Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

prompter schreef:
Ik ben zelf teller geweest. Jij kunt je daar ook gewoon voor aanmelden, dan kun je zien hoe het werkt en dat het praktisch onmogelijk is om "vals" te tellen met al die mensen om je heen en dubbele tellingen - die er voor de zorgvuldigheid zijn, niet voor de onbetrouwbaarheid van de tellers.

Ging er mij om dat er berichten in de pers zijn die "suggereren", daar kun je nu - als er weer verkiezingen zouden komen - extra aandacht aan geven.

Denk dat dit soort berichten dan geen twijfel gaan zaaien en ook bijdraagt aan accepteren van de uitlag
en het geen koren op de molen is van de media die het weer fijn kunnen opblazen en zo al weer stemming kunnen maken.

https://nieuwrechts.nl/107384-kiesraad- ... ver-fouten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

journee schreef:
_San87_ schreef:
De VVD wil geen meerderheidskabinet, maar wil ook geen minderheidskabinet.

Dan houdt t wel heel erg op :?.

Jesse Klaver Gl/PvdA steunt ook geen minderheidskabinet. Dan is er alleen de optie nog van een meerderheidskabinet met 5 partijen. Maar zolang D66 vasthoudt aan zijn bezwaar tegen Ja21 is er niets mogelijk. Van verschillende partijen had ik dit gedrag wel verwacht, maar van D66 niet. Daarom valt mij dit ook zo tegen van Rob Jetten. Dat je eerst je voorkeurs coalitie verkend begrijp ik, maar daarna moet je verder. Ik had namelijk echt de indruk dat hij wel openstond voor samenwerking in het landsbelang, dit gedrag vind ik dan teleurstellend.

Nee, geen enkele partij wil een minderheidskabinet, want dat is gewoon geen aantrekkelijke optie, in het verleden is ook gebleken dat dergelijke kabinetten gewoon niet werken in NL.

De VVD wil echter ook een meerderheidskabinet niet. Dan blijft er niks over.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op Gisteren, 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

journee schreef:
Jesse Klaver Gl/PvdA steunt ook geen minderheidskabinet. Dan is er alleen de optie nog van een meerderheidskabinet met 5 partijen. Maar zolang D66 vasthoudt aan zijn bezwaar tegen Ja21 is er niets mogelijk. Van verschillende partijen had ik dit gedrag wel verwacht, maar van D66 niet. Daarom valt mij dit ook zo tegen van Rob Jetten. Dat je eerst je voorkeurs coalitie verkend begrijp ik, maar daarna moet je verder. Ik had namelijk echt de indruk dat hij wel openstond voor samenwerking in het landsbelang, dit gedrag vind ik dan teleurstellend.

Hoe kom je verder in verkennen van een voorkeurscoalitie als een partij bij voorbaat de deur dicht gooit en niet eens meer op een kier zet.
Niet eens kijkt naar inhoud?

Ja21 zit toch aan tafel? Wordt weldegelijk serieus genomen maar dan moet er wel veel water bij de wijn.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Precies. Onwil tot coalitievorming in de schoenen van Jetten schuiven is echt heel erg unfair en de omgekeerde wereld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

mce schreef:
prompter schreef:
Ik ben zelf teller geweest. Jij kunt je daar ook gewoon voor aanmelden, dan kun je zien hoe het werkt en dat het praktisch onmogelijk is om "vals" te tellen met al die mensen om je heen en dubbele tellingen - die er voor de zorgvuldigheid zijn, niet voor de onbetrouwbaarheid van de tellers.

Ging er mij om dat er berichten in de pers zijn die "suggereren", daar kun je nu - als er weer verkiezingen zouden komen - extra aandacht aan geven.

Denk dat dit soort berichten dan geen twijfel gaan zaaien en ook bijdraagt aan accepteren van de uitlag
en het geen koren op de molen is van de media die het weer fijn kunnen opblazen en zo al weer stemming kunnen maken.

https://nieuwrechts.nl/107384-kiesraad- ... ver-fouten

Maar uit dat hele artikel kun je toch niet de indruk krijgen dat er niet eerlijk geteld is?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Maar uit dat hele artikel kun je toch niet de indruk krijgen dat er niet eerlijk geteld is?(quote prompter)

klopt, maar om te voorkomen dat....., zelfs suggereren kan veel kwaad doen *D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

prompter schreef:

Inderdaad. Dan zou op meerdere locaties, in meerdere telgroepen precies een groepje moeten zijn die dan frauderen voor een specifieke persoon/partij. Dat is gewoon niet mogelijk. En de tellers zijn ook nog een combi van burgers die zich hebben aangemeld als vrijwilliger en ambtenaren. En je mag ook niet zelf bepalen in welke groep je terechtkomt en wat je precies moet doen in het proces.
Het is een megaklus om alles te tellen, ik heb het meerdere keren gedaan (ambtenaar). De controlestappen zijn ook echt niet super eenvoudig en door de hoeveelheid stembiljetten is het toch mogelijk om een fout te maken. Het vervoer van de biljetten wordt ook niet zomaar ff gedaan door een willekeurig iemand en alles is geregistreerd, ook het aantal stembussen (en ja, die zitten op slot). Het is ook niet zo dat je de bussen behandelt van 1 locatie. Good luck met frauderen dus :D
Maar het zou het beste zijn dat iedereen die het niet gelooft, zich aanmeldt als vrijwilliger :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

nps schreef:
journee schreef:

Met JA21 is geen meerderheidskabinet. De meest logische partij om te buigen is en blijft VVD. Ik ben erg blij dat de meest gedegen meerderheidscoalitie niet al te snel in de prullenbak wordt gegooid. Het is namelijk in het landsbelang dat er een stabiele regering komt. Radicale partijen hebben bewezen niet al te stabiel te zijn. Dus nee, het valt me niet tegen van Jetten. Het is het meest verstandige maximaal uit te blijven zitten en niet toe te geven aan de onconstructieve houding van de ander. Ik zou de VVD nog wat weekjes laten sudderen.

Welke partijen zou je voor zien dan? Alle partijen hebben aangegeven niet te willen werken met een minderheidskabinet.

Eerdmans is geen Wilders, toch? Je kunt toch niet elke radicale partij willen weren omdat er één is weggelopen? GroenLinks is ooit ook als radicale partij begonnen. Hadden ze die ook links moeten laten liggen?

Volgens mij moet 9 december, aanstaande dinsdag, het verslag voor een mogelijke coalitie aan de 2e kamer worden gepresenteerd? Wat gaat er gebeuren als de conclusie is dat er geen coalitie mogelijk is?

Tijd rekken lijkt mij niet echt zinvol, persoonlijk denk niet dat Yesilgoz gaat buigen. Dus wat gebeurt er dan?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Tijdrekken zolang als ze kan, ze zal best wel inbinden als men over rechts wil gaan, denk ik.

Dit spelletje is al zo oud en voorspelbaar.

Verkiezingen is het alternatief, dat weet ze ook.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Je kan wel radicale partijen weren omdat ze radicaal zijn. Radicale partijen zijn slecht nieuws voor de stabiliteit van een coalitie en nogal antidemocratisch (of hebben we geen actieve herinneringen aan de afgelopen anderhalf jaar?). En met JA21 is simpelweg geen meerderheidskabinet, en geen enkele partij wil een minderheidskabinet. Wat GroenLinks in 1488 is geweest boeit niet, want we hebben te dealen met GL/PvdA.

Je hebt gelijk, dinsdag moet het eindverslag er liggen. Als het dan niet tot een formatie is gekomen, wordt er weer verder gekeken. Het kan dus zomaar zijn dat in dat eindverslag staat - op dit moment niet mogelijk om tot een coalitie te komen. En dan wordt er weer verder gekeken. Ik verwacht dat daarna de druk op Yesilgoz flink zal toenemen, omdat de VVD de meest logische partij is en blijft om toe te geven, hoe graag hun kiezers het anders zouden zien.

Ik zie twee opties. De meest likely - eindverslag is: nu geen coalitie mogelijk. Partijen gaan verder in beraad, misschien als deadline dit jaar. Gaan nog eens goed naar de inhoud kijken - tijd tussen presenteren plan en wel of niet samen is erg kort. Druk op Yesilgoz neemt toe, ze buigt alsnog en maakt er een mooi heldenverhaal van.

Optie 2 - de middelvinger van de VVD wordt beloond, D66 gaat overstag en toch met JA21 in een minderheidskabinet zitten. Dat klapt, JA21 spat uiteen in 9 nieuwe fracties, we krijgen nieuwe verkiezingen, en de verschillen worden nóg groter, formeren daarna nóg moeilijker. We weten dan allemaal dat niet willen samenwerken loont.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

een andere optie is dat de nummer 2 (PVV) mag gaan formeren en dan begint alles weer opnieuw.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

mce schreef:
Tijdrekken zolang als ze kan, ze zal best wel inbinden als men over rechts wil gaan, denk ik.

Wat bedoel je daarmee te zeggen, dat VVD mogelijk wel met weer met PVV in zee zou gaan, zolang ze maar over rechts kunnen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

_chou schreef:
een andere optie is dat de nummer 2 (PVV) mag gaan formeren en dan begint alles weer opnieuw.

Een optie die eigenlijk geen optie is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

journee schreef:
mce schreef:

Wat bedoel je daarmee te zeggen, dat VVD mogelijk wel met weer met PVV in zee zou gaan, zolang ze maar over rechts kunnen?

nee, in deze formatiepoging, met deze vijf.
Er zal nu achter de schermen wel onderhandelt worden wie het meeste water bij de wijn gaat doen, want D66 is gebrand op het "torentje". en een leugentje om best wil dat kennen we,
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 15:50, in het totaal 5 keer bewerkt

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

_San87_ schreef:
_chou schreef:

Een optie die eigenlijk geen optie is.

Nee, daar komt niks uit, maar is wel een stap die kan komen als er nu echt helemaal niks uitkomt. Des te meer reden om er met z'n vijven wel uit te komen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

Nee hoor, dan komen er gewoon nieuwe verkiezingen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

fransje23 schreef:
Libra76 schreef:
De laatste peilingen laten een daling zien bij GroenLinks PvdA en Pvv. En een stijging voor de FvD.

Ik las laatst, waar weet ik niet meer, dat er mensen geloven dat er gefraudeerd was bij de afgelopen verkiezingen. Weet iemand waarom mensen dat denken? En wat hun bewijs daarvoor is?

Geert Wilders heeft geroepen dat er gefraudeerd zou zijn.
Stembussen vol uiteraard PVV stemmen verdwenen etc

Op Feestboek ook heel veel van FvD gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Hoort allemaal bij het zagen aan de poten van de democratie.
Opruien en wantrouwen zaaien, lokale bestuurder in diskrediet brengen.

PVV is natuurlijk bij uitstek niet democratisch maar FVD is het alleen als ze denken dat het gunstig voor hun belangen kan zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

mce schreef:
journee schreef:

nee, in deze formatiepoging, met deze vijf.
Er zal nu achter de schermen wel onderhandelt worden wie het meeste water bij de wijn gaat doen, want D66 is gebrand op het "torentje". en een leugentje om best wil dat kennen we,

Dan moeten we maar hopen dat D66 echt héél graag naar het torentje wil. :') Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo positief. Ik verwacht niet dat Yesilgoz zal buigen en ook de andere partijen lijken behoorlijk standvastig.

https://www.bnr.nl/videos/JVUObFv58Vc

https://wnl.tv/2025/12/04/dilan-yesilgoz-blijft-erbij-vvd-wil-alleen-in-centrumrechts-kabinet

https://www.ad.nl/politiek/klaver-keert-zich-tegen-minderheidskabinet-daarmee-beloon-je-blokkade-vvd~a17e5f6e8/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

journee schreef:

Zou me eigenlijk nog niks verbazen ook.
Een kort zittend kabinetje dat wat cadeautjes aan de superrijken en multinationals uit deelt. De rest van ons mag het gelag betalen. Vervolgens verkiezingen waarbij Links op een wonderbaarlijke manier weer de schuld krijgt en daarna een rechtsere uitslag.

We gaan het als kiezer pas leren als het echt falikant fout gaat en dan heb ik het echt over toestanden minstens zoals er nu in Amerika gaande zijn. Of nog erger.

Misschien denk je als je dit leest wat overdreven allemaal. Maar dit is wel hoe het al jaren gaat. Een rechtse verkieizngsuitslag die vervolgens teleurstellende resultaten levert. En als antwoord erop kiest de kiezer vervolgens nog iets refhtser.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

fransje23 schreef:
Hoort allemaal bij het zagen aan de poten van de democratie.
Opruien en wantrouwen zaaien, lokale bestuurder in diskrediet brengen.

PVV is natuurlijk bij uitstek niet democratisch maar FVD is het alleen als ze denken dat het gunstig voor hun belangen kan zijn.

Dat. Goed afgekeken van de Amerikanen. Wantrouwen zaaien, dan zelf de macht grijpen. En het werkt nog ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Loretta schreef:
journee schreef:

Zou me eigenlijk nog niks verbazen ook.
Een kort zittend kabinetje dat wat cadeautjes aan de superrijken en multinationals uit deelt. De rest van ons mag het gelag betalen. Vervolgens verkiezingen waarbij Links op een wonderbaarlijke manier weer de schuld krijgt en daarna een rechtsere uitslag.

We gaan het als kiezer pas leren als het echt falikant fout gaat en dan heb ik het echt over toestanden minstens zoals er nu in Amerika gaande zijn. Of nog erger.

Misschien denk je als je dit leest wat overdreven allemaal. Maar dit is wel hoe het al jaren gaat. Een rechtse verkieizngsuitslag die vervolgens teleurstellende resultaten levert. En als antwoord erop kiest de kiezer vervolgens nog iets refhtser.

Veel rechtser dan de afgelopen coalitie met PVV als grootste partij kan het toch niet worden? Op een gegeven moment kan je niet verder naar rechts. Op dit moment is elke mogelijke coalitie met D66 en CDA toch juist al een stuk meer naar links? Maar goed, als partijen er nu samen niet uit komen loopt je inderdaad wel het risico dat je straks weer meer naar rechts eindigt. Dus ik hoop dat in elk geval één partij een verstandige beslissing gaat nemen, voordat we dadelijk opnieuw naar de stembus mogen. We gaan het zien...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

Loretta schreef:

Het is twee voor twaalf...
We zijn zeker de afgelopen jaren hard afgegleden.
Onze eigen politieke identiteit zijn we een beetje kwijtgeraakt.

Meest treurige vind ik al die mensen die hard roepen op de socials.
Schreeuwen over linkse kabinetten terwijl ze waarschijnlijk niet eens bewust een links kabinet hebben meegemaakt gezien hun leeftijd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Als Vincent Karremans zijn hand niet overspeeld had met Nexperia, had hij Dilan Yeşilgöz kunnen vervangen en had de VVD kunnen mee-regeren.