kiezers weten te bereiken om op die manier het voortouw in de formatie te mogen nemen. Sterker nog, aan de linkerkant van het politieke spectrum is geen meerderheid te vinden na deze verkiezingen.
Citaat:Maar er wordt maar gesteld dat voorgesprekken voeren om de randvoorwaarden om met elkaar aan de informatie te beginnen niet passend zijn. Terwijl juist dat uitsluitsel kan geven of formatiegesprekken met de PVV tot de mogelijkheden behoren.
Citaat:Ik zie ook steeds voorbeelden van o.a. de VS, Hongarije en het VK langskomen. Maar daar is het politieke landschap helemaal anders dan in Nederland. Er zijn daar veel minder partijen waardoor de zittende macht over het algemeen een absolute meerderheid heeft.
Citaat:Nee, ik zeg niet dat we een regering moeten accepteren die de grondrechten van mensen aan hun laars lapt! Absoluut niet! Maar als voorafgaand aan de formatie al kan worden vastgelegd dat die grondrechten te aller tijden gerespecteerd moeten worden omdat anders de stekker uit een coalitie wordt getrokken... moeten we het dan geen kans geven?
Want linksom of rechtsom.... er is altijd een deel van de kiezers niet vertegenwoordigd in een regering, het maakt niet of dat met of zonder PVV is. Die worden door de oppositie vertegenwoordigd.
Nikass schreef:juval schreef:ik probeer het debat van vandaag te volgen. Maar lijkt het er nu op dat het demissionaire kabinet ook gaat vallen over een motie van vvd voor de uitstel van de behandeling van de spreidingswet door de 1e kamer?
is dat mogelijk?
Ik denk dat een demissionair kabinet niet nog eens kan vallen (?)
Citaat:dat dacht ik ook, maar er wordt nu gesproken over het terugtrekken van de bewindslieden door CU, D66 en CDA.
juval schreef:BigOne schreef:Geen idee maar de vvd gooit de eigen bewindsman voor de leeuwen , samen met de drie beoogde partners. Wet is al aangenomen en nu weer uitstellen. Traineren om tegemoet te komen aan de rechtervleugel .
vvd noemt het om tegemoet te komen aan de uitslag van de verkiezingen.
pien_2010 schreef:irmaz schreef:
Ik vind het vergelijk met de SGP wel opgaan Pien, beide partijen sluiten graag bevolkingsgroepen uit.
Toch klopt dat niet:
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrouw ... tij_sgp#p5Citaat:Binnen de partij was de rol van de vrouwen lange tijd een discussiepunt. Vrouwen kunnen inmiddels zowel lid worden van de SGP als zich verkiesbaar stellen voor vertegenwoordigende lichamen. Tot dit laatste werd in maart 2013 besloten, nadat eerder het Europees Hof voor de Rechten van de Mens negatief had geoordeeld over het uitsluiten van vrouwen.
Het is niet mijn partij maar dat is een andere zaak.
anjali schreef:Wilders heeft gewoon gewonnen. Met democratische verkiezingen en een heel erg ruime meerderheid. Dus ophouden met tegenwerken. Nee, ik heb niet op hem gestemd maar als mijn partij (SGP) zou hebben gewonnen dan zouden de verliezers ook dwars doen.Want men wil wat men zelf wil.
irmaz schreef:pien_2010 schreef:Anjali, waar wordt hij tegengewerkt?
Nog nooit is de democratische rechtsstaat en de Grondwet zo'n issue geweest in de verkenning gesprekken. Dat zegt iets over de uitspraken vanuit het verleden.
Je vergelijking met de SGP vind ik volledig misplaatst. Is een totaal andere partij
Ik vind het vergelijk met de SGP wel opgaan Pien, beide partijen sluiten graag bevolkingsgroepen uit.
pien_2010 schreef:Eens met je post Marije.
Ava ik ken de geschiedenis van de SGP. Ik ken de rol van de vrouwen. En als feministe vind ik daar ook wat fijn. Maar we moeten oppassen dat we geen appelen met peren gaan vergelijken.
Janneke2 schreef:De SGP is nadrukkelijk niet mijn partij, maar vlak de gereformeerde vrouwen zelf vooral niet uit...!
Al lang vóór 'het vrouwenstandpunt' een hot issue was, (tot en met rechtszaken aan toe) werd mevrouw Grabijn-Van der Putten lid van de SGP en praatte mee in haar afdeling.
De huidige vrouwen die actief zijn in de partij hebben zich verenigd in 'het Grabinaat'.
Janneke2 schreef:De SGP is nadrukkelijk niet mijn partij, maar vlak de gereformeerde vrouwen zelf vooral niet uit...!
Al lang vóór 'het vrouwenstandpunt' een hot issue was, (tot en met rechtszaken aan toe) werd mevrouw Grabijn-Van der Putten lid van de SGP en praatte mee in haar afdeling.
De huidige vrouwen die actief zijn in de partij hebben zich verenigd in 'het Grabinaat'.
rien10 schreef:Janneke2 schreef:De SGP is nadrukkelijk niet mijn partij, maar vlak de gereformeerde vrouwen zelf vooral niet uit...!
Eén vrouw praatte mee, had de ballen om te zeggen dat artikel 1 van de grondwet gewoon bestaat en gerespecteerd moet worden.
Volgens mij had ze beter naar een andere partij kunnen gaan, maar ja, dat is een persoonlijke mening van mij.
Ik blijf me verbazen dat de SGP niet verboden was.
rien10 schreef:Er is een wezenlijk verschil tussen de D66 en de SGP.
De SGP heeft jarenlang 50% van de Nederlanders gediscrimineerd. Dat heb ik D66 nooit zien doen.
De "afkraken kaart" trekken vind ik hier echt een brevet van onvermogen.
anjali schreef:Er zijn nu eenmaal gelovige mensen en die willen vaak een gelovige partij. Degenen die tegen de SGP zijn, zijn die dan ook tegen Denk?
BrankaZ schreef:anjali schreef:Er zijn nu eenmaal gelovige mensen en die willen vaak een gelovige partij. Degenen die tegen de SGP zijn, zijn die dan ook tegen Denk?
Ik ben in principe tegen geen enkele partij, maar ik ben wel voor een scheiding van kerk en staat. Die is er formeel, maar ik vind dat de partijen met een religieuze ideologie wel op de grens zitten van die scheiding.
Ik heb vooral moeite met het opleggen van beperkingen vanuit die ideologie en het afschaffen van rechten op basis daarvan. Je legt naar mijn mening dan jouw levensovertuiging op aan mensen die dat niet met je delen.
rien10 schreef:Ik weet niet precies waar Denk op geschoeid is. Maar als hun basis is "Naar het geloof" en "met de bijbel/koran in de hand" Ja, dan vind ik dat ook stom, onverstandig en wellicht discriminerend.