Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:02

Ik denk dat niemand op hoog niveau of in bezit van een smak geld schoon is. Ook in nederland niet, zelfs de gemiddelde nederlander probeert de belasting zo gunstig mogelijk in te vullen. Heb je meer dan een ton spaargeld zet je dat ook op verschillende rekeningen om geen cent teveel te betalen.
Ondertussen, waar een klein dorp groots in kan zijn. Daar zullen wel geen FvD en PVV stemmers wonen

https://nos.nl/artikel/2419900-frietkar ... olse-grens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:03

juval schreef:
ik las het bericht dat kiki heeft gedeeld op facebook ook.

Voor wat betreft het laatste stuk kan ze best eens gelijk hebben, de strenge EU regels gelden daar niet voor de veehouderij, en daarom is Oekraine ook een grote (oneerlijke) concurrentie voor onze veehouderij. En de supermarkten/vleesverwerkers blijven wel importeren, want goedkoop. https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... -van-vlees

maar goed, dat heeft denk ik weinig met de oorlog te maken.

Zodra Oekraïne bij de EU komt, gaan die regels ook voor hen gelden.

Maar dat staat los van de ooglog, idd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:05

Ann schreef:
Momenteel in Marioepol. Mijn hart breekt voor deze mensen.

https://nos.nl/artikel/2419894-evacuati ... n-niet-weg

Bron: NOS

;( Te triest dit. Ik hoorde het net ook op de radio.
De mensen kunnen gewoon niet weg. Sta je dan maar weer.

Die frietkar in Polen. Hartverwarmend dit <3
Ik hoop dat ze navolging krijgen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 05-03-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:06

enzino schreef:
Ik weet niet of Putin naar Zelensky persoonlijk verwees, maar ht bellingcat artikel legt de link dus uit en het CNN artikel geeft een recent voorbeeld van discriminatie op huidskleur.

Natuurlijk is niet iedereen daar neonazi want dan zouden ze nooit op Zelensky stemmen. In het CNN artikel geven de studenten ook aan er nooit last van te hebben op straat.

Nou, volgens mij pro-Poetin Russische kennissen, die ik overigens al jaren ken en erg aardig vind, wordt Zelensky, met het mes op de keel, door de Nazi's al jaren gedwongen hun marionet te zijn.
Dat is hun antwoord als ik zeg dat het idioot is Zelensky een nazi te noemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:09

sureido

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:15

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:20

juval schreef:
ik las het bericht dat kiki heeft gedeeld op facebook ook.

Voor wat betreft het laatste stuk kan ze best eens gelijk hebben, de strenge EU regels gelden daar niet voor de veehouderij, en daarom is Oekraine ook een grote (oneerlijke) concurrentie voor onze veehouderij. En de supermarkten/vleesverwerkers blijven wel importeren, want goedkoop. https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... -van-vlees

maar goed, dat heeft denk ik weinig met de oorlog te maken.

Heeft inderdaad weinig met oorlog te maken... Maar ik denk dat deze oorlog wel gaat aantonen hoe belangrijk het is dat een land zelfvoorzienend kan zijn. In Nederland wordt maar aangedrongen op het uitkopen van boeren, maar vergeet niet dat het dan betekent dat er geïmporteerd gaat worden waar duurzaaheid en dierenwelzijn niet zo hoog in het vaandel staan.

Ik denk dat deze oorlog voor een heel andere kijk op de wereld gaat zorgen.

Dat Facebook stuk dat kiki quote vind ik lastig. Ik neig er ook naar dat dit is geschreven onder invloed van propaganda. Alleen vraag ik mezelf ook af; in hoeverre is dat zo? Is het niet het narrative wat ik mis? Ik ken de cultuur niet. Ik kan het gevoel van een ander niet veroordelen omdat het niet strookt met mijn cultuur. Überhaupt moeten mensen wat minder de gevoelens van een ander veroordelen en/of bagatelliseren. Dat maakt ook dat ik het enerzijds goed vind dat de NATO zich nog steeds afzijdig houdt. De humanitaire situatie is schrijnend daar, en dat vind ik het ergste. Liefde overwint altijd, zegt men... Maar dat kost veel meer tijd dan die mensen daar hebben.

Als ik dan kijk naar de religieuze achtergronden die IMJ en Enzino (toch?) hebben geplaatst, begin ik het enigszins te begrijpen... Maar ook daarvan geldt dat wij maar wat graag veroordelen wat het ene geloof verschilt van het andere, of wat überhaupt een geloof verschilt van atheïsme... Het eenvoudige christelijke (protestants, niet elke zondag naar de kerk en als je ging was een korte broek of spijkerbroek ook prima) geloof waarin ik als Nederlandse groot ben gebracht zegt altijd: Heb uw naaste lief.
Ik geloof dat er in elk geloof een versie van dat gebod bestaat. Ik heb er dan ook de grootst mogelijke moeite mee om te zien dat mensen het recht in eigen hand nemen, terwijl ze zeggen te vertrouwen op het oordeel van hun God. Wie dat dan ook mag zijn...

En dan vraag ik me weer af, waarom zou religie een basis zijn voor deze oorlog?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:24

Waarom zou religie geen basis zijn voor deze oorlog? Ik denk dat het best mee kan spelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:26

Zolang 90 % van onze landbouw word geexporteerd hoeven we denk ik niet zo bang voor een voedseltekort te zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:28

..,
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:30

bigone schreef:
Ik denk dat niemand op hoog niveau of in bezit van een smak geld schoon is. Ook in nederland niet, zelfs de gemiddelde nederlander probeert de belasting zo gunstig mogelijk in te vullen. Heb je meer dan een ton spaargeld zet je dat ook op verschillende rekeningen om geen cent teveel te betalen.

Ik denk dat je het verschil tussen belastingontwijking (legaal) en belastingontduiking (illegaal) niet goed begrijpt. Het spreiden van spaargeld is daarentegen weer iets compleet anders en heeft te maken met een bovengrens aan bankgaranties en niets met belasting.

Ik krijg het gevoel dat je moeite hebt met "tegenstrijdige gedachtes": het moet zwart-wit zijn bij je of je hebt een probleem. Ondanks dat er veel mis is in de Oekraine kan je nog steeds hopen dat Rusland daar niet overwint. En ondanks dat Putin waarschijnlijk een veel erger persoon is dan Zelensky (zeker vanuit westers standpunt), betekend dat niet dat je elke negatieve associatie rondom Zelensky moet ontkennen. Zo kan een moordenaar soms iets goeds doen en kan een priester soms aan kinderen zitten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:32

Ann schreef:
sureido schreef:
https://vm.tiktok.com/ZMLUj6TyW/

Filmpje hoe Russen reageren op foto’s van Oekraïne.

Je kunt het deze mensen niet eens kwalijk nemen als ik onderstaand artikel lees. Maar triest vind ik het wel.

https://nos.nl/artikel/2419884-onafhank ... in-rusland

Bron: NOS

Het zijn meerdere dingen. Er zullen vast mensen zijn die nog altijd achter Poetin staan, maar daarnaast heb je te maken met mensen die 50+ jaar altijd A gehoord hebben en nu van een vreemde buitenstaander B horen. Je bent dan zo gewend aan wat je altijd op het nieuws gehoord en in de krant gelezen hebt, dat je niet zomaar overtuigd wordt dat het anders is. Als je dat erkent stort eigenlijk je hele leven in, want wat is er dan wel waar van wat je je hele leven gehoord en geloofd hebt? Zeker de oudere generaties zullen moeilijk te overtuigen zijn.

Daarnaast is er de angst voor represailles. Je kan dan zo reageren als die jonge knul, maar veiliger is om openlijk te ontkennen en Poetin te steunen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:33

_San87_ schreef:
Waarom zou religie geen basis zijn voor deze oorlog? Ik denk dat het best mee kan spelen.

Ik denk dat het een combinatie is van grootheidswaanzin (USSR herstellen) en religie (links van enzino). Een zeer gevaarlijke cocktail imo.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:34

bigone schreef:
Zolang 90 % van onze landbouw word geexporteerd hoeven we denk ik niet zo bang voor een voedseltekort te zijn.

De vraag is natuurlijk niet alleen wat we exporteren.

Het kan prima zijn dat 90% van wat hier geproduceerd wordt geëxporteerd wordt.

Maar dat er netto -aan andere producten- nog veel en veel meer geïmporteerd wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:36

_San87_ schreef:

Ik bedoel er vooral mee te zeggen dat het binnen mijn, wellicht onze, cultuur niet denkbaar is. Uiteraard zijn er binnen Nederland heel andere denkbeelden.

bigone schreef:

Ik weet hoeveel ook mijn sector exporteert (ik werk in de zuivel). En ik denk dat het goed is als we dat blijven doen. Uiteraard vergt dit een hogere uitstoot, maar wel een uitstoot waar duurzaam mee wordt omgegaan.

Met deze oorlog ben ik persoonlijk ook niet bang voor een voedseltekort. Maar het geeft wel aan dat het gevoel van veiligheid niet altijd voor lief genomen kan worden. Het kan op dit moment voor een overproductie zorgen, maar ook voor een herverdeling van de export, zolang deze oorlog zich blijft beperkten tot de landsgrenzen van Rusland en Oekraïne.
Feit is wel, dat er veel meer aandacht is of komt voor de voedselinfrastructuur in zo'n land en de duurzaamheid of het gebrek er aan. Deze kijk kan goede dingen betekenen voor onze boeren. Maar het geeft tevens in een groter en breder perspectief (alle voedselproductie) aan dat het belangrijk is dat een land ook zelfvoorzienend kan zijn en dat het niet altijd zinvol is om je eigen product te exporteren en vervolgens weer goedkoper te importeren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:37

_San87_ schreef:

Gezien de uitgebreide uitleg eerder in dit topic, dat Kiev (en de godshuizen daar) als beginpunt gezien worden van de religie (en deels cultuur) in Rusland, wetende dat religie in vrijwel ieder land veel en veel meer als belangrijke factor gezien wordt dan in Nederland, denk ik zelfs dat het vrij waarschijnlijk is dat het meespeelt. Niet alleen meespeelt, maar zelfs een belangrijke rol speelt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:37

bigone schreef:

Zou ik toch maar wel zijn. Nederland is bij lange niet in staat om alle dieren en mensen te voeden die op ons grondgebied lopen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:39

irmaz schreef:
bigone schreef:

Zou ik toch maar wel zijn. Nederland is bij lange niet in staat om alle dieren en mensen te voeden die op ons grondgebied lopen....

Zijn we daar niet toe in staat? Of is ons voedselpatroon er zo ingebakken dat we bijna bang zijn om kaas te eten omdat dit vet is?
Of bestaat ons voedselpatroon uit pure welvaart en luxe?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:42

irmaz schreef:
bigone schreef:

Janine1990 schreef:
Zijn we daar niet toe in staat? Of is ons voedselpatroon er zo ingebakken dat we bijna bang zijn om kaas te eten omdat dit vet is?

Zijn we (op dit moment) niet toe in staat. Om de hoeveelheid voedsel die de veeteelt in Nederland gebruikt te verbouwen hebben we niet genoeg land, zelfs niet wanneer we alle natuur- en bewoonde gebieden om zouden ploegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:52

irmaz schreef:
Janine1990 schreef:

Zijn we (op dit moment) niet toe in staat. Om de hoeveelheid voedsel die de veeteelt in Nederland gebruikt te verbouwen hebben we niet genoeg land, zelfs niet wanneer we alle natuur- en bewoonde gebieden om zouden ploegen.

Gebaseerd op een zetmeelrijk dieet neem ik aan?
Een groot deel van Nederland is niet eens geschikt om graan en aardappelen op te verbouwen, dus in die zin kan ik dat wel volgen. Het lijkt me in tijden van crisis ook meer van belang om te doen wat je kan dan te doen wat je wilt/wat efficient is.

Onderzoeken zijn natuurlijk gebaseerd op wat we kopen, niet op wat het lichaam daadwerkelijk nodig heeft...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:53

Veevoeding, grondstoffen, kunstmest, gas(kassen) wordt grotendeels geïmporteerd. Nederland heeft een hoog effectieve productie, maar heeft daarvoor dus grondstoffen van buiten onze landsgrenzen nodig.
Vooral daarom zijn de prijzen ook hoger dan in bijvoorbeeld Oekraïne.
Kaas is trouwens een zeer inefficiënt voedingsmiddel.
Maar nu weer terug naar het onderwerp

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:54

Exitium schreef:
Het zijn meerdere dingen. Er zullen vast mensen zijn die nog altijd achter Poetin staan, maar daarnaast heb je te maken met mensen die 50+ jaar altijd A gehoord hebben en nu van een vreemde buitenstaander B horen. Je bent dan zo gewend aan wat je altijd op het nieuws gehoord en in de krant gelezen hebt, dat je niet zomaar overtuigd wordt dat het anders is. Als je dat erkent stort eigenlijk je hele leven in, want wat is er dan wel waar van wat je je hele leven gehoord en geloofd hebt? Zeker de oudere generaties zullen moeilijk te overtuigen zijn.

Daarnaast is er de angst voor represailles. Je kan dan zo reageren als die jonge knul, maar veiliger is om openlijk te ontkennen en Poetin te steunen.

Als je groot gebracht bent met/vol geinvesteerd in ideaal/religie X , en de realiteit klapt daar tegen op zal het grootste deel juist harder vast houden aan ideaal/religie ipv vragen gaan stellen. Is geen wet of dreiging voor nodig, angst voor het onbekende doet veel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:58

senna21 schreef:
Veevoeding, grondstoffen, kunstmest, gas(kassen) wordt grotendeels geïmporteerd. Nederland heeft een hoog effectieve productie, maar heeft daarvoor dus grondstoffen van buiten onze landsgrenzen nodig.
Vooral daarom zijn de prijzen ook hoger dan in bijvoorbeeld Oekraïne.
Kaas is trouwens een zeer inefficiënt voedingsmiddel.
Maar nu weer terug naar het onderwerp

Ik weet dat er door diverse hulporganisaties kaas wordt geëxporteerd naar crisisgebieden in de wereld. Dit betreft een hoog-zoute kaas. Naast dat het goed houdbaar is, wordt dit voornamelijk gebruikt voor ondervoede mensen. Het fijne van de achtergrond hierin heb ik niet. Maar het wordt door die hulporganisaties wel gebruikt en gezien als een efficiënt voedingsmiddel...

NOS Liveblog schreef:
Erdogan belt morgen met Poetin en wil bemiddelen

De Turkse president Erdogan belt morgen met Poetin over de oorlog in Oekraïne. Een woordvoerder van Erdogan zegt dat Turkije nog steeds wil bemiddelen tussen Oekraïne en Rusland. Turkije heeft goede betrekkingen met beide landen.

NAVO-lid Turkije deelt een zeegrens met Oekraïne en Rusland in de Zwarte Zee. Turkije heeft zich niet geschaard achter de sancties tegen Rusland. Ankara noemde de invasie onaanvaardbaar en bood aan om vredesbesprekingen te organiseren.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken roept op tot een staakt-het-vuren in het hele land.

Is dit een gunstige ontwikkeling?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:59

De analyse van professor Beatrice de graaf is een hele goede. Het doet er in feiten niet toe of we wel of niet met een psychopaat te maken hebben. Wat we zien is overduidelijk aan acties.

Als het gaat om Zelensky, gisteren was een Rus op TV , die buitengewoon verdrietig is en al 50 jaar in de Oekraïne woont waarbij hij aangaf dat onder het president schap van Levensky de Oekraïne een ongelooflijk fijn land was geworden om in te wonen.
Tevens de Russen in de gebieden waar de separatisten tekeer gingen onder leiding van Rusland geven aan dat ze geen geweld vanuit Oekraïne kennen in die gebieden volgens mijn Russisch contact.

Dat roept bij mij de vraag op : "is hier sprake van de hardnekkige mythe waar twee kijven hebben twee schuld" ? Ik noem dat bewust een mythe die verankert zit in onze genen en waarvan ik te vaak mee heb gemaakt in mijn werk waarin psychopathie vaak langs kwam "fietsen" dat dit toch te vaak met dit soort gasten echt niet klopt en eerder victim blaming is als wat anders.

Enfin, het fijne ervan zullen we nooit weten. In ieder geval is Rusland volledig fout daar het een Souverein land waar vrede was binnen is gevallen en daarvoor is geen enkel excuus. Ik zet mijn kaarten op de persoonlijke contacten die heel duidelijk zijn als het om Zelensky gaat waar volgens hen niets mis mee is en eigenlijk ook niet zit te wachten op mensen die vanuit hun luie geriefelijke zetel zo'n commentaar geven.
Het Oekraïne, het mooie Kiev is al enorm naar de mallegiese geschoten (lees volledig naar de kloten) en gebombardeerd. Net als in Syrië schendt Poetin alle regels rondom de internationale oorlogsvoering regels en maakt hij zich schuldig aan zware mistoestanden zoals het bombarderen met clusterbommen op gebouwen, gerichte burger aanvallen op scholen en ziekenhuizen etc.
Op TV hoorde ik vanochtend dat zijn leger onderweg is naar de 2de kern energie centrale. We gaan het meemaken. Dit is nog lang niet klaar, er komt nog veel meer aan en iedere keer zullen we o en a staan en hoe erg roepen zonder dat er ook maar iets verandert. Ingrijpen nl door het Westen is ook niet zo evident en kan voor een enorme escalatie zorgen. Dus staan we erbij en kijken we ernaar hoe een volk en haar land volkomen naar de kloten wordt geholpen. |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:11

De man die eerder een filmpje heeft gemaakt van dat hij een dag voor de inval vanaf Polen naar de oostkant van de oekraine is gereisd. Heeft ook een filmpje gemaakt waarin hij met een vluchtelingen trein van Kiev naar de Hongaarse grens is gereisd.

Je ziet lege straten van kiev en een bizarre situatie op het trein station waar mensen proberen de stad uit te komen. Een conductrice die ook mensen zonder kaartje de trein binnen laat en een lange reis in een aantal treinen waarin hij uiteindelijk de grens bereikt. mensen met baby's, katten en honden. Alles probeert een plek in een trein te bemachtigen. Er heerst een bijzonder bizarre sfeer.

https://www.youtube.com/watch?v=hzBxFH_hEwA

eigenlijk vind ik deze man behoorlijk idioot dat hij vlak voor de inval naar de Oekraine is gereisd en nu capacitieit van de treinen bezet houdt. Toch geeft het filmpje wel een hele bijzonder inkijkje in wat er een paar dagen geleden gaande was.