Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:07

Als dat waar is, dan is echt gewoon... daar heb ik gewoon geen woorden voor....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:07

Dubbel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:09

Earth schreef:
Als dat waar is, dan is echt gewoon... daar heb ik gewoon geen woorden voor....

Ja, dat :\.

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 20:12

Het lijkt haast wel of ze zo snel mogenlijk de oorlogsmisdaad bingokaart vol willen hebben -O-
Waarschijnlijk alles met de hoop dat de navo mee gaat doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:14

De angst die we op voorhand hadden klopte dus, dat ze zich niet aan de afspraak gingen houden.
Hopelijk geen verdere gewonden of doden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:14

Het lijkt enorm NAVO uitlokkertje ja.. Ook de uitspraken van Poetin dan de sancties eigenlijk gelijk zijn aan een oorlogsverklaring.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:18

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:19

Sizzle schreef:
Het lijkt haast wel of ze zo snel mogenlijk de oorlogsmisdaad bingokaart vol willen hebben -O-
Waarschijnlijk alles met de hoop dat de navo mee gaat doen.

Ja dit. Ik had vooraf verwacht dat ze zich nog wel aan de -hoe zeg ik dat- oorlogscode zouden houden. Maar helaas...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:20

Als je de Twitter thread leest, zie je dat er nog geen bevestiging is. Geen bewijs dat het waar is. Dat er dus op de evacuatie corridor geschoten is, bewust.

Ik hoop enorm dat het inderdaad fake blijkt te zijn.

Mocht het waar zijn, dan is Poetin wat mij betreft extreem welkom in Nederland.
In Den Haag om exact te zijn.
Zo snel mogelijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:26

Ik was er al bang voor..... Ik moest er vanmorgen aan denken dat er toch onschuldige burgers bewust te beschieten als ze gaan vluchten.

Hopelijk is het inderdaad gewoon niet waar....

bah hoe kan iemand zo'n monster zijn. De hele wereld kotst hem uit en tegen het westen maar zeggen dat wij erg zijn en dreigen. Ik hoop echt dat dit het einde is voor Poetin.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:34

Femke_Tweety schreef:
_San87_ schreef:
Waarom zou religie geen basis zijn voor deze oorlog? Ik denk dat het best mee kan spelen.

Gezien de uitgebreide uitleg eerder in dit topic, dat Kiev (en de godshuizen daar) als beginpunt gezien worden van de religie (en deels cultuur) in Rusland, wetende dat religie in vrijwel ieder land veel en veel meer als belangrijke factor gezien wordt dan in Nederland, denk ik zelfs dat het vrij waarschijnlijk is dat het meespeelt. Niet alleen meespeelt, maar zelfs een belangrijke rol speelt.

Ik denk dat ook. Vond het stuk dat ik zag bij Op1 zeer duidelijk en ik geloof zo maar dat ze gelijk heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:35

Bron NOS

Citaat:
'Rusland zal Britse steun voor Oekraïne niet vergeten'
Rusland "zal niet vergeten" dat de Britse regering steun biedt aan de "ultranationalistische troepen van Oekraïne", dreigt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. "De sanctiehysterie, waarin Londen een leidende rol - zo niet dé leidende rol - speelt, laat ons geen andere keus dan met een proportionele reactie te komen, in de vorm van vergeldingsmaatregelen", citeren Russische media woordvoerder Maria Zacharova van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.

Volgens het ministerie hebben de Britten gekozen voor een openlijke confrontatie met Rusland. Maatregelen die "zonder twijfel de Britse belangen in Rusland ondermijnen" kunnen daarom niet uitblijven, vindt het ministerie. Welke maatregelen dat dat zijn is niet bekendgemaakt.

Citaat:
Poetin vindt sancties 'vergelijkbaar met oorlogsverklaring'
President Poetin heeft fel uitgehaald naar de vele landen die Rusland sancties hebben opgelegd naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Wat hem betreft zijn die strafmaatregelen "vergelijkbaar met een oorlogsverklaring".

Poetin waarschuwt dat het Oekraïense verzet tegen het Russische militaire optreden ertoe kan leiden dat Oekraïne zijn status als soevereine staat verliest. "Als dat gebeurt, zullen zij daar schuldig aan zijn", zei de Russische president, verwijzend naar de regering van de Oekraïense president Zelensky.

"Onze voorstellen liggen op tafel bij de groep onderhandelaars uit Kiev", aldus Poetin. "We hopen dat ze daar positief op reageren."

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:41

Misschien zijn wij met z'n allen gek maar ik denk dat ik nog nooit iemand zó de feiten heb weten omdraaien.
Hélemaal kierewiet :\ .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:46

Als je even alle morele principes en oorlogsrecht loslaat, wat zouden dan de doelen zijn die Poetin probeert te bereiken?

Een marionettenregering installeren in Oekraïne gaat op korte termijn niet lukken, en bovendien zal deze niet lang aanblijven wanneer er niet langdurig een aanzienlijke (en dus dure) Russische bezettingsmacht aanwezig blijft.
Het hele land veroveren en inlijven bij Rusland, dat zorgt voor dezelfde problemen, zolang de bevolking hem zo vijandig gezind is.
Eigenlijk de enige uitkomst waar Rusland wat aan kan hebben, is als die bevolking er niet meer is, of in ieder geval niet meer in Oekraïne is.

Idealiter stuur je die dan massaal naar EU-landen in de hoop dat een stroom van ongeveer 40 miljoen mensen de boel daar lekker verdeelt en uit elkaar speelt.
Mocht je ze niet direct allemaal weg krijgen, dan is een andere mogelijkheid nog om te proberen zoveel slachtoffers onder de bevolking te maken dat het er vanzelf minder worden. Van de rest zal dan vanzelf een groter deel alsnog besluiten te vluchten, en uiteindelijk blijven er dus nog maar weinig over die bereid of in staat zijn om de wapens op te nemen tegen hun bezetter. Doel bereikt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:46

Diep triest.
En om te beseffen hoe de Russische burgers geen weet hebben van wat er gaande is.
Ouders in Rusland geloven hun kinderen in Oekraïne niet wanneer zij vertellen wat het Russische leger aanricht.
https://www.bbc.com/news/world-europe-60600487

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:49

Tja vakkundig gehersenspoeld.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:55

Poetin vindt sancties vergelijkbaar met een oorlogsverklaring?
Het zijn geen sancties, het zijn speciale economische procedures. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:57

mysa schreef:

:))

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:58

mysa schreef:

Met als doel dat Rusland demilitariseert en neutraal wordt? Hoe kunnen ze daar nou tegen zijn?
Waar kan Poetin zich melden om te tekenen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 20:59

Inmiddels zijn er ook steeds meer vluchtelingen uit Rusland. Die gaan nu vooral naar Finland, maar die zullen vast ook proberen nog door te reizen.
Nu is natuurlijk de vraag: is het intrekken van visumversoepeling (wat inmiddels in Zwitserland gebeurd is) dan een sanctie voor Poetin of een straf voor de vluchtelingen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:00

Ik vind het doodeng dat hij die sancties interpreteert als een oorlogsverklaring. Wat een vreselijke man is die Poetin. Volgens mij de meest gehate man op aarde. Ergens wil je dat iedereen keihard ingrijpt, maar ik vrees dan zo voor een enorme 3e wereldoorlog en inzet van kernwapens.
Ik vind het echt een enorm akelige situatie en de beelden maken me zo verdrietig. Ik leef verschrikkelijk mee met Oekraïne . In wat een hel zijn die arme mensen terecht gekomen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:02

Sizzle schreef:
Inmiddels zijn er ook steeds meer vluchtelingen uit Rusland. Die gaan nu vooral naar Finland, maar die zullen vast ook proberen nog door te reizen.
Nu is natuurlijk de vraag: is het intrekken van visumversoepeling (wat inmiddels in Zwitserland gebeurd is) dan een sanctie voor Poetin of een straf voor de vluchtelingen.

Waar hebben Poetin tegenstanders voor het Westen meer nut? In of buiten Rusland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 21:03

oomens schreef:
Sizzle schreef:

Waar hebben Poetin tegenstanders voor het Westen meer nut? In of buiten Rusland?

Is dat relevant als je gewoon doodsbang bent voor je gezin of jezelf?
Het gaat om mensen.

Poetin is niet geinteresseert in meningen uiteindelijk. Zitten ze in eigen land dan worden ze opgepakt en zitten ze in het buitenland dan worden ze gewoon geblokkeerd.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:06

Vayo schreef:
Ik vind het doodeng dat hij die sancties interpreteert als een oorlogsverklaring. Wat een vreselijke man is die Poetin. Volgens mij de meest gehate man op aarde. Ergens wil je dat iedereen keihard ingrijpt, maar ik vrees dan zo voor een enorme 3e wereldoorlog en inzet van kernwapens.
Ik vind het echt een enorm akelige situatie en de beelden maken me zo verdrietig. Ik leef verschrikkelijk mee met Oekraïne . In wat een hel zijn die arme mensen terecht gekomen.

Snap dat het heel eng is maar niet teveel over opzoeken of lezen helpt echt heel erg! Ik was ook zo bang en had een nacht enorm slecht geslapen en er zelfs al over gedroomd toen heb ik maar de keuze gemaakt om alles even los te laten. Je druk maken veranderd helaas niks aan de situatie.

Ik voel mij er nu wel veel rustiger onder. En maar extra genieten van alles dat doe ik nu wel even veel meer.

Maar nu is het nog niet zover voor nu vindt ik het belangrijk dat we de mensen uit Oekraïne helpen en als het zover is dan maar druk erom maken.

Maar snap je zorgen echt heel erg! Angst is niet leuk op welke manier dan ook en ongerust voelen ook niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:12

Ik verwacht dat er binnenkort op een diplomatieke wijze ingegrepen gaat worden door een land als China, Turkije of Israël. Maar tot die tijd breekt mijn hart voor de mensen in Oekraïne. ;(