Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:19

Ik wil dit jaar ook meer fruit inmaken (wecken) droog en op suikersiroop en invriezen. :j Doet mij herinneren dat ik nog een zakje pruimen in de vriezer heb.

Vind er veel meer smaak aan dan blik fruit met dat ik glazen potten hergebruik. Enige wat soms nodig is zijn nieuwe deksels. Maar zolang de potten geen beschadigingen hebben kan je ze blijven gebruiken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:23

DuoPenotti schreef:
Oke
DP is vaak een afkorting van mijn naam.
Daarom de verwarring.
Maar gelukkig weer opgehelderd, dank je.
Wilde niet graag dingen in mijn schoenen geschoven hebben die niet van mij afkomstig zijn :D

Niks aan de hand :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:27

Popstra schreef:
Dinopino schreef:
oh er zijn al heel veel goede dingen aan het gebeuren. My Wish wat een rare reactie, ik wil niets bepalen. Kun je ook gewoon reageren? Mac Donalds zitten zo veel goede produkten in, dat een hamburger er naar 20 jaar nog net zo uit ziet, alsof je hem net gekocht hebt. Al eens om je heen gekeken. Nog niet opgevallen dat overal ter wereld, door onder andere het geknoei met eten en zulke fast foods, voor heel veel ziektes en obesitas zorgen. In Rusland hebben ze geen genetisch gemanipuleerd voedsel. En de bodem kapot maken met kunstmest lijkt me ook niet bevorderlijk voor het verbouwen van eten. Maar op de voedbare grond zonnencellen zetten of de oogst naar een biocentrale te brengen is zinniger. In afrika worden de mensen bewust arm gehouden. Het heeft een schat aan bronnen.

Alleen kijken wat er fout is schiet niet op. Gelukkig zijn er ontwikkelingen en projecten in diverse landen bezig, die het anders aan pakken.

Wat kun jij toch een enorme onzin uitkramen overal!

Dus zeg ik tegen jou Popstra, wat een onzinnige reactie. Maar zo loopt een discussie natuurlijk helemaal dood.
Een andere mening /ideeen hebben is niet gelijk onzin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:23

Thioro schreef:
Sizzle schreef:
Ja, laten we vooral doen of we nu de perfecte balans hebben en we vooral niets kunnen veranderen. Dat is net zo‘n dooddoener als zeggen dat we wel een regenwoud moeten kappen, want het kan echt niet anders.
Komop zeg, iedereen weet toch hopelijk dat het huidige beleid niet houdbaar is. Het voedsel komt sowieso niet op plekken waar het nodig is. Hoe meer we produceren, hoe meer roofbouw, hoe meer honger.
Alleen al de idioterie dat ik de keuze heb uit tomaten uit 3 verschillende landen in de supermarkt. Dat hoeft echt niet.
Of dat eindeloze heen en weer gesleep met dode dieren om maar zo laag mogenlijke prijzen te kunnen hebben.
Heus, we kunnen echt beter als we zouden willen.
Maar dat de mensheid dat kan keren heb ik geen hoop in.

Wat je zegt, we kunnen heus wel maar willen (nog) niet.
Het is een traag bewustwordingsproces en ik ben het met je eens dat het helaas te traag is om het nog op een ietwat comfortabele manier te keren en we stevenen af op een crash van ons huidige systeem. Dat gaat even pijn doen maar ik hoop toch wel dat we er ook weer uit komen, met hopelijk nieuwe inzichten.

De globalisering is inderdaad te ver gegaan. Punt is wel dat wij vrolijk een moestuintje en een boomgaard kunnen planten, maar hele delen van de wereld (woestijn etc) kunnen dat niet en die moeten toch ook eten.

Hier in Europa en andere vruchtbare delen van de wereld moeten we inderdaad kleinschaliger en meer lokaal produceren. Dat is voor òns een oplossing.
Voor de Sahelbewoners helpt dat geen moer.
Maar heel eerlijk? Ik vrees dat 'we' ons daar helemaal niets van zullen aantrekken en net als altijd het deken gewoon onze kant zullen optrekken (hebben we heel recent ook met de vaccins gedaan, om nog maar te zwijgen over de 0,0 investering in onderzoek tegen ziektes waar wij in het westen geen last van hebben).

Een wereldwijde oplossing zie ik ook nog niet zo snel gebeuren.

Er wordt in Afrika heel veel eten (groenten) verbouwd en nog meer snijbloemen.
En dat eten eten de Afrikanen niet zelf op maar dat gaat naar Europa. Wij betalen meer en kunnen dat ook. De snijbloemen komen ook niet bij Afrikanen op de keukentafel maar gaan ook naar ons. Vooral veel rozen.

Ik zeg, rozen weg, meer eten verbouwen, Europa geen eten van Afrikanen meer pikken en gewoon groente eten wat in het seizoen is en in Europa verbouwd wordt.

Klinkt makkelijk maar veel moeilijker hoeft het niet te zijn. Over de hele wereld verdeeld is er genoeg te eten, maar hier vreten we ons obees en in andere landen hebben ze niks :(

Hopelijk komt dit grote bewustzijn er ooit.

Trouwens met fruit wat te snel rijp is maak ik jam of smoothie :9

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:05

Afrikanen zijn ook in dienst van die bedrijven en kunnen zo hun familie onderhouden. Er zijn de laatste decennia hele diepe zakken met geld heen gegaan. Door corruptie beland het meeste in de verkeerde zakken en er zijn genoeg kleinere initiatieven die wel aan slaan.
Maar beter eten betekend niet minder kinderen en corruptie en oorlogen. Er zit daar zoveel verkeerd dat alleen zeggen, weg met die bedrijven die voor de buitenlandse markt produceren echt geen oplossing is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:11

bigone schreef:
Afrikanen zijn ook in dienst van die bedrijven en kunnen zo hun familie onderhouden. Er zijn de laatste decennia hele diepe zakken met geld heen gegaan. Door corruptie beland het meeste in de verkeerde zakken en er zijn genoeg kleinere initiatieven die wel aan slaan.
Maar beter eten betekend niet minder kinderen en corruptie en oorlogen. Er zit daar zoveel verkeerd dat alleen zeggen, weg met die bedrijven die voor de buitenlandse markt produceren echt geen oplossing is.

Dat klopt, maar als ze ipv rozen voor ons, groenten voor hun eigen continent kunnen produceren hebben ze én werk én eten.

Dat ze met hun baantje een hele familie kunnen onderhouden is niet waar; er wordt gigantisch weinig betaald en je kan daar zeker geen familie van voeden, als er al voedsel is.
Er zijn wel wat bedrijven die wel goed betalen maar de meeste helaas echt niet.

Een betere welvaart betekent over het algemeen wel minder kinderen en corruptie. Ik vind het echt van belang om daarin te investeren vanuit hier maar in m’n eentje zet weinig zoden aan de dijk helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:51

bigone schreef:

Nope. Van gehele dorp/stam vrijwel zelfvoorzienend (in elk geval voor eten, medicijnen en verzorging) naar 2 man werkende voor een hongerloontje. Beloofde scholen en klinieken komen er nooit en het enige wat die mensen nog kunnen doen is rondhangen. Dat is de ellende als je daar de overheid eigenlijk enkel nodig hebt om jouw landeigendomsrechten te beschermen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:11

In wat voor wereld leven we toch:

„ Door conflicten, geweld en mensenrechtenschendingen zijn wereldwijd voor het eerst meer dan 100 miljoen mensen gedwongen op de vlucht. “

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:58

Sizzle schreef:
In wat voor wereld leven we toch:

„ Door conflicten, geweld en mensenrechtenschendingen zijn wereldwijd voor het eerst meer dan 100 miljoen mensen gedwongen op de vlucht. “

Het is gewoon bizar. De hele wereld zit in de problemen door die oorlogszuchtige Poetin. Hebben we hier enorme last van economische gevolgen in derde wereldlanden is het nog tig keer erger. De Oekraine ligt in puin en in Rusland leidt de bevolking ook onder de idioterie van hun leider.

En al die vluchtelingen opvangen verloopt ook moeizaam.

elnienjo

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:35

In België is de benzine opeens al weer 1,95

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:37

Hier klimt het ook weer. Het kwartje dat eraf is gegaan zit er inmiddels alweer bij.

Van 206.9 naar 216.9 in ralatief korte tijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:04

En dan te bedenken wat het nu zonder die addijnsverlaging gekost heeft

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:15

Biden heeft zojuist kleur bekend mbt Taiwan. USA zal ingrijpen als China besluit Taiwan binnen te vallen. Hij trok de vergelijking met Oekraine. China's reactie was dat dit soort uitspraken de verhoudingen onder druk zetten.

Bron NOS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:23

Biden heeft niet alles op een rijtje, het Witte Huis heeft de uitspraken al terug genomen (per Bloomberg).

White House officials walk back on President Biden's remark that the US military would intervene to defend Taiwan in any attack from China — comments that appeared to break from the longstanding US policy of "strategic ambiguity"
(Bloomberg op twitter)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:32

enzino schreef:
Biden heeft niet alles op een rijtje, het Witte Huis heeft de uitspraken al terug genomen (per Bloomberg).

White House officials walk back on President Biden's remark that the US military would intervene to defend Taiwan in any attack from China — comments that appeared to break from the longstanding US policy of "strategic ambiguity"
(Bloomberg op twitter)

Jammer dat je de nuance eruit haalt en Biden gelijk als “niet op een rijtje” profileert. Want wat hij stelde is gewoon in lijn met current policy.

Citaat:
When a reporter asked Biden during a joint news conference with the Japanese leader if the United States would defend Taiwan if it were attacked, the president answered: "Yes".

"That's the commitment we made," he said.

"We agree with a one-China policy. We've signed on to it and all the intended agreements made from there. But the idea that, that it can be taken by force, just taken by force, is just not, is just not appropriate."

Biden added it was his expectation that such an event would not happen or be attempted.

https://www.reuters.com/world/biden-mee ... 022-05-23/

Citaat:
There is no change in U.S. policy towards Taiwan, a White House official said on Monday, after President Joe Biden earlier signalled a willingness to use force to defend the island nation if it came under attack.

"As the President said, our policy has not changed," said the White House official, who declined to be named.

"He reiterated our One China Policy and our commitment to peace and stability across the Taiwan Strait. He also reiterated our commitment under the Taiwan Relations Act to provide Taiwan with the military means to defend itself."

https://www.reuters.com/world/no-change ... 022-05-23/

Ik maak daaruit op dat als China het volgens de afspraken doet, de USA niet ingrijpt. Maar als ze ‘With force’ Taiwan binnenvallen en dus de bestaande afspraken aan hun laars lappen, de USA wél kan ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:43

Als het gewoon in lijn is met eerdere afspraken, waarom schrijft de nos er dan over, post pareltjes er hier over en heeft bloomberg het over "walk back"?

Kan het mogelijk, heel misschien, zijn dat jij verkeerd zit?

Algemene tip: als Biden wat schokkends of nieuws zegt, gewoon een uurtje wachten om te kijken of zijn begeleiders het ontkennen of niet. Zijn woord is niet zoveel waard, het gaat erom welke spin ze erna aan geven om het weer te ontkrachten of recht te breien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:34

enzino schreef:
Als het gewoon in lijn is met eerdere afspraken, waarom schrijft de nos er dan over, post pareltjes er hier over en heeft bloomberg het over "walk back"?

Algemene tip: als Biden wat schokkends of nieuws zegt, gewoon een uurtje wachten om te kijken of zijn begeleiders het ontkennen of niet. Zijn woord is niet zoveel waard, het gaat erom welke spin ze erna aan geven om het weer te ontkrachten of recht te breien.

Ik deel alleen wat Reuters erover schrijft en hoe ze dat schrijven. En de quote van Biden zelf natuurlijk, in plaats van een statement die anders verwoord is dan hoe hij het heeft gezegd. Als het verkeerd is, zit Reuters verkeerd.
En honestly, het zou niet de eerste keer zijn dat journalisten een uiting pakken en die op zo'n manier neerzetten zodat alle nuance weg is om een lekker schokkende headline te pakken. Op zich niet per se gewend van NOS, maar toch.

Ik heb geen idee hoe het zit met eerdere afspraken, maar als ik lees hoe Reuters erover schrijft zit er toch een verschil in 'Taiwan hoort uiteindelijk bij China en dat gaan we niet tegenhouden' en 'China die met geweld Taiwan binnenvalt'.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:18

enzino schreef:

Een tip is altijd fijn, behalve als hij van een fervent Republikein komt :D; jouw berichten zijn op dit terrein nooit objectief namelijk naar mijn mening :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:03

Elisa2 schreef:
[

Maar de bewoners van woestijnen e.d die leefden 1000 jaar geleden ook al heel anders. Werden niet gevoed door het westen maar zorgden op andere manieren voor voedsel. De primitieve volkeren kunnen nog steeds vaak wel voor zichzelf zorgen maar het gaat kennelijk mis bij de anderen? Misschien handig om te kijken wat er mis gaat..bijv. een gebrek aan anticonceptie e.d. Want feit is en blijft dat de balans zoek is geraakt met de overbevolking.

.

Je vergeet hier alleen het probleem klimaatverandering. Kenia kon vroeger prima voor zichzelf zorgen, maar door zoveel droogte is dat onmogelijk gemaakt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:59

verootjoo schreef:
bigone schreef:

Dat klopt, maar als ze ipv rozen voor ons, groenten voor hun eigen continent kunnen produceren hebben ze én werk én eten.

Dat ze met hun baantje een hele familie kunnen onderhouden is niet waar; er wordt gigantisch weinig betaald en je kan daar zeker geen familie van voeden, als er al voedsel is.
Er zijn wel wat bedrijven die wel goed betalen maar de meeste helaas echt niet.

Een betere welvaart betekent over het algemeen wel minder kinderen en corruptie. Ik vind het echt van belang om daarin te investeren vanuit hier maar in m’n eentje zet weinig zoden aan de dijk helaas.

Loop al weer een poosje rond op aarde en weet niet beter dat er altijd weer geld naar Afrika moet, miljarden en miljarden zijn in de bodemloze put Afrika gestort. Op de een of andere manier wil het maar niet lukken daar. Triest eigenlijk, zo'n mooi gebied.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 07:09

Klopt, en dat het niet wil lukken is helaas hetzelfde rijke westen die zegt zoveel geld te geven debet aan.
Wij hebben het hier heel erg goed, daardoor is de derde wereld zo arm.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 07:57

Laatst weer een docu gezien hoe een locale markt van een bepaakd levensmiddel kapot gemaakt werd door goedkope containerladingen 2e rangs producten die in Europa net niet de supermarkt kwaliteit hebben. Dat werd dan voor dumpprijzen naar de andere kant van de wereld versleept om daar dus de locale economie om zeep te helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:19

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
[

Maar de bewoners van woestijnen e.d die leefden 1000 jaar geleden ook al heel anders. Werden niet gevoed door het westen maar zorgden op andere manieren voor voedsel. De primitieve volkeren kunnen nog steeds vaak wel voor zichzelf zorgen maar het gaat kennelijk mis bij de anderen? Misschien handig om te kijken wat er mis gaat..bijv. een gebrek aan anticonceptie e.d. Want feit is en blijft dat de balans zoek is geraakt met de overbevolking.

.

Je vergeet hier alleen het probleem klimaatverandering. Kenia kon vroeger prima voor zichzelf zorgen, maar door zoveel droogte is dat onmogelijk gemaakt.

Is Kenia zo veranderd door de jaren heen qua klimaat?

Oprechte vraag, in Afrika zijn er groene gebieden en veel woestijn. Ik vraag me oprecht af waar het precies mis gaat/ mis is gegaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:28

In Afrika merkten ze de klimaatproblematiek als eerst, omdat het daar al warm was. Was vroeger wel te doen omdat er genoeg regen viel in periodes. Nu al heel lange tijd de temperaturen stijgen wordt het droger en mislukken veel oogsten.
Die oogsten hebben ze nodig, vooral voor ons in het westen, want wij produceren ons voedsel weinig zelf, maar laten dat doen tegen belachelijk weinig geld door derde wereld landen, maar natuurlijk ook voor zichzelf en voor hun vee. Als ze geen oogst hebben door droogte hebben ze dus niet het magere salaris vanuit het westen, maar ook geen eten voor zichzelf en voor het vee. De hongersnoden zijn de afgelopen jaar steeds toegenomen.
Als wij ons eigen eten zouden produceren, en daarvoor zouden willen betalen, hebben ze in Afrika genoeg eten voor het hele continent. Dan komt nog wel het corruptieprobleem bij en de overbevolking. Echter is het zo dat de bevolkingsgroei afneemt naarmate er meer welvaart is. Dan wordt het hopelijk ook een democratie van binnenuit gevormd.

Maar de enorme ongelijkheid in de wereld wordt mede mogelijk gemaakt en in stand gehouden door het rijke westen, wij dus. Dus in principe zit daar ook de sleutel tot de oplossing. Alles moet goedkoop, goedkoper, goedkoopst, zoveel mogelijk geld overhouden, we leven in een enorme consumptie- en weggooimaatschappij. We vreten ons dik met allemaal eten wat helemaal niet goed is voor ons, terwijl het gros van de wereld niks te eten heeft.
Als we daarmee stoppen, en kiezen voor duurzame en verantwoord geproduceerde spullen en niet voor spul wat we snel weer weggooien, en eerlijke prijzen betalen voor onze spullen en ons voedsel kan er verandering komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:56

Ik lees toevallig net dat voedselwaste alleen maar toegenomen is.

„Ongeveer 40 procent van het wereldwijd geproduceerde voedsel, of ongeveer 2,5 miljard ton, wordt nooit opgegeten, meldt WWF“