Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:00

En sommige bokkers noemen dit pro-Hamas, ik noem het mededogen naar onschuldige kinderen en burgers!
Genocide en we kijken er naar en laten het gebeuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:28

Klopt, ik ben fel tegen terrorisme maar ook tegen het afslachten van duizenden mensen als collateral damage. De extreem rechtse groeperingen, waaronder sommige Joodse , ook hier in nl, zien Palestijnen als afval, untermensch .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:50

Ja, en helaas is Trump ook van dat kaliber.

Vandaag weer eens richting Brussel getrokken voor een zelf in het leven geroepen vergadering om toch actie te ondernemen tijdens de vakantieperiode. Wel blij met het aantal aanwezigen: ze moesten zich vooraf inschrijven bij Palestina Solidariteit, maar er waren meer aanwezigen dan ingeschrevenen.

Helaas nog altijd weinig lichtpuntjes in de duisternis, maar ik was wel aangenaam verrast door de spraakvaardigheid en dossierkennis van sommigen. En het is nu natuurlijk ook moeilijk om politici aan te schrijven: de ene regering is bijna out, en de andere zal waarschijnlijk pro Israël zijn.

Ik heb weer de naam Marwan Barghouti op tafel gegooid, ik zou zo graag iets doen om die man vrij te krijgen, maar bij wie kan je daarvoor terecht hé?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:30

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:33

Beter laat dan nooit

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:27

https://www.middleeastmonitor.com/20240 ... -hostages/

CIA-baas heeft een voorstel gedaan voor een gijzelaarsruil. 40 Israeli's tegenover 900 Palestijnen, maar die Palestijnen zouden nooit meer mogen terugkeren naar Gaza. Vind ik toch een bizar voorstel, er zitten er al zoveel die officieel mogen terugkeren maar geen toestemming krijgen van Israël, en dan gaat de CIA dat illegaal systeem nog een handje helpen.

Anderzijds: stel je voor, Marwan Barghouti vrij, kan hij nog altijd Palestina leiden vanuit ballingschap... Maar ik vrees voor een staakt-het-vuren hoor, we hebben nu al zoveel fabeltjes gehoord.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:44

hwn schreef:
Israël is nu door het ICC officieel uitgeroepen tot apartheidsstaat.

https://www.facebook.com/photo?fbid=888 ... 1569019148

Sorry dat ik hier binnen kom vallen (ik lees al tijden mee), maar ik betwijfel of Facebook een betrouwbare bron is hierin. Is het door andere sites ook onderschreven?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:08

Ja, ik las het ook al op HRW, en op BBC news, en een vergelijkbaar artikel op VRT nieuws.

Op de FB pagina van Anja Meulenbelt staat ook een vertaling in mensentaal, van de hand van Rob Vreeken (Volkskrant). Het zal misschien de situatie niet direct veranderen, maar het geeft wel meer argumenten om boycot en andere acties te verdedigen en te promoten.

EVEN IN GEWOON NEDERLANDS WAAR DE UITSPRAAK VAN HET INTERNATIONAAL GERECHTSHOF OVER GAAT, EN WAAROM HET BELANGRIJK IS.
Hof: Israël moet bezet gebied verlaten, door Rob Vreeken. Volkskrant
Midden-Oosten: uitspraak Internationaal Gerechtshof
In een voor Israël vernietigende uitspraak heeft het Internationaal Gerechtshof vrijdag vastgesteld dat de aanwezigheid van Israël in bezet Palestijns gebied onwettig is. Israël is verplicht aan die aanwezigheid 'zo spoedig mogelijk' een eind te maken.
De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties vroeg het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag in december 2022 om een 'adviserende opinie' over de juridische aspecten van de bezetting. In februari dit jaar hield het hof hoorzittingen over de zaak. De uitspraak komt verrassend snel, en ook de stemverhouding in het rechterlijk college is verrassend stevig. De negen conclusies worden gedeeld door minstens elf van de vijftien rechters, en soms zelfs veertien van de vijftien. Hoewel de uitspraak niet juridisch bindend is, kan ze grote gevolgen hebben. De internationale opinievorming over het conflict tussen Israël en de Palestijnen zal er ongetwijfeld door worden beïnvloed, ten faveure van de Palestijnse kant. Critici van Israël hebben met deze uitspraak meer argumenten in handen gekregen.
Het Internationaal Gerechtshof is het hoogste juridisch orgaan van de VN; zijn uitspraken hebben groot gewicht. Tot nu stond volkenrechtelijk gezien alleen buiten kijf dat de bouw door Israël van nederzettingen in bezet gebied in strijd is met het internationaal recht. Dit was in 2004 door het hof zelf bevestigd, in de uitspraak over de Israëlische 'veiligheidsmuur'. Vrijdag deed het hof daar nog een aanzienlijke schep bovenop. Niet alleen de nederzettingen zijn illegaal, ook de 'voortdurende aanwezigheid' van Israël in Palestijns bezet gebied, bijvoorbeeld van het leger, is onwettig en moet daarom zo snel mogelijk worden beëindigd. De Algemene Vergadering van de VN en de Veiligheidsraad moeten zich beraden, zo stellen de rechters, op 'verdere actie' om te zorgen dat dit inderdaad gebeurt.
Annexatie
Een tweede belangrijk element in de uitspraak is dat van de annexatie door Israël van bezet gebied. Formeel was Israël tot nu toe niet overgegaan tot annexatie van bezet gebied, afgezien van Oost-Jeruzalem. De rechters stellen nu vast dat het beleid en de daden van Israël 'neerkomen op annexatie van grote delen van het Bezet Palestijns Gebied'.
Het hof wijst er op dat annexatie uit den boze is op grond van het verbod op het verwerven van grondgebied door middel van geweld, een van de meest fundamentele regels in het internationaal recht. Van annexatie is in het bijzonder sprake in zogenoemd gebied C (een term uit de Oslo-akkoorden), waarin Israël zowel het civiel als militair bestuur in handen heeft. Hier zijn op grote schaal nederzettingen gesticht, Palestijnen zijn onteigend en verdreven. Israël past, zo stelt het hof, steeds meer binnenlandse wetgeving toe in deze delen van de Westoever. Dit wijst op een intentie deze gebieden tot incorporeren in de staat Israël.
Het hof wijst op de Israëlische Basic Law uit 2018 (een soort grondwetsartikel), waarin staat dat het stichten van Joodse nederzettingen een 'nationale waarde' is en zo veel mogelijk bevorderd moet worden. Het Internationaal Gerechtshof stelt dat Israël 'onmiddellijk' een eind moet maken aan de bouw van nederzettingen in bezet gebied. Alle kolonisten moeten worden geëvacueerd. Het hof maakt op geen enkele manier onderscheid tussen de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem, dat al wél formeel geannexeerd is. Die annexatie heeft echter geen enkele wettelijke status.
Het hof maakt evenmin onderscheid tussen de Gazastrook en de Westoever. Het feit dat Israël in 2005 de Joodse nederzettingen in Gaza heeft ontruimd, ontslaat Israël op geen enkele manier van zijn verplichtingen als bezettende macht. Gaza en de Westoever vormen samen het 'Bezet Palestijns Gebied'. Daarmee ontkrachten de rechters het door Israël en zijn sympathisanten gehanteerde argument dat Gaza vóór 7 oktober niet bezet was.
Recht op zelfbeschikking
Veel van de conclusies van het hof komen voort uit de vaststelling dat de Palestijnen door Israël discriminatoir worden behandeld en het recht op zelfbeschikking wordt ontzegd, ook een van de fundamenten van het internationaal recht. De rechters maken korte metten met het argument dat de beperkingen die aan de Palestijnen worden opgelegd, voortkomen uit Israëls noodzaak om zichzelf te beschermen. 'De zorgen van Israël over zijn veiligheid kunnen niet het beginsel terzijde schuiven van het verbod op verwerving van grondgebied met geweld.' Iedereen die door de bezetting is verjaagd, moet de kans krijgen om terug te keren, vindt het hof. Verder is Israël verplicht alle schade te compenseren die sinds 1967 is geleden door bewoners van het bezet gebied, en toegedaan aan natuurlijke hulpbronnen.
Het hof besloot hiertoe met de grootst mogelijke meerderheid: 14 tegen 1. De tegenstem was van de Oegandese rechter Julia Sebutinde, die van meet af aan overal tegen heeft gestemd, omdat ze vindt dat het hof zich niet met de zaak had moeten bemoeien. Ook stelt het hof dat de illegaliteit van Israëls aanwezigheid in Palestijns gebied verplichtingen schept voor alle andere staten. Die 'zijn verplicht de situatie die voortvloeit uit de onwettigheid niet als legaal te erkennen' en om 'geen hulp te verlenen bij het in stand houden van de situatie die is ontstaan door de aanhoudende aanwezigheid' van Israël in bezet gebied.
Deze opvatting van het hof zal voeding bieden aan de internationale beweging die pleit voor een boycot van alles wat met de Israëlische bezetting te maken heeft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:22

Net gezien op CNN:

https://edition.cnn.com/2024/07/23/worl ... ldn-digvid

Gemaskerde kolonisten in de West Bank gaan Palestijnen en buitenlandse vredesactivisten met knuppels te lijf. Eén Palestijn werd ook beschoten.

Het IDF heeft gezegd dat het de aanval veroordeelt en dat het ter plaatse zal gaan om die mannen tegen te houden. Of daar iets van komt, weet ik niet.

Sowieso snap ik niet dat de Palestijnse autoriteit niet optreedt tegen die mannen. Zij hebben toch ook politie? En ze hebben toch alle recht om die mannen aan te pakken? Ze zijn toch dubbel illegaal: ze wonen er illegaal, en ze plegen misdaden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:08

Verontrustend nieuws: Ben Gvir is aan het lobbyen voor een plaatsje in het nieuwe oorlogskabinet.

https://archive.is/8aPPC

Terwijl Netanyahu meer wapens vraagt aan de VS, om de klus "sneller te kunnen klaren".

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:33

Er is gelukkig ook tegengeluid te horen in de VS over het bezoek van Netanyahu. Ook vanuit de Joodse gemeenschap die wil dat de aanvallen op de Palestijnen stoppen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:05

Ja, dat gelukkig wel. Ik las net op Al Jazeera dat er een aantal familieleden van gijzelaars gearresteerd werden omdat ze een T-shirt droegen dat zei: "Seal the deal"

Jammer dat het in Gaza nog zolang zal duren, maar ik hoop dat na de verkiezingen de VS toch iets minder afhankelijk zal zijn van AIPAC, en zich eindelijk wat menselijker zal gedragen. Al vrees ik ervoor, wie er ook aan de macht is. Ik wil Trump niet aan de macht, maar anderzijds is hij zo onvoorspelbaar dat je nooit weet wat hij zal doen of beslissen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:07

Gearresteerd om een t-shirt... :n

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:10

De gevolgen van de uitspraak van het ICJ. Blijkbaar toch niet zo "niet bindend" als het eerst klonk. Aangezien het artikel duidelijk geschreven is met verwijzing naar Nederland, deel ik het hier. Het is blijkbaar het eerste van een reeks, er volgen er nog.

Mochten er onder jullie (vrienden/bekenden van) activisten zitten die stappen willen ondernemen, kunnen hier best wel nuttige argumenten uit gehaald worden. Ik kreeg de link door van het Belgische Palestina Solidariteit, die al officiële instanties aan het aanschrijven is.

https://rightsforum.org/internationaal- ... -illegaal/

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:32

Hamasleider dood, vlak voordat er een akkoord bereikt was over een staakt het vuren. Gedood in Iran. Ik vraag me af wat er nu gaat gebeuren. Wat Hama gaat doen, maar ook Iran.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:02

Imre schreef:
Hamasleider dood, vlak voordat er een akkoord bereikt was over een staakt het vuren. Gedood in Iran. Ik vraag me af wat er nu gaat gebeuren. Wat Hama gaat doen, maar ook Iran.

Juist hij onderhandelde over een staakt het vuren en vrijlating van de gijzelaars.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:04

Het ziet er echt niet goed uit. Ik heb vorige nacht voor het eerst in weken/maanden weer van Gaza gedroomd, maar ja, met mijn covidje van vorige week had ik het even links laten liggen. Maar toch, vandaag voelde het als een vorm van telepathie.

Het lijkt er bijna op alsof Israël uit is op een all out war in de regio, en dat ze hopen dat de VS hen zal komen helpen, maar dat is puur mijn eigen interpretatie, geen idee of hier iets van aan is.

Met Haniyeh is de diplomatieke tak van Hamas serieus ontworteld. Als Sinwar en Deif de fakkel overnemen, zal het nog harder tegen hard gaan. Ook de families van de gijzelaars zijn not amused dat de kansen op een deal nu helemaal verkeken zijn. Het deed me ook direct denken aan de titel van een ander boek van Anja Meulenbelt: "Als er vrede dreigt". Inderdaad stond Haniyeh bekend als redelijk en gematigd, dus daarmee viel te praten en was er kans op vrede, en hij moest zelf Sinwar en co in Gaza bepraten om deals te aanvaarden, deze waren daar minder toe geneigd. Israël heeft (bewust?) het laatste kansje op een staakt het vuren getorpeteerd. Tenzij de VS nog iets onderneemt, maar zelfs die lacht Netanyahu vierkant uit (Rafah was de rode lijn, remember?)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:21

https://www.facebook.com/reel/1536416773630332

Voormalige Israëlische onderhandelaar roept op om te blijven betogen en protesteren om het onrecht tegen de Palestijnen te stoppen. Je weet nooit welk beeld, situatie, manifestatie de doorslag zal geven, het onrecht moet laag per laag aangepakt worden.

Zeker het bekijken waard, is ook Nederlands ondertiteld, en hij kan het heel mooi, menselijk en redelijk verwoorden. Hopelijk volgen er nog meer van dat!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:59

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54659 ... andelingen

Artikel van RTL over de onderhandelingen, met een zeer misleidende kop. Ik vind de rol van Egypte in het onderhandelingsproces ingewikkeld. Ze zijn pro-Palestina, maar Egypte krijgt jaarlijks heel erg veel geld van de VS, dus hoe beïnvloedt dat de onderhandelingen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:38

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:00

NRC schreef:
Breekpunt is nog steeds dat Hamas wil dat Israël zich permanent terugtrekt uit de Gazastrook, en Israël de oorlog niet wil beëindigen
Netanyahu wil geen akkoord omdat het einde van de oorlog ook het eind van zijn premierschap zal inluiden, zeggen analisten en zijn critici in Israël. Israëlische legerleiders en onderhandelaars beschuldigden hem onlangs van het saboteren van een akkoord door met nieuwe eisen te komen.

Helder artikel van het NRC van gister: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/26/wa ... d-a4863819?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:41

Artikel is helaas niet te lezen zonder abbo.

De strekking van je quote is iets wat al wel veel langer gezegd wordt.
Je zou toch denken dat er dan wel iets of iemand is die zo'n gozer op een andere manier van de grote stoel kan wippen zodat er een minder oorlogszuchtig iemand aan het werk kan gaan. Er gaan tenslotte niet alleen Palestijnen dood door die aanvallen, maar ook (mogelijk zelfs dienstplichtige) jongelui uit z'n eigen land. Gewoon omdat hij geen bestand wil zodat hij niet vervolgd kan worden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:52

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:18

Die ook niet, zo wel:
https://archive.ph/dt9Uy

Interessant stuk!
Benadrukt nog even weer hoe misselijk het gekloot daar is. Een handvol mensen met macht die het bloedvergieten zouden kunnen stoppen, maar dat uit eigenbelang liever niet doen. :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:00

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54682 ... cSRAiFY6Bg

Bizar hoe het op de Westerlijke Jordaanoever ook steeds slechter gaat voor de Palestijnen daar.
Zag van de week filmpjes van Kolonisten die gewoon Palestijnen verdrijven van hun eigen grond en de Israëlische militairen staan het toe of werken soms zelfs mee.

En de wereld kijkt nog steeds toe.....