Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:pien_2010 schreef:3 hoogleraren over de staatsrechtelijheid van de uitspraken van Wilders en de Grondwet
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -zijn-onze
Het is echt heftig eigenlijk![]()
Administratieve detentie, dat hebben ze in Israël, voor Palestijnse kinderen: zonder proces opgesloten worden, niet weten waarom of voor hoe lang.
Hoe kunnen mensen op een partij stemmen die dat hier ook wil invoeren??
BigOne schreef:Ik voorspel dat er over een half jaar een kabinet is met Timmermans als premier. Of ik het goed vind is een tweede maar ik denk, gezien de debatten dat Wilders het niet voor elkaar krijgt en dat er dezelfde situatie zoals in Polen krijgen, wel de grootste partij maar geen regering kunnen vormen.
Janneke2 schreef:Kent iemand het nummer 'Back to Black' van Amy Winehouse....?
Het schijnt het lievelingsnummer van Wilders te zijn.
In Trouw oa een interview met een aantal politici over het gedoogkabinet uit 2010.
Minister Leers heeft er bittere herinneringen aan: je deed met heel veel moeite precies wat met Wilders was afgesproken, kwam je bek-af terug uit Brussel, was het 'Slappe hap'.
CDA'er Hillen maakte de raadselachtige opmerkingen 'We gingen in het kabinet zitten, omdat de pvv onze kiezers had gestolen. Wij wilden ze terug, dus wilden we laten zien dat ze bij ons moesten zijn'.
.... wie het snapt mag het zeggen: we doen mee met Wilders om te laten zien dat wij het beter doen. (Niet meedoen laat het verschil duidelijker zien, lijkt mij.)
De vvd'er Ton Elias maakt een soort van grap waar ik niet blij van word:
"Ja, de pvv heeft één lid. Dat is ook een voordeel. Partijcongressen zoals bij het cda, daar hoef je niet bang voor te zijn".
(Het was een spannend congres en op een haar na was kabinet R1 er niet gekomen.)
Maar ik heb een nare bijklank gehoord: 'interne partijdemocratie, congressen die kunnen beslissen - dat is maar gedoe'.
BrankaZ schreef:Ik verbaas mij wel over de reacties. Zowel in de kamer, als op sociale media. En ook wel hier.
Want ondanks alles is er gestemd zoals er is gestemd. En het lijkt wel of er alles aan wordt gedaan om een patstelling te creëren. Dan krijgen we toch een onbestuurd en onbestuurbaar land?
Avalanche schreef:BrankaZ schreef:Ik verbaas mij wel over de reacties. Zowel in de kamer, als op sociale media. En ook wel hier.
Want ondanks alles is er gestemd zoals er is gestemd. En het lijkt wel of er alles aan wordt gedaan om een patstelling te creëren. Dan krijgen we toch een onbestuurd en onbestuurbaar land?
Ik zie dat anders.
Ik zie het als checks and balances. Wilders heeft dingen gezegd en plannen die tegen de Grondwet ingaan. In een land waar die grondwet serieus genomen wordt, en de redenen achter de grondwet nog meer, waar we hechten aan de scheiding tussen kerk en staat, zodat de politiek nooit over religie mag beslissen, wordt er dan een rechtsstatelijke grens getrokken, en ik denk dat dat is wat er gebeurt.
We hebben dan tijdelijk een onbestuurd land, zodat het bestuurbaar blijft.
Janneke2 schreef:Kent iemand het nummer 'Back to Black' van Amy Winehouse....?
Het schijnt het lievelingsnummer van Wilders te zijn.
In Trouw oa een interview met een aantal politici over het gedoogkabinet uit 2010.
Minister Leers heeft er bittere herinneringen aan: je deed met heel veel moeite precies wat met Wilders was afgesproken, kwam je bek-af terug uit Brussel, was het 'Slappe hap'.
CDA'er Hillen maakte de raadselachtige opmerkingen 'We gingen in het kabinet zitten, omdat de pvv onze kiezers had gestolen. Wij wilden ze terug, dus wilden we laten zien dat ze bij ons moesten zijn'.
.... wie het snapt mag het zeggen: we doen mee met Wilders om te laten zien dat wij het beter doen. (Niet meedoen laat het verschil duidelijker zien, lijkt mij.)
De vvd'er Ton Elias maakt een soort van grap waar ik niet blij van word:
"Ja, de pvv heeft één lid. Dat is ook een voordeel. Partijcongressen zoals bij het cda, daar hoef je niet bang voor te zijn".
(Het was een spannend congres en op een haar na was kabinet R1 er niet gekomen.)
Maar ik heb een nare bijklank gehoord: 'interne partijdemocratie, congressen die kunnen beslissen - dat is maar gedoe'.
anjali schreef:Wilders heeft gewoon gewonnen. Met democratische verkiezingen en een heel erg ruime meerderheid. Dus ophouden met tegenwerken. Nee, ik heb niet op hem gestemd maar als mijn partij (SGP) zou hebben gewonnen dan zouden de verliezers ook dwars doen.Want men wil wat men zelf wil.
pien_2010 schreef:Anjali, waar wordt hij tegengewerkt?
Nog nooit is de democratische rechtsstaat en de Grondwet zo'n issue geweest in de verkenning gesprekken. Dat zegt iets over de uitspraken vanuit het verleden.
Je vergelijking met de SGP vind ik volledig misplaatst. Is een totaal andere partij
irmaz schreef:anjali schreef:Wilders heeft gewoon gewonnen. Met democratische verkiezingen en een heel erg ruime meerderheid. Dus ophouden met tegenwerken. Nee, ik heb niet op hem gestemd maar als mijn partij (SGP) zou hebben gewonnen dan zouden de verliezers ook dwars doen.Want men wil wat men zelf wil.
Het is geen wedstrijd
irmaz schreef:pien_2010 schreef:Anjali, waar wordt hij tegengewerkt?
Nog nooit is de democratische rechtsstaat en de Grondwet zo'n issue geweest in de verkenning gesprekken. Dat zegt iets over de uitspraken vanuit het verleden.
Je vergelijking met de SGP vind ik volledig misplaatst. Is een totaal andere partij
Ik vind het vergelijk met de SGP wel opgaan Pien, beide partijen sluiten graag bevolkingsgroepen uit.
Citaat:Binnen de partij was de rol van de vrouwen lange tijd een discussiepunt. Vrouwen kunnen inmiddels zowel lid worden van de SGP als zich verkiesbaar stellen voor vertegenwoordigende lichamen. Tot dit laatste werd in maart 2013 besloten, nadat eerder het Europees Hof voor de Rechten van de Mens negatief had geoordeeld over het uitsluiten van vrouwen.
juval schreef:ik probeer het debat van vandaag te volgen. Maar lijkt het er nu op dat het demissionaire kabinet ook gaat vallen over een motie van vvd voor de uitstel van de behandeling van de spreidingswet door de 1e kamer?
is dat mogelijk?
Nikass schreef:juval schreef:ik probeer het debat van vandaag te volgen. Maar lijkt het er nu op dat het demissionaire kabinet ook gaat vallen over een motie van vvd voor de uitstel van de behandeling van de spreidingswet door de 1e kamer?
is dat mogelijk?
Ik denk dat een demissionair kabinet niet nog eens kan vallen (?)