Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:47

In de straat zijn we met de hobbyboeren al bezig geweest met bodemonderzoek en hoe dan te bemesten. En vooral geen kunstmest om het bodemleven te verbeteren. Super leuk traject. En dit jaar ook weer bloemenlint ingezaaid, zag er vorig jaar super leuk uit langs de weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:54

Leuk Ipsolonka :)

Bij mijn klanten zie ik ook vaak hoe ze vast zitten in een net van globalisatie. Om een simpele plastik folie zijn er dan zo ontzettend veel problemen omdat je gewoon niet even snel naar Cina vliegt om te kijken waarom die naad van de verpakking af en toe los gaat. Dus worden er weer veel te veel mensen en e-mails gebruikt om boos te doen tegen mensen aan de andere kant van de wereld die het weinig interesseert en ondertussen de prijs omhoog doen want voor jou 10 anderen.
Leverancier wisselen naar iets wat minder ver weg js, is een vies woord want dan moet je iets gaan doen wat je nog niet eerder gedaan hebt, brrr eng.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:54

Spenk schreef:
MyWishMax schreef:
Ja, de prijzen zijn alweer iets langer aan het stijgen. Ik was vorige week erg verbaasd toen ik weer meer dan 2 euro per liter moest betalen voor benzine. Dacht dat het heel langzaam aan het zakken was maar helaas toch weer aan het stijgen.

iets meer dan 2? Het is alweer 2,15 :=

Gelukkig gaat 1 juni de benzine met 30 cent omlaag in Duitsland en woon ik 8 kilometer van de grens :+ ik kan niet wachten. Het is daar nu rond de 2,10 ook.

Hier nog 2,05 ofzo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:56

Dan zijn de prijzen in de randstad beduidend lager dus dan in het oosten :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:01

Die 2,15 heb je hier ook wel. Alleen hebben wij in dorpje van 3000 mensen 3 benzinestations :') waarvan 1 er altijd goedkoper is gelukkig.

Kan je niet op zondag tanken, maar je kan niet alles hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:03

Ah ja hier zit in dorp van 4000 inwoners maar 1 en daar is het 2,28 :=

De 2,15 zijn de goedkoperen in de stad verderop :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:07

De tinQ zit hier op meerde plaatsen in de buurt.
Euro95/E10 € 2.15 9
En dat is altijd de goedkoopste geweest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:08

Ik ga straks eens kijken, ik had het over week of langer geleden he :') verder durf ik niet te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:17

Ooh ik dacht je nu bedoelde. 1,5 week geleden was het inderdaad hier ook zoiets. Maar het is de afgelopen week flink gestegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:25

Sizzle schreef:
enzino schreef:
Kunstmest heeft als duurste ingrediënt aardgas (nitrogen fertilizer) en gas is nu erg duur.

Goede reden om van kunstmest weg proberen te komen.

Eigenlijk is het best wel erg dat we als mensheid vooral gericht zijn om koste wat kost in stand te houden wat was, ipv te kijken wat mogenlijk is en wat we misschien aan kunnen grijpen om anders te doen.

Zag laatst een startup in Lingerie met productie in Duitsland. Het motto (in samenvatting): we kunnen hier auto‘s maken, dan kunnen we toch verdorie ook wel een onderbroek naaien.

We zijn veel te afhankelijk geworden van globalisering.

Verschil is dat mensen voor een nieuwe auto wel willen betalen maar voor een onderbroek niet. Die moet zo goedkoop mogelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:03

Sizzle schreef:
enzino schreef:
Kunstmest heeft als duurste ingrediënt aardgas (nitrogen fertilizer) en gas is nu erg duur.

Goede reden om van kunstmest weg proberen te komen.

Eigenlijk is het best wel erg dat we als mensheid vooral gericht zijn om koste wat kost in stand te houden wat was, ipv te kijken wat mogenlijk is en wat we misschien aan kunnen grijpen om anders te doen.

Zag laatst een startup in Lingerie met productie in Duitsland. Het motto (in samenvatting): we kunnen hier auto‘s maken, dan kunnen we toch verdorie ook wel een onderbroek naaien.

We zijn veel te afhankelijk geworden van globalisering.

Hier ben ik het mee eens, ik ben sowieso voor alles in de buurt produceren en zorgen voor een kringloop. Al dat transport over de hele wereld is niet goed voor het milieu, klimaat etc.

Juist ook die ecologische landbouw is belangrijk, bodemleven verbeteren..puur natuur. Weg met al die rotzooi en gifstoffen in de landbouw die dan ook weer in het bodemwater/ kraanwater komen etc.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:40

Ipsilonka schreef:
In de straat zijn we met de hobbyboeren al bezig geweest met bodemonderzoek en hoe dan te bemesten. En vooral geen kunstmest om het bodemleven te verbeteren. Super leuk traject. En dit jaar ook weer bloemenlint ingezaaid, zag er vorig jaar super leuk uit langs de weg.

En goed voor de bijen. <3 *\o/*

Heb mijn bloemen randje zichzelf laten uitzaaien vorig jaar. Dit jaar toch iets meer controle daarop uitoefenen. :')

HIA rond de 2,20 de goedkoopste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:43

Spenk schreef:
Ooh ik dacht je nu bedoelde. 1,5 week geleden was het inderdaad hier ook zoiets. Maar het is de afgelopen week flink gestegen.

Ja, sorry. Ik was niet duidelijk, ik bedoelde dat het al iets langer weer duurder aan het worden was. Ik had juist vorige week of die week ervoor alweer boven de 2 euro getankt ipv er net onder. Maar dat had ik even beter moeten schrijven ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:46

Ik zie de boeren hier voornamelijk met de mest tonnen rijden.
En onze mesthoop, die prachtig gecomposteerd was, is ook de akker op gegaan.
Welke gewassen gebruiken dan veel kunstmest?
Ik denk dan aan gras, maar de weides hier om ons heen krijgen altijd drijfmest.
Maar om ons heen is uiteraard niet heel Nederland.
Dus waar word het nog meer voor gebuikt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:47

Gewassen om een snelle boost te geven om te groeien en hierdoor snel aangeboden kunnen worden aan de consument. Dus heel veel ook bij de kassen teelt. Sla, andijvie, enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:50

Hier mesten boeren met drijfmest en kunstmest, het gras voor de op stal staande koeien moet wel zes keer per jaar gemaaid worden.
Vlakbij was een perceel van zo’n vijf hectare. Oud boertje liet er de natuur zijn gang gaan, minimaal bemesten en het stikte er van de vogels, bloemen en insecten. Boer dood, verkocht en nu al jaren een biljartlaken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:51

oh ja, glastuinbouw...zat zo in gedachte met vollegrond buiten.

Hier tegenover is ook een land dat 5 keer gemaaid word als het kan, maar heb daar nog nooit de kunstmeststrooier gezien, vandaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:55

Maailandschappen gebruiken ze het liefst drijfmest uit de gierkelders om die ook weer leeg te krijgen. Met dat het goed spul is voor het opdrijven van grasgroei (beter dan kunstmest).

Om die reden is dat soort gras vaak ongeschikt om te voeren aan paarden wegens hoge suiker gehalte.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:27

Kunstmest maakt al het leven in de bodem kapot. Net zo als eigenlijk compost. Het omspitten van de bodem is ook slecht. In weze is de akkerbouw een soort bio-industrie met planten i.p.v. dieren.

Nu nog mc Donalds uit Nederland en stoppen met gen-gemanipuleerd voedsel en zaden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:51

En waarom moet de MC Donald weg? En alleen die? Voor iemand die tegen alle bemoeienis van de overheid wil je wel graag een hoop bepalen voor anderen. := vooral in een land waar je niet eens woont?
Ik was zo blij met mijn mac eten vanmiddag voor het eerst in een jaar :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 19:38

Dinopino schreef:
In weze is de akkerbouw een soort bio-industrie met planten i.p.v. dieren.

Hoe wil jij de wereldbevolking voeden als ik vragen mag?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 19:39

Af en toe mac Drek is zo lekker. Nee die mag niet weg.
Doe dan de burger king of de KFC maar weg _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:22

Loretta schreef:
Dinopino schreef:
In weze is de akkerbouw een soort bio-industrie met planten i.p.v. dieren.

Hoe wil jij de wereldbevolking voeden als ik vragen mag?

Minder vee, dan blijft er zat over.

Als ik door de Elzass kom met velden en velden vol mais, zo ver als het oog rijkt en als ik dan bedenk dat niets daarvan gebruikt gaat worden voor humaan voedsel (enkel bioplastic en veevoer), dan voelt dat echt verkeerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:39

En hoe wil je gewassen verbouwen zonder die veemest als kunstmest geen optie meer is?
Engeland kwam daar achter tijdens WOII. Vrijwel meteen veel vee geslacht en daardoor mest tekort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:48

Ja, laten we vooral doen of we nu de perfecte balans hebben en we vooral niets kunnen veranderen. Dat is net zo‘n dooddoener als zeggen dat we wel een regenwoud moeten kappen, want het kan echt niet anders.
Komop zeg, iedereen weet toch hopelijk dat het huidige beleid niet houdbaar is. Het voedsel komt sowieso niet op plekken waar het nodig is. Hoe meer we produceren, hoe meer roofbouw, hoe meer honger.
Alleen al de idioterie dat ik de keuze heb uit tomaten uit 3 verschillende landen in de supermarkt. Dat hoeft echt niet.
Of dat eindeloze heen en weer gesleep met dode dieren om maar zo laag mogenlijke prijzen te kunnen hebben.
Heus, we kunnen echt beter als we zouden willen.
Maar dat de mensheid dat kan keren heb ik geen hoop in.