steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:52

IMANDRA schreef:
Ah oké :). Dus nog een beetje een verrassing haha?
Stel ze gaan inderdaad roepen dat ze die distributiecentra willen gaan blokkeren, wat vinden jullie daarvan?

Ik verwacht niet dat ze dat gaan doen. Waarschijnlijk zullen ze erbij gaan staan maar niet letterlijk blokkeren.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:53

IMANDRA schreef:
Als jullie zeggen 'we gaan ook', gaan jullie dan gewoon protesteren in Den Haag (op het malieveld bijv) of gaan jullie ook daadwerkelijk de distributiecentra blokkeren?

Ik ga zeer zeker mee de DC’s blokkeren als dat ook echt de plannen zullen zijn. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:54

_Ekenna schreef:
IMANDRA schreef:
Als jullie zeggen 'we gaan ook', gaan jullie dan gewoon protesteren in Den Haag (op het malieveld bijv) of gaan jullie ook daadwerkelijk de distributiecentra blokkeren?

Ik ga zeer zeker mee de DC’s blokkeren als we dat gaan doen. :j

Dan kun je mij vast ook uitleggen wat voor nut dat heeft?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:59

Waarom zou je een van je eigen afzetkanalen blokkeren?
Is dat niet een beetje in je eigen voet schieten?

Nog los van de invloed op de publieke opinie.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:01

_Ekenna schreef:
Diertjec schreef:
Ik ga waarschijnlijk met mn vriend mee, maar dat is afhankelijk van wat de plannen zijn. Wij staan niet achter alle plannen namelijk :)

Maar de plannen worden pas morgenochtend om 6 uur bekend gemaakt, dus ga je er dan om 6 uur staan om vervolgens te beslissen of je wel of niet mee gaat? :D

Dan lig ik nog lekker in mn bedje hahah. Ik hoor het wel via mn vriend, die wordt op de hoogte gehouden :)

fransje23 schreef:
Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen blokkeren of voor het hek van een distributiecentrum staan en de in/uitgang vrij laten.

Voor dat laatste zou ik wel mee gaan, niet blokkeren, maar mensen bewust maken en bewust houden :)

Maar ik ben benieuwd waar ze mee komen

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:04

Blokkeren is volgens mij niet aan de orde: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... utiecentra

Aandacht vestigen op distributiecentra begrijp ik volkomen. Er is al veel langer dan deze stikstofcrisis onenigheid tussen boeren en distributiecentra (onder de hoed van het CBL), met name over winstmarges en betalingstermijnen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-12-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:08

fransje23 schreef:
_Ekenna schreef:
Ik ga zeer zeker mee de DC’s blokkeren als we dat gaan doen. :j

Dan kun je mij vast ook uitleggen wat voor nut dat heeft?

Hier ben ik idd ook wel benieuwd naar!

Voor mij zit er idd ook een groot verschil tussen 'erbij staan' aka aandacht vestigen, en daadwerkelijk blokkeren.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-12-19 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:08

Nogmaals, er wordt naar alle waarschijnlijkheid niet geblokkeerd. Zie de link die ik hierboven stuurde.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-12-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:11

Tiepfoudt schreef:
Nogmaals, er wordt naar alle waarschijnlijkheid niet geblokkeerd.

Nee, ze hebben niet de intentie om te gaan blokkeren. Maar de gemoederen kunnen hoog oplopen dus eerlijk gezegd acht ik de kans groot dat er toch een paar boze boeren gaan blokkeren. Het zal ook niet de intentie zijn geweest om hekken om te rijden en de deuren van het gemeentehuis in Groningen te forceren, maar toch is het gebeurd. Ik hoop echt dat ik het mis heb hoor :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:14

Tja, als een paar boeren menen dat ze iets moeten blokkeren komen de schappen in de supermarkten echt niet leeg te liggen hoor. Wat is dan precies het probleem?

Vanuit FDF zijn de instructies duidelijk: niet blokkeren en niet op privéterrein komen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:17

Ik heb enorme sympathie voor de boeren en snap echt dat ze voor hun bedrijf opkomen, alle begrip voor. Waar ik wat meer moeite mee heb, is dat zo langzamerhand de gewone hardwerkende burger elke keer de dupe is van de acties en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Daar bereiken ze toch niks mee?

Houd het bij de politiek, die kan verandering teweeg brengen.....

Als ik dan lees over nieuwe acties en om me heen hoor dat mensen elkaar op lopen naaien om zoveel mogelijk schade aan te richten want dan moet iedereen wel rechtstreeks bij de boeren kopen, dat is voor heel veel mensen simpelweg geen optie.

En zorgen dat de winkels leeg zijn, wat is daar nu het nut van? Dan werk je alleen maar in de hand dat er nog meer vanuit het buitenland in gevoerd wordt toch?

Ik had afgelopen week ook een discussie met iemand die een melkveehouderij heeft, die riep klakkeloos dat het alleen maar mensen zijn die het luxe hebben, die klagen over de acties. Daar werd ik zo kwaad om. Dat is kortzichtig....juist de mensen die op of onder de armoedegrens zitten, tref je hiermee. Die hebben namelijk helemaal geen mogelijkheid om alvast het nodige in te slaan....

Ik begin er zo langzamerhand wat moeite mee te krijgen. Maar nogmaals, ik vind ook echt dat er iets moet veranderen, maar dat geldt ook voor het onderwijs en zeer ook de zorg!

Tiepfoudt

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:21

Welke hardwerkende burgers zijn er precies de dupe? In de file staan doen we toch al iedere dag en masse. Daarbij is blokkeren niet de bedoeling, en al zou er geblokkeerd worden, lege winkels lijkt me toch lichtelijk overdreven. Misschien zijn er geen eieren meer, of geen slagroom of geen varkenshaasje. Is dat zo erg voor 1 keer? Laten we het wel even in perspectief blijven zien.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:28

Ik las ergens op Facebook volgens mij, dat er genoeg winkels zijn die op woensdag geen vracht krijgen.
En ook dat er al meer dan genoeg in de winkels ligt om niet leeg te komen staan. Maar dat is wat ik van FB heb, en dat is nou niet de beste nieuws bron :')

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:29

We gaan het zien, ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Supermarkten hebben weken de tijd gehad om hierop in te spelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:31

Tiepfoudt schreef:
We gaan het zien, ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Supermarkten hebben weken de tijd gehad om hierop in te spelen.

Burgers ook. Zeker als je de mazzel hebt om zowel op 10 kilometer van de Duitse als de Belgische grens te wonen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:34

Tiepfoudt schreef:
Welke hardwerkende burgers zijn er precies de dupe? In de file staan doen we toch al iedere dag en masse. Daarbij is blokkeren niet de bedoeling, en al zou er geblokkeerd worden, lege winkels lijkt me toch lichtelijk overdreven. Misschien zijn er geen eieren meer, of geen slagroom of geen varkenshaasje. Is dat zo erg voor 1 keer? Laten we het wel even in perspectief blijven zien.

Nou bijvoorbeeld die zzper die zich de tandjes moet werken om rond te komen en nu 4 uur kwijt is omdat ie in een file staat waar ie nooit meer uit kan komen. En dat inmiddels al een aantal keren.

Dit bedoel ik dus met kortzichtigheid om heel eerlijk te zijn. Je gaat er denk ik van uit dat iedereen maar gewoon betaald krijgt maar er is toch echt een hele grote groep mensen die alleen betaald krijgt als ze daadwerkelijk werken en dat gaat niet als de boel weer geblokkeerd wordt.

En nee ik sta niet iedere dag in de file, dat is dus iets waar ik bewust niet aan mee werk maar dat neemt niet weg dat als ik 4 uur vast sta vanwege een protest, ik 4 uur lang de boel vervuil met mijn auto (lees uitstoot etc.) én ik kan niet werken dus krijg ik geen geld. Wie lost dat op?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:36

Tiepfoudt schreef:

Mwah dat we al zo veel in files staan of dat de winkels niet letterlijk leeg zijn vind ik alsnog geen goede reden om daadwerkelijk te gaan blokkeren. Hoe dan ook kweek je er bij de meeste mensen geen goodwill mee omdat je consumenten direct raakt (of dit nu file is of omdat er bepaalde producten hierdoor niet verkrijgbaar zijn). Daarnaast eens met wat Daffodil zegt.

Nu weet ik de specifieke situaties niet, maar er zijn toch best wat (bijv.) melkveebedrijven die bijv. aan Campina leveren? Zou je dan niet beter en masse kunnen stellen dat je niet x bedrag per liter melk wil maar juist y (waarbij y wel een eerlijker bedrag is dan x)? En ook bij andere type bedrijven die aan dit soort bedrijven leveren? Dacht dat van bijv. de AH toch wel een aantal groenten gewoon uit NL komen. Of zijn dat soort dingen niet haalbaar?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:37

En dan heb ik niet over de mensen die misschien wel heel lang gespaard hebben om eindelijk een keertje op vakantie te kunnen en hun vlucht missen omdat alles rondom Eindhoven Airport geblokkeerd staat.

Ga er niet zomaar van uit dat iedereen geld zat en tijd zat heeft, dat bedoel ik met die kortzichtigheid. En daarmee verspelen ze mijns inziens echt een enorme partij goodwill met die acties. Nog los van de bespottelijke uitspraken die gedaan worden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:44

Oh nee hoor, ik ga er niet vanuit dat iedereen zomaar betaald krijgt. Als wij niet leveren krijgen wij ook niets betaald namelijk ;)

Er zijn in Nederland meer wegen die naar Rome leiden, en acties waren steeds op voorhand al bekend dus even een andere route intoetsen op de TomTom en je komt er ook. Er bestaat ook zoiets als Google Maps, waarop je kan zien waar hoeveel file staat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:45

deze hardwerkende burger wordt ook gedupeerd al de leraren staken en de scholen dicht zijn..

Ik ga morgen waarschijnlijk niet mee, of misschien wel even kijken als ze hier dichtbij in de buurt komen.

voor degenen die bang zijn voor honger: http://www.findfarm.nl :)

Het is een vrij logische keuze voor de boeren om de supermarkten aan te pakken.. die zijn er de reden van dat de prijzen voor de Nederlandse producten zo laag zijn, dus hebben direct invloed op het inkomen van de boer. Logisch dus.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:47

IMANDRA schreef:
Tiepfoudt schreef:

Mwah dat we al zo veel in files staan of dat de winkels niet letterlijk leeg zijn vind ik alsnog geen goede reden om daadwerkelijk te gaan blokkeren. Hoe dan ook kweek je er bij de meeste mensen geen goodwill mee omdat je consumenten direct raakt (of dit nu file is of omdat er bepaalde producten hierdoor niet verkrijgbaar zijn). Daarnaast eens met wat Daffodil zegt.

Nu weet ik de specifieke situaties niet, maar er zijn toch best wat (bijv.) melkveebedrijven die bijv. aan Campina leveren? Zou je dan niet beter en masse kunnen stellen dat je niet x bedrag per liter melk wil maar juist y (waarbij y wel een eerlijker bedrag is dan x)? En ook bij andere type bedrijven die aan dit soort bedrijven leveren? Dacht dat van bijv. de AH toch wel een aantal groenten gewoon uit NL komen. Of zijn dat soort dingen niet haalbaar?

wat mij betreft komt Campina zeker nog wel een keer aan de beurt... maar de machtspositie van de fabriek is groot, en als ze een paar keer geen melkgeld betalen zullen we ook faillissement aan moeten vragen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:48

IMANDRA schreef:

Wat is er precies zo erg als je een keer geen vlees in de supermarkt kunt kopen? Of geen eieren of geen boter? Zijn er geen andere plaatsen waar je aan die producten kunt komen? Ik vind dat we zo ontzettend stront verwend zijn met zijn allen, dat we al uit ons dak gaan als er een keer een product niet in het schap ligt. Want oh jee nu moeten we hélemaal naar de slager en die is zooo duur verdorie en dan moet ik óók nog naar de groenteboer. Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? Paniek.

IMANDRA schreef:

Goed dat je het vraagt. Je wil niet weten hoeveel (huiskamer)gesprekken er gevoerd worden met de hoge heren van FC, er verandert niets.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:52

Tiepfoudt schreef:
Oh nee hoor, ik ga er niet vanuit dat iedereen zomaar betaald krijgt. Als wij niet leveren krijgen wij ook niets betaald namelijk ;)

Er zijn in Nederland meer wegen die naar Rome leiden, en acties waren steeds op voorhand al bekend dus even een andere route intoetsen op de TomTom en je komt er ook. Er bestaat ook zoiets als Google Maps, waarop je kan zien waar hoeveel file staat.

En jij denkt dat die alternatieve routes niet helemaal compleet vast staan ook de snelweg vol met file staat?

juval schreef:
IMANDRA schreef:

wat mij betreft komt Campina zeker nog wel een keer aan de beurt... maar de machtspositie van de fabriek is groot, en als ze een paar keer geen melkgeld betalen zullen we ook faillissement aan moeten vragen.

Hmm ja, maar samen sta je sterk toch? Als vrijwel alle boeren meedoen met boycotten van bijv. Campina dan lijkt me dat Campina zelf ook in de problemen komt? Of zie ik dat te positief in? Mochten die kosten zo hoog oplopen weet ik niet of je een fundraising actie zou kunnen organiseren (nu er nog veel burgers achter de boeren staan) om de verloren inkomens een beetje te compenseren?

Overigens ben ik niet zozeer tegen het demonstreren bij distributiecentra, maar wel tegen het blokkeren.

Tiepfoudt schreef:
Wat is er precies zo erg als je een keer geen vlees in de supermarkt kunt kopen? Of geen eieren of geen boter? Zijn er geen andere plaatsen waar je aan die producten kunt komen? Ik vind dat we zo ontzettend stront verwend zijn met zijn allen, dat we al uit ons dak gaan als er een keer een product niet in het schap ligt. Want oh jee nu moeten we hélemaal naar de slager en die is zooo duur verdorie en dan moet ik óók nog naar de groenteboer. Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? Paniek.

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het vanuit het perspectief van de boeren niet handig is omdat ze, doordat ze de consument direct raken, hun goodwill kwijtraken. En dat wil je denk ik niet? Bedoel, zelfs onder boeren zijn er toch een aantal die het ook niet eens zijn met daadwerkelijk blokkeren van distributiecentra.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:54

FC is toch een coöperatie? In hoeverre hebben de leden, boeren, in de ledenraad daadwerkelijk macht?

Even switchen van melkfabriek is trouwens niet zo eenvoudig, Imandra.
Melkprijs kan wel wisselen tussen de fabrieken.
Waarbij de prijs bij de kleinere fabrieken die metname kaas maken hoger is.
Bulkproducten als melk leveren minder op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:56

In veel dorpen is überhaupt geen slager, bakker of groenteboer meer!

Bij file in de randstad heeft omrijden weinig zin aangezien iedereen dat doet.