Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:02

Speech van Hegseth aan 800 hoge militairen gisteren:
Een militaire bijeenkomst op hoog niveau, bijeengeroepen door het Pentagon

"We hebben het sterkste en dodelijkste leger ter wereld. Niemand kan ons raken. Als onze vijanden het wagen ons uit te dagen, zullen ze worden verpletterd met de brutaliteit, precisie en felheid van het Ministerie van Oorlog."
Hegseth ging vervolgens in op genderkwesties en maakte duidelijk dat transgenders niet langer in het Amerikaanse leger zullen dienen: "Geen mannen in jurken. Geen aanbidding van klimaatverandering meer, geen genderwaanzin. We zijn klaar met deze onzin."

De toespraak ging nog een stukje verder dan dat alleen. Verdovende stilte aan het eind (geen applaus) en direct daarna diverse hoge militairen die hun verontwaardiging niet stil houden.
Waaronder deze Luitenant Generaal Mark Hertling.

"Maar er waren ook soldaten en, nou ja, mensen uit alle rangen van de krijgsmacht, in het publiek die zeiden: wacht eens even", vertelde Hertling aan MSNBC's "Morning Joe".
"Toen ze dezelfde soort checklist opstelden als ik, en zeiden: wacht eens even, dat kunnen we niet doen, of dat zouden we niet moeten doen, of dat dit een regelrechte schending is van wie we zijn als professionals, of, hé, ik heb vrouwen in mijn gelederen die bewonderenswaardig presteren," vervolgde hij. "Waarom zou ik ze allemaal op één hoop gooien, zoals de minister deed? Of ik ga nu zeker met mezelf in discussie, wat ga ik zeggen als ik gevraagd word om de straat op te gaan en illegale acties te ondernemen?"

Tijdens Hegseths warrige, pluizige toespraak ging hij tekeer tegen het "woke" beleid binnen het leger, viel hij "dikke" soldaten en leiders aan en riep hij op tot het opleggen van "mannelijke normen" aan alle troepen. Hij riep op tot ontgroening van rekruten en zei dat drilsergeanten hen "met de handen mogen aanraken".

Tijdens hetzelfde evenement hield Donald Trump een onsamenhangende toespraak en sprak hij over het gebruik van Amerikaanse steden als "oefenterreinen" voor de strijdkrachten. De aanwezigheid van hooggeplaatste militaire functionarissen en generaals die gedwongen waren om van over de hele wereld in te vliegen, om de fascistische onzin die Hegseth en Trump verspreidden aan te horen, was een totale verspilling van hun tijd.

"En ik garandeer u dat de mensen in dat publiek geen illegale bevelen zullen uitvoeren. Dat zeggen we al heel lang", zei Hertling.

"Maar tegelijkertijd schaamden degenen die in het publiek zaten zich niet alleen persoonlijk, maar ook voor hun dienst" zei Hertling.

"Dat is het ergste van dit alles. Weet je, er is een gezegde in het leger dat een geweldig leiderschapsprincipe is: 'Je prijst in het openbaar en je disciplineert in het geheim'," vervolgde hij. "Dit was een disciplinaire aanpak in het openbaar, met camera's, zodat de hele natie het kon zien. En het was een poging om de militaire instelling te scheiden van de mensen die ze verdedigen."

DubbelFun

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:24

....viel hij "dikke" soldaten en leiders aan....en vervolgens loopt Trump het podium op 8-)

Als díe militairen die het niet met Hegseth eens zijn of die bij de aangesproken groepen horen echt ballen zouden hebben eens zouden opstappen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:29

En niemand die applaudisseerde , geweldig. Hegseth die even raar keek na zijn nazi toespraakje en daarna trump die ook geen applaus kreeg.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:36

Ik las ergens dat de militairen nooit op zo’n toespraak zouden reageren, omdat dat ongepast zou zijn. Of dat echt zo is weet ik niet maar volgens mij verwachten Hegseth en Trump wel applause.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:09

Ze gokken erop dat de hardliners bij defensie de overhand zullen krijgen. En die zijn op hun hand. Maar het is een grote gok want ik denk dat het bij velen binnen defensie kwaad bloed zet. Dat is althans te hopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:09

Het is bij militairen normaal dat ze na een toespraak niet applaudiseren.
Weinig zullen er ook behoefte toe gevoeld hebben gezien de inhoud van de speech en het feit dat ze van over de hele wereld opgetrommeld werden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 13:27

Militairen mogen inderdaad niet applaudisseren, juichen, etc. Ze moeten hun politieke mening en voorkeur thuis laten. Ze zijn immers trouw aan de grondwet en niet aan een politiek leider. Ze mogen dus ook bevelen die tegen de grondwet in gaan negeren ongeachte je rang binnen het leger, luchtmacht of de marine.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:29

Des te belachelijker dat trump en hegseth het wel verwachtten .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:19

BigOne schreef:
En niemand die applaudisseerde , geweldig. Hegseth die even raar keek na zijn nazi toespraakje en daarna trump die ook geen applaus kreeg.

Oh echt, dat stukje van Stephen Colbert is echt hilarisch. En dat stukje oprechte verbazing als zijn publiek wél meedoet. Lang leve de late night show hosts.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:50

'...en sprak hij over het gebruik van Amerikaanse steden als "oefenterreinen" voor de strijdkrachten.'

:wow:

Wat een toestanden.

DubbelFun schreef:
....viel hij "dikke" soldaten en leiders aan....en vervolgens loopt Trump het podium op 8-)

:')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:53

DubbelFun schreef:
Dat zou wel weer een veelbetekenende zet zijn.
Trump en Hegseth werden door Steven Colbert wel weer even mooi te kakken gezet:
https://www.youtube.com/watch?v=XBXleKD9K4Y

Ik had m nog niet gezien, maar hilarious _O-
Wat een poppenkast daar in de VS.
Maar Trump... omg die is toch dementerend, kan niet anders.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:09

Zou dit zijn wat ze bedoelen met 'oefenen in de steden'? Dit is toch bizar? En maar denken dat ze het 'land of the free' zijn.

https://chicago.suntimes.com/immigratio ... xVJ-a-eGjA

(een artikel over een inval in een appartementenblok waar met grof geweld de bewoners, van kind tot oudje, al dan niet in de blote kont uit bed getrokken zijn, met tiewraps vastgebonden werden, en na uren op straat staan wachten ofwel weggevoerd worden, ofwel in hun gesloopte huis terug mogen keren. Bewijs, arrestatiebevelen of huiszoekingsbevelen o.i.d. werden niet geleverd)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:13

Heftig artikel. Amerika is gewoon geen rechtsstaat meer. Als de autoriteiten je verdacht of een crimineel vinden, dan ben je dat. :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:17

En de eigenaar van het huizenblok is er blij mee, want nu kan hij de rest van de bewoners makkelijker verwijderen en dan de boel verkopen voor een hoop geld zodat er nieuwe gebouwen kunnen komen die de oude bewoners niet kunnen betalen...

Zo'n fijn land Amerika ....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:55

Ja heftig dit. Veel van dit soort beelden gezien. Mensen met een ander kleurtje worden ook gewoon zomaar van straat geplukt, staatsburger of niet. Vreselijk.

Overigens is er nog wat anders aan de hand, daar in de VS:
De Amerikaanse federale overheid is stilgelegd nadat Republikeinse en Democratische politici er niet in slaagden een begrotingsconflict op te lossen.
Dit betekent dat sommige, maar niet alle, overheidsdiensten tijdelijk zijn opgeschort en dat 40% van de federale beroepsbevolking – zo'n 750.000 mensen – naar verwachting met onbetaald verlof zal worden gestuurd.
Hoewel begrotingsconflicten gebruikelijk zijn in de Amerikaanse politiek, is deze uitgavenstrijd extra gespannen omdat president Donald Trump sinds zijn aantreden de omvang van de nationale overheid drastisch heeft verkleind en heeft aangegeven dat hij de huidige impasse mogelijk zal gebruiken om verdere bezuinigingen door te voeren.
https://www.bbc.com/news/articles/crrj1znp0pyo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:07

Hij gaat gewoon door met DOGE waar Musk is opgehouden; een heleboel mensen gaan ontslagen worden c.q. hoeven als dit begrotingsconflict is opgelost niet meer op hun werk te komen omdat er geen werk meer is ;(

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:12

Sommige federale werknemers moeten zelfs onbetaald doorwerken..

Daarnaast kan Trump bepalen welke onderdelen van de overheid door blijven werken. Er gaan geruchten rond dat hij dit hele gebeuren probeert zo lang mogelijk te rekken, in de hoop dat een hoop democratisch gezinde mensen ontslag nemen. Op die manier kan hij ook redelijk eenvoudig bepaalde onderdelen laten sluiten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:26

Sintara schreef:
Sommige federale werknemers moeten zelfs onbetaald doorwerken..

Maar die krijgen wel achteraf alsnog uitbetaald, al kan dat nog steeds financiële konsekwenties hebben als je bankrekening dat niet toelaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:19

Trump heeft nu een speech voor de navy gehouden, hij raaskalt en is echt dement, bvb hij zegt vorig jaar met Osama bin laden te hebben gebeld, die is al 14 jaar dood.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 04:23

BigOne schreef:
Trump heeft nu een speech voor de navy gehouden, hij raaskalt en is echt dement, bvb hij zegt vorig jaar met Osama bin laden te hebben gebeld, die is al 14 jaar dood.

Omg wat erg; dan kun je er ook niet meer om heen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:48

BigOne schreef:

Serieus? :')
Ik ga dat eens googlen

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:54

Volgens mij ging het erom dat hij zou hebben ‘voorspeld’ dat men Bin laden in de gaten moest houden, maar dat ze niet naar hem hadden geluisterd. Hij wilde nog wat credits hiervoor kennelijk (zo gaf hij dat ook aan…)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:04

BigOne schreef:

Heb je een stukje hiervan op film...?

Want ik vind wel dat hij met zijn nare dicatator stemmetje staat te pochen dat hij een jaar voor 9-11 gewaarschuwd / geschreven zou hebben dat OBL een hele gevaarlijke man was. Maar om daar nu van te maken dat hij gezegd zou hebben dat hij met hem 'gebeld' zou hebben is dan wellicht een heel erg sullige vertaling waarmee je nu een vertekend beeld geeft.

Mockler laat het betreffende stukje zien en benoemd ook wat achtergrond informatie waaruit dan wel blijkt dat hij het weer grotendeels uit zijn duim staat te zuigen:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:17

Als ik Barack Obama was had ik hem voor het gebruik van de naam Hoessein als 'middlename' al een rechtzaak wegens smaad oid aangedaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:59

Hussein is ook echt zijn middlename, ik weet niet hoe veel poot je zou hebben om daar een punt van te maken.