Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:50

oomens schreef:
Zolang je zelf aan de gunstige kant van dergelijke maatregelen staat (doordat je niet in een probleemwijk woont, niet andersgekleurd bent, niet in een patserbak rijdt, niet met een nektasje om loopt te rappen over wapens,...), zul je waarschijnlijk maar bar weinig merken van de rechten die je 'ingeleverd' hebt.

Ze mogen mij best een keer fouilleren als daarmee het stigma ethisch profileren onderuit gehaald kan worden. Zo zullen vast meer brave burgers er over denken, lijkt me.

Cer

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:17

Iemand meegekregen hoe het gisteravond en vannacht in Transvaal ging ? :+
Wat ik me dan verbaas, is dat de ME op een gegeven moment gewoon vertrekt... (ik heb dat overigens ook een keer meegemaakt in een 1op1 situatie, dus 1 geflipte persoon tegenover 2 agenten.. agenten vertrekken gewoon en laten meneer achter :? )

En ik moet wel zeggen dat ik het eens ben met bijv preventief fouilleren op drukke plekken, als dat iemand kan helpen.. Wat is je 'grondrecht' tegenover een mensenleven? Maar misschien kan ik die consequenties niet overzien...
Overigens zou het dan ook niet meer dan normaal zijn dat iedereen net zoveel kans heeft op fouilleren.. oud / jong / man / vrouw..

Het bericht van een 16 jarig meisje wat is doodgestoken door een ander 16 jarig meisje gisteren, ik was er echt een beetje naar van... is de zomer gewoon echt te heet?

Maar goed, waar ging dit topic ookalweer over... :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:46

Tegen welk grondrecht gaat preventief fouilleren precies?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:07

Ik begrijp het ook allemaal niet meer...
Inderdaad dat van die 16 jarige meisjes.
Vroeger als je 2 meiden zag vechten was het een bitch fight met krabben en haren trekken, nu dus met messen.
Wat is er zo veranderd denk ik dan?
Misschien moeten we op school weer een beetje terug naar vroeger?
Nee niet naar mijn moeders tijd met de liniaal op de vingers, maar mijn tijd dat je nog keurig in een rijtje zat, de meester of juf nog met 2 woorden aansprak en met u.
En als ouders verhaal komen halen ze weg sturen, regels op school zijn van school en niet van thuis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:18

Het is niet meer te vergelijken met vroeger... de wereld is gewoon anders.. informatiestromen gaan anders, onderlingen contacten gaan anders, rechten en plichten zijn anders..

Qua fouilleren.. dat is artikel 11 denk: onaantastbaarheid van het lichaam. " Iedereen is de baas over zijn eigen lichaam. De overheid mag niets met je lichaam doen, als je dat niet wilt. Ook anderen mogen niets met je lichaam doen, als je dat niet wilt. Niemand mag je bijvoorbeeld pijn doen. Ook mag niemand je medicijnen geven, als je dat niet wilt. Zelfs medische keuring, of het knippen van je haren mag niet, als je daarvoor geen toestemming geeft."

en fouilleren mag alleen als de politie denkt dat je wat gaat uitvreten.. dus als er een oud dametje langsloopt, mag de politie alleen fouilleren als zij vanaf de buitenkant kunnen zien dat er een wapen onder haar pruik zit..": Er zijn wel uitzonderingen. De uitzonderingen staan in de wet. De politie mag bijvoorbeeld wel controleren of je iets in je zakken hebt wat niet mag (fouilleren). Dat mag alleen als ze denken dat je iets hebt gedaan wat strafbaar is. En de politie mag ook je bloed onderzoeken, als ze denken dat je dronken in je auto hebt gereden." dus dat wordt echt wel lastig..

Dan kun je het wel doen als mensen een bepaald gebied willen betreden.. Dus bijv iedereen die de pier op gaat of een park ingaat, moet via die bepaalde ingang en wordt daar gefouilleerd, net als bij een concert.. maar goed, als iemand met een wapen daar dan niet heen gaat, maar een straat verder blijft hangen heb je er nog niks aan, anders dan dat die pier / straat / park voor andere mensen in redelijke mate veilig is..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:32

'Vroegah' kwamen dit soort trieste incidenten ook wel voor hoor. Maar toen had je nog geen alomtegenwoordige media en geen social media platforms. Neemt niet weg dat het te erg voor woorden is dat zulke kinderen elkaar neersteken.

Preventief fouilleren op bepaalde plaatsen en tijdstippen lijkt me een prima idee. Het lijkt me vooral een kwestie van interpretatie van de betreffende wet in hoeverre dat toegestaan is. Neem daarin dan maar de maximale ruimte, zou ik zeggen.
En als er een wapen wordt gevonden: nachtje cel en een hele dikke boete.

Wat mij betreft mag de overlast van straatracende patserbakken ook veel harder aangepakt worden. Ik vind het bezopen dat bij fout parkeren wel auto's weggesleept kunnen worden of een wielklem kunnen krijgen, maar dat straatracers (straatracen gebeurt hier in het Noorden ook, op afgelegen boerenweggetjes) het wel heel bont moeten maken (als in: een dodelijk ongeluk veroorzaken) voordat hun scheurijzer in beslag genomen wordt.
Ga die gasten eens wat beter monitoren en maak hen eens het leven zuur met wielklemmen :D

Het stoort me wezenloos dat er hele groepen zijn die zich blijkbaar redelijk ongehinderd kunnen uitleven ten koste van andermans welzijn, welbevinden en veiligheid.

Dat het momenteel meer lijkt te gebeuren, heeft overigens, denk ik, meer met de huidige hitte en de coronamaatregelen te maken dan met iets anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:39

Askja schreef:
'Vroegah' kwamen dit soort trieste incidenten ook wel voor hoor. Maar toen had je nog geen alomtegenwoordige media en geen social media platforms. Neemt niet weg dat het te erg voor woorden is dat zulke kinderen elkaar neersteken. .

Zojuist op 538 een interview met iemand die een soort docu aan het maken is over de drillrap-groepen.. dat die in een hele eigen subcultuur zitten met eigen 'social media' waarop ze elkaar de meest idiote berichten en filmpjes sturen (slopen, aanvallen etc) ..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:41

Overgewaaid uit Amerika, net als het BLM.
Gaan ze vergelijken hoe daar het leven is met hier. Misschien eens enkeltje naar Amerika sturen, kijken of het hier nog zo slecht is.Wat ze dan appen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:05

Naast artikel 11, onschendbaarheid van het lichaam, speelt ook artikel 10, recht om met rust gelaten te worden in de eigen levenssfeer. Dat geldt voor thuis, maar geldt dus ook voor het over straat gaan zonder dat mensen zich in jouw zaken mengen, wat er in jouw zakken en tassen zit als er geen verdenking is. (Dus welke boeken en magazines je mee hebt genomen, welke kinky toys je hebt gekocht, dat je noodmedicatie hebt vanwege medische of psychiatrische problemen: het gaat mensen geen zak aan tenzij jijzelf kiest om het te vertellen.)

Als er een concrete verdenking is waarom die zwaarder weegt dan het recht om dat vooral lekker voor jezelf te houden, dan is dat ok. Die uitzondering wordt gemaakt. (En als het niet om de openbare straat gaat, dan zijn er dus ook uitzonderingen op al is de vraag of het altijd proportioneel is.)

Maar zeker op straat betekent het dat mensen die daar wonen niet meer ongestoord en ongecontroleerd hun gang kunnen gaan en dat is erg ingrijpend. Zeker als je niks onwettigs doet of ooit hebt gedaan maar wel dingen doet die je graag voor jezelf houdt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:08

Snap ik :j
maar dat betekent ook dat een aantal zaken die niet over straat zouden moeten, wel over straat gaan.. dat is de spagaat waar men dan inzit..

Ik denk zelf dat een agent niet onder de indruk is van mijn kinky toy of anti depressiva, maar dat geldt zeker niet voor iederen.. plus waar trek je dan een grens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:16

_Penotti schreef:
Ik begrijp het ook allemaal niet meer...
Inderdaad dat van die 16 jarige meisjes.
Vroeger als je 2 meiden zag vechten was het een bitch fight met krabben en haren trekken, nu dus met messen.
Wat is er zo veranderd denk ik dan?
Misschien moeten we op school weer een beetje terug naar vroeger?
Nee niet naar mijn moeders tijd met de liniaal op de vingers, maar mijn tijd dat je nog keurig in een rijtje zat, de meester of juf nog met 2 woorden aansprak en met u.
En als ouders verhaal komen halen ze weg sturen, regels op school zijn van school en niet van thuis.

de luizenmoeder is daar een mooi voorbeeld in

de curling generatie leeft nu eenmaal anders, wij moeten daarin mee - of je wil of niet-
hebben een andere opvoeding dan de generaties voor hen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:17

Cer schreef:
Ik denk zelf dat een agent niet onder de indruk is van mijn kinky toy of anti depressiva, maar dat geldt zeker niet voor iederen.. plus waar trek je dan een grens..

Dat weet je niet, maar bovendien is het niet alleen de agent, maar ook de omgeving die het dan mee kan krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:23

Nou ja de hele omgeving? Als ze het uit je tas trekken en dan omhoog houden .. ja dan wel..
maar ik weet dat, ook al ben ik het met je eens, jij altijd iets vind om mijn berichten in het negatieve te halen.. althans zo komt het over :) if not, excuus dat ik het zo opvat..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:39

Curling generatie even op moeten zoeken, kende wel de applaus generatie.
Maar curling, ja daar lijkt het wel op. Dan is Corona ook wel een hel ja.
Logisch dat we dan op straat gaan rellen en erger en dat er dan psychologen aan de pas moeten komen om het weer recht te kletsen. Ik zou andere kletsen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:59

_Penotti schreef:
Curling generatie even op moeten zoeken, kende wel de applaus generatie.
Maar curling, ja daar lijkt het wel op. Dan is Corona ook wel een hel ja.
Logisch dat we dan op straat gaan rellen en erger en dat er dan psychologen aan de pas moeten komen om het weer recht te kletsen. Ik zou andere kletsen gebruiken.

helaas kunnen wij "geen andere kletsen" hanteren,

want de mensenrechtenorganisatie hanteren regels uit het land van herkomst niet de wettelijke macht/regels/ normen en waarden van het land waarin ze leven

aangezien wij in een multiculturele multinational leven is het voor de rechtelijke macht bijna ondoenlijk om volgens het nederlands recht te werken,

vrijheid van meningsuiting!!!is een groot goed
maar als je in een land woont waarbij de helft 2 paspoorten heeft en de meeste stemmen
gelden..............!!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:01

Inmiddels vijf verdachten aangehouden , mochten dit de daders zijn dan is er maar één positief iets, allemaal boven de 18 dus kunnen ze flink bestraft worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:07

bigone schreef:
Inmiddels vijf verdachten aangehouden , mochten dit de daders zijn dan is er maar één positief iets, allemaal boven de 18 dus kunnen ze flink bestraft worden.

maar de strafrechtadvocaten die hun gaan bijstaan hebben vast wel weer "verzachtende omstandigheden"
met "stemmetjes in je hoofd" kun je heel veel bereiken

er is altijd wel weer een club die dat ook vind en vinden dat hun sociale plan helpt!!! :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:28

Cer schreef:
Askja schreef:
'Vroegah' kwamen dit soort trieste incidenten ook wel voor hoor. Maar toen had je nog geen alomtegenwoordige media en geen social media platforms. Neemt niet weg dat het te erg voor woorden is dat zulke kinderen elkaar neersteken. .

Zojuist op 538 een interview met iemand die een soort docu aan het maken is over de drillrap-groepen.. dat die in een hele eigen subcultuur zitten met eigen 'social media' waarop ze elkaar de meest idiote berichten en filmpjes sturen (slopen, aanvallen etc) ..

Zelfs dit is van alle tijden, herinner je je Carlo Picornie nog? Amsterdam tegen Rotterdam en afspreken om ergens te gaan vechten. Alleen waren dit geen drillrappers, maar voetbalhooligans.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:38

En nog vroeger op het platteland hier in de omgeving: de jeugd van het ene dorp tegen de jeugd van een dorp verderop. Dat ging er ook niet zachtzinnig aan toe.
En kijk eens naar krantenberichten uit een ver verleden: de ene na de andere 'messentrekker' werd gearresteerd, met name jaarmarkten waren berucht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:44

ja Karl66, ik herinner me dat nog :j
Ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt? Is het oke dat het van alle tijden is? Want zo lijkt het nu over te komen Of hint je nu ergens anders op... als dat zo is, zeg het dan gewoon ..
Ik schrijf gewoon wat ik net hoorde, en dat het over drillrapgroepen gaat waar heel veel zeer jonge kinderen in zitten blijkbaar.. (ik weet niet hoe oud Carlo was en de hooligans trouwens, maar jij vast wel, 21 en 25 lees ik op wikipedia trouwens)

Of het gaat over social media .. dan kan ik je bericht wel snappen.. Ik lees 1997, en ik kan me voorstellen dat men elkaar kon bellen.. (was de mobiele telefoon er al?.. sjips, dit wordt veel googlen.. ) maar ook dat ze bijv bij de ene wedstrijd (of in het clubhuis) afspraken wat ze gingen uitvreten.... Filmpjes delen van het slopen van andermans spullen ging misschien minder snel/makkelijk.. ik weet ook niet of dat toen een soort 'uitgedoofd' is of dat er verder nog vergeldingsacties zijn uitgevoerd.. maar het is allemaal triest genoeg, eigenlijk moet je er heel niet over na hoeven denken... :|

Er is wel een verschil.. een groep midden in een verlaten weiland (waarom kozen ze dat) en een groepje midden op een knetterdrukke pier op een bloedhete dag...

Maar dannog.. dat het toen gebeurde maakt het toch niet oke? dat is een beetje 'ja dit is erg, maar dat is erger, dus dan is dit niet meer erg..'
En men kan nadenken of de intensiteit meer is, de wapens dodelijker, de communicatie sneller, of misschien maakt het niet uit en is het hetzelfde.. de mens an sich houdt nu eenmaal van oorlogvoeren en ruziemaken.. dat hoort erbij.. wellicht is het gewoon niet te stoppen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:46

Plus dat het wapentuig een verschilletje is. Ze lopen nu met machetes

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:48

Nja, een mes of een schroevendraaier kan ook heel dodelijk zijn.. een vuurwapen wint dan weer bijna altijd.. maar uberhaupt het idee alleen al...
Enniehoe, dit gaat steeds verder van het oorspronkelijke onderwerp af..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:59

Knokken is zeker van alle tijden, maar vroeger werd er naar mijn idee met de vuist geslagen en lag iemand op de grond werd er geen kop geschopt, maar had de een gewonnen en de ander verloren en was de mat partij af.

En ja moord/doodslag is lang zo. Sinds de drugs ooit zijn grote intrede deed in Nederland.
Maar waren de moorden van zeg 1990 ook kinderen? Of net volwassene?
Liepen toen kinderen van 16 met een wapen rond?
Of naar vermoeden van de moord op die knul op het strand ook een erg jong persoon?

Ik heb meer het idee dat het vroeger de drugs criminelen onderling waren, maar wel een stuk ouder dan wat er de laatste paar jaar met wapens overvalt en ook dus moord.
Ook verder van ons af, niet de onschuldige die omkomen.
Want eerlijk is eerlijk, die criminelen die elkaar kapot maken word ik niet warm of koud van.
Maar iemand zomaar op het strand omdat hij niet zegt, aub hier heb je de rolex veel plezier ermee. Daar kan de straf voor mij niet hoog genoeg van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:10

tolerantie en gedogen is simpel weg "het kwade zogen" en dus gaat het van kwaad tot erger

en daar gaat de curling generatie ook geen verandering brengen

knokken en oorlogje voeren zijn van alle tijden, alleen de wapens zijn verandert en vaak is de aanleiding "hebberigheid", niet tegen je verlies kunnen

helaas we hebben niets uit het verleden geleerd, behalve de crimineel die precies weet wat zijn rechten zijn

nee, nee, ik hang er geen kleurtje aan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-20 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:13

Er waren er genoeg met een vooruitziende blik, maar die zijn altijd weggehoond.
Of zelfs door links vermoord, denk aan Pim Fortuijn onder andere.