Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Het Russische ministerie van Defensie heeft bekendgemaakt dat het leger zijn aanvallen in enkele Oekraïense steden enkele uren opschort om mensen de kans te geven weg te komen.
Het geldt voor de zuidelijke stad Marioepol, dat zwaar onder vuur ligt, en de stad Volnovacha, die ten noorden van Marioepol ligt. Volgens Russische persbureaus zal het staakt-het-vuren vijf uur duren.
De stad Marioepol en het Oekraïense ministerie van defensie bevestigen dat er een corridor wordt geopend. De autoriteiten maken zich klaar om inwoners te evacueren. Het staakt-het-vuren zou gaan gelden tussen 10.00 en 15.00 uur Nederlandse tijd.
De humanitaire corridors zijn een afspraak die onderhandelaars van Rusland en Oekraïne van de week overeenkwamen, op de tweede dag van gesprekken in de grensstreek met Belarus.
'Ze proberen ons uit te roeien'
Burgemeester Bojtsjenko van Marioepol riep eerder al op voor een vrije doorgang voor burgers en hulpgoederen. Volgens de burgemeester zitten de inwoners van de stad thuis in de kou, in het donker zonder drinkwater.
Hij zegt dat er grote schade is aangericht aan cruciale infrastructuur als ziekenhuizen, scholen, winkels en wegen. Ook raakt volgens hem de voedselvoorraad snel op. "Ze proberen ons uit te roeien", sprak Bojtsjenko tegen de Financial Times. De krant schrijft dat de lijken op straat blijven liggen omdat inwoners niet naar buiten durven om ze weg te halen.
De stad, met bijna een half miljoen inwoners, wordt vanuit twee kanten aangevallen. Vanuit het oosten nemen pro-Russische separatisten uit de Donbas de stad onder vuur en vanuit het westen zijn Russische militairen opgerukt vanuit de Krim.
Citaat:Laten we alle kanten blijven zien.
Bericht van *naam verwijdert :
Zoals velen van jullie wellicht weten, is mijn moeder geboren in de Sovjet-Unie, in Oekraine, waar mijn omvangrijke familie een mix is van Russen en Oekraïners. Ik voel mij hierom geroepen mijn visie op de ontwikkelingen in Oekraïne te geven.
Met mijn Russisch/Oekraïense roots hou ik zielsveel van beide volkeren, eeuwenlang broedervolkeren die zich vermengden met elkaar. Als je mijn in Oekraïne geboren moeder vroeg of zij zich meer Russisch dan wel Oekraiens voelde, antwoordde zij: ' Dat is een rare vraag waar ik geen antwoord op heb. Er is verschil in onze taal, onze muziek en dansen maar onze harten zijn één...'
En zo ben ik opgevoed en heb 40 jaar lang de mooiste vakanties van mijn leven, in liefde en saamhorigheid, beleefd in Rusland en Oekraïne, in de Sovjet Unie.
Mooi dat iedereen in Nederland zich nu uitspreekt tegen het voeren van oorlog, wie is daar nu voor?
Maar waarom nu pas? Waarom zweeg iedereen toen 8 jaar geleden die oorlog begon?
Waarom zweeg iedereen bij het afslachten van duizenden burgers in Oost Oekraine?
Waarom zweeg iedereen bij het niet naleven van de akkoorden van Minsk door Oekraïne en nu het woord rechtsorde gebruikt.
Waar was iedereen die wegkeek toen 52 mensen in Odessa levend verbrand werden.
Waar was iedereen die het prima vond dat in 2014 een gekozen regering in een groot Europees land werd afgezet en een stel neo nazi's de macht greep.
Waar was iedereen toen het Oekraïense regime de Russische Oekrainers hun basale mensenrechten ontnam: het spreken van Russisch werd verboden, het recht op pensioen verdween voor Russischtaligen en kinderen die Russisch spraken en Russische namen hadden waren niet meer welkom op school.
Toen er fakkeloptochten werden georganiseerd door neo nazi's met leuzen als 'Russen aan het gas'...
En tot slot: waar was iedereen die zweeg toen grote delen van dit prachtige land, ooit de graanschuur van Europa, voor een appel en een ei werden verkocht aan banken en investeerders tbv exploitatie voor genetische manipulaties van Monsanto en de wreedste mega bioindustrie van Europa.
Mijn nicht in Oekraïne zag zo'n megastal voor haar huis verschijnen. Het gegil en geschreeuw van die op elkaar gestapelde dieren, en daarna die grote onheilspellende stiltes... Let wel: in Oekraïne was slechts een kleinschalige veeteelt, voordat het land in het bezit kwam van westerse graaiers.
Oekraïne is sinds 8 jaar verworden tot een wingewest van het westen. Een kolonie. En dit alles ten koste van mens, dier, natuur en milieu..
Dus waarom nu pas, die compassie met het volk, die woede tegen de oorlog? De Oekraïense bevolking leeft al 8 jaar in oorlog, er zijn al honderdduizenden Oekraïners gevlucht naar Rusland. Zo ook familieleden van mij, zoals mijn nicht en haar gezin. Natuurlijk weet ik dat de meeste Nederlanders geen idee hebben van deze kant van het verhaal omdat onze nieuwsvoorziening een eenzijdig beeld geeft van de situatie. Ik verschaf nu die informatie van de andere kant. Doe ermee wat je wilt maar zwijgen is voor mij geen optie meer.
Verder kan ik alleen maar hopen dat er snel vrede komt voor ALLE Oekraïners, Russische en Oekraienssprekenden.
Tot slot: ik ben 14 jaar lid geweest van de Partij voor de Dieren.
Met pijn in mijn hart en een grote illusie armer, heb ik zojuist mijn lidmaatschap van de partij opgezegd. Ik ben lid geworden vanwege het standpunt dat de belangen van mens, dier, natuur en milieu altijd prevaleren boven winstbejag door exploitatie van mens, dier en natuur.
Helaas heb ik 'mijn' partij de laatste 8 jaar niet of nauwelijks gehoord over de schendingen van de rechten van mensen, dieren en natuur in Oekraine.
Daarom heb ik geen andere keus dan mijzelf terug te trekken, wil ik mijzelf nog recht in de spiegel kunnen aankijken. En wil ik mijn overleden moeder postuum geen onrecht aandoen. Van haar heb ik tenslotte alles geleerd over respect voor elk mens, ongeacht zijn afkomst, en respect en liefde voor dieren en natuur.
kiki1976 schreef:Noodkreet van iemand op facebookCitaat:-knip-
mysa schreef:Maar serieus: een land met een joodse president (en tot voor kort een joodse premier), wiens halve familie vermoord is in de holocaust, dat land noemen we een broeinest van neo-nazi's?
Citaat:The episode is a further example of how Ukraine’s far-right continues to be normalized by top leaders in the country. Not only are Ukraine’s top ministers attending events organized by far-right figures, they have also had a literal seat at the table with Zelenskyy discussing his plans for de-escalating the war in eastern Ukraine. Simultaneously, far-right organizations across Ukraine have taken the lead in organizing “No capitulation!” protests against Zelenskyy’s soon-to-be-launched talks with Russia, thus wielding an out sized level of influence in Ukrainian society despite the fact that Ukrainian far-right organizations lack any popular or electoral support.
bigone schreef:En ja, Oekraïne was niet zo’n prettig land maar zeer veel mensen zeggen dat toen Zelenski president werd er heel veel is veranderd. Iemand vertelde dat ze een fijn, vooral westers en in vrijheid konden leven de laatste jaren dankzij zijn hervormingen en uitgevoerde plannen.
Citaat:Actor Volodymyr Zelensky stormed to the Ukrainian presidency in 2019 on a wave of public anger against the country’s political class, including previous leaders who used secret companies to stash their wealth overseas.
Now, leaked documents prove that Zelensky and his inner circle have had their own network of offshore companies. Two belonging to the president’s partners were used to buy expensive property in London.
bigone schreef:En wat is er mis met zorgen voor je geld wat je verdient hebt als zeer succesvol artiest? Omdat hij nu president is moet hij alles maar afstaan? Zullen we het dan maar even over alle staatshoofden hebben, te beginnen bij Poetin?