Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:43

Er wordt wel gemakkelijk over onschuldige (burger)slachtoffers heen gestapt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:46

Electra63 schreef:
Er wordt wel gemakkelijk over onschuldige (burger)slachtoffers heen gestapt.

Dat vind ik ook en eigenlijk vind ik dat ook best shockerend.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:58

Door wie? Ik zelf vind dat heel erg maar ik onderken daarnaast dat de bombardementen in Gaza veel meer onschuldige slachtoffers maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:07

En wat zegt de verantwoordelijke die die bom gooit/laat afgaan/etc. ? Ergens iets als : "er zijn geen onschuldigen, want ..." of "we moeten wel, er is geen andere optie ... ".

Dat er juridisch anders naar gekeken wordt klopt, dat wij er als buitenstaander zo over denken ook. Stopt ons er van om het ook te doen (tot nu toe in elk geval).

Neemt niet weg dat het ook verstandig is om te kijken naar waarom beide partijen denken dit te moeten doen en wat voor rechtvaardiging (volgens ons) daar aan gehangen wordt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:09

Waarom doet Israël dit eigenlijk tegen Hezbollah? Zijn ze nu met meer landen in oorlog?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:10

Ik heb altijd veel sympathie gehad voor Israel en de moeilijke politieke omstandigheden waar het land mee te maken had. Maar die sympathie smelt als sneeuw voor de zon. Dit is niet de manier waarop je een eerlijke strijd voert, ongeacht of je "gelijk" hebt of niet. Zoveel onschuldige mensen doden en verwonden om militaire of politieke doelwitten te raken is wat mij betreft een no-go.

Of het nodig is om alle samenwerking met israelische projecten, producenten en universiteiten te beeindigen, weet ik nog zo niet. Ik ben een voorstander van nuance en er zijn best veel inwoners van Israel die het niet eens zijn met de politieke en militaire acties van hun land. Maar ik vraag me wel af hoe lang de wereld nog gaat blijven toekijken bij dit enorme onrecht. Een wijzend vingertje is al lang te weinig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:43

Kimmie25501 schreef:
Waarom doet Israël dit eigenlijk tegen Hezbollah? Zijn ze nu met meer landen in oorlog?

soesita schreef:
Ik heb altijd veel sympathie gehad voor Israel en de moeilijke politieke omstandigheden waar het land mee te maken had. Maar die sympathie smelt als sneeuw voor de zon. Dit is niet de manier waarop je een eerlijke strijd voert, ongeacht of je "gelijk" hebt of niet. Zoveel onschuldige mensen doden en verwonden om militaire of politieke doelwitten te raken is wat mij betreft een no-go.

Of het nodig is om alle samenwerking met israelische projecten, producenten en universiteiten te beeindigen, weet ik nog zo niet. Ik ben een voorstander van nuance en er zijn best veel inwoners van Israel die het niet eens zijn met de politieke en militaire acties van hun land. Maar ik vraag me wel af hoe lang de wereld nog gaat blijven toekijken bij dit enorme onrecht. Een wijzend vingertje is al lang te weinig!

Onbalans qua reactie is er absoluut, maar bij niks doen was de horror vanuit de andere kant net zo goed verschrikkelijk geweest.

Even kort en simplistisch. 1. Mohammed was een krijgsheer en een succesvolle waardoor hij volgers kreeg. Bij zijn dood waren er flink wat meteen foetsie, die deden mee voor de plunderbuit en niet voor iets anders.
2. De claims in de Koran zijn een soort chinese wispers (dat fluister een woord door en ga van appel naar bv lampekap spelletje) versie van wat er in de Torah zou staan. Resultaat daarvan is dat de waarheidsclaims van laatste echte profeet op drijfzand rusten en als iemand de 2 boeken naast elkaar zou leggen uitkomt bij de conclusie dat Mohammed voldoet aan het profiel van een valse! profeet volgens de Torah. Dat is een probleem wat al vanaf Mohammeds tijd speelt en niet op te lossen is. De 2 geloven zullen dus altijd met elkaar in conflict zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:52

Oh, ik geloof best dat het probleem heel moeilijk en vermoedelijk wel nooit opgelost gaat geraken. Daarvoor is er te veel gebeurd. Maar wat er nu gebeurt is groot onrecht en zaait alleen maar nog meer haat. Dat de boel dan escaleert kan je de tegenpartij moeilijk kwalijk nemen!

Ik ben, denk ik, zelf een rustige mens die zelden gewelddadig wordt. Maar doe onrecht aan familie of vrienden en ik sta op mijn achterste poten. En dat is wat er momenteel gebeurt met de gehele palestijnse bevolking. Ik kan ze hun roep naar wraak moeilijk kwalijk nemen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:58

soesita schreef:
Oh, ik geloof best dat het probleem heel moeilijk en vermoedelijk wel nooit opgelost gaat geraken. Daarvoor is er te veel gebeurd. Maar wat er nu gebeurt is groot onrecht en zaait alleen maar nog meer haat. Dat de boel dan escaleert kan je de tegenpartij moeilijk kwalijk nemen!

Ik ben, denk ik, zelf een rustige mens die zelden gewelddadig wordt. Maar doe onrecht aan familie of vrienden en ik sta op mijn achterste poten. En dat is wat er momenteel gebeurt met de gehele palestijnse bevolking. Ik kan ze hun roep naar wraak moeilijk kwalijk nemen!

En dan nog de wreedheden door de Kolonisten op de Westbank.

De acties van Israël zijn buiten proporties. Natuurlijk mogen zij zich verdedigen en willen zij de gijzelaars terug.
Maar die tienduizenden onschuldige Palestijnen, die de dupe zijn en getraumatiseerd zijn, vind ik echt zo erg en de wereld kijkt toe.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:19

robert45 schreef:
Hezbollah is geen plaatselijke padvindersclub hoor.... het is een terreurorganisatie waar je echt geen compassie mee moet hebben.

Dat is de typische Amerikaans/westerse retoriek. Voor de rest van de wereld (inclusief mezelf hoewel ik officieel westers ben) is Hezbollah een politieke partij met een militaire tak, om duidelijke redenen. Ik heb meer respect voor Hezbollah die als enige in het Midden-Oosten probeert de Palestijnen te helpen. Het is nog zoals de Belgisch-Libanese Dyab Abou Jahjah eergisteren zei op TV: "Het westen moet af van de idee dat het Westen de hele wereld vertegenwoordigt". En ik deel ook zijn mening dat dat "terroristenlijstje" een lachertje is, waarop men willekeurig al zijn vijanden zet, zelfs als ze een legitieme bevrijdingsstrijd voeren, zoals die van de Palestijnen (of ken je één Palestijnse verzetsbeweging die niet als terrorist omschreven wordt?).

Israël gaat zelfs al zo ver dat ze een VN-hulporganisatie op de terreurlijst gezet hebben (UNWRA). Op FB ben ik bevriend met een Palestijnse jongeman die getrouwd is met een Belgische. Ze hebben alle paspoorten om zijn familie hierheen te halen (heeft hen wss een pak geld gekost, hebben geld ingezameld) maar ze krijgen ze niet voorbij de grens. Zijn moeder heeft diabetes en kreeg medicatie via UNWRA. Deze medicatie is nu niet meer beschikbaar. Geen idee hoe levensbedreigend haar diabetes is, maar ik heb al gehoord van mensen die ze het land uit kregen, maar die dan toch stierven of ledematen moesten geamputeerd worden door onbehandelde diabetes. En die waren dan nog dankbaar dat er hier tenminste narcose is bij een amputatie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 13:20

Trouwens, het is vandaag Internationale dag van de Vrede. Ter info, mocht je er nog niets van gemerkt hebben...

Net trouwens interessant en ietwat hoopgevend artikel gelezen. Vooral punt 3 is een oplossing. Moet die alleen nog op één of andere manier afgedwongen worden. Ik denk dat het tijd wordt dat er gelobbyd wordt om die erdoor te krijgen, en die onnozele veto's in de VN moeten ook eens afgeschaft worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 00:06

tamary schreef:
Kimmie25501 schreef:

soesita schreef:

Onbalans qua reactie is er absoluut, maar bij niks doen was de horror vanuit de andere kant net zo goed verschrikkelijk geweest.

Even kort en simplistisch. 1. Mohammed was een krijgsheer en een succesvolle waardoor hij volgers kreeg. Bij zijn dood waren er flink wat meteen foetsie, die deden mee voor de plunderbuit en niet voor iets anders.
2. De claims in de Koran zijn een soort chinese wispers (dat fluister een woord door en ga van appel naar bv lampekap spelletje) versie van wat er in de Torah zou staan. Resultaat daarvan is dat de waarheidsclaims van laatste echte profeet op drijfzand rusten en als iemand de 2 boeken naast elkaar zou leggen uitkomt bij de conclusie dat Mohammed voldoet aan het profiel van een valse! profeet volgens de Torah. Dat is een probleem wat al vanaf Mohammeds tijd speelt en niet op te lossen is. De 2 geloven zullen dus altijd met elkaar in conflict zijn.

Deze onzin willen de VS en Israël ons graag doen geloven, maar dit is helemaal geen godsdienstoorlog. De Palestijnse christenen hebben hetzelfde te verduren als hun moslim broeders, en staan helemaal aan dezelfde kant. Dit is verzet tegen een decennia lange illegale bezetting, met een bezetter die - zeker de laatste decennia - nooit redelijk heeft willen praten of onderhandelen maar zijn tegenstanders altijd als terroristen afgeschilderd heeft. Het marxistische PFLP en het minder bekende DFLP bijvoorbeeld zijn opgericht door een christen.

@Soesita, natuurlijk is het nodig om alle samenwerkingen per direct stop te zetten, moest al decennia geleden gebeurd zijn. Israël verdient een minstens even strenge behandeling als Rusland omdat het een bezetter is (en dan nog een veel wredere, ik vraag me af of ze de waterkraan intussen alweer opengedraaid hebben), en evenveel boycotmaatregelen als het apartheidsregime in Zuid-Afrika indertijd. Internationaal recht wordt een dode letter als je willekeurig gaat kiezen wie het moet naleven en wie niet.

Het gevoel dat de huidige situatie me geeft, is alsof we nu in wereldoorlog II zouden leven, en de holocaust online overal uitgezonden wordt, en niemand grijpt in. Te gek voor woorden toch?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:26

Hwn, godsdienst is zeker wel een onderdeel van het conflict. Het is een belangrijk stukje van een hele gecompliceerde puzzel. Het christendom en jodendom zijn zodanig verschillend dat je die niet over één kam kunt scheren.

Ondertussen zijn er in Libanon meer dan 300 doelwitten getroffen en zouden er ondertussen meer dan 50 doden zijn. Zie hier de liveblog van de NOS https://nos.nl/liveblog/2538200-libanon ... aketten-af

Edit om toe te voegen: inmiddels meer dan 100 doden en 400 gewonden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:25

Gewoon bizar, ze willen echt de hele omgeving vernietigen lijkt het |( het enige dat ermee bereikt wordt is veel doden, veel gewonden en nog meer geweld -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:30

Wanneer je ziet wat de Mossad allemaal voor elkaar heeft gekregen, met die piepers enz , ze wisten dat er argwaan begon te ontstaan dus ze hebben inzicht in onderlinge conversaties van de “ vijand” dan dringt bij mij steeds vaker de gedachte op dat ze van 7 oktober wisten maar hebben laten gaan om dit te ontketenen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:40

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:49

BigOne schreef:
Wanneer je ziet wat de Mossad allemaal voor elkaar heeft gekregen, met die piepers enz , ze wisten dat er argwaan begon te ontstaan dus ze hebben inzicht in onderlinge conversaties van de “ vijand” dan dringt bij mij steeds vaker de gedachte op dat ze van 7 oktober wisten maar hebben laten gaan om dit te ontketenen.

Daar ben ik wel behoorlijk van overtuigd, al zullen we wel nooit te weten komen tot op welke niveau's de info bekend was.

Ik vraag me zelfs af of het toeval is dat het juist in de meest (politiek) linkse dorpen is dat het IDF zelf ook zo hardhandig heeft opgetreden, of dat ze dachten: deze kunnen we missen als kiespijn, en de overlevers zullen nu ook wel anders denken over de Palestijnen. Eigenlijk hou ik helemaal niet van complotdenken, maar soms is het de meest waarschijnlijke verklaring (tenzij de Israeli's er zo van overtuigd zijn dat Palestijnen achterlijk zijn en zoiets niet konden bedenken, dat is ook een aannemelijke theorie).

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:53

Gaan er ook mensen naar het landelijke protest a.s. zondag op de dam?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:14

Voor mij als Belg te ver, maar ik hoop dat jullie er massaal zullen zijn. Hier is een grote (nou ja, ik hoor te weinig erover) betoging gepland voor 20 oktober, maar eigenlijk zouden er moeten meer, vroeger, vaker zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:18

Ik kom weer meelezen( doe ik met vlagen) . Ben toch wel bang dat de dood van Nasrallah echt een lont in een kruidvat gaat zijn en Iran zich nu gaat laten horen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:26

ruitje schreef:
Ik kom weer meelezen( doe ik met vlagen) . Ben toch wel bang dat de dood van Nasrallah echt een lont in een kruidvat gaat zijn en Iran zich nu gaat laten horen.

Er zit al een lont in het kruitvat sinds (pak-m-beet) de 11e eeuw…..

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:38

Israël is zich in ieder geval weer schrap aan het zetten. Een aantal vrienden van mij moet zich weer op de basis komen melden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:49

Cowboy55 schreef:
ruitje schreef:

Klopt, ik denk niet dat er ooit stabiliteit komt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:40

Cowboy55 schreef:
ruitje schreef:

Een extra lont dan :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:08

ruitje schreef:

Nee, toch niet, ik heb een sterk vermoeden dat een oorlog met Iran is waar Israël op uit is (dan gaat de VS direct helpen en heeft Israël geen heelhuidse vijanden meer in de regio). Anderzijds zou een extra front Israël misschien wel kunnen uitputten, al vrees ik dat ze qua wapens een onuitputtelijke bron hebben in de VS. En ze produceren en exporteren ook heel wat wapens zelf, met de kwaliteitsgarantie "ook getest op mensen" :(

Als ik zie hoe Israël altijd en overal weet waar iedereen zit, vraag ik me toch af hoe geloofwaardig het is dat ze niet op de hoogte waren van 7 oktober. Ik ben hoe langer hoe meer overtuigd dat ze het bewust niet tegengehouden hebben, als onderdeel van een groter plan.

En hoe dat groter plan er volgens sommige vooraanstaande zionisten uitziet, hoor je hier:
https://www.facebook.com/reel/2072301383224893 . De buurlanden moeten er dan ook deels aan geloven.