De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is er gebeurd met Madeleine McCann?

Madeleine leeft nog
58 (4%)
Madeleine is als gevolg van een ongeluk overleden
134 (9%)
Madeleine is ontvoerd
137 (9%)
Madeleine's ouders zijn betrokken bij het verbergen van haar lichaam
466 (32%)
De verdwijning van Madeleine wordt opgelost
111 (7%)
De verdwijning van Madeleine blijft voor altijd een mysterie
541 (37%)

Totaal aantal stemmen: 1447

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:22

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Babootje het verschil tussen ons is dat ik denk dat ze is vermoord door die Bückner (dus ik volg het verhaal van justitie, want vind het allemaal te toevallig) en dat jij denkt dat het meisje een noodlottig ongeluk heeft gehad en dat haar ouders haar lichaam willens en wetens hebben verdonkermaand en een of ander banketstaaf verhaal ervan hebben gemaakt. Dat vind ik een te zware beschuldiging en ja natuurlijk waren het beter geweest als de kinderen mee waren gegaan naar het restaurant of de ouders in het appartement een take away hadden gedaan ipv kinderen alleen achter laten.

Niet juist.
Wel Madeleine heeft een nootlottig ongeval gehad dat haar dood heeft veroorzaakt.
Wel de ouders zijn - om wat voor reden dan ook - niet eerlijk geweest in hun verhaal.

Dit zeg je wel erg gedecideerd, zoals wel meer berichten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:14

Electra63 schreef:
Ik begrijp niet hoe stellig jij alles kan beweren Babootje.

Het kan een noodlottig ongeluk zijn geweest, zij kan de deur uitgeglipt zijn en de verkeerde persoon zijn tegen gekomen. Wij weten het gewoon niet.

Er is nog steeds geen overtuigend bewijs. Er is nog niemand veroordeeld.

Ik volg net als Pien justitie.

Sowieso.

Honden kunnen fouten maken, ook detectiehonden. Zal maar net zo zijn geweest dat de handler iets te enthousiast aanwees of zo. Daarnaast, de ouders hebben ook (onterecht) vanuit de politie daar flink wat te verduren gehad, van wat ik mee heb gekregen is dat onderzoek in beginsel ook niet op de meest nette manier uitgevoerd? Daarnaast, vroeger was het veel normaler om je kinderen alleen te laten in zo’n situatie. Ik keur het niet goed, maar je moet het wel een beetje in de tijdsgeest van toen zien.

Hoe dan ook, er is geen bewijs voor de ouders en schijnbaar is justitie toch best overtuigd van Bruckner. Dan ga ik idd ook uit van wat justitie zegt en hoop ik dat er snel uitsluitsel komt voor de ouders —het lijkt me echt een vreselijke situatie waar ze zich in bevinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:31

Als een hond er een lijkeur had geroken, hoe dan?
Vraag ik mij af.

Als iemand vermoord wordt of omkomt heb je niet gelijk een lijkgeur, wel bloedsporen bij verwonding. En die waren niet zichtbaar, wel te ruiken door een bloedhond. Er is dus vers bloed weggepoetst?

Madeleine was nergens meer te vinden in het appartement toen ze ontdekten dat ze er niet was. Dus hoe kon het dat er een lijkgeur te ruiken was door de lijkhond.

Daarom denk ik nog steeds dat de ouders mogelijk iets mee te maken had.

Nadir

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:57

Bijzonder hoe deze zaak (ook mij) blijft fascineren. Ik vrees dat we er nooit achter zullen komen wat er precies met Madeleine gebeurd is…

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 08:15

De tweeling (jongere broertje en zusje van Madeleine) destijds 1 jaar zijn dit jaar alweer 19 jaar. Bizar hoe snel de tijd voorbij gaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:29

Ragdollcat schreef:
Vraag ik mij af.

Als iemand vermoord wordt of omkomt heb je niet gelijk een lijkgeur, wel bloedsporen bij verwonding. En die waren niet zichtbaar, wel te ruiken door een bloedhond. Er is dus vers bloed weggepoetst?

Madeleine was nergens meer te vinden in het appartement toen ze ontdekten dat ze er niet was. Dus hoe kon het dat er een lijkgeur te ruiken was door de lijkhond.

Die hond was ook getraind om te reageren op (gedroogd) bloed. Daarnaast heeft de kadaverhond nooit een specifieke plek aangewezen in het appartement (de bloedhond wel, maar als er iemand ooit een wondje heeft gehad waarvan een druppel bloed op die plek is gekomen, kan de hond al aanslaan). De dubbele training die de kadaverhond had, wordt volgens mij tegenwoordig ook niet meer gedaan, maar trainen honden op een enkele specifieke geur.

Zonder forensisch bewijs dat er daadwerkelijk een lijk heeft gelegen, heb je geen idee waar de hond op aansloeg, of het een foute verwijzing was of niet. En er werd op die plekken dus geen bloed of dna van Maddie gevonden….

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 12:51

Dat klopt niet Imandra

In appartement 5A heeft de kadaverhond de volgende plekken gemarkeerd:
De kledingkast in de slaapkamer van Kate en Gerry
Een locatie achter de sofa bij het raam dat uitkijkt op de weg naast het appartement
De bloedhond heeft 1 van dezelfde plekken aangewezen als de kadaverhond namelijk achter de sofa en op de onderkant van een gordijn aan de linkerkant van het raam. Daarom wordt de conclusie getrokken dat de lijkgeur verband houdt met het gevonden bloed. Het DNA dat uit het gevonden bloed is getrokken kwam wel degelijk overeen met dat van Madeleine, maar was niet conclusief omdat het geen volledig profiel was.

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 13:05

Ragdollcat schreef:
Vraag ik mij af.

Als je bedenkt dat ook een stervende al een andere specifieke lichaamsgeur ontwikkelt treedt ontbinding eigenlijk zo ongeveer een uur na de dood in met eerst lijkstijfheid (rigor mortis).
Wij ruiken dat als mensen nog niet maar een hondenneus is veel gevoeliger.
Verder is er verschil of het om een volwassene gaat of kind of klein dier. En speelt de temperatuur ook een rol.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:48

"daaruit wordt de conclusie getrokken". Daar gaat het dus al fout... De kadaverhond is namelijk ook getrained op bloed en dus kon hij op dezelfde plek aanslaan als de CSI-hond. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de kadaverhond (wat overigens geen kadaverhond was maar een "Enhanced Victim Recovery Dog") op een lijkgeur ipv bloed is aangegaan, op de plek achter de bank. Sterker nog, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze op de andere plekken specifiek een lijkgeur rook: nogmaals, de hond is op meerdere geuren getrained en dus kan je die conclusie zonder definitief forensisch onderzoek niet trekken. Detectie kan echt 'verstoord' worden door tal van factoren (handler error, andere geuren zoals bloed of varken, als je iets hebt aangeraakt en daarna aan iets anders zit [dwz, een geur transfer zeg maar]). Dus puur en alleen op de alerts van de twee honden kan je gewoonweg niet de stellige conclusie trekken dat de ouders er iets mee te maken hebben.

Ik lees trouwens overal dat dat DNA inconclusive was, dus hoe bedoel je er was een match? Het was inconclusive, ie., er kwamen componenten van dat DNA overeen, maar afhankelijk van hoeveel componenten dat zijn, kan dat DNA met tal van andere vrouwen/meisjes overeen komen. Ik bedoel, we komen voor 99% overeen met chimpansees. 99,9% hebben we gemeen met complete vreemden. Als je hetzelfde geslacht en etniciteit hebt, dan kom je voor 99,91% overeen wbt. DNA. Dus de manier waarop je het schrijft is echt te ongenuanceerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 14:54

Zowel de kadaverhond als de bloedhond hebben onafhankelijk van elkaar dezelfde locatie aangewezen.
Hier staat een uitgebreide toelichting van Grimes over hoe de honden getraind werden.
https://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/MARTIN_GRIMES.htm

Eddie, aanvankelijk getraind als ERVD is verder getraind om alleen te reageren op humane kadavergeur.

Afbeelding

Ook de reden waarom deze 2 honden samenwerkten. Eddie was getraind om alleen menselijke kadavers te vinden, Keela alleen om bloed te vinden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:02

"And body fluids including blood"... Zowel Eddie als Keela zijn getrained/reageerden op (gedroogd) bloed, alleen Eddie reageert dus óók op lijkengeur. En dan nog, dat is niet altijd 100% accurate.

Ze zijn niet onfeilbaar.
Er is geen onomstotelijk DNA bewijs van Maddie gevonden.
Geen onomstotelijk bewijs van de aanwezigheid van een lijk (Maddie of een ander).
Kortom, geen bewijs dat er een lijk in het appartement is geweest, of dat nu door Bruckner of de ouders' toedoen is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 15:16

Je hebt gelijk als je zegt dat bevindingen van de honden op zich niet voldoende bewijs zijn; dit moet ondersteund door forensisch bewijs. Liefst DNA natuurlijk. En van de sporen uit het appartement kon geen volledig DNA profiel worden gehaald.

Wel uit het DNA dat gevonden was in de kofferbak van de huurauto die de McCanns hadden gehuurd na de verdwijning van Madeleine en waar ook de kadaverhond op was aangeslagen. Maar daarvan werd gezegd dat niet uitgesloten kan worden dat dit materiaal was "versleept" en welke vloeistof bloed of speeksel het betrof. Vooral deze laatste vondst heeft veel discussie opgeleverd over wel/geen match in de kranten kan ik. me herinneren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 15:19

IMANDRA schreef:
"And body fluids including blood"... Zowel Eddie als Keela zijn getrained/reageerden op (gedroogd) bloed, alleen Eddie reageert dus óók op lijkengeur. En dan nog, dat is niet altijd 100% accurate.

Niet ook. Eddie is doorgetraind om alleen op lijkengeur te reageren. Dat staat er toch echt. Grimes legt uit hoe.
De hond had een 100% betrouwbaarheidsratio.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:44

Ik zit zelf in de wereld van speuren en detectie, levend en niet levend. Het is gevaarlijk om 100% betrouwbaarheid te noemen. Hoewel een goed getrainde hond heel betrouwbaar is en bijna altijd gelijk heeft, zou ik er nooit 100% op kleven. Je drukt iets te veel en je hond slaat aan omdat ie voelt dat ie moet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:45

Babootje schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat bevindingen van de honden op zich niet voldoende bewijs zijn; dit moet ondersteund door forensisch bewijs. Liefst DNA natuurlijk. En van de sporen uit het appartement kon geen volledig DNA profiel worden gehaald.

Wel uit het DNA dat gevonden was in de kofferbak van de huurauto die de McCanns hadden gehuurd na de verdwijning van Madeleine en waar ook de kadaverhond op was aangeslagen. Maar daarvan werd gezegd dat niet uitgesloten kan worden dat dit materiaal was "versleept" en welke vloeistof bloed of speeksel het betrof. Vooral deze laatste vondst heeft veel discussie opgeleverd over wel/geen match in de kranten kan ik. me herinneren.

Ook de DNA-matches van de scenic waren niet eenduidig. Lowe van de FSS heeft zelf aangegeven dat de resultaten te complex waren voor een zinvolle interpretatie en dat het onmogelijk was om te zeggen of de match authentiek was of een toevallige overeenkomst.

De kranten hebben wellicht veel verschillende dingen gerapporteerd, maar als de FSS zelf aangeeft dat er geen echte match is...

Babootje schreef:
IMANDRA schreef:

Niet ook. Eddie is doorgetraind om alleen op lijkengeur te reageren. Dat staat er toch echt. Grimes legt uit hoe.
De hond had een 100% betrouwbaarheidsratio.

Dat 100% betrouwbaarheidsratio is verkeerd geinterpreteerd en vervolgens aan de grote klok gehangen door de (toch wel behoorlijk biased) hoofd van de politie daar.

Citaat:
'False' positives are always a possibility; to date Eddie has not so indicated operationally or in training. In six years of operational deployment in over 200 criminal case searches the dog has never alerted to meat based and specifically pork foodstuffs designed for human consumption. Similarly the dog has never alerted to 'road kill', that is any other dead animal.

Dat wil niet zeggen dat Eddie nooit heeft aangeslagen op plekken waar eigenlijk niks te vinden was. Puur dat wanneer hij wél aansloeg, hij dus niet op de genoemde materialen heeft aangeslagen.

Grime schreef:
The dog EVRD is trained using whole and disintegrated material, blood, bone tissue, teeth, etc. and decomposed cross-contaminants. The dog will recognize all or parts of a human cadaver. He is not trained for 'live' human odours; no trained dog will recognize the smell of 'fresh blood'. They find, however, and give the alert for dried blood from a live human being.

Aka, hij zou ook op bloed aanslaan, net als de CSI-hond. Maar de CSI hond is getrained om te 'pointen', hij om te blaffen, dus de alerts zijn anders. En Eddie zou dus idd ook kunnen alerten op andere dingen (zoals ander weefsel), Keela enkel en alleen op bloed.

Electra63 schreef:
Het klinkt bijna obsessief, Babootje, zoals jij er mee bezig bent.

Dat. En vooral heel erg tunnelvisie, als je het mij vraagt. Beetje kritisch op de dingen die geroepen worden online, mag wel, imho.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 20:27

Tieneke schreef:
Ik zit zelf in de wereld van speuren en detectie, levend en niet levend. Het is gevaarlijk om 100% betrouwbaarheid te noemen. Hoewel een goed getrainde hond heel betrouwbaar is en bijna altijd gelijk heeft, zou ik er nooit 100% op kleven. Je drukt iets te veel en je hond slaat aan omdat ie voelt dat ie moet.

Maar natuurlijk. Maar tot die tijd had de hond Eddie een 100% betrouwbaarheidsratio; dat wil zeggen dat in alle zaken waarin de hond is ingezet hij succesvol is geweest en er dus bewijs is geleverd van de bevindingen. De honden waren echt "top of the bill" en niet voor niets daarom ingezet. Wil niet zeggen dat dit dan niet de eerste keer kan zijn dat hij het mis heeft natuurlijk, maar het ligt niet voor de hand.

Door de bevindingen van de honden kantelde ook het onderzoek
En dat er niet voldoende steunmateriaal is gevonden wil ook niet zeggen dat hij het mis had. Het voldoet alleen niet als bewijs.

Ik ben zeker niet obsessief. Verre van. De zaak heeft mij altijd wel geïntrigeerd.
Wat ik wel vind is dat er ook een andere kant is aan het verhaal en de heiligverklaring van de McCanns ondanks het feit dat ze hun kinderen alleen achterlieten heeft me altijd wel verbaasd ja.
Terwijl ze 1 van de avonden ervoor nog door personeel gewaarschuwd werden dat 1 van de kinderen (waarschijnlijk Madeleine) in paniek was en meer dan een uur lag te huilen en om haar vader riep (zie getuigenis van bovenbuurvrouw Fenn). https://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/PAMELA_FENN.htm
Gingen ze de avonden daarna toch gewoon door met hun eigen feestje.

Die andere kant is er gewoon ook. Een kant van filicide.
"De familie is een gevaarlijke plek",’ volgens Marieke Liem, universitair docent en doctor in Forensische Psychologie aan de Universiteit Leiden in Den Haag in In het artikel "Het ondenkbare gebeurt vaker dan je denkt". Marieke Liem is een van Europa’s toonaangevendste onderzoekers op het gebied van fataal huiselijk geweld. De kans dat de ouders of familie bij een verdwijning of dood van een kind betrokken is, is zeer groot.
https://decorrespondent.nl/4957/het-ond ... 1deea7f394
"Drie van de vier kinderen die slachtoffer zijn van filicide worden door hun vader vermoord. Maar in het geval van zeer jonge kinderen zijn het moeders die de statistieken domineren. Verschillende studies tonen aan dat kinderen de grootste kans hebben om vermoord te worden tijdens de eerste 24 uur van hun leven. Volgens Liem gebeurt dit meestal middels verstikking en is de moeder – vaak met psychische problemen – de dader.
Maar wanneer het op familicide aankomt, is de typische dader een witte man van middelbare leeftijd zonder strafblad – in zijn omgeving staat hij vaak bekend als de ‘toegewijde familieman."

Feit is dat de verhalen van de McCanns over de rondes die ze deden, het appartement dan wel dan niet niet afgesloten toen bleek dat ontvoering door het raam niet kon, verhalen op elkaar afgestemd, etc etc. De verhalen rammelden. Dus het is zeker niet raar dat de politie uiteindelijk naar de ouders is gaan kijken en het is een misvatting dat de ouders vrijgepleit zijn want dat is niet zo.

De mogelijkheid dat de ouders betrokken zijn bij de verdwijning is statistisch gezien reeel.
Maar betrokkenheid door een creepy pedofiele gek voelt natuurlijk veel comfortabeler.
Omdat het andere zoveel meer schokkend is...

Ik heb het uiteraard niet over moord door de ouders van Madeleine. Maar een ongeluk is niet uit te sluiten,

Het blijft een intrigrerende zaak; waarvoor heel veel mensen zich hebben ingezet om de waarheid boven tafel te krijgen. Wat misschien nooit gaat gebeuren. Er zijn meer kanten aan deze hele zaak.
Maar er verdwijnen zoveel meer kinderen in de UK alleen al die de media niet halen.
Hoe triest is dat..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:36

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:14

Babootje en jij denkt dat het klungelwerk en de tunnelvisie van de politie jegens de ouders er niks mee te maken had dat er zulke dingen over de ouders geroepen werden? En dat hun verhalen achteraf iets anders zijn… het verbaasd me eerlijk gezegd niet. In zo’n stressvolle situatie kan het goed zijn dat emotie parten speelt met je geheugen, wat in normale omstandigheden al onbetrouwbaar kan zijn. Laat staan als je A) je kind/naaste vermist is, B) je je in een vreemd land bevindt, C) de politie gelijk jou als familie veroordeeld door het alleen laten/in het vizier heeft als dader ipv met open blik erin te gaan. Zo veel factoren die meespelen die allemaal effect hebben op iemands houding, geheugen, gedrag.

Niemand hier verklaart de ouders heilig. Maar jouw, bijna, hetze tegen de ouders is ook niet terecht. Voor iemand die zo ingelezen is in de zaak verbaasd het me dat je er zo eenzijdig en ongenuanceerd naar kijkt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:15

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:26

IMANDRA schreef:
Babootje en jij denkt dat het klungelwerk en de tunnelvisie van de politie jegens de ouders er niks mee te maken had dat er zulke dingen over de ouders geroepen werden? En dat hun verhalen achteraf iets anders zijn… het verbaasd me eerlijk gezegd niet. In zo’n stressvolle situatie kan het goed zijn dat emotie parten speelt met je geheugen, wat in normale omstandigheden al onbetrouwbaar kan zijn. Laat staan als je A) je kind/naaste vermist is, B) je je in een vreemd land bevindt, C) de politie gelijk jou als familie veroordeeld door het alleen laten/in het vizier heeft als dader ipv met open blik erin te gaan. Zo veel factoren die meespelen die allemaal effect hebben op iemands houding, geheugen, gedrag.

Niemand hier verklaart de ouders heilig. Maar jouw, bijna, hetze tegen de ouders is ook niet terecht. Voor iemand die zo ingelezen is in de zaak verbaasd het me dat je er zo eenzijdig en ongenuanceerd naar kijkt.

Jeetje Imandra, kun je je een beetje normaal gedragen? Er is helemaal geen sprake van een hetze, maar gewoon het laten zien dat er ook een andere kant is dan de tunnelvisie van ontvoering door een pedofiel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:32

IMANDRA schreef:
Hopelijk hebben ze echt inhoudelijk bewijs :j ben benieuwd

Het is nieuws uit 2015, 10 jaar oud.
Denk je echt dat er 10 jaar bewijs materiaal zou blijven liggen als er maar iets van bruikbaar bewijs bij zou zitten?
Dit is gewoon een sensatieverhaal in een tijd dat Maddie x jaar verdween, compleet met het propagandaverhaal van broddelwerk en klungelwerk door de Portugese politie. Een herhaling van de jaarlijkse media berichtgeving rond de verdwijning.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:05

Bruckner daarentegen is niet al 10 jaar in het vizier...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:07

Babootje schreef:
IMANDRA schreef:

Jeetje Imandra, kun je je een beetje normaal gedragen? Er is helemaal geen sprake van een hetze, maar gewoon het laten zien dat er ook een andere kant is dan de tunnelvisie van ontvoering door een pedofiel.

Als meelezer een vraag: wat is er mis met de reactie van Imandra, die je als niet normaal ervaart?
Meningen kunnen verschillen toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:25

Ik vind het ook vervelende reacties.

Imandra zegt over / tegen Babootje dat ze obsessief overkomt. Een heel erge tunnelvisie zou hebben.
Dat ze niet kritisch zou zijn op de dingen die geroepen worden online. (terwijl ze dat nu juist wèl is hier en daar wordt ze ook op gepakt := )

Dat ze bijna een hetze zou voeren tegen de ouders. Dat ze er eenzijdig en ongenuanceerd naar kijkt.

Ik vind dat ook nogal stemmingmakend. En als Babootje dan vraagt of het een onsje minder kan omdat er "meer mogelijkheden zijn dan ontvoering door een pedofiel" dan is zij degene die aangesproken wordt dat meningen toch kunnen verschillen :?

Dat is nu juist wat ze aangeeft de hele tijd....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:25

Tja, dat is mijn mening, zo komt het op me over. Zeker die eenzijdige blik. Heb het imo wel netjes verwoord, maar goed. Heel erg op de ouders gefocust zijn, bewijs stellig neerzetten terwijl dat helemaal niet zo stellig ís.

Zo kritisch is ze daarom in mijn optiek niet als je het mij vraagt (breed kritisch dan, want kritisch op de ouders is ze zeker, maar niet kritisch op álle t bewijs), want anders had ze de sterke en zwakke kanten van de honden wel belicht en had ze imo wel gezien dat die 100% betrouwbaarheid gewoon een ding is dat door de Portugese politie de wereld in is geslingerd maar niet in die hoedanigheid klopt. Wat meer nuance zou op z’n plek zijn, als je het mij vraagt.

Maar goed, nogmaals, zo kijk ik daarnaar.