steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
En al die jaren en al die kWh leiden tot een prijs per kWh, gebaseerd op (voornamelijk) de oorspronkelijke investering. En als de prijs op de energiemarkt lager is dan jouw produktieprijs betaal je al die jaren te veel/had je beter je geld niet in zonnepanelen kunnen steken. En dat is nu vrij snel het geval: de grote jongens leveren de stroom goedkoper dan wij het met onze 2,500 zonnepanelen kunnen maken. En de gemiddelde agrarier heeft niet de middelen om 2.500 panelen te plaatsen, dus valt de berekening in de regel nog ongunstiger uit.

?
De energiemarkt die terzake doet is de prijs van diesel.
Die gezien de huidige situatie waarschijnlijk gaat /blijft stijgen (en niet in kilowattage wordt gemeten). <KNIP>

Dit meen je echt? Dat is volgens jou de relevante vergelijking?

Dus of je 1 Euro of 10 eurocent betaalt voor je kWh stroom maakt niet uit zo lang als het maar goedkoper is dan diesel (Nu 1,46)?

In dat geval wens ik je een fijne avond. Slaap zacht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:24

Citaat:
Dit meen je echt? Dat is volgens jou de relevante vergelijking?

Natuurlijk.

Het topic gaat niet over investeren op zich.

Ter sprake kwam dat er mogelijk lichtere tractoren op electra gingen rijden ipv diesel.

Afgezien van de subsidie die er wat mij betreft bij hoort,
is de vergelijking dus 'of de aanschaf van panelen opweegt tegen een jaar of dertig diesel kopen'.
(Eea ook afhankelijk van kostprijzen van kleine tractoren.)

Uiteraard hoort het tot de mogelijkheden om terug te leveren aan het net, al heeft een eigen batterij beslist charme.

Verder is het zo dat ik als eigenaar van panelen niet betaal, maar betaald krijg voor de opgewekte/ teruggeleverde stroom.
(Ik hoor tot de bezittende klasse.)
Voor wat je zelf al dan niet bedrijfsmatig verbruikt betaal je niets, het is dus "gratis" (aanhalingstekens omdat je eerst moet investeren, panelen zelf, gedoe aanleg, gedoe vergunning en vastrecht), spul dat je opslaat in de batterij kan deels verloren gaan, maar soms is een buffer handig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:14

riegje schreef:
Nou en kijk dus waar dat toe heeft geleid, een takkezooi, vertrouwen 0.0, alles kapot gemaakt door absurde subisies, dingen die helemaal niet werken en bedacht zijn door hersenloze en visieloze lui uit een flatje die geen idee hebben wat en hoe het land bewerkt moeten worden. en dan heb ik alleen maar over problemen in de agrarische sector. laten we het eens over klimaatpaus Timmermans hebben. die alleen de zakken zn vriendjes wil vullen enz enz enz.

hoe groter en hoe logger, hoe meer geld er verdwijnt in de zakken van mensen en hoe minder er terecht komt bij de mensen die het nodig hebben.

Het hele verhuiscircus tussen Straatsburg en Brussel kost bakken met geld voor Jan L.. een spoorlijn in hongarije in freaking middle of knowhere. Elke maand 15 miljoen naar Marokko voor geen hond weet waarom en waar het blijft. de aanbestedingen in de wegenbouw, tis toch van de zotte dat een bedrijf uit munchen hier de bermen moet komen maaien.
En dan hebben we het over co2 en stikstof.

Hoe meer je je er in verdiept hoe verdrietiger je er van word hoe corrupt en rot het EU systeem is.

Ik snap niet dat de ''mens'' dit allemaal maar laat gebeuren. dit willen we toch niet.

De EU is zeker niet heilig, er valt genoeg te verbeteren maar het alternatief, je zit, lijkt mij nog veel slechter.

Zakkenvullen is niet voorbehouden aan Europarlementariërs en ook niet exclusief voor grote logge systemen.
Hebzucht is een verdomd veel voorkomende eigenschap.

CO2 en stikstofbeleid zijn de Nederlandse visie op het halen van een norm. Daar ligt het probleem

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:42

riegje schreef:
fransje23 schreef:

In de praktijk zal er niet zoveel veranderen en ik vind het ook niet angstaanjagend. Bovendien zijn eel veel zaken al EU beleid, zeker in de agrarische sector.

Nou en kijk dus waar dat toe heeft geleid, een takkezooi, vertrouwen 0.0, alles kapot gemaakt door absurde subisies, dingen die helemaal niet werken en bedacht zijn door hersenloze en visieloze lui uit een flatje die geen idee hebben wat en hoe het land bewerkt moeten worden. en dan heb ik alleen maar over problemen in de agrarische sector. laten we het eens over klimaatpaus Timmermans hebben. die alleen de zakken zn vriendjes wil vullen enz enz enz.

hoe groter en hoe logger, hoe meer geld er verdwijnt in de zakken van mensen en hoe minder er terecht komt bij de mensen die het nodig hebben.

Het hele verhuiscircus tussen Straatsburg en Brussel kost bakken met geld voor Jan L.. een spoorlijn in hongarije in freaking middle of knowhere. Elke maand 15 miljoen naar Marokko voor geen hond weet waarom en waar het blijft. de aanbestedingen in de wegenbouw, tis toch van de zotte dat een bedrijf uit munchen hier de bermen moet komen maaien.
En dan hebben we het over co2 en stikstof.

Hoe meer je je er in verdiept hoe verdrietiger je er van word hoe corrupt en rot het EU systeem is.

Ik snap niet dat de ''mens'' dit allemaal maar laat gebeuren. dit willen we toch niet.

Als je de nadelen noemt van de EU, moet je ook de voordelen benoemen, waaronder de subsidies met name voor de landbouw :+
Ik ken een grote Nederlandse varkensboer(meer dan 6000 varkens), die 2 jaar geleden vertelde, dat zij tonnen subsidies ontvingen voor et starten van een varkensstal in Hongarije.

Je wilt dat mensen respect hebben voor boeren, maar als ik sommige berichten lees over stedelingen/westerlingen, dan vind ik dat soms kortzichtig en soms ronduit beledigend. ;)
Daardoor zal de steun en het draagvlak straks wegbrokkelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:53

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:58

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:46

suffie

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:53

En niet te vergeten dat de varkensboeren jarenlang verlies hebben gedraaid. Juist fijn dat ze nu wat meer verdienen, kunnen ze eindelijk wat van hun lening afbetalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:36

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:37

IMANDRA schreef:
Juval waarom zou het onrust veroorzaken?

En zonnepanelen te lang om terug te verdienen? Hoe lang is het nu dan?

straling. dieren kunnen daar heel gevoelig voor zijn en heftig op reageren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:44

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:48

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:49

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:54

juval schreef:
vergeet de AOV niet

Die fiscale aftrekbaar is en iets is waarvoor iedere ondernemer zelf de keuze moet maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:56

juval schreef:
fransje23 schreef:

Een protype en ook geen erg zware trekker ;)

het glas is altijd halfleeg bij jou he... ;)

Eigenlijk ben ik juist een optimist maar ook een realist :j
Door je post leek het net of ze al volop rond reden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:01

suffie schreef:
En niet te vergeten dat de varkensboeren jarenlang verlies hebben gedraaid. Juist fijn dat ze nu wat meer verdienen, kunnen ze eindelijk wat van hun lening afbetalen.

Die schommelingen is wel normaal in de sector en er is een enorm verschil tussen de bedrijven. De economische term, varkenscyclus bestaat niet voor niets.
Dit is ook echt een sector waarbij de kleine echt het onderspit delven en de grote nog groter worden. Wat dan juist weer weerstand oproept.
De jaren 2016 en 2017 waren ook goed trouwens.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:07

_Ekenna schreef:
fransje23 schreef:
En woensdag toch acties bij de distributiecentra?!

https://nos.nl/artikel/2315060-woensdag ... rkten.html

Ze zijn gewoon de boel aan het opnaaien. Niemand die het weet, op de bestuurders van FDF na. ;)
Ik rij morgen mee met de trekker, nog meer van hier?

Ik ga waarschijnlijk met mn vriend mee, maar dat is afhankelijk van wat de plannen zijn. Wij staan niet achter alle plannen namelijk :)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:39

Mijn man en kinders gaan ook

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:40

Als jullie zeggen 'we gaan ook', gaan jullie dan gewoon protesteren in Den Haag (op het malieveld bijv) of gaan jullie ook daadwerkelijk de distributiecentra blokkeren?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:43

IMANDRA schreef:
Als jullie zeggen 'we gaan ook', gaan jullie dan gewoon protesteren in Den Haag (op het malieveld bijv) of gaan jullie ook daadwerkelijk de distributiecentra blokkeren?

Ik heb geen idee wat we gaan doen, we verzamelen op een verzamelpunt en dan horen we het wel. En mochten we er nou geen goed gevoel bij hebben dan gaan we weer naar huis

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:44

Ah oké :). Dus nog een beetje een verrassing haha?
Stel ze gaan inderdaad roepen dat ze die distributiecentra willen gaan blokkeren, wat vinden jullie daarvan?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:48

Hier idd ook, we horen morgenochtend wat het plan is.
Mocht het echt zo zijn dat we distributiecentra gaan blokkeren, daar trek ik mijn handen vanaf

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:50

Wij gaan deze keer niet, gewoon omdat het ontzettend slecht uit komt.

Het mogelijk blokkeren van distributiecentra vind ik misschien niet zo handig, maar alleen vanwege de goodwill die je toch bij veel mensen gaat verliezen. Ik begrijp echter niet waarom er zo'n ophef over is. Alsof er geen andere plekken zijn dan supermarkten om je boodschappen te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:51

Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen blokkeren of voor het hek van een distributiecentrum staan en de in/uitgang vrij laten.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:51

Diertjec schreef:
Ik ga waarschijnlijk met mn vriend mee, maar dat is afhankelijk van wat de plannen zijn. Wij staan niet achter alle plannen namelijk :)

Maar de plannen worden pas morgenochtend om 6 uur bekend gemaakt, dus ga je er dan om 6 uur staan om vervolgens te beslissen of je wel of niet mee gaat? :D