Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:47

Electra63 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/12/05/sc ... d-a4914144

Wiersma heeft wel heel slecht gepresteerd.

Laten we vooral hopen op ervaren bestuurders, want deze club ministers waren welmerg slecht en hebben veel schade berokkend.

En toch, is Wiersma de eerste minister in decenia, die eindelijk eens oog had voor haar sector. Die eindelijk eens populair is. Vrijwel alle boeren die ik spreek zijn heel tevreden over het beleid van Wiersma. Het is zo jammer dat ze haar werk niet gaat mogen afmaken.

Ik snap ook wel dat een ministerie die al tientallen jaren in een bepaalde richting beleid te hebben gevoerd, niet zo makkelijk om te draaien is. De mindset moet veranderen, en dat is denk ik op zo'n ministerie aardig vastgeroest.

Ik verwacht dat er bij ander beleid dan Wiersma voerde, er helaas toch weer boerenacties zullen komen. We zullen het zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:55

journee schreef:
Yesilgoz heeft inderdaad een grote fout gemaakt bij de nareis op nareis. Het aantal nareizigers betrof wel duizenden personen (kleine 11 duizend in 2022 en kleine 12 duizend in 2024) maar dat is dus iets anders als nareis op nareis. Zij heeft die fout later ook toegegeven.

Excuus ik haal gezinshereniging en gestapeld gezinshereniging, het nareis op nareis, waarschijnlijk door elkaar.

Dat laatste is echt niet zoveel en dan heel laat komen met excuses.

https://nos.nl/artikel/2525447-yesilgoz-erkent-dat-nareisuitspraken-niet-klopten-maar-deed-het-niet-bewust

Ik heb het vermoeden dat het bewust was. Het kwam in ieder geval destijds niet verkeerd uit.
Vraag mij af of hoe er met de kennis van nu naar gekeken wordt.

Blijft bizar dat asiel zo een struikelblok is voor de politiek.
Het is maar een van de problemen.
Er zijn er zoveel meer..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:06

juval schreef:
Electra63 schreef:

Laten we vooral hopen op ervaren bestuurders, want deze club ministers waren welmerg slecht en hebben veel schade berokkend.

En toch, is Wiersma de eerste minister in decenia, die eindelijk eens oog had voor haar sector. Die eindelijk eens populair is. Vrijwel alle boeren die ik spreek zijn heel tevreden over het beleid van Wiersma. Het is zo jammer dat ze haar werk niet gaat mogen afmaken.

Ik snap ook wel dat een ministerie die al tientallen jaren in een bepaalde richting beleid te hebben gevoerd, niet zo makkelijk om te draaien is. De mindset moet veranderen, en dat is denk ik op zo'n ministerie aardig vastgeroest.

Ik verwacht dat er bij ander beleid dan Wiersma voerde, er helaas toch weer boerenacties zullen komen. We zullen het zien.

Misschien maar ze is minister van lvvn , landbouw visserij voedselzekerheid en natuur! En die natuur? Die kan wat haar beleid betreft bijna in de stront zakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:07

juval schreef:

Als het ministerie al tientallen jaren in een bepaalde richting beleid had gevoerd waren er niet zoveel problemen voor de boeren.
Dan was er altijd een duidelijke visie en lijn.

Nu is er weer een beleid zonder toekomst.
Problemen verdwijnen niet.

Ik snap dat ze gewaardeerd wordt maar "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:44

Gnome schreef:
IMANDRA schreef:
Yesilgoz was toen toch minister?

@gnome: als een ándere partij bereid is veel in te leveren voor landsbelang, dat vastlegt in een akkoord, hoe is dat dan een probleem voor de VVD? En hoezo zou dat onstabiel zijn? Het gebeurt al jaar en dag dat partijen flink water bij de wijn moeten doen om te kunnen regeren.

Ik zie gewoon niet hoe je als partij dan voor dingen gaat stemmen die echt lijnrecht tegen de visie van je partij in gaan. Beetje alsof FvD met D66 in zee zou gaan en dan voor grote klimaatinvesteringen gaat stemmen. Over zulke verschillen heb ik het als ik zeg dat ik daar echt geen goed gevoel bij zou hebben.

Je realiseert je dat ze voor de grootste / belangrijkste dingen van tevoren afspraken maken in zo’n coalitie? Dat is dat plan wat CDA en D66 nu hebben gemaakt, die wordt dan aangescherpt n.a.v. gesprekken met VVD en GL/PvdA? Jij krijgt x als ik y inlever, dan krijg ik z van jou op dat andere onderwerp?

Het is niet zo dat ze een groepje vormen en dan maar hopen dat iedereen hetzelfde stemt.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:35

juval schreef:
Electra63 schreef:

Juval kan je vertellen wat voor werk zij heeft gedaan? Behalve uitstellen en de hele waarheid niet vertellen over de rekenkundige ondergrens van stikstof?

Wiersma heeft een paar jaar vertraagd, dat is alles. De uitspraken van de raad van state en de rechtbank staan nog. Die zijn niet weg gegaan. De klap voor de boeren komt zo alleen maar harder aan.
Maar misschien is het niet onder ogen zien van het probleem wel prettig. En kan je daar blijkbaar populaire mee worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:50

juval schreef:

Maar ze staat helemaal niet voor de boeren. Ze ontkent alles en helpt daardoor de boeren totaal niet vooruit. Ze vergeet ook dat ze minister van natuur is.

Enige waar ze voor staat is de agrosector, onder het motto: De natuur interesseerd ons geen ene hol, als we maar zoveel mogelijk geld verdienen, dat we natuur en de gezondheid van mensen om zeep helpen, tja, lekker belangrijk.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:30

Nu heeft Wiersma het gevraagde onderzoek en wat gaan we doen? Vertragen ! Hoeveel doden moeten er nog vallen ?
https://nos.nl/l/2593622

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:56

Naast het persoonlijk leed als iemand overlijdt wat te voorkomen was geweest zijn er ook nog de extra medische kosten.

Als meerdere onderzoeken wijzen op een verband zou het heel goed kunnen dat er daadwerkelijk een verband is.
Waarom risico nemen?

Wiersma is daadwerkelijk alles aan het vertragen en blokkeren maar dat is nooit een oplossing.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 23:29

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:01

‘Wiersma vindt de resultaten van de onderzoeken niet overtuigend’.

Dat is je werk niet als minister, bepalen of wetenschappelijke consensus er is of niet :\

Je werk is actie ondernemen voor het land als mensen wiens werk en expertise het wel is om dergelijke conclusies te trekken, tot deze conclusies komen.
Wat een waardeloze minister ben je dan.

73% meer kans op een longontsteking binnen een straal van 500mtr van een geitenboerderij is ook echt veel. Dat zijn de boeren ook zelf, die wil je toch ook beschermen :?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:16

Het is ook niet het eerste of enige onderzoek met die conclusie.
De provincies hebben het al wel opgepakt. Bij de meeste is er een stop op nieuwe bedrijven.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:18

BigOne schreef:
Nu heeft Wiersma het gevraagde onderzoek en wat gaan we doen? Vertragen ! Hoeveel doden moeten er nog vallen ?
https://nos.nl/l/2593622

In en in triest!!
Incompetente muts (excuses voor mijn taalgebruik op deze ochtend).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:51

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:55

verootjoo schreef:

Dat is je werk niet als minister, bepalen of wetenschappelijke consensus er is of niet :

Je werk is actie ondernemen voor het land als mensen wiens werk en expertise het wel is om dergelijke conclusies te trekken, tot deze conclusies komen.

73% meer kans op een longontsteking binnen een straal van 500mtr van een geitenboerderij is ook echt veel. Dat zijn de boeren ook zelf, die wil je toch ook beschermen :?

Als je maar populair bent bij de boeren kennelijk.... schiet mij maar lek.

Ik hoop zó op een kabinet wat weer gewoon naar onderzoek, wetenschappelijke consensus en het bedrijfsleven gaat luisteren en dan constructieve oplossingen voor de lange termijn maakt.

Een minderheidskabinet - ook prima. Dan wordt er in ieder geval weer geregeerd en kan men ook over links én rechts steun vinden. Ik had zelf gehoopt op een kabinet met GL/PvdA - ik denk dat Nederland héél, heel hard wat meer sociaal beleid kan gebruiken (zorg, onderwijs), maar het is wat het is. Dan hebben we in ieder geval een coalitie zonder radicale, antirechtstatelijke gekkiepartijen, pardon my french.

VVD krijgt niet helemaal haar zin, want het wordt niet het "centrumrechtse" kabinet wat Yesilgoz graag wilde.
Laatst bijgewerkt door nps op 08-12-25 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:57

nps schreef:
verootjoo schreef:

Dat is je werk niet als minister, bepalen of wetenschappelijke consensus er is of niet :

Als je maar populair bent bij de boeren kennelijk.... schiet mij maar lek.

Ik hoop zó op een kabinet wat weer gewoon naar onderzoek, wetenschappelijke consensus en het bedrijfsleven gaat luisteren en dan constructieve oplossingen voor de lange termijn maakt.

Inderdaad. Dat is wat mij betreft wat we heel erg nodig hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:50

Ik vind het "rekenwerk" van Yesilgoz ook zo wonderlijk.

Een kabinet met twee centrumpartijen, een rechtse partij en een linkse partij is ineens een links kabinet?

Ondanks 86 zetels zou dat Nederland niet vertegenwoordigen.
Volgens mij is 86 toch meer dan de 75 zetels van het centrum rechtse kabinet.

Minderheidskabinet zal het nog lastig krijgen, denk ik
In de oppositie zitten genoeg mensen die hopen op een val van het kabinet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:59

Zoiezo heb ik echt het idee dat mensen gewoon echt niet weten wat links en rechts inhoudt, en al helemaal niet wat een populistische en / of radicale partij is. Ik snap ook niet dat CDA / VVD / D66 / Ja21 een "centrumrechts" kabinet zou zijn, dat bestaat niet. Je hebt midden, of je hebt rechts. Precies wat je zegt, met Gl/PvdA op links en VVD / CDA op rechts, en D66 beetje in het midden heb je gewoon een gedegen middenkabinet.

Ik snap wel heel erg wat Klaver zegt - dat inzetten op minderheidskabinet blokkeergedrag van VVD beloont. Maar als het alternatief is geen coalitie kunnen vormen moet je wat. Nieuwe verkiezingen is nóg veel slechter, een radicale partij in de coalitie een risico voor de stabiliteit. Ik denk dat dit een slechte optie is, maar wel de minst slechte van alle opties. Een 4 ipv een 1.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:43

En dan krijg je de formatie, cda vvd d66 en komen ze er toch niet uit want reken maar dat yesilgoz nu gaat eisen, denkend dat ze onmisbaar is. Krijgt ze haar eisen niet ingevuld dan reken maar dat ze weggaat en er misschien nieuwe verkiezingen komen. En dan zijn wederom waarschijnlijk de twee partijen die nu met haar aan tafel gaan zwaar de pineut, d66 voorop met jettens beloftes voor nieuw beleid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:52

Bij nieuwe verkiezingen zal de uitslag wederom enorm versnipperd zijn.
Mogelijk zal de VVD weer inleveren maar dat schijnt ze niet uit te maken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:03

BigOne schreef:
En dan krijg je de formatie, cda vvd d66 en komen ze er toch niet uit want reken maar dat yesilgoz nu gaat eisen, denkend dat ze onmisbaar is. Krijgt ze haar eisen niet ingevuld dan reken maar dat ze weggaat en er misschien nieuwe verkiezingen komen. En dan zijn wederom waarschijnlijk de twee partijen die nu met haar aan tafel gaan zwaar de pineut, d66 voorop met jettens beloftes voor nieuw beleid.

Ik verwacht toch wel dat het redelijke deel van de kamer Yesilgoz flink onder druk gaat zetten om het niet zover te laten komen. Het is helemaal poedersuiker dat ze zo onmisbaar zijn. Als minderheidskabinetten ineens een optie zijn zou GL-PvdA / CDA / D66 ook nog kunnen. Dan voorzie ik wel dat de oppositie het ze onmogelijk gaat maken iets voor elkaar te krijgen.

Stel, in het uiterste geval, we krijgen nieuwe verkiezingen - dan ben ik benieuwd of de VVD nog verder inlevert. Ik zag, alweer een tijd geleden, dat D66 en CDA beide plussen, GL/PvdA 4 zetels eraf, FvD ook weer 3 erbij… dan zou het niet noodzakelijkerwijs makkelijker worden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:04

Ik denk dat het tot nieuwe verkiezingen laten komen niet verstandig is voor de VVD gezien de peilingen, zij gaan er niet op vooruit.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:09

Volgens de peilingen zou VVD de laatste keer ook helemaal in elkaar klappen en dat bleek ook niet het geval uiteindelijk. Ik verwacht eerder een groei als het weer tot verkiezingen zou komen. Verwacht een daling bij PVV gezien ze gewoon niet meegenomen worden in een mogelijk kabinet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:34

Gnome schreef:
Volgens de peilingen zou VVD de laatste keer ook helemaal in elkaar klappen en dat bleek ook niet het geval uiteindelijk. Ik verwacht eerder een groei als het weer tot verkiezingen zou komen. Verwacht een daling bij PVV gezien ze gewoon niet meegenomen worden in een mogelijk kabinet.

Mwah, in mn eigen bubbel zie ik toch wel twijfel over de VVD nu door dit eigenwijze gedrag wat ze laten zien. En dat zijn echt die-hard VVD-stemmers die al ik weet niet hoeveel jaar VVD stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:43

Gnome schreef:

PVV heeft al decennia een vrij harde kern van rond de 20 zetels. Ze zijn toen zo groot geworden omdat de VVD ineens de deur openzette om te regeren met PVV. Ik verwacht dat ze nu wel weer stabiel rond de 20 zetels zullen blijven.

Ik heb ook zo mijn twijfels over wat deze koers VVD gaat brengen. Ze vissen de laatste jaren hoek van de rechts-radicale partijen zoals PVV, ook door ineens stoere dingen te roepen over immigratie. Naast dat stukje al vrij overbevolkt is - iedereen wil scoren met anti-immigratie zijn - is dat ook ideogisch iets anders dan waar ze altijd voor stonden. Mijn man, diehard VVD stemmer is afgelopen verkiezingen ook overgestapt naar D66. En tot nu toe heeft deze koers ze veel zetels gekost. Ze hadden in 2012 41 zetels en hebben sinds Rutte nooit minder dan 30 zetels gehad. Ik ben dan ook wel benieuwd waarop je baseert dat ze zouden groeien?