Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fransje23 schreef:FC is toch een coöperatie? In hoeverre hebben de leden, boeren, in de ledenraad daadwerkelijk macht?
Even switchen van melkfabriek is trouwens niet zo eenvoudig, Imandra.
Melkprijs kan wel wisselen tussen de fabrieken.
Waarbij de prijs bij de kleinere fabrieken die metname kaas maken hoger is.
Bulkproducten als melk leveren minder op.
fransje23 schreef:Een aantal jaar geleden met de extreem lage melkprijs zijn er al boeren geweest die hun melk weg lieten lopen en protesteerde bij de Campina melkfabriek.
Resultaat was nihil.
fransje23 schreef:FC is toch een coöperatie? In hoeverre hebben de leden, boeren, in de ledenraad daadwerkelijk macht?
Even switchen van melkfabriek is trouwens niet zo eenvoudig, Imandra.
Melkprijs kan wel wisselen tussen de fabrieken.
Waarbij de prijs bij de kleinere fabrieken die metname kaas maken hoger is.
Bulkproducten als melk leveren minder op.
IMANDRA schreef:En jij denkt dat die alternatieve routes niet helemaal compleet vast staan ook de snelweg vol met file staat?
IMANDRA schreef:Hmm ja, maar samen sta je sterk toch? Als vrijwel alle boeren meedoen met boycotten van bijv. Campina dan lijkt me dat Campina zelf ook in de problemen komt? Of zie ik dat te positief in? Mochten die kosten zo hoog oplopen weet ik niet of je een fundraising actie zou kunnen organiseren (nu er nog veel burgers achter de boeren staan) om de verloren inkomens een beetje te compenseren?
IMANDRA schreef:Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het vanuit het perspectief van de boeren niet handig is omdat ze, doordat ze de consument direct raken, hun goodwill kwijtraken. En dat wil je denk ik niet? Bedoel, zelfs onder boeren zijn er toch een aantal die het ook niet eens zijn met daadwerkelijk blokkeren van distributiecentra.
fransje23 schreef:In veel dorpen is überhaupt geen slager, bakker of groenteboer meer!
Tiepfoudt schreef:Ik verwacht dat wanneer FC steeds meer van ons eist (vnl op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid), ons daarvoor ook betaalt. Dat laatste schort het behoorlijk aan. De melkprijs is al zo lang behoorlijk mager en ondertussen wordt het lijstje met eisen alleen maar langer. Meer eisen, geen extra geld. Een keer is de rek eruit.
Dit is niet alleen bij FC aan de orde, volgens mij is het een algemene trend.
https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... xrfxJRhA_E
Een keer goed nieuws
Tiepfoudt schreef:IMANDRA schreef:Hmm ja, maar samen sta je sterk toch? Als vrijwel alle boeren meedoen met boycotten van bijv. Campina dan lijkt me dat Campina zelf ook in de problemen komt? Of zie ik dat te positief in? Mochten die kosten zo hoog oplopen weet ik niet of je een fundraising actie zou kunnen organiseren (nu er nog veel burgers achter de boeren staan) om de verloren inkomens een beetje te compenseren?
Dat idee speelt inderdaad bij heel veel boeren. Probleem is alleen dat lang niet alle boeren financieel in een dusdanig sterke positie staan, dat je ze daarin mee krijgt. Om FC echt te boycotten, zul je met zijn allen een flinke buffer op de rekening moeten hebben. Een week lang geen melk leveren bijvoorbeeld kost een gemiddeld bedrijf toch al snel €7.000 tot €10.000. Vermenigvuldig dat verlies nog eens met het aantal bedrijven dat aan FC levert. Tel maar uit, dan spreken we over tonnen. Hoewel ik het idee van een fundraising actie goed bedacht vind, denk ik niet dat je aan zoveel geld kunt komen.
Pantykous schreef:En ligt dat dan aan FC of aan de markt?
Tiepfoudt schreef:fransje23 schreef:In veel dorpen is überhaupt geen slager, bakker of groenteboer meer!
Dan rij je een of twee dorpen verder. Ik woon redelijk in de middle of nowhere (voor zover mogelijk in Nederland) en toch kan ik binnen een straal van 10 km werkelijk álles krijgen wat mijn hartje begeert.
fransje23 schreef:Als je beschikking hebt over een auto is dat inderdaad nog te overzien.
Als kost het natuurlijk wel tijd en brandstof.
IMANDRA schreef:Hmm ja dan snap ik dat het lastig wordt. Vraag me af of er misschien andere (creatieve) manieren zijn om FC bijv. te boycotten zodat met name FC er last van heeft en niet de consument waarbij de distributiecentra/bedrijven hun schouders ophalen.
Wellicht juist een mediacampagne (om maar iets te noemen) waarbij FC gevraagd wordt of ze nu hart hebben voor boeren of niet? Meer op de emotie en publieke opinie spelen ipv letterlijk blokkades en niks meer leveren?
Tiepfoudt schreef:Daarbij klagen we steen en been dat er "teveel boeren in Nederland zijn", dus ik kan me niet voorstellen dat er rondom ieder dorp niet genoeg melkvee/vleesvee/varkens/pluimveebedrijven zijn waar je eens langs kunt gaan voor melk/vlees/eieren.
Pantykous schreef:fransje23 schreef:Het ligt ook aan het segment van de markt waar FC zich op richt.
Welk segment is dat?
Babsiej schreef:Er is gelukkig een verbod op blokkeren.
Hopelijk is de volgende stap ingrijpen wanneer ze de snelweg op willen.
Hier het respect totaal verloren. En ja ik kocht ook bij de boer en dat zal ik nu boycotten. Zo ga je niet met de gewone burger om.
Tiepfoudt schreef:Zo'n mediacampagne klinkt nog niet eens heel gek. Wellicht een idee mochten de eindeloze vergaderingen en gesprekken niets opleveren
fransje23 schreef:Winged schreef:De boeren zijn allemaal zzp-ers... zonder vast loon, zonder ziektewet, ww, pensioen etc. Dat moeten ze allemaal zelf ophoesten.
Dat heet ondernemer zijn.
Winged schreef:Klopt, en er zijn ook genoeg ondernemers die het ook zwaar hebben etc etc etc. Maar die hebben wel een lagere kostenlast en in sommige gevallen ook verantwoordelijkheid (denk aan een veestapel).