Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:52

996981 schreef:
koeke schreef:
Dank voor je toelichting! Helemaal met je eens dat het wonderlijk is dat dit eerst aan de orde moet komen. Wat mij betreft écht de ondergrens die gerespecteerd moet worden. Ik begreep dat BBB en PVV dat niet zo nodig vinden. Kennelijk lappen sommige kamerleden hun eed of belofte op de Grondwet gewoon aan hun laars.

Hoezo? Er is toch niks gebeurd waarmee de grondwet wordt overschreden?

Overigens is de grondwet mbt azielzoekers niet zo zwart wit. Er hangen allerlei wetten onder. Voor wie het interessant vindt:

https://www.nederlandrechtsstaat.nl/gro ... ngenrecht/

... het vermogen tot discrimineren van Wilders is ruimer dan alleen asielzoekers.
Doodleuk moskeeën willen sluiten, de Koran verbieden en het bekende 'minder Marokkanen' - het vloekt met artikel 1.

Dus wat mij betreft is er in het verleden 'te veel' gebeurd waarbij de Grondwet met voeten werd getreden.
En Wilders' optreden in Kijkduin was ook... laten we zeggen niet bepaald fraai.

Inmiddels heb ik een tweet voorbij zien komen van wat men dan de milde Wilders noemt, die mij heftig deed denken aan de uitspraak 'Ik beschouw de Joden als volledig mens.'
(Je kunt stommere dingen zeggen, maar 'hoezo moet zo'n open deur worden ingetrapt?')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:04

Is denk ik ook lastig hoor, ik denk dat we geen politieke partijen moeten gaan verbieden. Wel zou ik het denk ik fijn vinden als er, waar we het eerder over hadden meer jip-en-janneke samenvattingen van het cpb komen, dat het cpn ook programma’s doorrekent van partijen die dat níet willen met een onzekerheidsmarge en dat er een soort rechtsstaat barometer komt per partij - in hoeverre is het programma in strijd met mensenrechten, de grondwet of de rechtsstaat? Maarja, we moeten het wel willen lezen dan.

Hier nog een artikel over welke verder ingaat op de opkomst van rechts-populisme in Europa: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... n-eu-trend

Polen en Spanje zijn er alweer op teruggekomen .

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:07

Janneke2 schreef:
... het vermogen tot discrimineren van Wilders is ruimer dan alleen asielzoekers.
Doodleuk moskeeën willen sluiten, de Koran verbieden en het bekende 'minder Marokkanen' - het vloekt met artikel 1.

Dus wat mij betreft is er in het verleden 'te veel' gebeurd waarbij de Grondwet met voeten werd getreden.
En Wilders' optreden in Kijkduin was ook... laten we zeggen niet bepaald fraai.

Inmiddels heb ik een tweet voorbij zien komen van wat men dan de milde Wilders noemt, die mij heftig deed denken aan de uitspraak 'Ik beschouw de Joden als volledig mens.'
(Je kunt stommere dingen zeggen, maar 'hoezo moet zo'n open deur worden ingetrapt?')

Daarnaast was hij degene die collega's politici volledig belachelijk maakte, bijvoorbeeld Kaag stelselmatig heks te noemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:08

nps schreef:
Is denk ik ook lastig hoor, ik denk dat we geen politieke partijen moeten gaan verbieden. Wel zou ik het denk ik fijn vinden als er, waar we het eerder over hadden meer jip-en-janneke samenvattingen van het cpb komen, dat het cpn ook programma’s doorrekent van partijen die dat níet willen met een onzekerheidsmarge en dat er een soort rechtsstaat barometer komt per partij - in hoeverre is het programma in strijd met mensenrechten, de grondwet of de rechtsstaat? Maarja, we moeten het wel willen lezen dan.

Hier nog een artikel over welke verder ingaat op de opkomst van rechts-populisme in Europa: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... n-eu-trend

Natuurlijk. Ik denk dat politiek (net als veel andere dingen, oa de economie) veelal een golfbeweging is. Kunnen we het ergens niet krijgen, zoeken we het ergens anders, werkt dat niet, gaan we weer
compleet de andere kant op.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:38

996981 schreef:
nps schreef:

Natuurlijk. Ik denk dat politiek (net als veel andere dingen, oa de economie) veelal een golfbeweging is. Kunnen we het ergens niet krijgen, zoeken we het ergens anders, werkt dat niet, gaan we weer
compleet de andere kant op.

Is ook waar. Maar toch kan dat rechtspopulisme behoorlijk wat slopen wat niet na een termijn weer te fiksen is - mits de populist niet hoeft samen te werken ;). Zie Amerika als grote voorbeeld. En Engeland na de Brexit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:43

nps schreef:
Is ook waar. Maar toch kan dat rechtspopulisme behoorlijk wat slopen wat niet na een termijn weer te fiksen is - mits de populist niet hoeft samen te werken ;). Zie Amerika als grote voorbeeld. En Engeland na de Brexit.

Nouja, het einde ter tijden is nog niet geweest natuurlijk :D wie weet wat er de komende tijden nog gaat gebeuren

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:44

En nog een paar andere feiten over de man waarvan ik hoop dat hij geen premier wordt.

Zo is er nog het ondergraven van de steun aan Oekraïne,
en de pvv wenst greep te krijgen op de rechterlijke macht,
op journalisten en wetenschappers.

Kort door de bocht: als Wilders zegt dat de aarde plat is, dan is zij plat en mag je er niet aan twijfelen.
Welkom terug in de elfde eeuw...

('Niet mijn premier.')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:48

NPS precies die laatste zin voor Europa. Het is allemaal niet zo onschuldig. Temeer daar rechts populisme groeiend is, Rusland daardoor teveel ruimte zou kunnen krijgen (minder hulp en geld) en aan de winnende hand gaat komen (in de EU is rechts populisme ook groeiende....waar niet) hetgeen Poetin de wind in de rug geeft om verder op avontuur te gaan in Europa.
Polen heeft al gewaarschuwd dat de NAVO militair klaar moet zijn binnen drie jaar, ivm mogelijke aanval op Navo land. Als Polen deze waarschuwing afgeeft (vorige week) dan beginnen bij mij de alarmbellen flink te rinkelen.

Dus naast "nul euro naar klimaatopwarming terug dringende regelingen", zie ik ook Rusland die volop populistische partijen in Europa steunt, het gevaar van oorlog dichter en dichter bij komen.

Waarbij de vernietiging van Gaza op dit moment vanwege aanval HAMAS op Israël Oekraïne niet bepaald helpt (teveel toegezegd geld komt niet los).

Dus ook op macro niveau zo zie ik gebeurtenissen die het gevaar onleefbaarheid (klimaat en oorlog)nog groter maken .

Deel zorgen van Janneke dus.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:11

Ik vind dit wel een goed artikel over politici, verkiezingsprogramma´s en de Grondwet: https://www.ewmagazine.nl/nederland/opi ... et-59900w/

Het sluit af met: "Je houdt je als politicus aan de Grondwet, maar je mag natuurlijk wel voorstellen die te veranderen. Dat is je goed recht en je werk."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:17

koeke schreef:
Ik vind dit wel een goed artikel over politici, verkiezingsprogramma´s en de Grondwet: https://www.ewmagazine.nl/nederland/opi ... et-59900w/

Het sluit af met: "Je houdt je als politicus aan de Grondwet, maar je mag natuurlijk wel voorstellen die te veranderen. Dat is je goed recht en je werk."

Klopt. De grondwet nu is ook anders dan 100 jaar geleden. Gelukkig maar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:32

Janneke2 schreef:
En nog een paar andere feiten over de man waarvan ik hoop dat hij geen premier wordt.

Zo is er nog het ondergraven van de steun aan Oekraïne,
en de pvv wenst greep te krijgen op de rechterlijke macht,
op journalisten en wetenschappers.

Kort door de bocht: als Wilders zegt dat de aarde plat is, dan is zij plat en mag je er niet aan twijfelen.
Welkom terug in de elfde eeuw...

('Niet mijn premier.')

Geen steun meer geven aan Oekraine gaat m niet lukken. EU beslist en een Nexit is ook - gezien de situ - niet aan de orde.

Wat wel aan de orde is: De pensioenwet.

Citaat: De Nederlandsche Bank maakte recent pijnlijk zichtbaar hoe kwetsbaar de pensioenen worden door een aantal ondoordachtheden in de wet. De bank becijferde dat het vermogen van de Nederlandse pensioenfondsen in minder dan twee jaar is gedaald met €375 miljard. Dat kolossale verlies is volledig te wijten aan de waardevermindering van bestaande obligaties en daaraan verbonden rentederivaten ten gevolge van de gestegen rente. Het overgrote deel van dat verlies wordt in het nieuwe pensioenstelsel gedragen door de gepensioneerden, omdat voor hun pensioenen bij het zogenheten life cycle-beleggen vooral wordt belegd in obligaties.
Ons pensioensysteem is inmiddels onbegrijpelijk geworden. Als de pensioenpotten overstromen door het behaalde rendement, rekenen we ons arm vanwege de lage rente en indexeren we niet. Bij stijgende rentes verliezen de fondsen enorme vermogens op obligaties, maar stijgt de dekkingsgraad omdat we ons rijk rekenen en we delen dan fors uit vanuit een legere pensioenpot.

Dat schizofrene gedrag heeft alles te maken met de afspraak om de dekkingsgraad van pensioenfondsen te berekenen met de actuele rente. We moeten daarom terug naar een vaste rekenrente, zoals dat tot 2007 het geval was. Pensioen is dus opnieuw een urgent punt bij de kabinetsformatie. Omtzigt heeft gelijk: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. We gaan nu hopelijk heel snel horen wat er terecht komt van de pensioenbeloften van Wilders, Omtzigt en Van der Plas na de voor hen zo succesvol verlopen verkiezingen.

Het kan nog want de nieuwe pensioenwet wordt pas vanaf 2028 van kracht.
Samen met SP, Forum, JA21 en PvdD hebben ze een meerderheid. Die waren ook tegen. En BBB is groot in de senaat.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:29

mce schreef:
OP naar het nieuwe jaar waarin er vrede op aarde mag komen

Verkenner Plasterk denkt dat rechts kabinet kan en ook 'moet'

DEN HAAG (ANP) - Verkenner Ronald Plasterk denkt dat het mogelijk is een kabinet te vormen met PVV, VVD, NSC en BBB. "Ik denk ook dat het moet", zei hij in een toelichting op zijn verslag van de gesprekken die hij de afgelopen weken met partijen heeft gevoerd. "Het land moet bestuurd worden."

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... k-moet/ar-

Een dan een logische vervolg: Plasterk als premier? :n

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:35

Plasterk heeft kritiek op links maar is nog steeds lid van de PvdA en links is altijd heel kritisch op zichzelf (de leden). Dus nee, ik zie dat niet gauw gebeuren.
Ik ben GL en deel zijn opvatting dat PVV inderdaad nu hoort te gaan reageren en die coalitie is logisch.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:43

mce schreef:
mce schreef:
OP naar het nieuwe jaar waarin er vrede op aarde mag komen

Verkenner Plasterk denkt dat rechts kabinet kan en ook 'moet'

DEN HAAG (ANP) - Verkenner Ronald Plasterk denkt dat het mogelijk is een kabinet te vormen met PVV, VVD, NSC en BBB. "Ik denk ook dat het moet", zei hij in een toelichting op zijn verslag van de gesprekken die hij de afgelopen weken met partijen heeft gevoerd. "Het land moet bestuurd worden."

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... k-moet/ar-

Een dan een logische vervolg: Plasterk als premier? :n

Nee joh, Mona Keizer. De helft van de PVV-stemmers vindt het, volgens een of andere peiling, helemaal prima wanneer Mona Keizer premier wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:52

Mona Keizer? Help zeg.....

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:03

Denk dat hij uit de hoge hoed komt, heeft stevig vat op de 4 partijen en heeft bij alle vier het vertrouwen, zou me niet verbazen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:03

Benzz schreef:
_O- := . De PVV zal toch wel iemand hebben? Waarom Wilders niet.
Dat zou ik wel zo eerlijk vinden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:11

waarom niet Mona Keizer, ze heeft denk ik wel de meeste ervaring. Heeft al in een kabinet gezeten.

Zij heeft waarschijnlijk binnen een coalitie meer steun dan Wilders.

Maar Omtzigt is ook een optie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:48

juval schreef:
waarom niet Mona Keizer, ze heeft denk ik wel de meeste ervaring. Heeft al in een kabinet gezeten.

Zij heeft waarschijnlijk binnen een coalitie meer steun dan Wilders.

Maar Omtzigt is ook een optie.

Internationaal niet capabel.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:15

Ik heb net deel 1 van Eigen Volk Eerst gekeken: een docuserie over extreem rechtse Nederlanders. Het is mijn ding niet, maar juist daarom ga ik ook de volgende delen kijken. Vind het een aanrader als je het wilt begrijpen. Hier een artikel erover:
https://www.metronieuws.nl/televisie/20 ... olk-eerst/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:31

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:

Wilders als MP is geen goed idee.
Dit mbt het oog op veiligheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:54

De veiligheid van Wilders of de veiligheid voor ons...?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:58

Allebei?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:00

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:

Wilders niet ivm met veiligheid en omdat hij waarschijnlijk een flink aantal landen niet binnen komt :)

Ik hoorde op de radio dat er een peiling onder PVV stemmers was geweest waarin gevraagd was wie anders dan Wilders premier zou kunnen worden volgens hen. Daar kwam blijkbaar Mona Keizer uit. Geen idee hoe de vraagstelling was of hoe representatief de peiling. Maar ik vond het te grappig om te laten liggen :D
Een link: https://www.ad.nl/politiek/helft-pvv-ki ... kgo.com%2F

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:08

Mona Keijzer als onze premier, brrrr :\

Als die 4 het samen gaan doen, lijkt mij de enige logische premier Yesilgoz toch?