Krips schreef:Jaa. Daar heb je gelijk in. Hmm.. Dat is indd wel zo. Maar aan de andere kant. Wie bepaald er wat goed is voor een land? De hele samenleving.
Maar sommige dingen zijn niet zo subjectief als ze lijken. Je hebt gewoon kwalitatief goede en slechte bestuurders, daar is helemaal niet zoveel magisch aan. Tegenwoordig wint het idee terrein dat alles een mening is, subjectief is, ter discussie moet staan.
Maar bestuurlijke kwaliteiten zijn helemaal niet zo subjectief. Een goed bestuurder is iemand die grip heeft op de situatie en deze de kant op kan sturen die hij/zij wenst. Een goede bestuurder is iemand die belangen in kan schatten, fatsoenlijk kan rekenen en boekhouden, kan lezen en luisteren, zorgen dat het systeem werkt. En dat zijn allemaal dingen die niets met uitgangspunten te maken hebben, en waar ook eigenlijk niet echt discussie over is. Maar mensen lijken dat deel uit het oog te verliezen - alsof het er niet toe doet wat bestuurders werkelijk doen, als het maar leuk klinkt. En dat vind ik een gevaarlijke en buitengewoon kwalijke omkering van doel en middel. Het DOEL is het besturen van een land: zorgen dat de 'machine' draait. Dat de financien op orde worden/zijn/blijven, dat de zaken die we in dit land willen hebben worden uitgevoerd (denk aan gezondheidszorg, onderwijs, defensie, handelsbelangen, infrastructuur). Het doel is niet dat Wilders blufpoker speelt met Verhagen of het aantal zetels in de volgende verkiezingen. Het aantal zetels is bedoeld om de kwaliteit van bestuur te toetsen, niet andersom.
Citaat:
Wat is ons recht om te zeggen dat dat de waarheid is en hij daarom niet ons land moet gaan besturen. Dat mogen wij wel vinden. Maar wij hebben er niet meer over te zeggen dan die ene stem die wij krijgen.
Ik geloof niet dat ik daar mee genoegen neem. Het is wel ook mijn land, mijn samenleving, mijn omgeving! Dat andere mensen daar zo lichtzinnig mee omspringen en bewondering hebben voor het gebruiken van onze stem, onze vrijheid voor hun eigen spelletjes doet me eigenlijk verlangen naar een goedgeplaatste verlichte despoot.