Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:22

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:29

Loretta schreef:
Inmiddels is het nog veel nijpender. Zo verteld dit Nederlands gezin dat met heel veel moeite Kiev wist te verlaten.

https://www.destentor.nl/kampen/nicos-g ... ~ae8f7ca0/

Is een bericht van dinsdag...
Van mensen die weten dat hun huis in Nederland gewoon warm klaar staat, waar ze gewoon vrij zijn om naar de supermarkt te gaan. Die doodleuk zeggen dat ze eenmaal thuis de champagne open trekken...

Nogal een schril contrast met mensen die hun huis verlaten, niet wetende of ze ooit terug zullen of kunnen komen...

Ik zal niet zeggen dat het niet heftig is, maar ik vind dit wel een sensatiebericht. Hoog Hart van Nederland gehalte, zonder echt nuttige informatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:33

Janine1990 schreef:
Loretta schreef:
Inmiddels is het nog veel nijpender. Zo verteld dit Nederlands gezin dat met heel veel moeite Kiev wist te verlaten.

https://www.destentor.nl/kampen/nicos-g ... ~ae8f7ca0/

Is een bericht van dinsdag...
Van mensen die weten dat hun huis in Nederland gewoon warm klaar staat, waar ze gewoon vrij zijn om naar de supermarkt te gaan. Die doodleuk zeggen dat ze eenmaal thuis de champagne open trekken...

Nogal een schril contrast met mensen die hun huis verlaten, niet wetende of ze ooit terug zullen of kunnen komen...

Ik zal niet zeggen dat het niet heftig is, maar ik vind dit wel een sensatiebericht. Hoog Hart van Nederland gehalte, zonder echt nuttige informatie.

Het gaat mij vooral om de beschrijving van de situatie. Ooggetuigen die gezien hebben wat er zich afspeelt op het moment. Niet om er een wedstrijdje van te maken wie de grootste ellende heeft.

Maar die gekke Brit, laat inderdaad meer zien van de situatie van een week geleden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:39

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:44

pien_2010 schreef:
De analyse van professor Beatrice de graaf is een hele goede. Het doet er in feiten niet toe of we wel of niet met een psychopaat te maken hebben. Wat we zien is overduidelijk aan acties.

Als het gaat om Zelensky, gisteren was een Rus op TV , die buitengewoon verdrietig is en al 50 jaar in de Oekraïne woont waarbij hij aangaf dat onder het president schap van Levensky de Oekraïne een ongelooflijk fijn land was geworden om in te wonen.
Tevens de Russen in de gebieden waar de separatisten tekeer gingen onder leiding van Rusland geven aan dat ze geen geweld vanuit Oekraïne kennen in die gebieden volgens mijn Russisch contact.

Dat roept bij mij de vraag op : "is hier sprake van de hardnekkige mythe waar twee kijven hebben twee schuld" ? Ik noem dat bewust een mythe die verankert zit in onze genen en waarvan ik te vaak mee heb gemaakt in mijn werk waarin psychopathie vaak langs kwam "fietsen" dat dit toch te vaak met dit soort gasten echt niet klopt en eerder victim blaming is als wat anders.

Enfin, het fijne ervan zullen we nooit weten. In ieder geval is Rusland volledig fout daar het een Souverein land waar vrede was binnen is gevallen en daarvoor is geen enkel excuus. Ik zet mijn kaarten op de persoonlijke contacten die heel duidelijk zijn als het om Zelensky gaat waar volgens hen niets mis mee is en eigenlijk ook niet zit te wachten op mensen die vanuit hun luie geriefelijke zetel zo'n commentaar geven.
Het Oekraïne, het mooie Kiev is al enorm naar de mallegiese geschoten (lees volledig naar de kloten) en gebombardeerd. Net als in Syrië schendt Poetin alle regels rondom de internationale oorlogsvoering regels en maakt hij zich schuldig aan zware mistoestanden zoals het bombarderen met clusterbommen op gebouwen, gerichte burger aanvallen op scholen en ziekenhuizen etc.
Op TV hoorde ik vanochtend dat zijn leger onderweg is naar de 2de kern energie centrale. We gaan het meemaken. Dit is nog lang niet klaar, er komt nog veel meer aan en iedere keer zullen we o en a staan en hoe erg roepen zonder dat er ook maar iets verandert. Ingrijpen nl door het Westen is ook niet zo evident en kan voor een enorme escalatie zorgen. Dus staan we erbij en kijken we ernaar hoe een volk en haar land volkomen naar de kloten wordt geholpen. |(

Prachtig omschreven, het is zo verschrikkelijk wat er gebeurt nu in Oekraïne zo veel leed.
Zo langzamerhand groeit bij mij het gevoel komop navo grijp in,er worden nu zoveel rechten geschonden.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:49

Loretta schreef:
En veel Oekrainers zijn gewoon racisten.

https://nos.nl/video/2419916-buitenland ... nsen-eerst

Dat is toevallig wel een bericht van vandaag. Ook al is dit eerder ook al gemeld.

Nou veel dat betwijfel ik,en worden wij door aanhang van Wilders en Baudet dan ook gezien als een nazistisch land.
Net als in iedere andere democratie lopen er daar en hier onfrisse types rond,maar altijd nog beter als een land waar maar 1 mening verkondigd wordt die van de leider.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:53

lukka63 schreef:
Loretta schreef:

Dat is toevallig wel een bericht van vandaag. Ook al is dit eerder ook al gemeld.

Nou veel dat betwijfel ik,en worden wij door aanhang van Wilders en Baudet dan ook gezien als een nazistisch land.
Net als in iedere andere democratie lopen er daar en hier onfrisse types rond,maar altijd nog beter als een land waar maar 1 mening verkondigd wordt die van de leider.

Als je zover gaat om mensen met een beetje meer pigment te de toegang tot een trein station te ontzeggen dan ben je behoorlijk van het padje af. Doet me denken aan "Voor joden verboden"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:55

lukka63 schreef:

En die vergelijking is compleet overbodig. Overal lopen onfrisse types rond, daar misschien wat meer dan hier maar een paar rotte appels maken niet meteen de hele ton rot.

Door die vergelijking met Rusland er achteraan te zetten ben je het weer aan het goed praten: "deze dader heeft 3 kinderen verkracht, maaaaaar Poetin heeft veel meer op zijn geweten".
Nee. Allebei is erg. En er is geen maar! Veroordeel gewoon allebei en klaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:58

Grote groepen studenten van Indische en Africaans origine zijn inmiddels via Roemenië al naar huis of onderweg. Discriminatie op huidskleur komt voor, net als goede efficiënte evacuatie. Bron nieuwsuur gisteravond en van de week.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:59

lukka63 schreef:
Loretta schreef:

In het filmpje is ook een Marokkaanse jongen die specifiek zegt, ze zijn niet allemaal zo, maar er lopen er een paar tussen die zo zijn. Goed, kijk in een willekeurig Nederlands dorp en je zult er ook een paar vinden.

En zelfs de mensen die bij hoog en laag beweren niet racistisch te zijn, hebben wel eens een racistische gedachte, opmerking, daad... noem het maar op...
Het is iets dat je pas merkt als je het gesprek aan gaat en de andere persoon je daar op durft en kan wijzen. Racisme en het ervaren van racisme zit in het DNA van onze cultuur verworven helaas.
Vergeet niet dat het met name in de grotere steden, of dit nu in Nederland is of in Oekraïne het aandeel anders-gekleurden veel hoger is. En daarmee ook de tolerantie ervoor, hoe scheef ook.
Tevens hebben die grote steden natuurlijk de vliegvelden en is het niet gebruikelijk dat deze studenten over de gewone landsgrenzen binnen of buiten komen...

Maakt het niet minder triest, maar het zegt niets over 'veel Oekraïners'.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:59

Loretta schreef:
Als je zover gaat om mensen met een beetje meer pigment te de toegang tot een trein station te ontzeggen dan ben je behoorlijk van het padje af. Doet me denken aan "Voor joden verboden"

Mja, iets zegt mij dat als we hier massaal op een laatste vluchtelingentrein moeten springen er ook wat minder beschaafd gedrag te voor schijn komt.

Dat praat het niet goed, maar ik denk eerlijk dat 'we' hier geen haar beter zouden zijn in oorlogssituatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:03

Enzino, aangezien je blijkbaar je mening over mij moet geven lijkt het me beter dat je dit soort opmerkingen voor je houd, doe ik ook netjes over jou.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-03-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:03

pien_2010 schreef:
Grote groepen studenten van Indische en Africaans origine zijn inmiddels via Roemenië al naar huis of onderweg. Discriminatie op huidskleur komt voor, net als goede efficiënte evacuatie. Bron nieuwsuur gisteravond en van de week.

Afgelopen week heb ik ook al een dergelijk bericht gedeeld. Het is gewoon bizar op welke schaal dit voor komt. En mensen de toegang tot het trein station ontzeggen omdat ze wat meer pigment in hun huid hebben slaat echt helemaal nergens op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:05

Thioro schreef:
Loretta schreef:

Mja, iets zegt mij dat als we hier massaal op een laatste vluchtelingentrein moeten springen er ook wat minder beschaafd gedrag te voor schijn komt.

Je bedoelt, dan laat de grootste deuger die zover gaat dat ze je opeens denken te moeten corrigeren omdat je Blank inplaats van wit zegt. opeens zijn of haar ware aard zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:09

bigone schreef:
Dan kan ik zeker de bal terug kaatsen naar jou.

Dat lijkt me niet terecht. Ik probeer juist de "afwijkende" meningen op te zoeken en deze hier te delen. Waar iedereen riep dat Putin gewoon gek was post ik wat zijn motivatie zou kunnen zijn en waar iedereen de Oekraïners alleen maar kan prijzen laat ik een ander geluid horen. Slaat het topic straks om en vind iedereen dat Rusland gewoon recht heeft op Oekraïne dan zal ik stukken gaan posten waarom dat onzin is. Als ik ergens geen zin in heb dan is het wel dat groepsdenken en alles zwart-wit weer te geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:09

Wakker het nog maar even aan.
Alle buitenlandse studenten, blank/gekleurd is een week voor de inval te verstaan gegeven door hun ambassades dat ze moesten verkassen. Dat hebben een aantal niet gedaan, bij de grens was het vrouwen en kinderen eerst, en je papieren werden gecontroleerd, van iedereen.
Heb je de filmpjes ook gezien van studenten die aangaven aan alle kanten netjes geholpen werden om zo snel mogelijk het land uit te komen? Of de studenten waarvan het leek alsof ze tegengehouden werden en je op het eind ziet dat de trein gewoon stampvol is en vertrekt? Ongetwijfeld wonen er in de Oekraïne ook racisten maar zo zwart/wit is het niet. Mensen laten zich graag voor het karretje van Sylvana spannen. Typisch what about me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:11

enzino schreef:
bigone schreef:
Dan kan ik zeker de bal terug kaatsen naar jou.

Dat lijkt me niet terecht. Ik probeer juist de "afwijkende" meningen op te zoeken en deze hier te delen. Waar iedereen riep dat Putin gewoon gek was post ik wat zijn motivatie zou kunnen zijn en waar iedereen de Oekraïners alleen maar kan prijzen laat ik een ander geluid horen. Slaat het topic straks om en vind iedereen dat Rusland gewoon recht heeft op Oekraïne dan zal ik stukken gaan posten waarom dat onzin is. Als ik ergens geen zin in heb dan is het wel dat groepsdenken om alles zwart-wit weer te geven.

Dat hoeft geen persoonlijke aanval te zijn meneertje , impliceren dat er iets mis is kan ik ook op temmen , dat doe ik niet, nooit maar dat betekend niet dat jij dit soort persoonlijke gedachtes even rond kunt strooien .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:13

Overal wonen racisten maar niet in veel landen hebben die zoveel invloed op de politiek en zelfs een eigen legereenheid waar ze openlijk met vlaggen met hakenkruizen rondlopen. Het is toch niet zo moeilijk aan te geven dat "we" daar niet achter staan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:27

Rascisme komt ook veel voor in Polen. Reden dat Africaanse mensen met verblijfvergunning naar de grens gingen om specifiek iets te kunnen betekenen voor de gekleurde vluchteling die aankwam op het treinstation.
Bron, interview op TV niuwsuur of Journaal met deze jongeman die vertelde dat de positie van deze mensen in beide landen lastig kon zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:37

_San87_ schreef:
Waarom zou religie geen basis zijn voor deze oorlog? Ik denk dat het best mee kan spelen.

Het kan in basis ook een excuus zijn. Voor de kerk een reden, voor de dictator een goed excuus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 19:12

Er was bij ons ook al een artikel over dat de Oekrainers die niet blank zijn moeite hebben om binnen Europa verder te komen of een opvang te vinden. Die worden accuut bestempeld als: „hoort er niet bij“. Blank helpt liever blank, dat is geen nieuw fenomeen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:19

De reactie van de gemiddelde Nederlander wat betreft opvang van vluchtelingen uit Oekraïne is ook anders dan op vluchtelingen uit bijvoorbeeld Syrië.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:25

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:58

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:04

moonsparkle schreef:
[ [url=m/0F7J52.png]Afbeelding[/url] ]

Verschrikkelijk! Al die arme onschuldige burgers. Misschien zitten er wel kinderen of ziekte mensen tussen.