Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:54

Wat ook nog kan om hem tot zijn dood te laten vastzitten:
De terbeschikkingstelling van de strafuitvoeringsrechtbank wordt verplicht ingesteld bij terroristische misdrijven met dood tot gevolg (of verkrachting,ontvoering of gevangenhouding met dood waarschijnlijk hierdoor dat dutroux niet meer zal vrij komen)
Deze 'rechtbank' kan na de gewone straf nog extra dingen opleggen als beveiligingsmaatregel namelijk vrijheidsbeneming of invrijheidstelling onder toezicht met een duur van 5-10 jaar na hoofdstraf

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:58

Zoe_97 schreef:
dus moest hij in België veroordeeld worden met de minimumstraf zou hij in theorie in 2018 weer buitne kunnen staan?

Volgens wat ik lees in mijn wetboek dus wel , maar er kunnnen nog andere bepalingen zijn die ik over het hoofd gezien heb + misschien moet hij uitgeleverd worden aan frankrijk waar hij misschien een zwaarde straf kan krijgen (is dit dan bovenop de belgische straf of valt die dan weg? ) mocht hij in belgie blijven kunnen er nog altijd verzwarende omstandigheden zijn en die 'rechtbank'
Woensdag heb ik weer les van mijn prof strafrecht, die er hopelijk nog wat over gaat vertellen.

Zoe_97

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:01

ik ben hier erg benieuw naar, hopelijk verteld je prof inderdaad meer :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:49

Mijnheer wilt liever in België terecht staan, dan in Frankrijk. Rara waarom dat zou zijn?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:49

Zoe_97 schreef:
dus moest hij in België veroordeeld worden met de minimumstraf zou hij in theorie in 2018 weer buitne kunnen staan?

Je weet nog niet eens voor welke misdrijven ze hem gaan berechten, hoe kan je dan voorspellen hoeveel jaar hij zou krijgen en hoe snel hij weer zou kunnen vrijkomen? :?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:51

Ik denk echt niet dat hij binnen 2 jaar weer op straat staat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:53

Yasmine schreef:
Zoe_97 schreef:

Je weet nog niet eens voor welke misdrijven ze hem gaan berechten, hoe kan je dan voorspellen hoeveel jaar hij zou krijgen en hoe snel hij weer zou kunnen vrijkomen? :?

ik reageerde gewoon op de post met de wetsartikel, niet dat ik geloof dat hij zo snel buiten zou staan hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:57

Ik denk dat hij zelfs in de gevangenis nog moet vrezen voor zijn leven. Wat ik begrijp, is dat hij ook door de IS wordt gezocht omdat hij zich niet heeft opgeofferd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:02

Klopt, Joolien. Hij staat niet hoog op het lijstje in ieder geval. Daar komt nog eens bij dat we enorm blij moeten zijn dat hij levend gepakt is, dat moet voor hem echt een kwelling zijn. Hij kan nu hoe dan ook geen martelaarsdood meer sterven, en dat is wat hij in de eerste instantie graag wilde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:03

Maar: mensen noemen hem een moordenaar.... Maar volgens mij heeft hij zelf niet daadwerkelijk mensen omgebracht?
Zijn taak was zichzelf op te blazen in het Stade de france, wat hij uiteindelijk niet heeft gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:05

LadyMadonna schreef:
Maar: mensen noemen hem een moordenaar.... Maar volgens mij heeft hij zelf niet daadwerkelijk mensen omgebracht?
Zijn taak was zichzelf op te blazen in het Stade de france, wat hij uiteindelijk niet heeft gedaan...

Hij heeft wel meegedaan aan de hele actie, dus hij is net zo schuldig als diegene die daadwerklijk de trekker hebben overgehaald imo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:07

Ik zet heel bewust mijn mening en emotie even uit om me tot feiten te kunnen beperken.
Ik zeg ook nergens dat hij niet schuldig is, ik stel alleen een vraag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:11

Hij kan niet voor moord veroordeeld worden nee. In Nederland kan hij wel veroordeeld worden als oprichter, leider of bestuurder van een terroristische organisatie vermoed ik, en daar staat levenslang of tijdelijk ten hoogste 30 jaar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:11

LadyMadonna schreef:
Ik zet heel bewust mijn mening en emotie even uit om me tot feiten te kunnen beperken.
Ik zeg ook nergens dat hij niet schuldig is, ik stel alleen een vraag....

Nja ik neem aan dat ie sowieso medeplichtig is, en niet zomaar, hij is medeplichtig aan het beramen en uitvoeren van een terroristische actie, daar zijn ze in de rechtszaal niet zo lief mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:12

Emmaa_ schreef:
Hij kan niet voor moord veroordeeld worden nee. In Nederland kan hij wel veroordeeld worden als oprichter, leider of bestuurder van een terroristische organisatie vermoed ik, en daar staat levenslang of tijdelijk ten hoogste 30 jaar op.

Dank je, zo'n antwoord zocht ik naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:16

Stuur 'm naar IS in een pakje met vermelding "return to sender - delivery failure". Die weten er vast raad mee :))

Hij zal een veroordeling kunnen krijgen voor medeplichtig aan meervoudige moord, aanzetten tot haat, terrorisme,... Mogelijks ook geweld naar de politie toe bij zijn verzet in Molenbeek maar da's het minste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:19

Hij heeft tijdens het politieverhoor gezegd dat hij de rest van zijn 'groepje' heeft afgezet bij het stadion en daar zijn bomgordel af heeft gedaan en weg is gegaan. Waarom heeft hij nog niet verteld.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:38

leider van een terroristische groep staan ook zware straffen op bij ons
misschien kan hij ook als mededader veroordeeld worden (even zwaar als dader) ? ik heb eigenlijk geen idee wat hij precies gedaan heeft :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:52

Damned schreef:
leider van een terroristische groep staan ook zware straffen op bij ons
misschien kan hij ook als mededader veroordeeld worden (even zwaar als dader) ? ik heb eigenlijk geen idee wat hij precies gedaan heeft :o

Ik gok dat er in dit soort gevallen vooral heel veel gebruik gemaakt wordt van jurisprudentie en dat de straffen in verschillende landen ongeveer gelijk zullen liggen :j Het enige wat nog zou kunnen verschillen is de omstandigheden van de gevangenis. Ik denk dat hij daarom liever in België wilt blijven.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:56

Joolien schreef:
Ik denk dat hij zelfs in de gevangenis nog moet vrezen voor zijn leven. Wat ik begrijp, is dat hij ook door de IS wordt gezocht omdat hij zich niet heeft opgeofferd.

Daarom zit hij ook in een high-security gevangenis in Brugge, waar hij geïsoleerd wordt. In die gevangenis worden ook andere high-profile geradicaliseerden opgesloten, om te voorkomen dat ze in de gevangenis anderen kunnen bekeren tot hun extremisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:32

Och, als hij geluk heeft, dan vindt zijn advocaat wel een procedurefout en dan krijgt hij totaal geen straf. Ze hebben toch nog niet zo lang geleden een moordverdachte moeten vrij laten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:48

Zo heeft hij al een klacht ingediend tegen een franse procureur die volgens hem het beroepsgeheim verbroken heeft.
Niet dat het nu tot iets kan lijden, maar kan hij later wel gebruiken om te staven dat hij geen eerlijk proces gaat krijgen in Frankrijk :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:32

Er zijn net explosies geweest op de luchthaven in Brussel. Nog geen zicht op doden of gewonden of wat de oorzaak is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:36

Ik hoop van niet. Dat is hier een 30km vandaan. En mijn vriend zit nog in Dubai voor werk op dit moment.