Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:09

Zie ze eerlijk gezegd geen van de vier als premier.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 01:04

lies schreef:
Mona Keijzer als onze premier, brrrr :

Als die 4 het samen gaan doen, lijkt mij de enige logische premier Yesilgoz toch?

Mij öok!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:51

BigOne schreef:

Dan vind ik Yesilgoz de minst slechte denk ik. Rutte ligt internationaal heel goed, dus ze heeft een zeer ervaren mentor. Ik denk alleen dat NL niet blij is met alweer een VVD’er. Caroline, nou nee, Mona idem Wilders ook niet. Volgens mij ligt Wilders internationaal ook niet bepaald goed en, ook gezien zijn standpunten rondom Nexit en internationale verdragen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:03

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:11

nps schreef:
Dan vind ik Yesilgoz de minst slechte denk ik. Rutte ligt internationaal heel goed, dus ze heeft een zeer ervaren mentor. Ik denk alleen dat NL niet blij is met alweer een VVD’er. Caroline, nou nee, Mona idem Wilders ook niet. Volgens mij ligt Wilders internationaal ook niet bepaald goed en, ook gezien zijn standpunten rondom Nexit en internationale verdragen.

En dan nog eens 4 jaar met een uitgestreken gezicht recht praten wat krom is en alles binnenskamer proberen te houden? Liever niet.
Maar ik denk niet dat de VVD het boegbeeld voor de Titanic wil gaan leveren :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:19

Nu ik er even over nadenk, eigenlijk is Mona Keizer wel een goed idee. Ze heeft in ieder geval de juiste kleur haar {:}

Misschien een duobaan? Geert voor binnenland, Mona voor buitenland?
https://www.youtube.com/watch?v=p79GmLNLMrY

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:20

juval schreef:
wat is er tegen Mona Keizer?

ALLES :')
Vind haar misschien nog wel erger dan Wilders, gewoon om wie ze is. Soms heb je dat bij mensen.

Ik denk ook niet dat de VVD in een kabinet gaat zitten met Keijzer als premier, gezien haar uitspraken over het beleid, terwijl ze nog in het kabinet zat.

@irmaz, mee eens hoor, ik zie dat ook niet zitten, maar het is imo wel de minst slechte optie van de slechte opties. Denk ook niet dat de VVD dat gaat doen idd. Sterker nog, ik blijf denken dat dit kabinet er niet gaat komen. Vroeg of laat gaat VVD of NSC de stekker wel uit de onderhandelingen trekken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:27

Janneke2 schreef:
De veiligheid van Wilders of de veiligheid voor ons...?

Allebei. Die man heeft complete fatwa's tegen zich, wordt al jaren bedreigd en staat onder strenge beveiliging. Ik zie hem niet 1 2 3 naar een islamitisch land op werkbezoek gaan.
En het dreigingsniveau is ook omhoog gegaan. Ik zie het er nog van komen dat er hier een aanslag komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:27

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:33

Benzz schreef:
lies schreef:
Mona Keijzer als onze premier, brrrr :

Als die 4 het samen gaan doen, lijkt mij de enige logische premier Yesilgoz toch?

Mij öok!

Nou asjeblieft niet zeg brrr

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:41

Mensen, Amnesty organiseert een schrijfmarathon nav het 75 jarig bestaan van de Universele Verklaring van de rechten van de mens.
Zij schrijven brieven in een poging om bepaalde situaties te verbeteren.

Een voorbeeld daarvan:

Rocky, een zwarte man met een verstandelijke beperking, zit al 30 jaar in de dodencel in Alabama na een gebrekkig proces. Amnesty verzoekt om gratie.

En:

Thapelo is algemeen secretaris van de beweging Abahlali baseMjondolo die de rechten verdedigt van mensen in Zuid-Afrika die het economisch moeilijk hebben. Thapelo en zijn beweging worden bedreigd. In 2022 werden drie leden van de beweging gedood.

Ik mag hier geen petitie delen, maar je kunt dit natuurlijk zo vinden via Google.
Met een paar keer een handtekening plaatsen kun je daadwerkelijk iets dóen.

Dusss maak even tijd voor de mensenrechten!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:16

purny schreef:
Janneke2 schreef:
De veiligheid van Wilders of de veiligheid voor ons...?

Allebei. Die man heeft complete fatwa's tegen zich, wordt al jaren bedreigd en staat onder strenge beveiliging. Ik zie hem niet 1 2 3 naar een islamitisch land op werkbezoek gaan.
En het dreigingsniveau is ook omhoog gegaan. Ik zie het er nog van komen dat er hier een aanslag komt.

Belachelijk natuurlijk om een aanslag te plegen in een ander land omdat je het niet eens bent met wie daar de premier is.
Het zorgt tevens ook voor draagvlak voor anti islam maatregelen.

Feitelijk is de mensheid gewoon volledig gek. We leren het echt nooit om de vrede te bewaren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:18

Momenteel is het debat bezig over 't verslag van de verkenner. Live te volgen op de website van de NOS. Erg interessant imo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:31

Loretta schreef:
Belachelijk natuurlijk om een aanslag te plegen in een ander land omdat je het niet eens bent met wie daar de premier is.

Feitelijk is de mensheid gewoon volledig gek. We leren het echt nooit om de vrede te bewaren.

Er is hier in NL genoeg aanleiding om een aanslag te plegen. Denk aan radicalisering en aan een pannenkoek die het schijnbaar heel normaal vind om een koran te verscheuren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:35

Nikass schreef:
Mensen, Amnesty organiseert een schrijfmarathon nav het 75 jarig bestaan van de Universele Verklaring van de rechten van de mens.

Een voorbeeld daarvan:

Rocky, een zwarte man met een verstandelijke beperking, zit al 30 jaar in de dodencel in Alabama na een gebrekkig proces. Amnesty verzoekt om gratie.

En:

Thapelo is algemeen secretaris van de beweging Abahlali baseMjondolo die de rechten verdedigt van mensen in Zuid-Afrika die het economisch moeilijk hebben. Thapelo en zijn beweging worden bedreigd. In 2022 werden drie leden van de beweging gedood.

Ik mag hier geen petitie delen, maar je kunt dit natuurlijk zo vinden via Google.

Nikass met Amnesty International heb ik al vanaf mijn twintigste een goede afspraak. Ik ben lid, ik ontvang nul post en schrijnende verhalen, dus ik onderteken nooit iets. Ik betaal al mijn hele leven elke maand een gift aan Amnesty. Dus ik teken deze petitie ook niet.
Puur uit zelfbescherming doe ik dit want ik slaap anders niet van al die ellende. Sorry, het werkt goed voor mij zo, en Amnesty is akkoord gegaan daarmee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:38

purny schreef:
Er is hier in NL genoeg aanleiding om een aanslag te plegen. Denk aan radicalisering en aan een pannenkoek die het schijnbaar heel normaal vind om een koran te verscheuren.

Als je onschuldige mensen gaat vermoorden omdat een of andere pannenkoek een boem verscheurt dan ben je zelf ook een pannenkoek.

Het is niet goed te praten dat iemand aanslagen pleegt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:59

Loretta schreef:
purny schreef:

Als je onschuldige mensen gaat vermoorden omdat een of andere pannenkoek een boem verscheurt dan ben je zelf ook een pannenkoek.

Het is niet goed te praten dat iemand aanslagen pleegt.

Dat doe ik ook niet. Ik zeg alleen dat de kans hier ook aanwezig is vanwege die dingen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:01

Ann schreef:
Momenteel is het debat bezig over 't verslag van de verkenner. Live te volgen op de website van de NOS. Erg interessant imo.

Thx, zeker interessant :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:06

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:08

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:

Een voorbeeld daarvan:

En:

Nikass met Amnesty International heb ik al vanaf mijn twintigste een goede afspraak. Ik ben lid, ik ontvang nul post en schrijnende verhalen, dus ik onderteken nooit iets. Ik betaal al mijn hele leven elke maand een gift aan Amnesty. Dus ik teken deze petitie ook niet.
Puur uit zelfbescherming doe ik dit want ik slaap anders niet van al die ellende. Sorry, het werkt goed voor mij zo, en Amnesty is akkoord gegaan daarmee.

Oh dat snap ik heel goed hoor!
Maar ik dacht ik noem het hier, omdat hier vast mensen bij zijn die eens wat zouden willen doen ipv alleen discussiëren ;)

En wat purny zegt denk ik al de hele tijd; natuurlijk is het niet goed te praten, een aanslag, en ik hoop ook niet dat het gebeurt, maar dat neemt niet weg dat ik denk dat de kans reëel is. In Nederland, door een Nederlandse inwoner.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:18

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:
Mona Keizer? Help zeg.....
_O- := . De PVV zal toch wel iemand hebben? Waarom Wilders niet.
Dat zou ik wel zo eerlijk vinden

Ik vraag mij af of Wilders het aansturen van de fractie in de 2e kamer kan combineren met premier zijn.
En ik denk ook dat het niet heel praktisch wordt als hij in die functie internationaal op pad moet.

Mona Keizer loop ik ook niet warm voor.
Pieter Omtzigt lijkt mij te principieel om voor die functie te gaan. Áls hij al in een coalitie met de PVV stapt. Als Wilders voor de onderhandelingen niet heel duidelijk afstand van dingen neemt, dan komen er denk ik geen onderhandelingen.

En dan heb je de VVD. Die blijven vooralsnog volhardend in hun standpunt alleen een gedoogpartner te willen zijn. Van daaruit is een premier leveren niet 1 stap maar minimaal 3 stappen weg.

Aan de andere kant verbaas ik mij nergens meer over na de vorige formatie. Toen draaiden een aantal partijen flink bij.

BigOne schreef:

Ik ook niet. Maar Wilders kwam ook ineens met Ronald Plasterk als verkenner en nu als informateur.
Kijk niet op als hij weer met een verrassing komt als het werkelijk tot formeren komt.

Voorlopig wacht ik af. Want PVV, NSC en BBB hebben allemaal zetels gewonnen bij deze verkiezingen.
En of we het leuk vinden of niet, de PVV is op het moment de grootste partij met de meeste zetels. Die zijn op dit moment aan zet. En met alleen nee roepen, komt er geen regering en daar is Nederland ook niet bij gebaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:23

pien_2010 schreef:
3 hoogleraren over de staatsrechtelijheid van de uitspraken van Wilders en de Grondwet

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -zijn-onze

Het is echt heftig eigenlijk :=

Administratieve detentie, dat hebben ze in Israël, voor Palestijnse kinderen: zonder proces opgesloten worden, niet weten waarom of voor hoe lang.
Hoe kunnen mensen op een partij stemmen die dat hier ook wil invoeren??

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:26

Nikass schreef:
pien_2010 schreef:
3 hoogleraren over de staatsrechtelijheid van de uitspraken van Wilders en de Grondwet

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -zijn-onze

Het is echt heftig eigenlijk :=

Administratieve detentie, dat hebben ze in Israël, voor Palestijnse kinderen: zonder proces opgesloten worden, niet weten waarom of voor hoe lang.
Hoe kunnen mensen op een partij stemmen die dat hier ook wil invoeren??

Misschien net als Koeke deze docu kijken? En niet veroordelend, maar gewoon open minded. Niet om het met ze eens te zijn, maar om te snappen wat mensen beweegt.
Ik heb de aflevering niet gezien, wel fragmenten en de toelichting van de maakster ervan in Op1.

koeke schreef:
Ik heb net deel 1 van Eigen Volk Eerst gekeken: een docuserie over extreem rechtse Nederlanders. Het is mijn ding niet, maar juist daarom ga ik ook de volgende delen kijken. Vind het een aanrader als je het wilt begrijpen. Hier een artikel erover:
https://www.metronieuws.nl/televisie/20 ... olk-eerst/

En ter aanvulling en verduidelijking: het begrijpen van mensen en hun motivatie betekent niet dat je het daarmee eens bent. Maar met begrip voor iemand is een gesprek wel beter te voeren. Nu ervaar ik dat aan beide kanten de hakken in het zand gaan. De politiek voorop.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 13-12-23 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:28

purny schreef:
Loretta schreef:

Ik heb echt nul problemen met "heilige" boeken verscheuren.

Religies zijn niet boven kritiek verheven. En meestal zijn religieuze mensen het meest intolerant van allemaal.

Dat gezegd hebbende: ik vind het niet nodig om bewust mensen te gaan beledigen. Maar mensen vermoorden om een gekrenkt ego is te zot voor woorden. Kritiek hebben op religie valt onder vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst.

Ik heb meer problemen met de uitspraken die in strijd zijn met de grondwet, zoals een verbod op Moskeeën, islamitische scholen en meer van die dingen, want dat is in strijd met het recht op vrijheid van godsdienst. Als je nu zegt dat álle bijzondere scholen niet meer kunnen is het nog wat anders, dan discrimineer je niet. Daar is best een argument op te maken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:29

Helemaal met je eens Avelanche.