Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:00

Sukkels; kunnen ook niks echt goed doen _O-

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:19

Babootje: niemand kent tijd, noch duur van het laatste oordeel. Vrije schrijfwijze mijnerzijds, omdat ik de feitelijke tekst vergeten ben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 20:57

Mij lijkt het in iedergeval vreselijk frustrerend als je in je loopgraf ligt en iemand zegt dat god misschien binnenkort komt helpen…..
Daar heb je geen ene fluit aan en je gevluchte gezin ook niet.

Maar goed, ieder zijn mening uiteraard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:01

Babootje schreef:
[
Mij geeft het in ieder geval de hoop en het vertrouwen dat er een eind komt aan alle ellende waar de wereld nu mee te maken heeft. En dat is fijn.

Ik vind het helemáál niet fijn dat politici die grootmachten besturen en over doemsdag wapens beschikken, religies aanhangen met apocalyptische idealen.
Integendeel, ik vind dat EXTREEM verontrustend.
Ik hang geen "joepie, ik kan niet wachten op het einde der tijden" godsdienst aan!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:36

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
[
Mij geeft het in ieder geval de hoop en het vertrouwen dat er een eind komt aan alle ellende waar de wereld nu mee te maken heeft. En dat is fijn.

Ik vind het helemáál niet fijn dat politici die grootmachten besturen en over doemsdag wapens beschikken, religies aanhangen met apocalyptische idealen.
Integendeel, ik vind dat EXTREEM verontrustend.
Ik hang geen "joepie, ik kan niet wachten op het einde der tijden" godsdienst aan!

_O- me too, ik vind dat ook extreem verontrustend....we zijn het helemaal met elkaar eens Kuggur en dat gebeurt niet vaak, vandaar dat ik moet lachen....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:27

Daar heb je helemaal gelijk in Kuggur. Dat is inderdaad extreem verontrustend.
Helaas trek je mijn quote nogal uit zn verband. :D
Inderdaad waar dat de politieke grootmachten religie gebruiken om hun daden te rechtvaardigen. Maar dit samenstel is nu juist iets dat God niet zal laten bestaan. Sterker nog, ze krijgen de kans niet om de wereld te vernietigen. Armageddon is de dag van God en niet van de politieke grootmachten. Het is een eind van dat samenstel, niet een eind van de wereld of van de mensheid. Het is ook een selectieve vernietiging ter wille van de zachtaardigen, waarvan de bijbel zegt dat ze zullen blijven bestaan. Dat vooruitzicht vind ik persoonlijk dus fijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:27

nikkel schreef:
Babootje: niemand kent tijd, noch duur van het laatste oordeel. Vrije schrijfwijze mijnerzijds, omdat ik de feitelijke tekst vergeten ben.

Klopt Nikkel. Die woorden vind je in Mattheus 24: 36: "Van die dag en dat uur weet niemand iets af,+ ook de engelen in de hemel en de Zoon niet, maar alleen de Vader.+ 37 De aanwezigheid van de Mensenzoon (Jezus) zal zijn als de tijd van Noach.+ 38 Want in de tijd vóór de vloed aten en dronken de mensen, mannen trouwden en vrouwen werden uitgehuwelijkt, tot de dag dat Noach de ark in ging.+ 39 En ze hadden er geen aandacht voor totdat de vloed kwam en ze allemaal wegvaagde.+ Zo zal ook de aanwezigheid van de Mensenzoon zijn."

Mattheus, Markus en Lukas waren discipelen van Jezus. En omschrijven dezelfde gelegenheid in Mattheus, 24, Lukas 21 en Markus 13.

Als je de context bij deze bijbelgedeelte erbij pakt dan lees je dat Jezus die woorden uitsprak toen hij op de Olijfberg met zijn discipelen was.

Toen Jezus de tempel verliet, kwamen zijn discipelen naar hem toe om hem op de tempelgebouwen te wijzen. 2 Maar hij zei tegen ze: ‘Zien jullie dit allemaal? Ik verzeker jullie: Er zal hier niet één steen op de andere blijven. Alles zal worden afgebroken.’+

Jezus discipelen wisten waarom Jezus op aarde was; zijn boodschap was de komst van God koninkrijk bekend te maken, Hij leerde hen ook daarom te bidden in het modelgebed. Zij wisten dat Jezus zou sterven, opgewekt zou worden en terug zou komen als koning van dat koninkrijk. Dat koninkrijk zou in plaats komen van alle koninkrijken op aarde en vrede brengen.

3 Terwijl hij op de Olijfberg+ zat, kwamen de discipelen naar hem toe. Ze waren alleen met hem en vroegen: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren? En wat zal het teken zijn van je aanwezigheid+ en van het einde van het tijdperk?’+

Toen gaf Jezus een aantal tekenen waaraan we zouden kunnen zien dat dat einde dichtbij was.
Mattheus verwoordt dat zo in hetzelfde bijbelgedeelte:
"Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. Raak niet in paniek, want die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.+
Want het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere.+ In de ene plaats na de andere zullen voedseltekorten+ en aardbevingen+ zijn. Al die dingen zijn het begin van de weeën.
Dan zullen mensen jullie uitleveren, onderdrukken+ en doden,+ en jullie zullen vanwege mijn naam door alle volken worden gehaat.+ 10 Ook zullen velen dan struikelen, elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen veel valse profeten verschijnen en zij zullen velen misleiden.+ En omdat de mensen steeds wettelozer zullen worden, zal de liefde van de meesten bekoelen.+ Maar wie volhardt tot het einde zal worden gered.+ En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken,+ en dan zal het einde komen."
Lukas (van beroep arts) verslag is grotendeels gelijk maar voegt nog een teken toe: "Er zullen grote aardbevingen zijn en in de ene plaats na de andere voedseltekorten en epidemieën."

De bijbelverslagen laten zien dat de frequentie van gebeurtenissen zou toenemen
* jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. Het ene volk zou strijden tegen het andere
* In de ene plaats na de andere zullen voedseltekorten, aardbevingen en pestilentieen/epidemieen plaatsvinden.

Als we al deze dingen in een verhoogd tempo (= in de ene plaats na de andere) binnen een tijdsbestek van een "geslacht" zouden waarnemen dan is "het einde", voor de deur. Net zoals je ziet dat de bomen in knop gaan in de lente zal na een korte tijd de zomer aanbreken.

De bijbel heeft het over een geslacht dat niet voorbij zal gaan. Met een geslacht wordt normaliter een groep mensen bedoeld dat een gemeenschappelijk referentiekader heeft.
Met het uitbreken van de eerste wereldoorlog is waarneembaar dat de tekenen waarover de bijbelverslagen het hebben inderdaad zijn toegenomen en nog steeds toenemen. Dat geslacht - alhoewel rekbaar - is nu al best oud daarom zou je kunnen stellen dat dat einde niet heel lang meer gaat duren. Alhoewel we geen kennis hebben van "dag"nog "uur". Verder staat in de bijbel dat mensen geen acht zouden slaan op Gods waarschuwingen, net zoals in de dagen van Noach. Zelfzuchtig zouden zijn, spotters (aangaande Gods waarschuwingen), (2 Timotheüs 3:1-5; 2 Petrus 3:3, 4)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:31

Nu weer even terug naar Oekraine.

Bron SkyNews,

Russische brigade in Bakhmut 'ernstig beschadigd'

Oekraïne zegt dat zijn strijdkrachten de Russische 72e Aparte Motor-Geweerbrigade bij Bakhmut, die naar haar mening het belangrijkste doelwit van Moskou blijft, ernstige schade hebben toegebracht, maar niet hebben vernietigd.
Serhiy Cherevatyi, woordvoerder van de Oekraïense troepen in het oosten, zei dat de situatie in de stad "moeilijk" bleef, maar dat Moskou steeds meer gedwongen werd om reguliere strijdkrachten in te zetten vanwege zware verliezen onder de Wagner-legergroep.
Wagner-huurlingbaas Yevgeny Prigozhin zei gisteren dat de 72e brigade hun posities in Bakhmut had opgegeven nadat 500 leden van zijn paramilitaire groep waren omgekomen in een poging ze te pakken te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:34

Bron SkyNews

Het Russische publiek accepteert nu steeds meer een nederlaag - en een laag moreel zou het leger kunnen doen instorten, zegt een Moskouse academicus

Greg Yudin, hoofd politieke filosofie aan de Moscow School of Social and Economic Sciences, geeft een fascinerend inzicht in de huidige stemming van het Russische volk.
Hij suggereert dat hoewel de term "nederlaag" door niemand werd geuit met betrekking tot het conflict in de eerste maanden, het nu "heel vaak" gebeurt.
"Terwijl de meerderheid in Rusland afstandelijk blijft en slechte gedachten liever vermijdt, accepteren degenen die durven denken steeds meer dat de oorlog waarschijnlijk zal eindigen met een nederlaag", zei hij in een reeks berichten op Twitter.
"Dat geldt misschien vooral voor degenen die om de een of andere reden de neiging hebben Poetin in deze oorlog te steunen (voornamelijk omdat ze geen onderscheid maken tussen de belangen van Poetin en de nationale belangen). Dit is een stemming die ik opmerk bij mensen uit verschillende bedrijfstakken, allemaal nogal verheven."

Hij wijst op de veelvuldige en prominente kritiek op de oorlogsinspanningen van militaire figuren, waaronder de financier van de Wagner Group, Yevgeny Prigozhin en de Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov, en zegt: "De hele openbare strijd tussen feodale krijgsheren maakt het buitengewoon moeilijk voor te stellen dat dit leger enig succes zal boeken. Hun taalgebruik projecteert een nederlaag, en dit is wat ik vaak hoor: 'Ik weet niet hoe dit mogelijk kan eindigen met een overwinning'.

Hoewel hij toegeeft dat hij geen militair expert is, zegt hij dat zijn begrip van het moreel onder de troepen betekent dat hij "niet verbaasd zou zijn als het Russische leger instort na een paar tegenslagen".

De heer Yudin benadrukt verder hoe belangrijk het is hoe een nederlaag voor Rusland wordt voorgesteld aan het publiek.

"De nederlaag van de gruwelijke plannen van Poetin moet worden gescheiden van de nederlaag van Rusland", zegt hij.

"In plaats van te proberen uit te zoeken welk deel van Oekraïne genoeg zal zijn voor Poetin... is het de hoogste tijd om na te denken over de kosten en kansen voor Rusland na de nederlaag en verwijdering van Poetin."

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:48

Babootje schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in Kuggur. Dat is inderdaad extreem verontrustend.
Helaas trek je mijn quote nogal uit zn verband. :D
Inderdaad waar dat de politieke grootmachten religie gebruiken om hun daden te rechtvaardigen. Maar dit samenstel is nu juist iets dat God niet zal laten bestaan. Sterker nog, ze krijgen de kans niet om de wereld te vernietigen. Armageddon is de dag van God en niet van de politieke grootmachten. Het is een eind van dat samenstel, niet een eind van de wereld of van de mensheid. Het is ook een selectieve vernietiging ter wille van de zachtaardigen, waarvan de bijbel zegt dat ze zullen blijven bestaan. Dat vooruitzicht vind ik persoonlijk dus fijn.

Dit existeert al sinds het begin van menselijke cultuur, en je god heeft daar dus al millenia lang geen reden gezien in te grijpen ondanks het gruwelijke lijden voor miljoenen onschuldige mensen dat hiervan het gevolg was (en is).
Fijn dat je troost put uit de hoop dat hij daar binnenkort verandering brengt, maar ik denk dat het ijdele hoop is.
Ik denk dat het een goed idee is religie uit dit topic te houden.
(De Russisch-othodoxe kerk vertelt me dat het opperwezen het met Putin eens is, gelukkig met even weinig actie)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:00

Citaat:
Ik denk dat het een goed idee is religie uit dit topic te houden

Babootje, ik ben het hier mee eens. Ik merk dat we allemaal zoveel respect hebben voor jou, als het gaat om je wetenswaardigheden over deze oorlog, dat ook ik niet of weinig reageer op je bijbel teksten en we terughoudend ons opstellen (vrij uniek voor Bokt).
Dit omdat het voor jou DE waarheid is waarmee je leeft, terwijl ik die teksten in dit topic lastig vind. Maar ook niet rot wil doen vanwege mijn respect voor jouw inspanning hier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 19:02

Mee eens.
Ik heb zelf een soort religieus trauma opgelopen in mijn jeugd die te maken had met de eindtijd dus mijn haren in mijn nek gaan daar van omhoog staan.

Ik gun ieder zijn geloof overigens, maar dit is niet de plek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:16

Dit filmpje van Russia Inside is ook wel het bekijken waard:
https://www.youtube.com/watch?v=3qX2ritHNZo

* Rusland heeft haar doelstellingen in Bakhmut niet kunnen bereiken. Omdat ze incapabel zijn. Het Russische leger had een naam maar is feitelijk een fake leger.
* Het Russische leger bestaat uit: het professionele personeel (reguliere leger), de gemobiliseerden, een prive leger Wagner dat bestaat uit criminelen, moordenaars, verkrachters, kannibalen die naar het front zijn gestuurd vanuit gevangenissen en aan wie pardon is beloofd als ze het 6 maanden zouden uithouden. Verder nog de Tjetjeense groep onder leiding van Kadyrov. Het Russische leger is in feite een samenraapsel van verschillende groepen die aangestuurd worden en verantwoording moeten afleggen aan verschillende leiders.. in feite een grote fout geweest van Poetin om dit toe te staan. Volgens Russia Inside zorgen zij voor Poetins' ondergang door hun onderlinge ruzies en strijd. Verder uit Prigozjin openlijk kritiek naar Poetin en zijn ministers van defensie. Hij dreigt Poetin op 10 mei (vandaag) te vertrekken uit Bakhmut en Kadyrov laat hem weten dat dat alleen gebeurt als hij dat toestaat. A pubieke "dogfight" dus. Het moraal van de Russische soldaten is op het dieptepunt. De Russische soldaten zijn doodsbang voor wat er komen gaat en woest op hun legerleiding. Te zien aan het feit dat het 72e regiment (500 man) van Rusland op de vlucht is geslagen toen ze Oekrainse tanks zagen oprukken bij Bakhmut. Veel beelden hiervan op twitter.
"Bakhmut heeft een totale oppervlakte van 41,6 km².
Een Oekraïense soldaat aan het front heeft gemeld dat in deze ene nacht (vannacht) 7,8 km² van de stad is bevrijd. Dat zou Oekraïne controle geven over 1/4 van de stad. De 6e en 8e compagnie van het Russische leger, de 72e brigade, sloeg op de vlucht"

De Russische propaganda: "Their freaking out", nu ze geen overwinningen kunnen melden. In de afgelopen weken is de stemming omgeslagen. Ze zijn niet meer zeker. Rusland is gestart met het evacueren uit Zaporizja. gezien het Oekrainse offensief.

Er is een mythe dat Rusland het volledige luchtruim controleert. Met luchtverdediging die 'top of the bill' is.
Maar er waren toch heel wat onopgemerkte projectielen (drones voornamelijk) die het Russische luchtruim binnen konden dringen. Overal in Rusland feitelijk. Er is geen effectief Russische luchtverdediging.
Eerder deze week kwam aan het licht dat ook hier corruptie binnen Rusland een rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van luchtverdedigingssystemen met inferieure onderdelen.

Op basis van geruchten en onderschepte berichten kan worden geconcludeerd dat Poetin in Rusland helemaal niet zoveel steun heeft. Oliegarchen zijn bijzonder kritisch, zo niet wensen hem dood. Hem en het groepje om hem heen die dit hebben veroorzaakt. Niet in de laatste plaats omdat ze hun rijkdom voor een (groot) deel verliezen of dreigen te verliezen. Een groot deel van de gewone bevolking is bang en boos. De meesten beseffen wel dat er iets vreselijk verkeerd gaat. Met de economie, stijgende inflatie en dreigende gevolgen voor hun eigen leven. De berichten over de oorlogsmisdaden van Rusland bereiken inmiddels ook de gewone Rus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:21

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik denk dat het een goed idee is religie uit dit topic te houden

Babootje, ik ben het hier mee eens. Ik merk dat we allemaal zoveel respect hebben voor jou, als het gaat om je wetenswaardigheden over deze oorlog, dat ook ik niet of weinig reageer op je bijbel teksten en we terughoudend ons opstellen (vrij uniek voor Bokt).
Dit omdat het voor jou DE waarheid is waarmee je leeft, terwijl ik die teksten in dit topic lastig vind. Maar ook niet rot wil doen vanwege mijn respect voor jouw inspanning hier.

Jullie hebben gelijk. Ik probeer het er ook buiten te laten. Maar soms lukt me dat niet, want dan is het vergelijk voor mij te opvallend en wil ik dat graag delen :D
Zal het niet meer doen; ik wil jullie ook weer niet irriteren. Als jullie vragen hebben kan het altijd nog via PB. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:44

Fijn en bedankt!

Op een ander forum wordt gezegd dat Bakhmut in handen zou zijn van de Oekraïners. Volgens mij is dit nog te vroeg gejuicht ook al gaat het de goede kant op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:43

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:18

Bron SkyNews

De Oekraïense grondcommandant beweert dat de Russen zich terugtrekken in de buurt van Bakhmut
De commandant van de Oekraïense grondtroepen, kolonel-generaal Oleksandr Syrskyi, zegt dat de Russische troepen zich tot 2 km bij Bakhmut hebben teruggetrokken vanwege de tegenaanvallen van Oekraïne.
"Dankzij onze goed doordachte verdediging in de Bakhmut-sector krijgen we resultaten van de effectieve acties van onze eenheden. We voeren met name effectieve tegenaanvallen uit. In sommige delen van de frontlinie kon de vijand de aanval niet weerstaan van Oekraïense verdedigers en trok zich terug tot een afstand van maximaal 2 kilometer", schreef hij op Telegram.

Kolonel Syrskyi zei dat de defensieve operatie de strijdkrachten van de Wagner Group uitputte en Moskou dwong hen te vervangen door minder getrainde reguliere legereenheden, die werden verslagen en zich terugtrokken.
Eerder zei Yevgeny Prigozhin, hoofd van de Wagner Group, dat de Russische 72ste Aparte Motor-Geweerbrigade was verdreven vanuit zijn posities ten zuidwesten van Bakhmut.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:12

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:08

Ik vraag me af wanneer dat tegen-offensief los gaat.
In de media wordt er van de zijde van de Ukraine sterk benadrukt dat ze er niet klaar voor zijn, en meer voorbereidingstijd nodig hebben.
Dat zou ik óók zeggen, maar alleen vlak voor ik aanval...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 20:09

Oei, 250 km dat is een best eind!
Als je die in Nederland afschiet kom je automatisch altijd in een buurland of in de zee terecht :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:07

Kuggur schreef:
In de media wordt er van de zijde van de Ukraine sterk benadrukt dat ze er niet klaar voor zijn, en meer voorbereidingstijd nodig hebben.

Ja dacht ik ook. Aan de andere kant: dat denkt Rusland natuurlijk ook. Dus wat het nut is?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:17

Is het een bluff, een double bluff, helemaal geen bluff...?
Hoe dan ook, je kondigt je vijand niets nuttigs aan over wat je wanneer van plan bent. Zelensky's uitspraken zeggen dus niets over wat Ukraine gaat doen, en dàt is het nut, je vijand zo onzeker mogelijk maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:28

Kuggur schreef:

Ik vermoed dat het offensief al begonnen is en dat het eerste deel bestaat uit goed doordachte kleinere aanvallen, zoals nu bij Bachmut en in het zuiden al een tijdje bezig is. Ik denk dat ze eerst de Russen op een aantal fronten in beweging willen hebben zodat we wat herhalingen kunnen krijgen van de Russische "backwards" aanvallen en de georganiseerde terugtochten, zoals vorig jaar bij Charkiv. In een offensief loopgraven bestormen kost veel te veel mensenlevens en de Russen hebben zich op veel plekken goed ingegraven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:55