Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Ik kan Coenradie hierin helemaal volgen en ben het met haar eens, maar, politiek zou zich niet moeten bemoeien met de rechtspraak.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

nps schreef:
Waar haal je vandaan dat VVD zo ontzettend veel moet inleveren? En nog betere vraag - waar haalt de VVD dat zelf eigenlijk vandaan? Ohja, dat vinden ze zelf.

Wat zijn ze eigenlijk onzeker over hun eigen kunne, dat ze blijkbaar denken niet goed genoeg te kunnen onderhandelen als ze zo veel menen in te moeten leveren :))?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

De VVD wil geen minderheidskabinet maar wil ook niet samen met PVDA/GL welke optie is er dan nog over?
Met JA21 is er geen meerderheid..

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

fransje23 schreef:
De VVD wil geen minderheidskabinet maar wil ook niet samen met PVDA/GL welke optie is er dan nog over?

Met JA21 is het ook geen minderheidskabinet en geen meerderheidskabinet, dus die kan nog.

Maar ben benieuwd wie er als eerste breekt, ik gok dat de minderheidskabinet als eerste op tafel komt te liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

De VVD wil geen meerderheidskabinet, maar wil ook geen minderheidskabinet.

Dan houdt t wel heel erg op :?.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Ja, ik snap de houding ook niet helemaal. Zullen ze erop gokken dat het zowel D66 als PVV niet gaat lukken en zelf mogen formeren? Weet niet wat er dan uit te halen is voor hen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

_chou schreef:
fransje23 schreef:

Met JA21 is het ook geen minderheidskabinet en geen meerderheidskabinet, dus die kan nog.

Maar ben benieuwd wie er als eerste breekt, ik gok dat de minderheidskabinet als eerste op tafel komt te liggen.

Met JA21 is het wel een minderheidskabinet, toch? Dan heb je gedoogsteun nodig, en als ik het artikel goed lees, zitten partijen daar ook niet op te wachten.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

_San87_ schreef:
_chou schreef:

Met JA21 is het wel een minderheidskabinet, toch? Dan heb je gedoogsteun nodig, en als ik het artikel goed lees, zitten partijen daar ook niet op te wachten.

75 zetels is geen minderheid (want dat is met 74 zetels en minder), maar dan heb je wel altijd iemand nodig die met je meestemt, maar ik denk wel dat je kan gokken dat je die ene zetel op bijna alle onderwerpen wel kan vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

_chou schreef:
_San87_ schreef:

75 zetels is geen minderheid (want dat is met 74 zetels en minder), maar dan heb je wel altijd iemand nodig die met je meestemt, maar ik denk wel dat je kan gokken dat je die ene zetel op bijna alle onderwerpen wel kan vinden.

Volgens mij is altijd gezegd dat 75 zetels of minder, een minderheidskabinet is.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _San87_ op Gisteren, 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Aah, dan heb ik dat ergens gemist, want ik ben dat nergens tegengekomen. Klinkt ergens wel logisch :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

las ergens op een tegeltje:

"Als verkiezingen iets zouden veranderen waren ze allang verboden".

Tijd voor een totale verandering van politici die nu weer laten zien wiens belang ze voorstaan.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

mce schreef:

Tijd voor een totale verandering van politici die nu weer laten zien wiens belang ze voorstaan.

Wat stel jij dan voor? Een autocrate groep zonder verdere inspraak die alles bepalen?

Ik ben echt niet altijd fan van de democratie, maar het is echt de beste vorm die er is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

_chou schreef:
Aah, dan heb ik dat ergens gemist, want ik ben dat nergens tegengekomen. Klinkt ergens wel logisch :o

Daarom is de uitspraak van Yesilgöz ook zo raar. Wil niet in het meerderheidskabinet, maar ook niet in het minderheidskabinet.

Dan zit je in een empasse. Of er moet een kleinere partij toegevoegd gaan worden om aan een meerderheid te komen. Maar volgens mij zag geen van de kleinere partijen daar iets in.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

_chou schreef:
mce schreef:

Wat stel jij dan voor? Een autocrate groep zonder verdere inspraak die alles bepalen?

Ik ben echt niet altijd fan van de democratie, maar het is echt de beste vorm die er is.

Nieuwe verkiezingen, zonder de media, laats gebruikte verkiezingsprogram/kandidatenlijst hergebruiken en met eerlijke tellers op een bureau, b.v..
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Dat suggereert dat er nu geen eerlijke tellers zijn of hoe moet ik dat lezen?!?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

prompter schreef:
Dat suggereert dat er nu geen eerlijke tellers zijn of hoe moet ik dat lezen?!?

genoeg in de media over te doen geweest, wil niet zeggen dat het altijd klopt, maar hertellen wekt de schijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Ik ben zelf teller geweest. Jij kunt je daar ook gewoon voor aanmelden, dan kun je zien hoe het werkt en dat het praktisch onmogelijk is om "vals" te tellen met al die mensen om je heen en dubbele tellingen - die er voor de zorgvuldigheid zijn, niet voor de onbetrouwbaarheid van de tellers.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Haha dat gezicht van Buma spreekt wel boekdelen :))

Haha arme man… waar was ook alweer de vergelijking met een blobvis?

Ik lees wel dat "iedereen de verantwoordelijkheid voelt". Het zal mij benieuwen. Krijgen we een rechts minderheidskabinet met radicale risicovolle partij, of een gedegen meerderheidskabinet met 1 linkse partij?

Is het niet tijd voor functie elders voor Yesilgoz? Regeren met de PVV, nu weer dit gezeik… pfff

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

_San87_ schreef:

Jesse Klaver Gl/PvdA steunt ook geen minderheidskabinet. Dan is er alleen de optie nog van een meerderheidskabinet met 5 partijen. Maar zolang D66 vasthoudt aan zijn bezwaar tegen Ja21 is er niets mogelijk. Van verschillende partijen had ik dit gedrag wel verwacht, maar van D66 niet. Daarom valt mij dit ook zo tegen van Rob Jetten. Dat je eerst je voorkeurs coalitie verkend begrijp ik, maar daarna moet je verder. Ik had namelijk echt de indruk dat hij wel openstond voor samenwerking in het landsbelang, dit gedrag vind ik dan teleurstellend.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:
Haha dat gezicht van Buma spreekt wel boekdelen :))

Die van Joost Eerdmans ook :)).

Jetten glimlacht nog steeds, hmmmm…. ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

journee schreef:
_San87_ schreef:

Jesse Klaver Gl/PvdA steunt ook geen minderheidskabinet. Dan is er alleen de optie nog van een meerderheidskabinet met 5 partijen. Maar zolang D66 vasthoudt aan zijn bezwaar tegen Ja21 is er niets mogelijk. Van verschillende partijen had ik dit gedrag wel verwacht, maar van D66 niet. Daarom valt mij dit ook zo tegen van Rob Jetten. Dat je eerst je voorkeurs coalitie verkend begrijp ik, maar daarna moet je verder. Ik had namelijk echt de indruk dat hij wel openstond voor samenwerking in het landsbelang, dit gedrag vind ik dan teleurstellend.

Als je met ja21 in zee gaat zal dit kabinet ook niets worden. We hebben gezien wat het oplevert als populistische partijen met geringe bestuurlijke ervaring in de coalitie komen. Dat experiment hebben we gehad, het is niet in het landsbelang. Stabiele partijen die bewezen hebben samen te kunnen werken zijn veel nuttiger.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

journee schreef:
_San87_ schreef:

Met JA21 is geen meerderheidskabinet. De meest logische partij om te buigen is en blijft VVD. Ik ben erg blij dat de meest gedegen meerderheidscoalitie niet al te snel in de prullenbak wordt gegooid. Het is namelijk in het landsbelang dat er een stabiele regering komt. Radicale partijen hebben bewezen niet al te stabiel te zijn. Dus nee, het valt me niet tegen van Jetten. Het is het meest verstandige maximaal uit te blijven zitten en niet toe te geven aan de onconstructieve houding van de ander. Ik zou de VVD nog wat weekjes laten sudderen.

Welke partijen zou je voor zien dan? Alle partijen hebben aangegeven niet te willen werken met een minderheidskabinet.
Laatst bijgewerkt door nps op Gisteren, 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt