Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:58

juval schreef:
vanuit mijn agrarisch perspectief vind ik alle partijen die over halveren van veestapel en/of gedwongen uitkopen praten links... ofwel, die zie ik liever niet regeren.

maar ja, de democratie beslist

Dat is het probleem ook. Ik heb die rechtse partijen liever niet, want ik wil graag het leven kunnen blijven betalen wat nu al lastig is, laat staan wanneer rechts hun plannen door gaan voeren. Want die hebben echt geen enkel benul van de werkelijke situaties.

Ik vind het uitsluiten van partijen heel kinderachtig. Als we het dan over democratie hebben dan moet je in ieder geval met elkaar praten. Zeker partijen die al eerder, geslaagd, samen gewerkt hebben.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:06

MyWishMax schreef:
Dat is het probleem ook. Ik heb die rechtse partijen liever niet, want ik wil graag het leven kunnen blijven betalen wat nu al lastig is, laat staan wanneer rechts hun plannen door gaan voeren. Want die hebben echt geen enkel benul van de werkelijke situaties.

Ik vind het uitsluiten van partijen heel kinderachtig. Als we het dan over democratie hebben dan moet je in ieder geval met elkaar praten. Zeker partijen die al eerder, geslaagd, samen gewerkt hebben.

Ik kan niet vinden dat VVD heeft samengewerkt met GL.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:12

nps schreef:
journee schreef:

VVD heeft een belofte gedaan tijdens de verkiezingen en als de partij ook maar iets van geloofwaardig wil behouden zal de partij daar ook bij blijven. Als D66 en Ja21 inderdaad welwillend zijn, zal er waarschijnlijk wel een coalitie uit komen. We gaan het zien. :)

VVD moet handelen in landsbelang, niet in please-de-achterban belang.

Alleen is niet iedereen het er over eens wat in het landsbelang is. Jij wil misschien een coalitie over links, maar rechtse kiezers zien liever een coalitie over rechts. Nu is een groep boos dat gl/PvdA wordt uitgesloten, vorig jaar was een groep boos dat niemand (dus ook geen PVV) werd uitgesloten. Als je daar principieel op tegen bent, moet je één lijn trekken. Als de gl/PvdA mee gaat aan de onderhandelingstafel, dan ook PVV en FvD een kans geven.

En elke partij probeert de achterban te pleasen. Zonder achterban blijft er namelijk weinig meer te doen in 'het landsbelang'. NSC kan er (dus niet meer) over mee praten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:29

journee schreef:
nps schreef:
VVD moet handelen in landsbelang, niet in please-de-achterban belang.

Alleen is niet iedereen het er over eens wat in het landsbelang is. Jij wil misschien een coalitie over links, maar rechtse kiezers zien liever een coalitie over rechts. Nu is een groep boos dat gl/PvdA wordt uitgesloten, vorig jaar was een groep boos dat niemand (dus ook geen PVV) werd uitgesloten. Als je daar principieel op tegen bent, moet je één lijn trekken. Als de gl/PvdA mee gaat aan de onderhandelingstafel, dan ook PVV en FvD een kans geven.

En elke partij probeert de achterban te pleasen. Zonder achterban blijft er namelijk weinig meer te doen in 'het landsbelang'. NSC kan er (dus niet meer) over mee praten.

Het verschil is dat de (radicaal)-rechtse coalitie hun kans heeft gehad (en verneukt), en dat er nu een midden-links-progressieve partij de grootste is. De coalitie met "links" en VVD heeft een meerderheid, coalitie met (radicaal) rechts niet. Kiezer heeft gesproken, amen.

Íedereen is het erover eens dat het in landsbelang is om snel een coalitie te vormen, VVD hangt de kleuter uit.

VVD is gehalveerd, er zijn veel kiezers weggegaan omdat ze zich anders profileren dan dat ze altijd waren. Met het zich weer profileren als de degelijke partij die ze ooit waren kunnen ze wellicht een stuk van hun oude achterban die nu huilend naar D66 is gegaan weer terugpakken. Tip voor de volgende keer - geen domme beloftes maken over het uitsluiten van redelijke partijen.

VVD heeft nooit met GL geregeerd, wel met PvdA. Dat ging prima.

Wat vinden jullie van een minderheidskabinet met CDA, D66, GL/PvdA? Maakt ze flexibel in zoeken van meerderheid (kan over links én rechts) en hebben we geen last van de VVD en haar sipneuzenpolitiek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:31

nps schreef:
journee schreef:

Het verschil is dat de (radicaal)-rechtse coalitie hun kans heeft gehad (en verneukt), en dat er nu een midden-links-progressieve partij de grootste is. De coalitie met "links" en VVD heeft een meerderheid, coalitie met (radicaal) rechts niet. Kiezer heeft gesproken, amen.

Íedereen is het erover eens dat het in landsbelang is om snel een coalitie te vormen, VVD hangt de kleuter uit.

VVD is gehalveerd, er zijn veel kiezers weggegaan omdat ze zich anders profileren dan dat ze altijd waren. Met het zich weer profileren als de degelijke partij die ze ooit waren kunnen ze wellicht een stuk van hun oude achterban die nu huilend naar D66 is gegaan weer terugpakken. Tip voor de volgende keer - geen domme beloftes maken over het uitsluiten van redelijke partijen.

Wat vinden jullie van een minderheidskabinet met CDA, D66, GL/PvdA? Maakt ze flexibel in zoeken van meerderheid (kan over links én rechts) en hebben we geen last van de VVD en haar sipneuzenpolitiek.

Dat is niet helemaal waar, want je stapt over de PVV stemmers heen.

Jildau

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:36

Volgens mij hebben er nog altijd meer mensen rechts gestemd dan links dus die redenering snap
ik niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:40

Esaqar schreef:
Ik weet inderdaad dat D66 pleit van een strenger migratiebeleid. Echter zijn er ook weer genoeg andere punten waarom ik niet op D66 zou stemmen.

Moet wel zeggen dat ik het geen ramp vind dat D66 een coalitie mag proberen te vormen.
Ik hoop alleen dat PvdA/GL daar niet in komt.

Waarom niet, die hebben dezelfde mening:
GroenLinks-PvdA probeert een middenweg te vinden tussen openheid en beheersing. Hun uitgangspunt is dat migratie een blijvend onderdeel van de samenleving is, maar dat het beleid zowel menselijk als realistisch moet zijn. Dat betekent dat ze niet pleiten voor “iedereen welkom”, maar ook niet voor een gesloten deur. In plaats daarvan willen ze regie terugnemen: duidelijke keuzes maken, gebaseerd op mensenrechten én draagvlak in de samenleving.

Overigens gaat het Europese migratie traject al heel veel helpen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:47

Jildau schreef:
Volgens mij hebben er nog altijd meer mensen rechts gestemd dan links dus die redenering snap
ik niet.

De redenering klopt ook niet, dan zou PVV ook mee moeten doen. Maar die wordt niet alleen uitgesloten, naar zelfs aan de kant gezet als: doet niet meer mee. Maar zo werkt het niet. Elke partij doet mee, zo niet in de coalitie, dan wel in de oppositie en die stemmers tellen dus ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:04

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:

Dit vind ik nogal hypocriet, want waarom mag de ene partij wel uitgesloten worden en de andere niet?

Persoonlijk vind ik alle uitsluiting stom, partijen zouden moeten (proberen) te verbinden.

Dat zeg ik, omdat er gegronde redenen zijn voor uitsluiting. PVV heeft meermaals bewezen niks te voelen voor compromissen of goed inhoudelijk regeren van het land (ongeacht welk standpunt goed is, bedoel het vooral vanuit oprechte pogingen binnen de grenzen van de rechtsstaat). Bij GL/PvdA en VVD is het enkel en alleen een meningsverschil over wat je moet doen en hoe je dat moet doen. Wat er tussen elke partij wel tot op zekere hoogte bestaat. Beide partijen hebben -in ieder geval in het verleden- wel laten zien dat ze bereid zijn om water bij de wijn te doen voor landsbelang / kunnen regeren. Of in ieder geval niet constant hun poot stijf te houden of alles te frustreren.

Het is een ander verhaal als ze wel moeite doen om tot elkaar te komen en het lukt tóch niet (zoals met GL in het verleden wel eens is gebeurd), maar VVD doet die moeite nu niet eens.

VVD doet nu wat mij betreft een PVV’tje, met die my way or the highway mentaliteit.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:09

Jildau schreef:
MyWishMax schreef:

Ik kan niet vinden dat VVD heeft samengewerkt met GL.

We hebben een paars kabinet gehad met kok 1 en kok 2 (met pvda) van 94 tot 2002. Die hebben wel een paar fijne dingen voor elkaar gekregen zoals de veruimde winkeltijden in 96'. Dat was toen nog heel erg taboo, er werd hevig tegen geprotesteerd. Want je zou maar je boodschappen mogen halen na je werktijden, of shoppen op zondag :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:15

Precies ja, met PvdA. Willen jullie nou echt niet snappen dat GL er inmiddels aan toegevoegd is en dat dat de zaak nogal veranderd? Hadden die twee niet samen moeten voegen.

PvdA erbij had ik kunnen accepteren, GL niet.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:24

Ik snap dat GL eraan is toegevoegd, maar daar zie ik persoonlijk geen probleem in.
Als partijen moeten samen werken zullen zij samen een middenweg moeten vinden. Je poot stijf houden zorgt ervoor dat we nu al meerdere keren een demissionair kabinet hebben gehad omdat ze zich als kleuters gedragen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:03

IMANDRA schreef:
Wat vinden jullie van het feit dat VVD toch haar poot stijf houdt en niet eens wil proberen om een coalitie met GL/PvdA (en D66/CDA) te vormen?

Ik snap dat ze consistent blijft aan haar campagne message, maar ik vind het ook een beetje overkomen als een stampvoetende kleuter nu. Klaver gaf ook aan dat in het gesprek met Koolmees, Dilan alsnog heel erg campagnepraat had in plaats van proberen tot elkaar te komen.

Heb het idee dat Ja21 + D66 welwillender zijn (tot bepaalde hoogte, natuurlijk) ondanks dat ze inhoudelijk veel verder uit elkaar liggen :=

Ben heel benieuwd wat eruit komt. Wat zijn de opties als beide partijen die samenwerking niet aangaan? Bepaalde minderheidskabinetten oid?

Heel veel topprominenten bij de VVD vinden haar houding niet goed. Gisteren zag ik Ed Nijpels bij Pauw en de Wit en die gaf ook aan dat die starre houding niet ging werken. En dat VVD best wel succesvol met de PVda heeft samengewerkt. Hij zag de samenwerking met Ja21 totaal niet.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:29

nps schreef:
Esaqar schreef:
Ik weet inderdaad dat D66 pleit van een strenger migratiebeleid. Echter zijn er ook weer genoeg andere punten waarom ik niet op D66 zou stemmen.

Moet wel zeggen dat ik het geen ramp vind dat D66 een coalitie mag proberen te vormen.
Ik hoop alleen dat PvdA/GL daar niet in komt.

Waarom?

Omdat ik mij niet kan vinden in hun standpunten. Vind het te zweverig, te vaag, niet duidelijk genoeg.

Met de kieswijzer stond deze partij ook helemaal onderaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:30

_San87_ schreef:
    nps schreef:

Dat is niet helemaal waar, want je stapt over de PVV stemmers heen.

Die hebben de vorige coalitie hun kans gehad.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:32

Dat heeft alleen niks te maken met je opmerking dat de kiezer heeft gekozen natuurlijk. Daar kun je pvv niet skippen omdat het je goed uit komt.

_San87_
    BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:36

Gnome schreef:
    Dat heeft alleen niks te maken met je opmerking dat de kiezer heeft gekozen natuurlijk. Daar kun je pvv niet skippen omdat het je goed uit komt.

Precies. De kiezer heeft overwegend (centrum)rechts gestemd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:38

_San87_ schreef:
    Gnome schreef:

Maar JA21 is behoorlijk radicaal. Hoe past die dan in het plaatje? Dat is geen centrum.

En, wat IMANDRA zegt. Er zijn hele goede redenen om PVV uit te sluiten. Veel betere dan om GL/PvdA uit te sluiten. Dus als je een regeringskandidaat wilde, is je stem op PVV weggegooid. Sorry.
    Laatst bijgewerkt door nps op 11-11-25 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:40

Dat is volgens mij ook een van de pijnpunten toch? Gelukkig mogen ze dat lekker zelf uitzoeken of ze daar uit komen of niet onderling.

_San87_
    BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:44

nps schreef:
    _San87_ schreef:

Maar JA21 is behoorlijk radicaal. Hoe past die dan in het plaatje? Dat is geen centrum.

En, wat IMANDRA zegt. Er zijn hele goede redenen om PVV uit te sluiten. Veel betere dan om GL/PvdA uit te sluiten. Dus als je een regeringskandidaat wilde, is je stem op PVV weggegooid. Sorry.

JA21 is rechts. Ik zeg overwegend (centrum)rechts. Met centrum tussen haken.

Dat is nu eenmaal hoe er gestemd is, daarom is het ook zo moeilijk die coalitie te maken. (Centrum)links is geen winnaar in de stemmingen, in die zin.

Dat staat los van of de PVV in de coalitie een optie is, ja of nee. Ze zijn de tweede grootste partij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:56

Het probleem met JA21 in een kabinet is tweeledig: gebrek aan ervaring en twijfel over stabiliteit. Hun ideologische scherpte maakt hen aantrekkelijk voor een centrumrechtse coalitie, maar ook lastig voor bredere samenwerking. In de praktijk betekent dit dat JA21 wel “dolgraag” wil meeregeren, maar dat andere partijen hen zien als een risicovolle partner die het kabinet kwetsbaar kan maken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:00

Ik zie JA21 wel als veel stabieler dan een PVV. Vind hun lang niet zo raar doen in communicatie etc.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:01

_San87_ schreef:
    nps schreef:

JA21 is rechts. Ik zeg overwegend (centrum)rechts. Met centrum tussen haken.

Dat is nu eenmaal hoe er gestemd is, daarom is het ook zo moeilijk die coalitie te maken. (Centrum)links is geen winnaar in de stemmingen, in die zin.

Dat staat los van of de PVV in de coalitie een optie is, ja of nee. Ze zijn de tweede grootste partij.

Bij zowel VVD (87%) als CDA (60%) blijkt JA21 best wat overeenkomsten te hebben. Dus blijkbaar hebben ze toch nog heel wat centrum rechtse standpunten.

https://www.hartvannederland.nl/politiek/verkiezingen/artikelen/stemwijzer-lijsttrekkers-reacties-verkiezingen-2025

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:03

Gnome schreef:
    Ik zie JA21 wel als veel stabieler dan een PVV. Vind hun lang niet zo raar doen in communicatie etc.

En waarop baseer je dat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 18:05

VVD en CDA brengen genoeg ervaring in lijkt me. En bij Ja21 zitten ook ervaren mensen.