steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:49

Kinke schreef:
ik vraag me af hoe we dan 'met z'n allen' de lasten gaan dragen zoals hier ook al vaak gezegd is. 100 km per uur rijden is niet echt een zware straf te noemen tenslotte.


Los van het feit dat niet/nauwelijks gehandhaafd wordt bedoel je?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:01

Cowboy55 schreef:
Kinke schreef:
ik vraag me af hoe we dan 'met z'n allen' de lasten gaan dragen zoals hier ook al vaak gezegd is. 100 km per uur rijden is niet echt een zware straf te noemen tenslotte.

Los van het feit dat niet/nauwelijks gehandhaafd wordt bedoel je?

Ik denk dat Kinke eerder bedoelt: "Waarom zou ik erop vertrouwen dat de overheid nu wél in staat is om goed beleid te maken en uit te voeren en bovendien de kosten daarvan eerlijk te verdelen?" Goede vraag wel.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:14

klopt goeroe. Hoe gaan we dat eerlijk verdelen dan doen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:14

fransje23 schreef:
Waar ik een beetje moe van wordt is het over en weer gekibbel om niets en vooral het labels geven.

Ooit bedacht dat mensen holocaust-verwijzingen in het algemeen belachelijk vinden?

Dat als je enigszins kritisch bent tav de agrarische sector je niet meteen een activist, stedeling of klimaat-gekkie of tegen boeren bent?

Driewerf amen.

Ik ga niet langer energie steken in het nog weer eens een keer weerleggen van de kritiek op en misinterpretaties van mijn posts, want de discussie is m.i. nu op een punt aangekomen dat werkelijk alles overtrokken, overdreven en er met de haren bijgesleept wordt om maar duidelijk te maken wie hier het slachtoffer is, en wie de grote boeman (vrouw).
Ik hoop dat degenen die namens de boeren overleg voeren met de regering en andere beleidsvoerders wat minder doorslaan in hun emoties dan sommigen hier, en zich wel constructief en inhoudelijk opstellen. Wat dat kan best samengaan met keihard onderhandelen om voor de belangen van je eigen groep op te komen.

Ik ga weer in de meeleesstand en hoop op constructieve, hoopgevende bijdragen van diegenen die de discussie voortzetten.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:24

goeroe schreef:
Cowboy55 schreef:

Los van het feit dat niet/nauwelijks gehandhaafd wordt bedoel je?

Ik denk dat Kinke eerder bedoelt: "Waarom zou ik erop vertrouwen dat de overheid nu wél in staat is om goed beleid te maken en uit te voeren en bovendien de kosten daarvan eerlijk te verdelen?" Goede vraag wel.


Mijn (retorische) vraag ging erover dat ik de correcte uitvoering van overheidsplannen bijna per definitie betwijfel. :D

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:30

Kinke schreef:
klopt goeroe. Hoe gaan we dat eerlijk verdelen dan doen?


Wat is überhaupt een eerlijke verdeling?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:33

Om te beginnen hebben we denk ik een zo compleet en betrouwbaar beeld moeten zijn wie, wat, hoeveel uitstoot. Daar ontbreekt het momenteel nog aan.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:37

Groot probleem is dat iedereen verandering wil maar de meeste mensen zelf niet daadwerkelijk iets willen aanpassen. Als je het nu goed hebt en door een verandering bestaat er misschien een kans dat je iets in moet leveren haken mensen al af.
Ook al is het voor het algemeen belang.

Liever wijzen naar andere mensen/landen die zich dan eerst maar moeten aanpassen.

Ik word ook gillend gek van "het kabouteren"!
Wij zijn maar een klein landje, wat maakt het uit wat wij doen? Kijk eens wat China/USA/ etc doen.
Terwijl er aan de andere kant gekocht wordt met hoeveel er geëxporteerd wordt, hoe voorop lopend we zijn, waar Nederland allemaal zo goed in is.

Overigens is Nederland sowieso erg afhankelijk van fossiele brandstoffen. Geen boer die nog zonder trekker kan werken dus onafhankelijk voor de voedselvoorziening?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:45

Een muur om een land heen zetten lijkt me behalve het feit dat het geen optie is, niet verstandig.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:53

fransje23 schreef:
Groot probleem is dat iedereen verandering wil maar de meeste mensen zelf niet daadwerkelijk iets willen aanpassen. Als je het nu goed hebt en door een verandering bestaat er misschien een kans dat je iets in moet leveren haken mensen al af.
Ook al is het voor het algemeen belang.

Liever wijzen naar andere mensen/landen die zich dan eerst maar moeten aanpassen.

Ik word ook gillend gek van "het kabouteren"!
Wij zijn maar een klein landje, wat maakt het uit wat wij doen? Kijk eens wat China/USA/ etc doen.
Terwijl er aan de andere kant gekocht wordt met hoeveel er geëxporteerd wordt, hoe voorop lopend we zijn, waar Nederland allemaal zo goed in is.

Overigens is Nederland sowieso erg afhankelijk van fossiele brandstoffen. Geen boer die nog zonder trekker kan werken dus onafhankelijk voor de voedselvoorziening?



klopt maar ik snap niet, dat een ieder blijft hangen in het gezever, We hebben allemaal problemen. we moeten er iets aan doen! in 2020 wordt de Europese wet van kracht die onze Nederlandse wet ondergeschikt maakt. Ik vind dat angstaanjagend

Alleen daarom ga ik demonsteren en laten zien dat ik het er niet mee eens.
We zouden met z'n allen iets moeten doen en een ieder moeten inspireren om iets te ondernemen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:02


juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:03


fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:06

riegje schreef:
klopt maar ik snap niet, dat een ieder blijft hangen in het gezever, We hebben allemaal problemen. we moeten er iets aan doen! in 2020 wordt de Europese wet van kracht die onze Nederlandse wet ondergeschikt maakt. Ik vind dat angstaanjagend

Alleen daarom ga ik demonsteren en laten zien dat ik het er niet mee eens.
We zouden met z'n allen iets moeten doen en een ieder moeten inspireren om iets te ondernemen.


In de praktijk zal er niet zoveel veranderen en ik vind het ook niet angstaanjagend. Bovendien zijn eel veel zaken al EU beleid, zeker in de agrarische sector.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:08

Klopt inderdaad juval, komen die zonnepanelen op het dak toch nog eens van pas!

Hoewel ik vrees dat mijn vriend niet gezien wil worden in zo'n geruisloze trekker _O-

juval

Berichten: 13437
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:11

op zich staan wij er wel voor open hoor... maar ons dak is te klein om alles elektrisch te gaan rijden.
dus we dieselen voorlopig nog even door. Ons dak is voldoende voor het bedrijf, Melkmachine, koeling, verlichting, mestschuiven etc... maar we houden dan niet heel veel over.
We hebben nu nog maar een deel van het dak met zonnepanelen aangezien ik er nogal huiverig voor ben om ze boven de koeien te hebben. Hoor toch wel verhalen dat het onrust veroorzaakt.

maar goed, vanavond weer een vergadering over de windmolen(s) op ons land, dus stroom genoeg zou je denken.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:14


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:21

Er zijn behoorlijk wat werkzaamheden waarvoor helemaal geen zware trekker nodig is (voeren, voer aanschuiven, zand van de kuil afpakken, gras schudden of kidden, etc). Vaak hebben boeren een zwaardere trekker voor op het land en een (of twee) lichtere trekkers voor het lichte werk. Zou toch een mooie stap zijn als die lichte trekkers geleidelijk vervangen worden door elektrische waarvoor de stroom ter plekke opgewekt wordt met zonnepanelen/windmolens?

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:30

Tiepfoudt schreef:
Er zijn behoorlijk wat werkzaamheden waarvoor helemaal geen zware trekker nodig is (voeren, voer aanschuiven, zand van de kuil afpakken, gras schudden of kidden, etc). Vaak hebben boeren een zwaardere trekker voor op het land en een (of twee) lichtere trekkers voor het lichte werk. Zou toch een mooie stap zijn als die lichte trekkers geleidelijk vervangen worden door elektrische waarvoor de stroom ter plekke opgewekt wordt met zonnepanelen/windmolens?


Als ie over 2 a 3 jaar pas in produktie gaat zou ik beginnen met de zonnepanelen......ware het niet dat de terugverdientijd van die panelen in de huidige energiemarkt te lang is om rendabel te zijn.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:30

Juval waarom zou het onrust veroorzaken?

En zonnepanelen te lang om terug te verdienen? Hoe lang is het nu dan?

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:31

fransje23 schreef:
riegje schreef:
klopt maar ik snap niet, dat een ieder blijft hangen in het gezever, We hebben allemaal problemen. we moeten er iets aan doen! in 2020 wordt de Europese wet van kracht die onze Nederlandse wet ondergeschikt maakt. Ik vind dat angstaanjagend

Alleen daarom ga ik demonsteren en laten zien dat ik het er niet mee eens.
We zouden met z'n allen iets moeten doen en een ieder moeten inspireren om iets te ondernemen.


In de praktijk zal er niet zoveel veranderen en ik vind het ook niet angstaanjagend. Bovendien zijn eel veel zaken al EU beleid, zeker in de agrarische sector.


Ik vind het behoorlijk zorgwekkend dat de EU wetgeving maakt die voor alle landen hetzelfde zijn. Probleem is dat niet alle landen dezelfde geografische ligging, bevolkingsdichtheid en andere factoren hebben. Wat in Zweden perfect kan werken kan in Nederland weleens totaal niet werken of andersom. Ik zie nu al dat daar wat EU beleid betreft weinig rekening mee gehouden wordt. Opzich kan de EU goed werken maar op dit moment werkt het totaal niet binnen de EU. Problemen worden alsmaar groter en de politici in Brussel staan mijlenver van de bevolking af.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:36

IMANDRA schreef:
Juval waarom zou het onrust veroorzaken?

En zonnepanelen te lang om terug te verdienen? Hoe lang is het nu dan?


Normaal rekenen wij met 10 jaar return on investment. In de praktijk is het nu 13-14 jaar omdat het terugleveren minder opbrengt. De enige reden waarom we het toch doen is omdat onze aandeelhouders (een 12-tal gemeenten) groen willen zijn/lijken en bereid zijn in te stemmen met een langere ROI. Als ‘echte’ ondernemer (iemand die moet vreten van zijn bedrijfsmatige beslissingen.....of niet) zal dat aan de (te) lange kant zijn. Als het mijn bedrijf was zou ik er in elk geval niet aan beginnen, bedrijfskundig gezien.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-12-19 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:41

Cowboy55 schreef:
Tiepfoudt schreef:
Er zijn behoorlijk wat werkzaamheden waarvoor helemaal geen zware trekker nodig is (voeren, voer aanschuiven, zand van de kuil afpakken, gras schudden of kidden, etc). Vaak hebben boeren een zwaardere trekker voor op het land en een (of twee) lichtere trekkers voor het lichte werk. Zou toch een mooie stap zijn als die lichte trekkers geleidelijk vervangen worden door elektrische waarvoor de stroom ter plekke opgewekt wordt met zonnepanelen/windmolens?


Als ie over 2 a 3 jaar pas in produktie gaat zou ik beginnen met de zonnepanelen......ware het niet dat de terugverdientijd van die panelen in de huidige energiemarkt te lang is om rendabel te zijn.


Ehm: 1x investeren en je hebt jaren en jarenlang "gratis" stroom voor je lichtere trekkers.
Liefst met een batterij erbij.

(En ik snap dat niet iedereen blij wordt bij het woord 'subsidie', maar in de huidige situatie vind ik dat juist voor dit soort zaken geld vrij gemaakt moet worden op het ministerie.)

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:52

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:


Als ie over 2 a 3 jaar pas in produktie gaat zou ik beginnen met de zonnepanelen......ware het niet dat de terugverdientijd van die panelen in de huidige energiemarkt te lang is om rendabel te zijn.


Ehm: 1x investeren en je hebt jaren en jarenlang "gratis" stroom voor je lichtere trekkers.
Liefst met een batterij erbij.

(En ik snap dat niet iedereen blij wordt bij het woord 'subsidie', maar in de huidige situatie vind ik dat juist voor dit soort zaken geld vrij gemaakt moet worden op het ministerie.)


Klopt Janneke. En al die jaren en al die kWh leiden tot een prijs per kWh, gebaseerd op (voornamelijk) de oorspronkelijke investering. En als de prijs op de energiemarkt lager is dan jouw produktieprijs betaal je al die jaren te veel/had je beter je geld niet in zonnepanelen kunnen steken. En dat is nu vrij snel het geval: de grote jongens leveren de stroom goedkoper dan wij het met onze 2,500 zonnepanelen kunnen maken. En de gemiddelde agrarier heeft niet de middelen om 2.500 panelen te plaatsen, dus valt de berekening in de regel nog ongunstiger uit.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-12-19 21:10, in het totaal 3 keer bewerkt

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:55

fransje23 schreef:
riegje schreef:
klopt maar ik snap niet, dat een ieder blijft hangen in het gezever, We hebben allemaal problemen. we moeten er iets aan doen! in 2020 wordt de Europese wet van kracht die onze Nederlandse wet ondergeschikt maakt. Ik vind dat angstaanjagend

Alleen daarom ga ik demonsteren en laten zien dat ik het er niet mee eens.
We zouden met z'n allen iets moeten doen en een ieder moeten inspireren om iets te ondernemen.


In de praktijk zal er niet zoveel veranderen en ik vind het ook niet angstaanjagend. Bovendien zijn eel veel zaken al EU beleid, zeker in de agrarische sector.


Nou en kijk dus waar dat toe heeft geleid, een takkezooi, vertrouwen 0.0, alles kapot gemaakt door absurde subisies, dingen die helemaal niet werken en bedacht zijn door hersenloze en visieloze lui uit een flatje die geen idee hebben wat en hoe het land bewerkt moeten worden. en dan heb ik alleen maar over problemen in de agrarische sector. laten we het eens over klimaatpaus Timmermans hebben. die alleen de zakken zn vriendjes wil vullen enz enz enz.

hoe groter en hoe logger, hoe meer geld er verdwijnt in de zakken van mensen en hoe minder er terecht komt bij de mensen die het nodig hebben.

Het hele verhuiscircus tussen Straatsburg en Brussel kost bakken met geld voor Jan L.. een spoorlijn in hongarije in freaking middle of knowhere. Elke maand 15 miljoen naar Marokko voor geen hond weet waarom en waar het blijft. de aanbestedingen in de wegenbouw, tis toch van de zotte dat een bedrijf uit munchen hier de bermen moet komen maaien.
En dan hebben we het over co2 en stikstof.

Hoe meer je je er in verdiept hoe verdrietiger je er van word hoe corrupt en rot het EU systeem is.

Ik snap niet dat de ''mens'' dit allemaal maar laat gebeuren. dit willen we toch niet.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:02

Citaat:
En al die jaren en al die kWh leiden tot een prijs per kWh, gebaseerd op (voornamelijk) de oorspronkelijke investering. En als de prijs op de energiemarkt lager is dan jouw produktieprijs betaal je al die jaren te veel/had je beter je geld niet in zonnepanelen kunnen steken. En dat is nu vrij snel het geval: de grote jongens leveren de stroom goedkoper dan wij het met onze 2,500 zonnepanelen kunnen maken. En de gemiddelde agrarier heeft niet de middelen om 2.500 panelen te plaatsen, dus valt de berekening in de regel nog ongunstiger uit.

?
De energiemarkt die terzake doet is de prijs van diesel.
Die gezien de huidige situatie waarschijnlijk gaat /blijft stijgen (en niet in kilowattage wordt gemeten).

Als particulier beleg ik met plezier in zonnepanelen : niet alleen omdat het dividend hoger is dan de rente van de bank
(... ik heb geen echt spaargeld op de bank, maar dat is een andere discussie...)
maar juist ook omdat het de kant is die we op moeten.