Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:09

purny schreef:
Je zou een tweede aanmeldcentrum op Lelystad AirPort kunnen maken. Kun je ook makkelijk opvang bieden. Wordt ons weggegooide belastinggeld toch ergens nog voor gebruikt.

... eh?
Lelystad heeft een braaf, klein vliegveld voor verwende luchtsporters, reclamevluchten etc.

En gelukkig blijft dit zo.
Één hoeraatje voor de BBB.

Een normaal mens plaatst een aanmeldcentrum op Schiphol en één in Rotterdam en voor mijn part ook nog ergens bij Nijmegen.

En vwb "weggegooid belastinggeld" : denk eens aan de Veluwe...?
Net als Drenthe: hun economie drijft stevig op tourisme - dat zou dat malle plan regelrecht slopen.
Dus beter ten halve gekeerd met wegsmijten dan zoveel ellende veroorzaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:18

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Ja zo kan ik het ook wel..de boel zo manipuleren dat de burger weer de rekening krijgt en daardoor andere keuzes MOET maken.

Euh ja, daar zijn de keuzes precies voor.

Denk jij dat de burger niet moet betalen om alle grenzen dicht te houden? Alle controles, alle afsluitingen, alle vertragingen van vervoer, alle invoerrechten van producten?

Wie heeft het over grenzen afsluiten? Een ander Europees beleid kan al helpen. Zodat mensen toch goed geholpen worden. Ik zie dat geld van die boetes liever gaan naar vluchtelingen die het echt nodig hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:45

996981 schreef:
Karl66 schreef:
Volgens mij kiezen wij als burgers toch echt gemeenteraad die keuzes over de opvang van asielzoekers maakt. Dus ja, indirect heb je als burger natuurlijk gewoon invloed.

Mwa, je gaat voorbij aan het feit dat zelfs als je A stemt, A lang niet altijd tot uitvoering wordt gebracht (om welke reden dan ook).

Dat noemen we democratie, de meerderheid bepaalt, waarbij ze rekening houdt met de minderheid. Daarbij gaat het altijd over wij als groep en nooit over jij als individu. En dat geldt ook voor de overheid in den Haag en de EU in Brussel, dat zijn wij, die via onze vertegenwoordigers op die plekken keuzes maken. En wij als groep hebben op al die plekken keuzes gemaakt, ook als dat keuzes zijn die jij als individu moet zou maken, dan nog hebben wij ze als groep gemaakt.

Als je wilt dat we kiezen wat jij als individu wilt, dan komen we in een dictatuur terecht met jou als dictator. En omdat niet iedereen tegelijk dictator kan zijn, kom je dan in de situatie terecht, dat we waarschijnlijk niet doen wat jij wilt, omdat jij niet de dictator bent, ook niet doen wat wij als groep willen, want geen democratie meer. En dan heb je pas echt een probleem.

996981

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:08

Wie zegt dat ik vind dat alles wat ik zou willen ten uitvoering gebracht moet worden? Ik zeg enkel dat de invloed die wij als burgers hebben heel gering is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:20

Elisa2 schreef:
irmaz schreef:
Euh ja, daar zijn de keuzes precies voor.

Denk jij dat de burger niet moet betalen om alle grenzen dicht te houden? Alle controles, alle afsluitingen, alle vertragingen van vervoer, alle invoerrechten van producten?

Wie heeft het over grenzen afsluiten? Een ander Europees beleid kan al helpen. Zodat mensen toch goed geholpen worden. Ik zie dat geld van die boetes liever gaan naar vluchtelingen die het echt nodig hebben.

Het was maar een voorbeeld waar je als burger ook flink voor moet betalen zou dit het nieuwe beleid worden in Nederland om minder vluchtelingen in Nederland toe te laten.

In principe moet de spreidingswet die boetes die het COA nu oploopt gaan oplossen. Daarom was die wet ook zo belangrijk. En helemaal met jou eens dat die boetes zonde zijn van het geld en veel beter aan vluchtelingen besteedt kunnen worden :j

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:22

germie schreef:
Er is in landen als Duitsland zeker meer ruimte, het aantal inwoners per vierkante kilometer is VEEEEEL lager. Dus ik snap wel dat er geroepen wordt dat daar maar meer naartoe moeten. Ik was afgelopen weekend in de buurt van Dresden, wat een ruimte is daar nog. Dat haal je bij ons echt nergens meer zo wijds.

Mag jij raden welk EU land de meeste vluchtelingen opvangt..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:31

Janneke2 schreef:
purny schreef:
Je zou een tweede aanmeldcentrum op Lelystad AirPort kunnen maken. Kun je ook makkelijk opvang bieden. Wordt ons weggegooide belastinggeld toch ergens nog voor gebruikt.

... eh?
Lelystad heeft een braaf, klein vliegveld voor verwende luchtsporters, reclamevluchten etc.

En gelukkig blijft dit zo.
Één hoeraatje voor de BBB.

Een normaal mens plaatst een aanmeldcentrum op Schiphol en één in Rotterdam en voor mijn part ook nog ergens bij Nijmegen.

En vwb "weggegooid belastinggeld" : denk eens aan de Veluwe...?
Net als Drenthe: hun economie drijft stevig op tourisme - dat zou dat malle plan regelrecht slopen.
Dus beter ten halve gekeerd met wegsmijten dan zoveel ellende veroorzaken.

eh...

Lelystad airport is er gekomen om vakantievluchten te laten vertrekken. Dit is nu definitief gecanceld en dus is er 200 miljoen euro belastinggeld de vuilnisbak in is gegooid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:12

purny schreef:
Lelystad airport is er gekomen om vakantievluchten te laten vertrekken. Dit is nu definitief gecanceld en dus is er 200 miljoen euro belastinggeld de vuilnisbak in is gegooid.

Perspectief is ook iets.
Ik heb vrienden in Lelystad en ik geloof er niets van 'dat het vliegveld in 1980 bedoeld was om Schiphol te assisteren'.

... accoord, ooit heeft iemand die niet echt bij de tijd is dat plan verzonnen.
(Meer vakantievluchten: dat was in 2008 al een absurd idee.)
(Opwarming van de aarde kost ook geld: hogere dijken, ruimte voor de rivier, meer vluchtelingen opvangen, etc. - Het is dus geen privé hobby dat het in 2008 al absurd was.)

Dit is nu - hiephoi! *\o/*
Één hoeratje voor de BBB **\O/**
definitief van de baan.

Jammer van de idioten die er 200 miljoen in gestopt hebben, maar oud Nederlands spreekwoord leert van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:29

Qerty schreef:
germie schreef:
Er is in landen als Duitsland zeker meer ruimte, het aantal inwoners per vierkante kilometer is VEEEEEL lager. Dus ik snap wel dat er geroepen wordt dat daar maar meer naartoe moeten. Ik was afgelopen weekend in de buurt van Dresden, wat een ruimte is daar nog. Dat haal je bij ons echt nergens meer zo wijds.

Mag jij raden welk EU land de meeste vluchtelingen opvangt..

Ik ben dol op cijfers dus maar even ingedoken:
Nederland geeft op dit moment aan ongeveer hondertienduizend (110.000) vluchtelingen onderdak (1 vluchteling per 163 Nederlanders).
Duitsland geeft aan ongeveer 2,1 miljoen (2.100.000) vluchtelingen onderdak (1 vluchteling per 40 Duitsers).

Duitsland vangt 4x zoveel vluchtelingen per inwoneraantal op als Nederland.

De getallen komen van deze site: https://www.unhcr.org/nl/wie-we-zijn/cijfers/

Wat ik een heel zorgelijke grafiek vind is het eerste plaatje op de site waarin te zien is dat het aantal vluchtelingen wereldwijd sinds 2011 plotseling exponentieel is gaan groeien. Heel zorgelijk :\

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:55

Citaat:
Inderdaad! Als het COA boetes moet betalen, is dat in feite van belastinggeld, dus uiteindelijk betaal je als burger hier voor.

En het COA betaalt die boete aan de gemeente Westerwolde die daarmee weer zaken kan bekostigen die ten goede komen aan de burgers/ inwoners van de gemeente.

Je weet wel, die belastingbetalers die al jarenlang te maken hebben met overlast omdat andere belastingbetalers NIMBY zijn.

Dus samengevat betaal je als burger aan je medeburger.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:16

Inmiddels heeft de staatssecretaris al aangegeven dat de overheid de boete betaald. Ik vind het kloppen dat dit ten goede komt aan de gemeente Westerwolde.
Inderdaad, we betalen dit dus uiteindelijk met zijn allen. Maar het is immers ook onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:45

Qerty schreef:
Maar het is immers ook onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb niet gezegd ook al zitten we met zijn allen vol en zitten de mensen op het grasveld bij ter apel, dus blijf maar lekker binnenkomen.
Niet mijn probleem. Het is een probleem wat door de overheid bij ons wordt neergelegd, terwijl de overheid verantwoordelijk is voor dit hele probleem.
Dus vind ik niet dat mijn belastinggeld hiervoor bedoeld is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:05

Is de overheid verantwoordelijk voor de oorlog in Oekraïne, de onveilige situatie in Syrië, of in Gaza?

Of zou jij, als je Oekraïner was, of Syriër, niet proberen je land te ontvluchten als de situatie daar voor jou niet veilig is?

Zou je dan braaf je eigen gevangenschap of de dood afwachten, of zou je proberen een veilig heenkomen te zoeken waar mogelijk nog een toekomst voor je ligt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:23

Ik gun de gemeente Westerwolde, met Ter Apel in haar grondgebied, een leuk bedrag van de dwangsom van het COA.

Ook het COA hoort gerechtelijke bevelen uit te voeren - 'wel sakkerloot hoe heb ik het nu!'.
En zo nee, dan volgt een dwangsom.

Qua belasting: geld dat ten goede komt aan de gemeente Westerwolde vind ik goed besteed.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:29

purny schreef:
Qerty schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb niet gezegd ook al zitten we met zijn allen vol en zitten de mensen op het grasveld bij ter apel, dus blijf maar lekker binnenkomen.
Niet mijn probleem. Het is een probleem wat door de overheid bij ons wordt neergelegd, terwijl de overheid verantwoordelijk is voor dit hele probleem.

Dan moet je anders gaan stemmen, of meer mensen zover krijgen dat ze stemmen zoals jij wil en vervolgens hopen dat jouw partij in een regering komt die ervoor zorgt dat jouw belastinggeld hiervoor niet wordt ingezet. Toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:43

@ Cowboy55,
... begrijp ik nu >;) dat je advocaat van de duivel }:) aan het spelen bent? {:)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:13

Janneke2 schreef:
@ Cowboy55,
... begrijp ik nu >;) dat je advocaat van de duivel }:) aan het spelen bent? {:)

Als ik dat doe dan doe ik dat onbewust. :+ Volgens mij legde ik slechts de basisprincipes van een parlementaire democratie uit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:27

purny schreef:
Qerty schreef:

Hoe is onze overheid verantwoordelijk voor dit probleem :?

Er is nu eenmaal altijd ergens oorlog en als medemens ben je moreel verplicht mensen in nood hulp te bieden.
Ons belastinggeld is hier zeker voor bedoeld want we hebben met zijn allen besloten dat we het belangrijk vinden vluchtelingen hulp te bieden.
Je kunt niet individueel gaan bepalen waar jouw belastinggeld aan wordt besteed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:35

verootjoo schreef:
purny schreef:

Hoe is onze overheid verantwoordelijk voor dit probleem :?

Er is nu eenmaal altijd ergens oorlog en als medemens ben je moreel verplicht mensen in nood hulp te bieden.
Ons belastinggeld is hier zeker voor bedoeld want we hebben met zijn allen besloten dat we het belangrijk vinden vluchtelingen hulp te bieden.
Je kunt niet individueel gaan bepalen waar jouw belastinggeld aan wordt besteed.

De opvang van asielzoekers is de verantwoordelijkheid van t COA, een bestuursorgaan onder de verantwoordelijkheid van J en A. Het is er al jaren een bende, dat maakt het dan toch de verantwoordelijkheid van de overheid?

Dat er belastinggeld naar opvang van asielzoekers gaat, lijkt me logisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:37

Marije_jiplover schreef:
Is de overheid verantwoordelijk voor de oorlog in Oekraïne, de onveilige situatie in Syrië, of in Gaza?

Of zou jij, als je Oekraïner was, of Syriër, niet proberen je land te ontvluchten als de situatie daar voor jou niet veilig is?

Zou je dan braaf je eigen gevangenschap of de dood afwachten, of zou je proberen een veilig heenkomen te zoeken waar mogelijk nog een toekomst voor je ligt?

Ik gun iedereen alles, maar Nederland is wel al echt overvol met allerlei problemen van dien. En ook al zou je het willen..je kunt niet alle ellende van de hele wereld in NL opvangen en oplossen. Daarnaast komen ook niet alle asielzoekers uit oorlogsituaties.

Waarmee ik niet zeg dat het aan de asielzoekers ligt voordat ik gelijk weer als een racist wordt weggezet oid. Wel aan het falende beleid.

Ik zie liever dat degene uit echt onveilige situaties in kleinere aantallen maar goed opgevangen worden ipv wat er nu gebeurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:53

Ik denk helemaal niet dat Nederland overvol is. Ik denk dat de procedures niet goed zijn, te lang duren en er te weinig werknemers zijn om de procedures sneller te laten verlopen.

Naast dat er te weinig huizen zijn, waardoor de doorstroom stokt. Ook een dingetje waar de overheid verantwoordelijk voor is. Er is genoeg leegstand, bouw die panden om.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:11

Ik denk wel dat Nederland niet meer mensen aankan.
Huizen kunnen gebouwd worden. Maar met welke mensen?
Dat moeten dan mensen zijn van buiten Nederland?
En met ons zelf gecreëerde stikstofprobleem door strengere regels te maken dan Europa eist?

Maar we komen op enorm veel vlakken mensen te kort.
Huisartsen, tandartsen, psychiaters, verpleegkundige en van alles meer in de zorg.

Maar we komen ook drinkwater te kort, mede door hete zomers, maar er word geen woord gerept over het aantal mensen dat meer water verbruikt, want iedereen kookt, drinkt en douched.

Ons elektriciteitsnet is vol, door groeiende bedrijven, maar ook meer inwoners gebruiken logischerwijs ook meer stroom. Maar vervolgens ook geen mensen om het te instaleren en uit te breiden.

enz enz.

En nee daar kunnen vluchtelingen niets aan doen.
Dus die discriminatiekaart daarover trekken is onzinnig.
Onze falende overheid kan daar wel wat aan doen.
Maar dan denk ik, laten we eerst al die tekorten eens oplossen.
De huidige mensen die er zijn voorzien van woningen, de huidige kinderen die uit huis kunnen gaan.
Er voor iedereen zeker de goede zorgt komt en blijft enz enz

En als dat voor elkaar is, dan kun je weer gaan denken aan mensen opvangen.
Maak het voor nu een Europees probleem.
Laat die maar zorgen dat er alleen maar binnenkomt die ook uit de oorlog komt, en daarnaast zorgen dat er gebouwd en geïnvesteerd word daar waar het kan, op kosten van Europa, niet van het specifieke land.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:57

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat Nederland niet meer mensen aankan.
Huizen kunnen gebouwd worden. Maar met welke mensen?
Dat moeten dan mensen zijn van buiten Nederland?
En met ons zelf gecreëerde stikstofprobleem door strengere regels te maken dan Europa eist?

Maar we komen op enorm veel vlakken mensen te kort.
Huisartsen, tandartsen, psychiaters, verpleegkundige en van alles meer in de zorg.

Maar we komen ook drinkwater te kort, mede door hete zomers, maar er word geen woord gerept over het aantal mensen dat meer water verbruikt, want iedereen kookt, drinkt en douched.

Ons elektriciteitsnet is vol, door groeiende bedrijven, maar ook meer inwoners gebruiken logischerwijs ook meer stroom. Maar vervolgens ook geen mensen om het te instaleren en uit te breiden.

enz enz.

En nee daar kunnen vluchtelingen niets aan doen.
Dus die discriminatiekaart daarover trekken is onzinnig.
Onze falende overheid kan daar wel wat aan doen.
Maar dan denk ik, laten we eerst al die tekorten eens oplossen.
De huidige mensen die er zijn voorzien van woningen, de huidige kinderen die uit huis kunnen gaan.
Er voor iedereen zeker de goede zorgt komt en blijft enz enz

En als dat voor elkaar is, dan kun je weer gaan denken aan mensen opvangen.
Maak het voor nu een Europees probleem.
Laat die maar zorgen dat er alleen maar binnenkomt die ook uit de oorlog komt, en daarnaast zorgen dat er gebouwd en geïnvesteerd word daar waar het kan, op kosten van Europa, niet van het specifieke land.

Dat vind ik ook.
Maar op kosten van Europa? Hoe zie je dat dan weer? Want het probleem is dat we wel een EU hebben, maar er is echt niet 1 Europa.

Ik ben in ieder geval blij dat ik geen kinderen heb, want die vinden inderdaad nu gewoon geen huis meer. En dat moet je in mijn ogen wel eerst aanpakken voordat je voor een ander gaat bouwen.

Maar inderdaad, veel door jou genoemde problemen zijn eigenlijk een fout of probleem van het beleid.

Tekorten aan medewerkers in de zorg komt ook door het lotingssysteem. Er zijn mensen die wel arts hadden willen worden, maar de kans niet kregen. En natuurlijk moet je om meer artsen te krijgen ook meer opleidingsplaatsen maken, dus dan wordt het misschien al snel een kip en ei verhaal. Maar de tekorten zijn er zeker bij artsen niet omdat de mensen niet zouden willen.
Dat is wel weer een overheidsprobleem, daar ben ik het wel weer mee eens.

Drinkwatertekort, dan vangen we ook te weinig op. Want nu is er absoluut een overvloed aan water. Dus ook dat is dan weer beleid.

Maar wat ik me wel afvraag, de asielzoekers mogen niet werken. Maar zou er niet een deel zijn die zich gewoon nuttig kan maken door juist wel te werken? Ik neem aan dat daar ook gewoon mensen tussen zitten met een opleiding. En misschien als je dat zou onderzoeken, dat die mensen zich nuttiger voelen als ze wel wat mogen doen en dat er dan ook minder criminaliteit komt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:02

Er zijn heel veel asielzoekers die 'thuis' een beroep uitoefenden en dat hier graag weer willen oppakken.
Bijna 100%, zo is mijn ervaring.

En het beleid is tot op de huidige dag om dit zo veel mogelijk te frusteren.
Zelfs de taal leren mocht niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:19