Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:29

Citaat:
@pien eens maar het wordt wel hard gebracht zo. Het is heel verdrietig dat mensen deze dingen geloven en zo goede voorlichting en een open gesprek belemmeren. Maar het gaat best gewiekst en ik kan me zo voorstellen dat je erin trapt. Niemand wil dat zijn kind ongepaste dingen te zien krijgt, er wordt weer handig ingespeeld op angst.

Klopt. Ik ga er in elk geval niets meer over zeggen nu. Er zijn belangrijkere dingen gaande op dit moment die veel zorgelijker zijn in mijn ogen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:59

Nou zeg dat. Ik zei gisteren nog gekscherend tegen mijn vriend dst ik alleen nog maar het jeugdjournaal ga kijken. Ik vind het zó lastig worden om positief naar de toekomst te kijken.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:32

Nu op radio1 een interview met een topambtenaar emancipatiebeleid die is opgestapt omdat ze moeite heeft met de koers van dit kabinet en de omgangsvormen daarin. Haar adviezen worden niet overgenomen, emancipatie van allerlei groepen wordt niet meer gestimuleerd behalve door de vvd nog, en haar teksten voor brieven worden veranderd. De sfeer op het ministerie is er sterk op achteruit gegaan zegt ze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:47

Oeps. Ambtenaren klappen zelden of nooit uit de school dus dan is het wel heel erg verslechterd als ze dit doet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:49

Ja, het zat haar heel hoog. Ze had dit ook op LinkedIn gezet (heb ik zelf niet meer, dus ik kan het niet nalezen) maar daar schijnt enorm veel bijval vanuit de ambtenarij op gekomen te zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:51

ik geloof best dat er na 12 jaar Rutte nu ineens veel veranderingen zijn op de ministeries.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:58

Wat een amateurisme toch allemaal. De ambtenaren heb je zo hard nodig als kabinet en daar zit zoveel ervaring. Dom, dom, dom
...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:06

https://nos.nl/artikel/2556861-tientall ... activisten

Gaat over de toename van bedreigingen van boeren.

Citaat:
In veel van de verhalen die boeren aan de NOS vertellen, wordt dierenrechtenorganisatie Animal Rights genoemd. In een reactie zegt de groep niet achter bedreigingen en vernielingen te staan. "We willen niet individuele boeren aanpakken, maar de hele industrie", zegt een woordvoerder.

De organisatie zegt wel ongevraagd stallen te bezoeken. "Dat doen we nu wel veel minder dan vroeger. Als er volledige openheid zou zijn over wat er achter stalmuren gebeurt met de dieren, dan hoeven we ook niet binnen te kijken." De woordvoerder zegt ook: "Het is natuurlijk zo dat stallen vaak op het woonadres van boeren staan, maar zij kiezen er zelf voor om daar te wonen".

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:25

'zijn kiezen er zelf voor om daar te wonen' ??

laat maar

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:38

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:43

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2556861-tientall ... activisten

Gaat over de toename van bedreigingen van boeren.

Citaat:
In veel van de verhalen die boeren aan de NOS vertellen, wordt dierenrechtenorganisatie Animal Rights genoemd. In een reactie zegt de groep niet achter bedreigingen en vernielingen te staan. "We willen niet individuele boeren aanpakken, maar de hele industrie", zegt een woordvoerder.

De organisatie zegt wel ongevraagd stallen te bezoeken. "Dat doen we nu wel veel minder dan vroeger. Als er volledige openheid zou zijn over wat er achter stalmuren gebeurt met de dieren, dan hoeven we ook niet binnen te kijken." De woordvoerder zegt ook: "Het is natuurlijk zo dat stallen vaak op het woonadres van boeren staan, maar zij kiezen er zelf voor om daar te wonen".

Heel bijzonder en ook spijtig dat mensen denken dat actie voeren door anderen te bedreigen en een misdrijf te plegen oké is. En dan ook nog beweren dat ze de sector willen raken en niet de individuele boer? Ik verwacht dat dit voor de slachtoffers toch niet zo ervaren wordt...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:49

Nou ja zeg, wat denken ze wel bij die dierenrechtenactivistenclub? En hoezo moet er openheid zijn voor iedereen, er zijn toch wel inspecteurs en de NVWA die dit bewaken? Wij mogen toch ook niet op hun zolderkamertje in hun compjoetertje kijken zomaar, zonder te vragen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:56

Dat vind ik ook schandalig, zoiets hoor je gewoon niet te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:07

Veronica2 schreef:
Nou ja zeg, wat denken ze wel bij die dierenrechtenactivistenclub? En hoezo moet er openheid zijn voor iedereen, er zijn toch wel inspecteurs en de NVWA die dit bewaken? Wij mogen toch ook niet op hun zolderkamertje in hun compjoetertje kijken zomaar, zonder te vragen?

Precies een grote schande en huisvredebreuk. Zo niet ok!!! Volgens mij zijn we het met elkaar eens +:)+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:41

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:43

Heel erg fout. Toch heb ik in mijn achterhoofd degene die incognito opnames maakte in een slachthuis. Ook niet netjes. En toch: dankzij hem weten we nu hoe het er daaraan toeging. En ja, daar kwamen ook inspecteurs over de vloer maar die hebben niet gemeld of niet gezien.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:55

Hoewel ik het inbreken en de huisvredebreuk wel snap vanuit hun oogpunt gezien (de NVWA inspecties zijn schaars en niet bijster indrukwekkend, zie inderdaad de ongein die alsnog boven komt wanneer activisten plekken bezoeken wat op een andere manier niet te bewijzen is) is het gewoon net zo niet ok om mensen te bedreigen en ongevraagd hun ruimte te betreden als de mishandelingen die ze aan de kaak willen stellen/bewijzen.
Ook niet als die mensen toevallig niet conformeren aan je eigen normen, dan moet je daar op legale wijze mee aan het werk. 'Het is hun eigen keuze om daar te gaan wonen' Ja Jan Doedel, dat is het hele idee van een boerderij, dat is waar iemand woont én werkt. Waar dacht je dan dat een boer woont? In een flatje in de stad? Welkom in de wereld he? 8)7

mysa schreef:
Heel erg fout. Toch heb ik in mijn achterhoofd degene die incognito opnames maakte in een slachthuis. Ook niet netjes. En toch: dankzij hem weten we nu hoe het er daaraan toeging. En ja, daar kwamen ook inspecteurs over de vloer maar die hebben niet gemeld of niet gezien.

Inspectie en officieel toezicht moet ook gewoon veel beter, strenger, vaker en met werkelijk harde gevolgen wanneer er niet voldaan wordt aan de regels.
Nu is het inderdaad zo magertjes allemaal als je wel gepakt wordt op misstanden en is er zo weinig pakkans, dat het geen zoden aan de dijk zet. 1x betrapt worden op foutief gedrag zou gewoon einde bedrijf en geen vergunning weer moeten zijn, dan is het gauw klaar.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:07

Ik ben het eens met julius_juut...laat ik vooropstellen dat ik bedreiging en geweld nooit goedkeur, maar ergens riekt dit gerucht naar afleiding....LTO kwam namelijk met de vraag om versoepeling vd stikstofregels. Alles voor de boeren....ik weet niet. Komt op mij beetje propagandistisch over. Dst de boerin zegt : ik ben bang dst ze m'n dieren en kinderen iets aandoen". Dst ljjkt me erg onwaarschijnlijk als het om een organisatie komt die voor dieren opkomt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:19

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:27

nou, we krijgen jaarlijks meerdere controles, Qlip, Milieudienst, Veearts, verzekering, voerleveranciers en melkrijders hebben ook de opdracht om de boel in de gaten te houden. Dus het is niet zo dat we maar aan kunnen rommelen hoor. Controles zijn streng en je krijgt direct boetes of korting op het melkgeld.

Er zijn hier wel eens activisten op het erf geweest. Dat merkte ik aan de honden, die gingen blaffen op een manier en plaats wat niet normaal was. Ze waren achterlangs via het weiland in het donker op de kuil geklommen. Dat zagen we later aan de voetsporen. Voelt toch helemaal niet prettig of veilig. Ik heb toen ook wel melding bij de politie gedaan, maar ja, die kunnen niet zo veel helaas. Heeft een tijd geduurd voor ik weer onbevangen buiten over het erf liep in het donker. Blij met mijn hondjes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:29

juval schreef:
Blij met mijn hondjes.

Dat vind ik nog netjes van jouw hondjes. Mijn kruising mechelaar sta ik niet voor in als je een creatieve route pakt om tuin of huis in te komen.
Iemand heeft dat een keer geprobeerd omdat hij iets moest maken. Woest werd hij toen hij over de schutting probeerde te klimmen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:31

ik denk dat ik aansprakelijk ben voor de schade die mijn honden eventueel zouden kunnen aanbrengen, dus nee, laat ze maar blaffen en waarschuwen (en wellicht afschrikken).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:35

Juval, worden de nvwa controles vooraf gemeld? Bij bedrijven blijkbaar wel en daar zit nu net de crux .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:38

dems75 schreef:
Ik ben het eens met julius_juut...laat ik vooropstellen dat ik bedreiging en geweld nooit goedkeur, maar ergens riekt dit gerucht naar afleiding....LTO kwam namelijk met de vraag om versoepeling vd stikstofregels. Alles voor de boeren....ik weet niet. Komt op mij beetje propagandistisch over. Dst de boerin zegt : ik ben bang dst ze m'n dieren en kinderen iets aandoen". Dst ljjkt me erg onwaarschijnlijk als het om een organisatie komt die voor dieren opkomt

Er staan leuzen zoals ' We will kill your wife next' op muren maar omdat het dierenactivisten zijn zullen ze het wel niet menen :+ .

Overigens zijn er meerdere voorbeelden waarbij er tijdens acties wel degelijk dieren iets aangedaan is, of er een risico was voor de dieren. Dat gaat van het 'vrijlaten' van nertsen, tot het in de fik steken van dingen bij een eendenfokkerij.

Zal je bedrijf zijn waar brandstichting op plaats vind.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:39

BigOne schreef:
Juval, worden de nvwa controles vooraf gemeld? Bij bedrijven blijkbaar wel en daar zit nu net de crux .

niet altijd. Vorig jaar stonden ze een keer plotseling op de stoep om een paar aangekochte koeien te controleren. En ze komen ook af en toe melk halen om te controleren, maar dat wordt volgens mij wel van te voren gemeld.