Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:07

Benzz schreef:
Gnome schreef:
Ik zie JA21 wel als veel stabieler dan een PVV. Vind hun lang niet zo raar doen in communicatie etc.

En waarop baseer je dat?

Ik zie hun niet zo praten of posten op X bijvoorbeeld. Vind zowel Eerdmans als Coenradi normaal vragen beantwoorden ipv alleen maar op migratie schreeuwen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:09

juval schreef:
VVD en CDA brengen genoeg ervaring in lijkt me. En bij Ja21 zitten ook ervaren mensen.

Alleen geen onbesproken mensen, wat ze niet stabiel maakt en wat het onbetrouwbaar maakt.

Het bezwaar tegen samenwerking met JA21 is niet alleen inhoudelijk (hun harde migratie- en veiligheidskoers), maar ook structureel: een jonge partij met een verleden van afsplitsingen, kopstukken met reputatieproblemen, en een kandidatenlijst die weinig bestuurlijke zwaargewichten bevat. Voor partijen die stabiliteit en betrouwbaarheid zoeken, is dat een groot risico.

Gnome, Eerdmans heeft al meerdere keren onwaarheden verteld en ook flink zitten fantaseren in de cijfers naar het CPB.

Gnome

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:11

Ik zei niks over de inhoud. Zei alleen dat ie normaal praat in ieder geval. Maargoed ik ben benieuwd naar de puzzel. Daar worden ze gelukkig goed voor betaald dus ik wacht het rustig af. Had wel al wat meer gehoopt van het advies vanavond maar lijkt nu niet echt meer uit te komen dan een D66 die gaat praten met CDA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:14

Zijn er überhaupt nog onbesproken politici? Ik dacht dat Omtzigt dat was maar dat viel ook een beetje tegen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:15

Elisa2 schreef:
Zijn er überhaupt nog onbesproken politici? Ik dacht dat Omtzigt dat was maar dat viel ook een beetje tegen.

Jazeker wel, en daarbij moet je ook kijken waar ze besproken op zijn. Het nivo van Annabel Nanninga is echt buiten proportie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:17

Dat is alleen zo afhankelijk van de mening van degene die het vertelt vaak.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:18

Elisa2 schreef:

Ze post zelf die bagger op X>

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:20

Ik volg gelukkig geen X, denk eigenlijk dat serieuze politici daar ook beter niet op zouden kunnen zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:22

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Recente bagger? Of bagger uit de periode dat ze satirisch columnist was?

Ik heb geen X, maar ik zie op Facebook veel van het laatste voorbij komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 18:26

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Jazeker wel, en daarbij moet je ook kijken waar ze besproken op zijn. Het nivo van Annabel Nanninga is echt buiten proportie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Annabel_Nanninga

Ze is een actief persoon, maar buiten proportie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:27

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

Recente bagger? Of bagger uit de periode dat ze satirisch columnist was?

Ik heb geen X, maar ik zie op Facebook veel van het laatste voorbij komen.

Ja, kijk dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Zonder dit soort achtergrond informatie kan zoveel uit het verband getrokken en geframed worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:31

Het maakt mij niet zoveel uit wanneer is gepost is. Dat je het post is al schandalig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:33

Benzz schreef:
Het maakt mij niet zoveel uit wanneer is gepost is. Dat je het post is al schandalig.

Nou, dat ligt dus aan de context waarin je het post. Vanuit een rol als satirisch columnist dingen posten of vanuit een rol als politicus is natuurlijk niet hetzelfde.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:36

_San87_ schreef:
nps schreef:

Maar JA21 is behoorlijk radicaal. Hoe past die dan in het plaatje? Dat is geen centrum.

En, wat IMANDRA zegt. Er zijn hele goede redenen om PVV uit te sluiten. Veel betere dan om GL/PvdA uit te sluiten. Dus als je een regeringskandidaat wilde, is je stem op PVV weggegooid. Sorry.

JA21 is rechts. Ik zeg overwegend (centrum)rechts. Met centrum tussen haken.

Dat is nu eenmaal hoe er gestemd is, daarom is het ook zo moeilijk die coalitie te maken. (Centrum)links is geen winnaar in de stemmingen, in die zin.

Dat staat los van of de PVV in de coalitie een optie is, ja of nee. Ze zijn de tweede grootste partij.

Nee, Ja21 is ook best radicaal, al helemaal op het gebied van immigratie (denk illegaliteit strafbaar stellen). Ja, de PVV is de twee na grootste, maar heeft haar kans gehad. Dus dat is niet zo relevant. maar D66 is de grootste. En die wil logischerwijs graag in zee met partijen die ideologisch dichter bij hun zitten. Hadden we D66 maar niet de grootste moeten maken, daar krijg je ideologisch een soort van GL/PvdA bij kado :) plus het niet makkelijk in zee gaan met radicale partijen.

De twee na grootste partij boeit niet zo als je net je hele regeerperiode hebt verprutst imho.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:40

nps schreef:
_San87_ schreef:

Dat is nu eenmaal hoe er gestemd is, daarom is het ook zo moeilijk die coalitie te maken. (Centrum)links is geen winnaar in de stemmingen, in die zin.

Dat staat los van of de PVV in de coalitie een optie is, ja of nee. Ze zijn de tweede grootste partij.

Nee, Ja21 is ook best radicaal, al helemaal op het gebied van immigratie (denk illegaliteit strafbaar stellen). Ja, de PVV is de twee na grootste, maar heeft haar kans gehad. Dus dat is niet zo relevant. maar D66 is de grootste. En die wil logischerwijs graag in zee met partijen die ideologisch dichter bij hun zitten. Hadden we D66 maar niet de grootste moeten maken, daar krijg je ideologisch een soort van GL/PvdA bij kado :) plus het niet makkelijk in zee gaan met radicale partijen.

De twee na grootste partij boeit niet zo als je net je hele regeerperiode hebt verprutst imho.

Allemaal heel leuk, maar jij begon zelf over dat de kiezer heeft gesproken. En de kiezer heeft, zoals ik zei, (centrum)rechts gekozen.

Dat veel partijen de één-na-grootste partij uitsluiten, doet daar niet aan af. De meerderheid van het volk stemde rechts.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:49

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

Nou, dat ligt dus aan de context waarin je het post. Vanuit een rol als satirisch columnist dingen posten of vanuit een rol als politicus is natuurlijk niet hetzelfde.

Voor sommigen maakt dat blijkbaar geen verschil. En eventuele fouten uit het verleden worden zeker niet vergeven in de toekomst. :+

Voor vergeving moet je waarschijnlijk bij een partij als de CDA zijn, maar christelijke waarden zijn tegenwoordig niet meer zo populair onder het grote publiek. :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:55

_San87_ schreef:
nps schreef:

Allemaal heel leuk, maar jij begon zelf over dat de kiezer heeft gesproken. En de kiezer heeft, zoals ik zei, (centrum)rechts gekozen.

Dat veel partijen de één-na-grootste partij uitsluiten, doet daar niet aan af. De meerderheid van het volk stemde rechts.

De meerderheid stemde vooral niet-radicaal imho. Met Ja21 de coalitie in doet daar geen recht toe.

En oké, je hebt gelijk. De meerderheid stemde rechts. Maar dat hoeft dus niet te betekenen dat de coalitie automatisch rechts wordt. Dat ligt veel aan waar partijen elkaar ideologisch kunnen vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:55

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

Dan nog waren haar uitspraken buiten proportie, al was het satire.

En zijn we haar uitspraken over de islam vergeten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:02

nps schreef:
_San87_ schreef:

Boeit wel, want door het uitsluiten kunnen ze het kabinet in de oppositie ook heel moeilijk maken als ze zo groot zijn.

Dus dan is het verstandiger om een kabinet over rechts te vormen. Links gaat echt niks door die oppositie krijgen..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:24

Benzz schreef:
_San87_ schreef:

Dan nog waren haar uitspraken buiten proportie, al was het satire.

En zijn we haar uitspraken over de islam vergeten?

Vind haar meer fatsoen hebben dan jij hebt.

Die tweets zijn van 2012. Lijkt me beetje gek om op basis van 13 jaar oude tweets van één lid - de hele partij uit te sluiten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:31

Weet he wat ze geeft getweet Jildau?

@Elisa2 daar heb je gelijk in denk ik... dan krijgen ze effectief alsnog niks voor elkaar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:42

Ja daar word ik absoluut niet blij van.. Maar geen reden om Ja21 uit te sluiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:44

Hebben jullie het stuk in de Volkskrant gelezen over Ja21? Ik vind de manier waarop ze zijn opgericht niet zo steady zeg maar :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:09

nps schreef:
Weet he wat ze geeft getweet Jildau?

@Elisa2 daar heb je gelijk in denk ik... dan krijgen ze effectief alsnog niks voor elkaar.

Kan iemand dit uitleggen? Met een meerderheid in je kabinet zou je toch eigenlijk nooit in de problemen kunnen komen? Tenzij ze heel groot zijn in de eerste kamer natuurlijk.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:22

Ik vind ook de opstelling van de VVD niet fijn, ze zijn niet mega groot geworden en hebben weer zetels verloren. Wel een stuk minder dan de peilingen voorspelden natuurlijk, maar echt positief resultaat kun je het niet noemen vind ik. Daarom vind ik het heel irritant dat ze wel willen bepalen wie er wel en niet in het kabinet mogen: niet met PVV en niet met GL-PVDA sluiten ze 2 andere grote partijen helemaal uit wat het maken van een coalitie veel lastiger maakt.

Haar advies om met JA21 te gaan is leuk, maar zoals hier ook wordt besproken is JA21 niet heel steady en daarbij komen ze met D66, CDA, VVD en JA21 ook nog niet op een meerderheid uit. Dan zou er nog een kleine partij bij moeten, maar die zijn daar over het algemeen niet heel enthousiast over.

Al met al denk ik dat het door de opstelling van de VVD nog een hele tijd kan duren voordat er een kabinet gevormd is. En ja ik begrijp het wel nadat ze dit hun kiezers beloofd hebben, maar Yesilgoz heeft zich daar al zo vaak niks van aangetrokken dat ik het bijzonder vindt dat ze dat nu opeens wel doet.