Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:33

BrankaZ ik ken de docu gedeeltelijk.
En het heeft niets met vooroordelen te maken;
"dit nooit meer" is niet zomaar een opmerking die vanzelf praktijk wordt. Daar moet je waakzaam en onverzettelijk voor blijven staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:37

Kent iemand het nummer 'Back to Black' van Amy Winehouse....?
Het schijnt het lievelingsnummer van Wilders te zijn.

In Trouw oa een interview met een aantal politici over het gedoogkabinet uit 2010.
Minister Leers heeft er bittere herinneringen aan: je deed met heel veel moeite precies wat met Wilders was afgesproken, kwam je bek-af terug uit Brussel, was het 'Slappe hap'.

CDA'er Hillen maakte de raadselachtige opmerkingen 'We gingen in het kabinet zitten, omdat de pvv onze kiezers had gestolen. Wij wilden ze terug, dus wilden we laten zien dat ze bij ons moesten zijn'.
.... wie het snapt mag het zeggen: we doen mee met Wilders om te laten zien dat wij het beter doen. (Niet meedoen laat het verschil duidelijker zien, lijkt mij.)

De vvd'er Ton Elias maakt een soort van grap waar ik niet blij van word:
"Ja, de pvv heeft één lid. Dat is ook een voordeel. Partijcongressen zoals bij het cda, daar hoef je niet bang voor te zijn".
(Het was een spannend congres en op een haar na was kabinet R1 er niet gekomen.)
Maar ik heb een nare bijklank gehoord: 'interne partijdemocratie, congressen die kunnen beslissen - dat is maar gedoe'.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:40

Nikass schreef:
pien_2010 schreef:
3 hoogleraren over de staatsrechtelijheid van de uitspraken van Wilders en de Grondwet

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -zijn-onze

Het is echt heftig eigenlijk :=

Administratieve detentie, dat hebben ze in Israël, voor Palestijnse kinderen: zonder proces opgesloten worden, niet weten waarom of voor hoe lang.
Hoe kunnen mensen op een partij stemmen die dat hier ook wil invoeren??

Dat gaat gewoon veel en veel te ver. Helaas zie je al jaren dat er een glijdende schaal is op dat gebied. De toeslagenaffaire is er 1 voorbeeld van. Rolde je uit het systeem dan werd er alles aan gedaan om je kapot te maken. een ander punt is dat burgemeesters de macht hebben om jouw woning of bedrijf te sluiten zonder dat er eerst een rechter aan te pas is gekomen.

Ik vraag me af wat die hoogleraren over dat soort voorbeelden te zeggen hebben. Maar blijkbaar zinkt Nederland steeds dieper af. En de partij NSC die is opgericht om de rechtstaat te herstellen moet nu alles op alles zet om de rechtstaat te redden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:42

Als hij daar echt iets in kan betekenen mag hij van mij mp worden :D

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:47

Ik voorspel dat er over een half jaar een kabinet is met Timmermans als premier. Of ik het goed vind is een tweede maar ik denk, gezien de debatten dat Wilders het niet voor elkaar krijgt en dat er dezelfde situatie zoals in Polen krijgen, wel de grootste partij maar geen regering kunnen vormen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:50

BigOne schreef:
Ik voorspel dat er over een half jaar een kabinet is met Timmermans als premier. Of ik het goed vind is een tweede maar ik denk, gezien de debatten dat Wilders het niet voor elkaar krijgt en dat er dezelfde situatie zoals in Polen krijgen, wel de grootste partij maar geen regering kunnen vormen.

Wat voor een waterig compromis moet dat dan wel niet worden? En wat dan als er weer verkiezinggen zijn? Wordt er dan nog rechtser gestemd?

Ik vrees eerlijk gezegd dat het net als in Polen moet gaan. Eerst nog diepere ellende voordat mensen eens na gaan denken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:52

Zo meteen komt Omtzigt aan het woord. Ik ben benieuwd waar hij mee komt & hoe hij de vragen gaat beantwoorden, dat zal meer duidelijkheid geven hoop ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:17

Janneke2 schreef:

In Trouw oa een interview met een aantal politici over het gedoogkabinet uit 2010.
Minister Leers heeft er bittere herinneringen aan: je deed met heel veel moeite precies wat met Wilders was afgesproken, kwam je bek-af terug uit Brussel, was het 'Slappe hap'.

CDA'er Hillen maakte de raadselachtige opmerkingen 'We gingen in het kabinet zitten, omdat de pvv onze kiezers had gestolen. Wij wilden ze terug, dus wilden we laten zien dat ze bij ons moesten zijn'.
.... wie het snapt mag het zeggen: we doen mee met Wilders om te laten zien dat wij het beter doen. (Niet meedoen laat het verschil duidelijker zien, lijkt mij.)

"Ja, de pvv heeft één lid. Dat is ook een voordeel. Partijcongressen zoals bij het cda, daar hoef je niet bang voor te zijn".
(Het was een spannend congres en op een haar na was kabinet R1 er niet gekomen.)
Maar ik heb een nare bijklank gehoord: 'interne partijdemocratie, congressen die kunnen beslissen - dat is maar gedoe'.

Ja, "Back to black"van Amy Winehouse ken ik heel goed. En ook al haar andere muziek. Evenals ALLE muziek van Lou Reed. Beiden zijn Joods. Net als Bob Dylan. Ik ben dat zelf niet , maar ik ben toch van plan om maar weer eens mijn Jodenster zichtbaar aan een kettinkje om mijn hals te gaan dragen.Omdat dit mensen zijn die op mijn golflengte zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:30

Nog even extra. Ik ben Leonard Cohen vergeten als Joodse zanger waar ik fan van ben.Politici en machthebbers daar heb ik niets mee want mij gaat het in het leven om liefde en geluk en deze (Joodse) artiesten hadden dat door.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:19

Ik verbaas mij wel over de reacties. Zowel in de kamer, als op sociale media. En ook wel hier.
Want ondanks alles is er gestemd zoals er is gestemd. En het lijkt wel of er alles aan wordt gedaan om een patstelling te creëren. Dan krijgen we toch een onbestuurd en onbestuurbaar land?

Er zijn enorm veel mensen die niet op GL-PvdA hebben gestemd terwijl dat volgens diversen dé oplossing is voor alle sociale problemen. En tóch heeft die combinatie niet de grote groep kiezers weten te bereiken om op die manier het voortouw in de formatie te mogen nemen. Sterker nog, aan de linkerkant van het politieke spectrum is geen meerderheid te vinden na deze verkiezingen. Maar er wordt maar gesteld dat voorgesprekken voeren om de randvoorwaarden om met elkaar aan de informatie te beginnen niet passend zijn. Terwijl juist dat uitsluitsel kan geven of formatiegesprekken met de PVV tot de mogelijkheden behoren.

Ik zie ook steeds voorbeelden van o.a. de VS, Hongarije en het VK langskomen. Maar daar is het politieke landschap helemaal anders dan in Nederland. Er zijn daar veel minder partijen waardoor de zittende macht over het algemeen een absolute meerderheid heeft. In Nederland gebeurt dat niet zo snel omdat wij enorm veel verschillende partijen hebben en er geen regering meer kan zijn zonder coalitie van minimaal 3 partijen. En de grootste partijen moeten dan wel net met elkaar samen willen werken. Dat is op zich al een grote uitdaging zoals we nu zien.

Nee, ik zeg niet dat we een regering moeten accepteren die de grondrechten van mensen aan hun laars lapt! Absoluut niet! Maar als voorafgaand aan de formatie al kan worden vastgelegd dat die grondrechten te aller tijden gerespecteerd moeten worden omdat anders de stekker uit een coalitie wordt getrokken... moeten we het dan geen kans geven?
Want linksom of rechtsom.... er is altijd een deel van de kiezers niet vertegenwoordigd in een regering, het maakt niet of dat met of zonder PVV is. Die worden door de oppositie vertegenwoordigd.

De uitslag van de verkiezingen van 22 november jl. liggen vast en met die uitslag moeten we het nu echt doen. Met collectief de hakken in het zand denk ik niet dat er een regering komt en ik denk dat we met een onbestuurd land ook niet blij worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:28

BrankaZ schreef:
Ik verbaas mij wel over de reacties. Zowel in de kamer, als op sociale media. En ook wel hier.
Want ondanks alles is er gestemd zoals er is gestemd. En het lijkt wel of er alles aan wordt gedaan om een patstelling te creëren. Dan krijgen we toch een onbestuurd en onbestuurbaar land?

Ik zie dat anders.
Ik zie het als checks and balances. Wilders heeft dingen gezegd en plannen die tegen de Grondwet ingaan. In een land waar die grondwet serieus genomen wordt, en de redenen achter de grondwet nog meer, waar we hechten aan de scheiding tussen kerk en staat, zodat de politiek nooit over religie mag beslissen, wordt er dan een rechtsstatelijke grens getrokken, en ik denk dat dat is wat er gebeurt.

We hebben dan tijdelijk een onbestuurd land, zodat het bestuurbaar blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:38

Avalanche schreef:
BrankaZ schreef:

Ik zie dat anders.
Ik zie het als checks and balances. Wilders heeft dingen gezegd en plannen die tegen de Grondwet ingaan. In een land waar die grondwet serieus genomen wordt, en de redenen achter de grondwet nog meer, waar we hechten aan de scheiding tussen kerk en staat, zodat de politiek nooit over religie mag beslissen, wordt er dan een rechtsstatelijke grens getrokken, en ik denk dat dat is wat er gebeurt.

We hebben dan tijdelijk een onbestuurd land, zodat het bestuurbaar blijft.

Heb de discussie in de kamer gezien. De grondwet werd goed centraal gezet en Omzigt wist het fantastisch te verwoorden.
Wilders blijkt vanochtend nogmaals verzekerd te hebben dat de grondwet en democratische rechtsstaat ook voor hem belangrijk is om te volgen.

Ik vind dus in tegenstelling tot Branka dat juist wel de mogelijkheid wordt geschapen om binnen de afgesproken kaders met elkaar te gaan regeren.
Dat partijen zeer scherp hier op zijn is normaal met wat er allemaal door Wilders is gezegd en gedaan. We praten wel ergens over.

En ja Wilders heeft 37 zetels gehad, van de 150 zetels in de Tweede Kamer. Daar mag hij terecht trots op zijn. Neemt niet weg dat er 113 zetels naar partijen zijn gegaan die ook kiezers hebben die anders gestemd hebben. Dus het voorstel om met alle partijen een debat te houden over onze democratische rechtsstaat en Grondwet vind ik wel een goede. Jammer dat dit waarschijnlijk niet op korte termijn gaat komen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:38

Janneke2 schreef:

Is het niet algemeen bekend dan, dat de PVV allesbehalve democratisch is en o.a. geen leden heeft?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:56

Wilders heeft gewoon gewonnen. Met democratische verkiezingen en een heel erg ruime meerderheid. Dus ophouden met tegenwerken. Nee, ik heb niet op hem gestemd maar als mijn partij (SGP) zou hebben gewonnen dan zouden de verliezers ook dwars doen.Want men wil wat men zelf wil.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:01

anjali schreef:
Wilders heeft gewoon gewonnen. Met democratische verkiezingen en een heel erg ruime meerderheid. Dus ophouden met tegenwerken. Nee, ik heb niet op hem gestemd maar als mijn partij (SGP) zou hebben gewonnen dan zouden de verliezers ook dwars doen.Want men wil wat men zelf wil.

Het is geen wedstrijd :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:02

Anjali, waar wordt hij tegengewerkt?

Nog nooit is de democratische rechtsstaat en de Grondwet zo'n issue geweest in de verkenning gesprekken. Dat zegt iets over de uitspraken vanuit het verleden.

Je vergelijking met de SGP vind ik volledig misplaatst. Is een totaal andere partij

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:04

pien_2010 schreef:

Nog nooit is de democratische rechtsstaat en de Grondwet zo'n issue geweest in de verkenning gesprekken. Dat zegt iets over de uitspraken vanuit het verleden.

Je vergelijking met de SGP vind ik volledig misplaatst. Is een totaal andere partij

Ik vind het vergelijk met de SGP wel opgaan Pien, beide partijen sluiten graag bevolkingsgroepen uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:09

irmaz schreef:
anjali schreef:

Het is geen wedstrijd :n

Het is zeker wel iets anders dan een wedstrijd verliezen.
Dit kan strekkende gevolgen hebben voor heel veel mensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:21

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Ik vind het vergelijk met de SGP wel opgaan Pien, beide partijen sluiten graag bevolkingsgroepen uit.

Toch klopt dat niet:

https://www.parlement.com/id/vh8lnhrouw ... tij_sgp#p5

Citaat:
Binnen de partij was de rol van de vrouwen lange tijd een discussiepunt. Vrouwen kunnen inmiddels zowel lid worden van de SGP als zich verkiesbaar stellen voor vertegenwoordigende lichamen. Tot dit laatste werd in maart 2013 besloten, nadat eerder het Europees Hof voor de Rechten van de Mens negatief had geoordeeld over het uitsluiten van vrouwen.

Het is niet mijn partij maar dat is een andere zaak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:52

Ehm. Dat is dus niet uitzichzelf gegaan, maar ze zijn gedwongen tot het toelaten van vrouwen. Ik denk dat het aardig veilig is aan te nemen dat als zo'n groep het voor het zeggen krijgt, dat er wel degelijk zulke segregatie weer aan de orde is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:17

ik probeer het debat van vandaag te volgen. Maar lijkt het er nu op dat het demissionaire kabinet ook gaat vallen over een motie van vvd voor de uitstel van de behandeling van de spreidingswet door de 1e kamer?

is dat mogelijk?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:25

Ik ben het in deze met Timmermans eens, dat een mogelijk kabinet Wilders een gevaar is voor de democratische rechtstaat.

BrankaZ het gaat niet over een simpel verschil van mening, het gaat over fundamentele grondrechten waar onze ouders en voorouders hard voor gestreden hebben.

Wilders wil geen van zijn uitspraken uit het verleden terugnemen of ergens excuses voor aanbieden. Dat is duidelijk genoeg.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-12-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:25

Geen idee maar de vvd gooit de eigen bewindsman voor de leeuwen , samen met de drie beoogde partners. Wet is al aangenomen en nu weer uitstellen. Traineren om tegemoet te komen aan de rechtervleugel .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:29

juval schreef:
ik probeer het debat van vandaag te volgen. Maar lijkt het er nu op dat het demissionaire kabinet ook gaat vallen over een motie van vvd voor de uitstel van de behandeling van de spreidingswet door de 1e kamer?

is dat mogelijk?

Ik denk dat een demissionair kabinet niet nog eens kan vallen (?)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:31

Nikass schreef:
juval schreef:

is dat mogelijk?

Ik denk dat een demissionair kabinet niet nog eens kan vallen (?)

dat dacht ik ook, maar er wordt nu gesproken over het terugtrekken van de bewindslieden door CU, D66 en CDA.