Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:19

Het sprookje Nederland bedoel je Janneke?
We zijn 1 Europa.
Dus de verdeling van asielzoekers hoort gewoon europees te gaan.

Maak 1 asielpot van Euro's.
Daar betaald elk land, elk land evenveel van per inwoner.
Niet Polen wil niet betalen, dan ga je de EU maar uit, niet alleen de lusten, samen...

En dan ga je voor die mensen huizen bouwen, medisch helpen, taal leren, politie-inzet, alles echt alles elke euro komt uit die pot.
Maar ook de regels, wanneer iemand in aanmerking komt voor hier te mogen wonen in Europa, wanneer ze een verblijfsvergunningkrijgen enz, ook dat is nu niet gelijk.

En als er dan deze maand 1000 asielzoekers binnen komen ga je die verdelen. Niet het meeste in Duistland en Nederland, nee verdelen. 100 hier, 100 daar en 100 daar.
En de landen die de afgelopen 20 jaar geen inzet daarvoor gedaan hebben mogen een inhaalslag plegen.

Dus je weigert de asielzoekers niet hun veiligheid, wel geef je niet een paar landen alle druk.
En ook voor de asielzoeker maakt het niet uit waar ze wonen, want ze hebben het dan niet ergens beter of slechter.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:23

Janneke2 schreef:
Trouwens, waarom wordt er vandaag pas geklaagd over de toestand in Den Haag...?
(Meaning Opera zalencentrum.)

:o Geen idee, misschien hebben Bokkers ook nog een leven buiten dit topic?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:25

DuoPenotti schreef:
Het sprookje Nederland bedoel je Janneke?

Nee, DuoPenotti,
de rechtse sprookjes dat er een kraan zou zijn die je dicht kunt draaien,
en dat wij vol zijn.

Die bedoel ik.

Citaat:
We zijn 1 Europa.
Dus de verdeling van asielzoekers hoort gewoon europees te gaan.

Dat zullen Roemenië, Griekenland, Spanje en Portugal roerend met je eens zijn.

Maar dat botst wel op de wens om "de kraan dicht te draaien".

In termen van draaien is dit dus een beetje duizeligmakend.
Citaat:
En als er dan deze maand 1000 asielzoekers binnen komen ga je die verdelen. Niet het meeste in Duistland en Nederland, nee verdelen.

.... het meeste naar Nederland en Duitsland?
Waar komt dat nu dan toch weer vandaan?

Citaat:
Dus je weigert de asielzoekers niet hun veiligheid, wel geef je niet een paar landen alle druk.
Prima plan.
Hoog tijd om in Nederland meer opvangplaatsen te creëren....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:26

CharleyT schreef:
Janneke2 schreef:
Trouwens, waarom wordt er vandaag pas geklaagd over de toestand in Den Haag...?
(Meaning Opera zalencentrum.)

:o Geen idee, misschien hebben Bokkers ook nog een leven buiten dit topic?

Charley _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:56

Hebben jullie wel in de gaten dat het COA de boetes moet betalen omdat er door andere gemeentes geen alternatieve lokaties aangeboden worden? Dat de belastingbetaler betaalt lijkt me dan ook helemaal terecht, deze is ook de oorzaak van het probleem met z'n NIMBY gedrag.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:58

irmaz schreef:
Hebben jullie wel in de gaten dat het COA de boetes moet betalen omdat er door andere gemeentes geen alternatieve lokaties aangeboden worden? Dat de belastingbetaler betaalt lijkt me dan ook helemaal terecht, deze is ook de oorzaak van het probleem met z'n NIMBY gedrag.

Huh? jij hebt rechtstreekse invloed of ''jouw'' gemeente wel of niet asielzoekers wil opvangen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:02

996981 schreef:
irmaz schreef:

Huh? jij hebt rechtstreekse invloed of ''jouw'' gemeente wel of niet asielzoekers wil opvangen?

Krijg jij rechtstreeks de rekening van de boete van het COA op de deurmat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:06

irmaz schreef:
996981 schreef:

Krijg jij rechtstreeks de rekening van de boete van het COA op de deurmat?

Gelukkig niet. Dat doet echter niks af aan het feit dat jouw redenatie volgens mij niet helemaal klopt. Dat het de schuld van de burger is dat het COA boetes moet betalen.

Karl66

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:35

Volgens mij kiezen wij als burgers toch echt gemeenteraad die keuzes over de opvang van asielzoekers maakt. Dus ja, indirect heb je als burger natuurlijk gewoon invloed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:39

Ja zo kan ik het ook wel..de boel zo manipuleren dat de burger weer de rekening krijgt en daardoor andere keuzes MOET maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:47

Keuzes hebben consequenties. En als je de consequenties niet wil, dan moet je andere keuzes maken en ophouden anderen de schuld te geven van die consequenties. Je hebt namelijk zelf die keuze gemaakt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:50

Karl66 schreef:
Volgens mij kiezen wij als burgers toch echt gemeenteraad die keuzes over de opvang van asielzoekers maakt. Dus ja, indirect heb je als burger natuurlijk gewoon invloed.

Mwa, je gaat voorbij aan het feit dat zelfs als je A stemt, A lang niet altijd tot uitvoering wordt gebracht (om welke reden dan ook).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:51

Ja ja..de EU en de regering maakt deze keuze.

Niet ik, geloof trouwens dat het volk ook andere keuzes wilt maken gezien wat er gestemd is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:10

Elisa2 schreef:

Niet ik, geloof trouwens dat het volk ook andere keuzes wilt maken gezien wat er gestemd is.

Exact

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 16:51

Waarom denk je dat er zo massaal rechts is gekozen de laatste verkiezingen!?
Trouwens, waarom er massaal rechts is gekozen in heel europa!?
Niet alleen wij hebben opvang problemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:32

Volgens mij zijn het toch echt de gemeentes die door de roverheid gedwongen worden om asielzoekers op te vangen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:37

purny schreef:
Volgens mij zijn het toch echt de gemeentes die door de roverheid gedwongen worden om asielzoekers op te vangen?

Klopt. En de overheid weer door Brussel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:58

purny schreef:

Nee.

We hebben geen roverheid.

We hebben een serie afspraken gemaakt, ook in internationaal verband - "en belofte maakt schuld", dwz daar hebben we ons aan te houden.

... en toen waren er een serie (luue, verwende) gemeenten die vooral vonden 'dat iemand anders' het maar moest doen.
Toen kwam de spreidingswet - met in het uiterste geval een overheid die af kan dwingen.

(Geen reden om te pruilen of zielig te doen, dus.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:02

Elisa2 schreef:

"Het volk", dat zijn wij.
'Gezien wat er gestemd is' - tja, wat zie jij...?

(Ik kan verzinnen dat het topic over vluchtelingen gaat en dat er een anti-vluchtelingen fanaat veel stemmen heeft gehad.
... maar niet de meerderheid, dus "wat het volk wil" druipt er toch niet echt ondubbelzinnig van af.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:04

Popstra schreef:

Worden best wat onderzoeken uitgevoerd naar het kiesgedrag.
Het blijkt dat de laatste 20 jaar al een verplaatsing was naar rechts, maar dat dit nu pas tot uiting komt. Voor degene die dit volgen kwam het in ieder geval niet als een totale verrassing.
Kan het alleen niet vinden waar ik dit heb gelezen… TBC

Wel nog een leuke uiteenzetting wat nationalisme zo gevaarlijk maakt, waar je op moet letten, en waarom sommige politieke leiders dit gevoel proberen op te roepen:
https://open.spotify.com/episode/72cWE2 ... RqCHtA44xw
Het gevaar is dat je legitimeert dat het oké is bevolkingsgroepen buiten de samenleving te plaatsen. Dat is eerder gebeurt, zonder goed resultaat
Ze beschrijven ook wat redenen waarom dit nu gebeurd. Ze vermoeden dat we te ver weg van de tweede wereld oorlog af zitten waardoor die angst wat verder weg zit. Ik ken niemand meer bijvoorbeeld die heeft geleefd. Mijn overgrootmoeder in het verzet is dood inmiddels. Zijn meer redenen natuurlijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:17

Popstra schreef:

Omdat rechts nooit dingen doet die mensen geld kosten? Ik gok maar wat hoor :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:19

Elisa2 schreef:
Ja zo kan ik het ook wel..de boel zo manipuleren dat de burger weer de rekening krijgt en daardoor andere keuzes MOET maken.

Euh ja, daar zijn de keuzes precies voor.

Denk jij dat de burger niet moet betalen om alle grenzen dicht te houden? Alle controles, alle afsluitingen, alle vertragingen van vervoer, alle invoerrechten van producten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:33

irmaz schreef:
Denk jij dat de burger niet moet betalen om alle grenzen dicht te houden? Alle controles, alle afsluitingen, alle vertragingen van vervoer, alle invoerrechten van producten?

... ik begrijp dit als een gedachte-experiment over 'nexit'.
Een stevige hoeveelheid douaniers erbij - als geboren Rotterdamse denk ik aan de haven.
... en vraag ik me af of de collega's in Hamburg of Antwerpen meer schepen gaan krijgen.

De ervaringen met brexit wijzen in die richting: alles gaat stroperig en een boel bedrijven kiezen er voor om Groot Brittannië bijna letterlijk te omzeilen
(... ik vind dat pijnlijk klinken...)
en meteen naar Rotterdam oid koers te zetten.

(Eeuwen hebben de 'kaaskoppen' trouwens de Schelde afgesloten zodat de haven van Antwerpen niet kon functioneren. Lijkt me geen begaanbare weg na nexit.)

Uiteraard ook files op de snelwegen, uitgebreide controles vóór goederen de EU in kunnen...

Vwb luchtvaart: voor de Randstad is het wellicht wel prettig: veel vrachtvluchten gaan gewoon naar Frankfurt. Dat scheelt herrie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:49

Je zou een tweede aanmeldcentrum op Lelystad AirPort kunnen maken. Kun je ook makkelijk opvang bieden. Wordt ons weggegooide belastinggeld toch ergens nog voor gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:57

Er is in landen als Duitsland zeker meer ruimte, het aantal inwoners per vierkante kilometer is VEEEEEL lager. Dus ik snap wel dat er geroepen wordt dat daar maar meer naartoe moeten. Ik was afgelopen weekend in de buurt van Dresden, wat een ruimte is daar nog. Dat haal je bij ons echt nergens meer zo wijds. En dan is het ook nog zo dat als je de mensen dan op de kleigronden boven Dokkum of Uithuizen zet dat er dan ook weer geklaagd wordt.
Denemarken heeft het probleem niet, die hebben een ander beleid, je moet in het land van herkomst een aanvraag doen, anders moet je gewoon direct terug.
Een ander punt is denk ik dat men in de landen waar men vandaan komt ook vaak klein woont en dan hier ineens niet tevreden is met het aangeboden onderdak. Natuurlijk is het weer hier anders waardoor je meer binnen leeft, maar het komt bij velen ook ondankbaar over.

En het rechts kiezen heeft denk ik niet alleen te maken met het asielbeleid, maar ook met de criminaliteit die toeneemt. En tja, helaas wijzen de cijfers toch wel in de richting van asielzoekers.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -zandvoort

https://www.wyniasweek.nl/hoge-criminal ... te-vangen/

Al denk ik ook dat de criminaliteit in z'n algemeenheid toeneemt. Maar het zou mij niets verbazen als dat met de bevolkingsdichtheid te maken heeft. Want hoe minder privacy, hoe minder verdraagzaamheid.

En natuurlijk zijn er ook goede asielzoekers, zo is er bij ons in het dorp een kebabtent gerund door Irakezen die gewoon ingeburgerd zijn, Nederlands spreken en ook normaal werken. Maar het probleem is dat als je 1000 goeden hebt en 1 slechte, dat de slechte het beeld vormt.
Terwijl er heus wel asielzoekers zijn die gewoon jouw vriend kunnen zijn.