Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:39

Iran heeft een sterke band met Rusland, dat betekend i.m.o. dat Israël de VS en Rusland in een wereldoorlog betrekt. Of de VS dat doet is nog maar de vraag denk ik. Zeker als Trump straks mogelijk wint.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:45

Dat weet ik niet hoor Ruitje. De wapenvoorraden van Rusland zijn extreem uitgedund door de oorlog in Oekraïne. China is nu hofleverancier van Rusland, en ik denk dat voor Putin de prioriteiten bij Oekraïne liggen in plaats van een proxy oorlog in het Midden Oosten. Hij heeft niet voor niets zijn troepen moeten terugtrekken uit Syrië toen de grond in de Donbas te heet onder zijn voeten werd.

Edit om toe te voegen: Trump is een bijzonder figuur die aan de ene kant pleit voor isolatie en aan de andere kant enorm pro Israël is. Dat zal ongetwijfeld door zijn schoonzoon (en de GOP) komen. Hij heeft niet voor niets tijdens zijn eerste termijn de Amerikaanse ambassade terug naar Jerusalem verhuisd (toen een zeer controversiële beslissing). Ik denk dat Trump de steun aan Israël niet zomaar zou stopzetten als hij weer president zou worden.

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:20

Nee, integendeel, Trump heeft al te verstaan gegeven dat Netanyahu er te lang over doet, dus hij wou dat Netanyahu Gaza nog harder aanpakte. En zijn schoonzoon pleitte om de Palestijnen naar de Negev-woestijn te deporteren.

Maar anderzijds heeft Trump inderdaad geen oorlog op zijn conto, en is hij zo'n ongeleid projectiel dat je niet weet wat ervan te verwachten. Ik hoop vooral op genoeg protest vanuit het Amerikaanse volk, en eindelijk boycotacties vanuit Europa, maar dat zal wel ijdele hoop zijn vrees ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:24

Ook goede punten ja die jullie aanhalen!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:46

hwn schreef:
ruitje schreef:
Ik kom weer meelezen( doe ik met vlagen) . Ben toch wel bang dat de dood van Nasrallah echt een lont in een kruidvat gaat zijn en Iran zich nu gaat laten horen.

Nee, toch niet, ik heb een sterk vermoeden dat een oorlog met Iran is waar Israël op uit is (dan gaat de VS direct helpen en heeft Israël geen heelhuidse vijanden meer in de regio). Anderzijds zou een extra front Israël misschien wel kunnen uitputten, al vrees ik dat ze qua wapens een onuitputtelijke bron hebben in de VS. En ze produceren en exporteren ook heel wat wapens zelf, met de kwaliteitsgarantie "ook getest op mensen" :(

Als ik zie hoe Israël altijd en overal weet waar iedereen zit, vraag ik me toch af hoe geloofwaardig het is dat ze niet op de hoogte waren van 7 oktober. Ik ben hoe langer hoe meer overtuigd dat ze het bewust niet tegengehouden hebben, als onderdeel van een groter plan.

En hoe dat groter plan er volgens sommige vooraanstaande zionisten uitziet, hoor je hier:
https://www.facebook.com/reel/2072301383224893 . De buurlanden moeten er dan ook deels aan geloven.

Mmm, dat geeft je wel te denken ...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:17

Dat van 7 oktober zei ik al vanaf dag 1, het is onmogelijk dat met de beveiliging die Israël heeft dat dit onopgemerkt had kunnen gebeuren…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:33

Klopt Rennie, ik stond eerst verbaasd dat dit door de geheime diensten gemist was, dat er pas na anderhalf uur hulp kwam.
Nu lees je dat die ontploffende apparatuur al twee jaar is voorbereid , zijn ze exact op de hoogte waar de hoogste, bijna onvindbare Hezbollaleiders zitten. Maar de gijzelaars bevrijden lukt niet? Of willen ze niet, alle doden en gijzelingen van 7 okt lijken ook collateral damage voor de regering van Netanyahu.
Ze plegen gewoon genocide met behulp van het westen. Dacht dat ze geleerd hadden van de holocaust maar de huidige regering daar is geen haar beter .
Daarmee zeg ik niet voor Hamas of hezbollah te zijn, zeker niet maar de doden die gevallen zijn sinds 7 okt , meer dan 40.000 waren voor het grootste deel onschuldige mensen. Netanyahu is een moordenaar en het ergste is dat hij dit doet uit naam van het Joodse volk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:03

Terwijl dus heel veel Israëliërs helemaal niet achter hem staan. Zelfs een deel van de legertop niet. Maar het regime omver werpen is blijkbaar nog niet haalbaar. En met die zwaar religieuse coalitiegenoten van hem, hoeven we ook niet op een paleisrevolutie te hopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:53

Het gros van de bevolking is tegen wat er gaande is en staat niet achter de beslissingen van de regering, ook voor 7 oktober al. Is gewoon triest, deze oorlog ken alleen maar verliezers.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:57

Nee, dat vrees ik ook, ik vrees dat Ben Gvir nog wel een eigen legertje achter de hand heeft, ik heb ooit eens gelezen dat hij een soort "elitetroepen" zou recruteren uit een zootje ongeregeld, ik dacht voetbalhooligans. En daarom was er minder geld voor sociale voorzieningen.

En eigenlijk zijn dat nog niet de hardline religieuzen, de echt religieuze joden (die met hun keppeltje en pijpekrullen), die geloven dat ze pas hun beloofde land krijgen bij het Laatste Oordeel, als de Messias terugkeert (want ze geloven niet in Jezus), dus voor hen maakt het niet zoveel uit waar ze wonen tot die tijd. Deze die nu aan de macht zijn, dat is inderdaad politiek misbruiken van het jodendom.

En hoewel veel Israeli's inderdaad niet achter Netanyahu en co staan, is de bevolking helaas al zo lang geleerd dat Palestijnen geen mensen zijn, dat het nog heel lang zal duren voor dat weer gaat veranderen.

Hoe het omgekeerd zit, moet ik het antwoord helaas schuldig blijven. De officiële versie van de Palestijnen en hun medestanders, inclusief Hamas en Hezbollah, is dat ze één staat willen met gelijke rechten voor alle religies (niets mis mee toch?), maar of het in de praktijk zo vanzelfsprekend is, dat weet ik niet. Anderzijds heb ik toch nog nooit gehoord dat de Palestijnen zich gekeerd hebben tegen westerse hulporganisaties, of tegen de christenen in Palestina, dus van hun kant zal het misschien best wel meevallen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:15

BigOne schreef:
Klopt Rennie, ik stond eerst verbaasd dat dit door de geheime diensten gemist was, dat er pas na anderhalf uur hulp kwam.
Nu lees je dat die ontploffende apparatuur al twee jaar is voorbereid , zijn ze exact op de hoogte waar de hoogste, bijna onvindbare Hezbollaleiders zitten. Maar de gijzelaars bevrijden lukt niet? Of willen ze niet, alle doden en gijzelingen van 7 okt lijken ook collateral damage voor de regering van Netanyahu.
Ze plegen gewoon genocide met behulp van het westen. Dacht dat ze geleerd hadden van de holocaust maar de huidige regering daar is geen haar beter .
Daarmee zeg ik niet voor Hamas of hezbollah te zijn, zeker niet maar de doden die gevallen zijn sinds 7 okt , meer dan 40.000 waren voor het grootste deel onschuldige mensen. Netanyahu is een moordenaar en het ergste is dat hij dit doet uit naam van het Joodse volk.

Jee, ik ben blij dit topic te lezen te ontdekken dat er meer mensen zijn die er net zoals ik over denken. Soms denk ik echt ben ik nu echt de enige die het ziet? Hoe fout het is wat Natanyahu en co aan het doen zijn en ook dat er veel meer aan de hand is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:19

Netanyahu komt uit een nogal zionistisch nest van wat ik hieruit begreep :

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:33

Rennie89 schreef:
Het gros van de bevolking is tegen wat er gaande is en staat niet achter de beslissingen van de regering, ook voor 7 oktober al. Is gewoon triest, deze oorlog ken alleen maar verliezers.

Ik wil jullie niet teleurstellen maar helaas is door deze oorlog de populariteit van Netanyahu alleen maar toegenomen. In tijden van oorlog doet een sterke leider het in eigen land altijd goed. Ook goed te zien bij Poetin die in eigen land door het merendeel van de bevolking gesteund wordt.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/me ... oogle.com/

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:54

Babootje schreef:
Rennie89 schreef:

Ik wil jullie niet teleurstellen maar helaas is door deze oorlog de populariteit van Netanyahu alleen maar toegenomen. In tijden van oorlog doet een sterke leider het in eigen land altijd goed. Ook goed te zien bij Poetin die in eigen land door het merendeel van de bevolking gesteund wordt.

Hij had natuurlijk nogal wat goed te maken als zogenaamde Mr. Security...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:27

Zijn populariteit is inderdaad wel gestegen met het conflict tegen Libanon (vermoedelijk omdat daar geen gijzelaars zitten waar de Israeli's zich zorgen om maken). Maar ja, Hitler was ook razend populair, daarom is het aan de wereld om in te grijpen.

Net nog een verontrustend bericht gelezen van settlers die grond en huizen promoten in Libanon. Hoe primitief en niet anno 2024 het ook klinkt, het lijkt er zelfs op dat ze effectief bezig zijn met een koloniale veroveringsoorlog. En behalve onze gal spuwen op internet doen we (ikzelf inbegrepen) er niets aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:37

hwn schreef:
Zijn populariteit is inderdaad wel gestegen met het conflict tegen Libanon (vermoedelijk omdat daar geen gijzelaars zitten waar de Israeli's zich zorgen om maken). Maar ja, Hitler was ook razend populair, .

Ja dat klopt. Dat is de hele contradictie aan het oorlog voeren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:49

Babootje schreef:
Rennie89 schreef:

Ik weet niet waar je die kennis vandaan hebt maar Netanyahu die was voor 7 oktober al niet populair en het is er verre van beter op geworden. Mijn familie doet al jaren mee aan demonstraties ;) denk alleen dat de media dit wellicht wel zo doet blijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:13

Wat een puinhoop, nu is Iran Israel aan het bombarderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:53

Tjsa het verbaast me niets. Israël is alles en iedereen in de omgeving aan het afmaken op een gegeven moment gaan anderen terugslaan. Het zal nooit genoeg geregeld zijn voor dat land behalve totale vernietiging
Hallo wereldoorlog? -O- |(

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:01

Ze hebben ik citeer: ‘a large number’ of 180 missiles afgevuurd.

Proef het sarcasme please

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:10

Iran doet wel meer dan alleen die 180 raketten afvuren hoor. Het conflict met Hezbollah is in feite gewoon een proxy oorlog van Iran.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:15

Dit was een respons van Israël. Als zij 180 al ‘veel’ noemen…

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:18

Denk dat Israël stukken land wil inpikken om zo meer controle in de regio te krijgen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:21

Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Welk van Israëls vijanden doet alle mogelijke moeite om de burgers van de vijand te waarschuwen om een veilig heenkomen te zoeken omdat onder hun huizen een terroristische organisatie tunnels heeft zitten met wapens (ja precies ook in Libanon).
Over Iran, de bevolking heeft het daar niet best. Zag onlangs een hartbrekend filmpje waarin mensen smeekten om hun land aan te vallen in de hoop eindelijk verlost te worden van hun onderdrukking.
Deze oorlog met westerse ogen bekijken kan niet, dan vind je geen logica. Ik vind oorlog ook verschrikkelijk maar ik zie Israël zijn best doen om burgerslachtoffers te voorkomen hetgeen lastig is als de vijand ze gebruikt als menselijk schild.
Iran schiet gewoon random op heel Israël, zonder succes overigens. Iran heeft volgens mijn informatie (Amir Tsarfati op telegram) 1 Palestijn en een Jordanees vermoord met hun raketten. Wel hebben vanavond 2 palestijnen die in Israël werkten 6 burgers vermoord bij een schietpartij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:26

Israel heeft een enorme hoeveelheid onschuldige burgerslachtoffers en veel kinderen gedood. Ziekenhuizen vernietigd en daar waar iedereen heen kun vluchten want dat zou veilig blijven zijn ze ook nog even bezig geweest alles te slopen. Dus nee :n geen medeleven meer met israel hier. Ze zijn voor mij geen haar beter dan welke agressor ook. Geen enkel land dat geweld gebruikt is wat mij betreft gewoon verkeerd bezig en krijgt compassie van me -O-