steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:58

Een aantal jaar geleden met de extreem lage melkprijs zijn er al boeren geweest die hun melk weg lieten lopen en protesteerde bij de Campina melkfabriek.
Resultaat was nihil.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:03

fransje23 schreef:
FC is toch een coöperatie? In hoeverre hebben de leden, boeren, in de ledenraad daadwerkelijk macht?

Even switchen van melkfabriek is trouwens niet zo eenvoudig, Imandra.
Melkprijs kan wel wisselen tussen de fabrieken.
Waarbij de prijs bij de kleinere fabrieken die metname kaas maken hoger is.
Bulkproducten als melk leveren minder op.

Bedoelde idd niet switchen.

fransje23 schreef:
Een aantal jaar geleden met de extreem lage melkprijs zijn er al boeren geweest die hun melk weg lieten lopen en protesteerde bij de Campina melkfabriek.
Resultaat was nihil.

Hmm jammer :n

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:09

fransje23 schreef:
FC is toch een coöperatie? In hoeverre hebben de leden, boeren, in de ledenraad daadwerkelijk macht?

Even switchen van melkfabriek is trouwens niet zo eenvoudig, Imandra.
Melkprijs kan wel wisselen tussen de fabrieken.
Waarbij de prijs bij de kleinere fabrieken die metname kaas maken hoger is.
Bulkproducten als melk leveren minder op.

Die hebben behoorlijk wat macht.

FrieslandCampina heeft ook te maken met de wereldmarktwerking. Het is niet dat die de boeren tegenwerken, dan schieten ze zichzelf in de voet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:09

IMANDRA schreef:
En jij denkt dat die alternatieve routes niet helemaal compleet vast staan ook de snelweg vol met file staat?

Dat weet ik niet, want ik was daar niet. Maar het zou goed kunnen en ik vind het heel vervelend voor de mensen die daardoor écht geraakt werden/worden.

IMANDRA schreef:
Hmm ja, maar samen sta je sterk toch? Als vrijwel alle boeren meedoen met boycotten van bijv. Campina dan lijkt me dat Campina zelf ook in de problemen komt? Of zie ik dat te positief in? Mochten die kosten zo hoog oplopen weet ik niet of je een fundraising actie zou kunnen organiseren (nu er nog veel burgers achter de boeren staan) om de verloren inkomens een beetje te compenseren?

Dat idee speelt inderdaad bij heel veel boeren. Probleem is alleen dat lang niet alle boeren financieel in een dusdanig sterke positie staan, dat je ze daarin mee krijgt. Om FC echt te boycotten, zul je met zijn allen een flinke buffer op de rekening moeten hebben. Een week lang geen melk leveren bijvoorbeeld kost een gemiddeld bedrijf toch al snel €7.000 tot €10.000. Vermenigvuldig dat verlies nog eens met het aantal bedrijven dat aan FC levert. Tel maar uit, dan spreken we over tonnen. Hoewel ik het idee van een fundraising actie goed bedacht vind, denk ik niet dat je aan zoveel geld kunt komen.

IMANDRA schreef:
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het vanuit het perspectief van de boeren niet handig is omdat ze, doordat ze de consument direct raken, hun goodwill kwijtraken. En dat wil je denk ik niet? Bedoel, zelfs onder boeren zijn er toch een aantal die het ook niet eens zijn met daadwerkelijk blokkeren van distributiecentra.

Klopt, juist door het verliezen van die goodwill ben ik niet ook niet voor het blokkeren van DC. Terwijl ik eigenlijk het probleem ervan niet begrijp. Laten we hopen dat er geen raddraaiers opstaan morgen, want dan gaat het weer alleen maar daar over.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:14

fransje23 schreef:
In veel dorpen is überhaupt geen slager, bakker of groenteboer meer!

Dan rij je een of twee dorpen verder. Ik woon redelijk in de middle of nowhere (voor zover mogelijk in Nederland) en toch kan ik binnen een straal van 10 km werkelijk álles krijgen wat mijn hartje begeert.

fransje23 schreef:

Begin bij de eerste de beste FC boer over De Coöperatie Friesland Campina en ze vertellen je al briesend hoe de vork werkelijk in de steel zit ;)

Een coöperatie is het allang niet meer.

Pantykous

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:19

Maar wat verwachten jullie van Campina precies dan?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:30

Ik verwacht dat wanneer FC steeds meer van ons eist (vnl op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid), ons daarvoor ook betaalt. Dat laatste schort het behoorlijk aan. De melkprijs is al zo lang behoorlijk mager en ondertussen wordt het lijstje met eisen alleen maar langer. Meer eisen, geen extra geld. Een keer is de rek eruit.

Dit is niet alleen bij FC aan de orde, volgens mij is het een algemene trend.

https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... xrfxJRhA_E

Een keer goed nieuws :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:33

Er is gelukkig een verbod op blokkeren.

Hopelijk is de volgende stap ingrijpen wanneer ze de snelweg op willen.

Hier het respect totaal verloren. En ja ik kocht ook bij de boer en dat zal ik nu boycotten. Zo ga je niet met de gewone burger om.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:34

Tiepfoudt schreef:
Ik verwacht dat wanneer FC steeds meer van ons eist (vnl op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid), ons daarvoor ook betaalt. Dat laatste schort het behoorlijk aan. De melkprijs is al zo lang behoorlijk mager en ondertussen wordt het lijstje met eisen alleen maar langer. Meer eisen, geen extra geld. Een keer is de rek eruit.

Dit is niet alleen bij FC aan de orde, volgens mij is het een algemene trend.

https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... xrfxJRhA_E

Een keer goed nieuws :)

En ligt dat dan aan FC of aan de markt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:53

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:
Hmm ja, maar samen sta je sterk toch? Als vrijwel alle boeren meedoen met boycotten van bijv. Campina dan lijkt me dat Campina zelf ook in de problemen komt? Of zie ik dat te positief in? Mochten die kosten zo hoog oplopen weet ik niet of je een fundraising actie zou kunnen organiseren (nu er nog veel burgers achter de boeren staan) om de verloren inkomens een beetje te compenseren?

Dat idee speelt inderdaad bij heel veel boeren. Probleem is alleen dat lang niet alle boeren financieel in een dusdanig sterke positie staan, dat je ze daarin mee krijgt. Om FC echt te boycotten, zul je met zijn allen een flinke buffer op de rekening moeten hebben. Een week lang geen melk leveren bijvoorbeeld kost een gemiddeld bedrijf toch al snel €7.000 tot €10.000. Vermenigvuldig dat verlies nog eens met het aantal bedrijven dat aan FC levert. Tel maar uit, dan spreken we over tonnen. Hoewel ik het idee van een fundraising actie goed bedacht vind, denk ik niet dat je aan zoveel geld kunt komen.

Hmm ja dan snap ik dat het lastig wordt. Vraag me af of er misschien andere (creatieve) manieren zijn om FC bijv. te boycotten zodat met name FC er last van heeft en niet de consument waarbij de distributiecentra/bedrijven hun schouders ophalen.
Wellicht juist een mediacampagne (om maar iets te noemen) waarbij FC gevraagd wordt of ze nu hart hebben voor boeren of niet? Meer op de emotie en publieke opinie spelen ipv letterlijk blokkades en niks meer leveren?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:55

Pantykous schreef:
En ligt dat dan aan FC of aan de markt?

Beiden. Aan 'de markt' kunnen we moeilijk iets veranderen, over de keuzes die FC maakt valt op z'n minst heel lang te discussiëren.

- Vriespunt norm is bij FC extreem laag, waardoor je daar al heel snel boven zit en verdacht wordt van het toevoegen van water aan de melk (terwijl dit lang niet de enige oorzaak is van een verhoogd vriespunt!) en een torenhoge boete kunt verwachten > hierop kwam zoveel discussie dat die boetes voorlopig van de baan waren.

- Samenwerking met natuurmonumenten

- FC wil de dubbele toeslagen voor vlog, duurzaamheid en weidegang van de referentiebedrijven uit de garantieprijs schrappen. Resultaat: een lagere garantieprijs. Maar er moet wel gepresteerd worden op gebied van duurzaamheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:28

Over dat vriespunt gebeuren hoor je echt vreemde verhalen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:30

Het ligt ook aan het segment van de markt waar FC zich op richt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:33

Tiepfoudt schreef:
fransje23 schreef:
In veel dorpen is überhaupt geen slager, bakker of groenteboer meer!

Dan rij je een of twee dorpen verder. Ik woon redelijk in de middle of nowhere (voor zover mogelijk in Nederland) en toch kan ik binnen een straal van 10 km werkelijk álles krijgen wat mijn hartje begeert.

Als je beschikking hebt over een auto is dat inderdaad nog te overzien.

Als kost het natuurlijk wel tijd en brandstof.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:40

fransje23 schreef:
Als je beschikking hebt over een auto is dat inderdaad nog te overzien.

Als kost het natuurlijk wel tijd en brandstof.

Met de fiets is 10 km heen en 10 km terug ook nog goed te overbruggen. Voor de mensen die minder mobiel zijn is het misschien een idee om een familielid/vriend(in)/buur in te schakelen? Een beetje meer denken in mogelijkheden ipv in problemen? :o

Daarbij klagen we steen en been dat er "teveel boeren in Nederland zijn", dus ik kan me niet voorstellen dat er rondom ieder dorp niet genoeg melkvee/vleesvee/varkens/pluimveebedrijven zijn waar je eens langs kunt gaan voor melk/vlees/eieren.

IMANDRA schreef:
Hmm ja dan snap ik dat het lastig wordt. Vraag me af of er misschien andere (creatieve) manieren zijn om FC bijv. te boycotten zodat met name FC er last van heeft en niet de consument waarbij de distributiecentra/bedrijven hun schouders ophalen.
Wellicht juist een mediacampagne (om maar iets te noemen) waarbij FC gevraagd wordt of ze nu hart hebben voor boeren of niet? Meer op de emotie en publieke opinie spelen ipv letterlijk blokkades en niks meer leveren?

Zo'n mediacampagne klinkt nog niet eens heel gek. Wellicht een idee mochten de eindeloze vergaderingen en gesprekken niets opleveren :)*

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:48

Tiepfoudt ik bewonder je doorzettingsvermogen maar het ontbreekt je toch echt een beetje aan inlevingsvermogen ben ik bang. Je gaat er van uit dat iedereen een auto heeft of gezond genoeg is om de fiets te pakken.

Ik werk in een sector waar enorm veel stille armoede heerst, groot gevoel van schaamte, geen enkele vorm van opvang op wat voor manier dan ook. Je redeneert echt te makkelijk in dit geval.

Respect voor je volhardendheid, ik hoop ook echt dat de boeren in het geheel iets bereiken maar ik hoop echt dat dat niet weer ten koste gaat van de gewone mens.

Overigens woon ik idd in het midden van het land, op geen enkele manier te ontkomen aan snelwegblokkades etc. omdat er simpelweg geen doorkomen meer aan was, nergens niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:55

fransje23 schreef:

Welk segment is dat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:57

Tiepfoudt schreef:
Daarbij klagen we steen en been dat er "teveel boeren in Nederland zijn", dus ik kan me niet voorstellen dat er rondom ieder dorp niet genoeg melkvee/vleesvee/varkens/pluimveebedrijven zijn waar je eens langs kunt gaan voor melk/vlees/eieren.

Teveel boeren of teveel vee? Dat is best een groot verschil :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:02

Pantykous schreef:
fransje23 schreef:

Welk segment is dat?

Melk, "gewone"kaas, vla, yoghurt, boter, zuiveldrank en dan ook relatief veel export.

Dat is prachtig maar als de landen waar je naar export meer zelfvoorzienend worden kunnen ze die producten ook prima zelf maken.
Daarbij zijn er ook best een aantal producten bij met een lagere marge. De prijs die iemand voor een pak melk of pakje roomboter wil betalen is niet zo heel erg te verhogen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:03

Babsiej schreef:
Er is gelukkig een verbod op blokkeren.

Hopelijk is de volgende stap ingrijpen wanneer ze de snelweg op willen.

Hier het respect totaal verloren. En ja ik kocht ook bij de boer en dat zal ik nu boycotten. Zo ga je niet met de gewone burger om.

Want deze specifieke boer is een raddraaier?

Ik hoop dat morgen een protest wordt zonder negatieve laag. Ik heb er wel een hard hoofd in, maar ik weet ook dat 95% van de boeren het wel netjes kan. Ik baal wel steeds meer hoeveel de gele hesjes zich er ook mee bemoeien.

daffodil: bedenk je ook dat er bij de boeren zelf ook veel armoede is. Ja, er zijn een aantal die echt tonnen verdienen, maar het gros niet hoor. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn ouders jaren geleden al gestopt zijn en zo nog iets van een pensioen op hebben kunnen bouwen (nja, die 10 jaar tikt ook niet echt aan). De boeren zijn allemaal zzp-ers... zonder vast loon, zonder ziektewet, ww, pensioen etc. Dat moeten ze allemaal zelf ophoesten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:05

@daffodil: Volgens mij is dat gebrek aan inlevingsvermogen wederzijds. Denk je ook aan de ellende die veel boerengezinnen boven het hoofd hangt? Ik betwijfel of die ellende te vergelijken valt met een paar keer vaker in de file staan en heeeeel misschien een keer geen boter/kaas/eieren in de supermarkt kunnen krijgen.

Daarbij noem ik toch de optie voor minder mobiele mensen om een familielid of iets dergelijks in te schakelen? In onze buurt wordt er namelijk nog gezorgd voor ouderen, oa mijn schoonmoeder bezoekt wekelijks een aantal alleenstaande ouderen en haalt zo nodig ook de boodschappen tegelijk met de eigen boodschappen. Naar mijn weten gaat het in veel buurten op het platteland zo, maar ik geloof dat dat zorgen voor anderen niet overal zo vanzelfsprekend is. En dat vind ik behoorlijk triest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:07

Winged schreef:
De boeren zijn allemaal zzp-ers... zonder vast loon, zonder ziektewet, ww, pensioen etc. Dat moeten ze allemaal zelf ophoesten.

Dat heet ondernemer zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:08

Tiepfoudt schreef:
Zo'n mediacampagne klinkt nog niet eens heel gek. Wellicht een idee mochten de eindeloze vergaderingen en gesprekken niets opleveren :)*

PB me maar als je een keer wil sparren, vind ik leuk om te doen! Op emotie inspelen werkt doorgaans heel goed namelijk. En imago is een van de belangrijkste elementen van een bedrijf en een slecht imago kan ervoor zorgen dat een klant bijv. niet Campina melk kiest maar een alternatief. Zo kan je goed druk zetten op bedrijven :j.

@Winged: ik hoop het ook!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:08

fransje23 schreef:
Winged schreef:
De boeren zijn allemaal zzp-ers... zonder vast loon, zonder ziektewet, ww, pensioen etc. Dat moeten ze allemaal zelf ophoesten.

Dat heet ondernemer zijn.

Klopt, en er zijn ook genoeg ondernemers die het ook zwaar hebben etc etc etc. Maar die hebben wel een lagere kostenlast en in sommige gevallen ook verantwoordelijkheid (denk aan een veestapel).

Over boerenwinkels in de buurt: https://findfarm.nl/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:12

Winged schreef:
Klopt, en er zijn ook genoeg ondernemers die het ook zwaar hebben etc etc etc. Maar die hebben wel een lagere kostenlast en in sommige gevallen ook verantwoordelijkheid (denk aan een veestapel).

De kostenlast hangt erg af van het bedrijf daar kun je uit de losse pols niets over zeggen.
Denk je dat een kleine ondernemer met een aantal personeelsleden geen druk en verantwoordelijkheid voelt in mindere tijden?