Esaqar schreef:Ja, en Adam en Eva waren blank.

Is de geschiedenis zo relevant wanneer we het hebben over het heden?
Ik snap dat je een grapje maakt, maar als je het even letterlijk bekijkt: de zogeheten mitochondriale Eva (de vrouw waarvan al onze mitochondriale DNA-lijnen afstammen) leefde in Afrika. Vanuit die lijn gezien zouden de eerste ‘Adams en Eva’s’ dus donker van huid zijn geweest.
Elisa2 schreef:Jij hebt het over honderd jaar geleden en ik over honderden jaren geleden. Ik heb het over de bevolking van origine..de Germaanse stammen die nog niet christelijk waren.
Het is wel grappig, op MyHertitage kunnen mensen dus een DNA test doen en daar komt dan uit wat voor een bloed er door hun aderen stroomt. Voor Nederlanders is dat dus meestal Germaans, Scandinavisch of Engels.
Nederlanders die een MyHeritage-DNA-test ondergaan, blijken voornamelijk een Noord- en West-Europese, Scandinavische en Engelse etniciteit te hebben
. Dit komt voort uit de DNA-database van MyHeritage, waar 61,9% van de Nederlandse gebruikers een Noord- en West-Europese etniciteit heeft, gevolgd door 54,4% die Scandinavisch is en 42,8% die Engels is.
Etniciteitsschakeringen bij Nederlanders
Noord- en West-Europees: 61,9%
Scandinavisch: 54,4%
Engels: 42,8%
Oost-Europees: 11,9%
Iberisch: 10,3%
Volgens mij moet je die MyHeritage-resultaten wel met een flinke korrel zout nemen.
Die percentages zeggen vooral iets over hoe hun eigen databank is opgebouwd, niet over de ‘werkelijke’ herkomst. Verschillende testaanbieders kunnen bij dezelfde persoon compleet andere uitkomsten geven, simpelweg omdat ze andere referentiepopulaties gebruiken.
Dus leuk om een globaal idee te krijgen, maar niet iets om betrouwbare conclusies aan te hangen.
@Elektra: er zijn genoeg mensen met een migratieachtergrond die ook PVV etc stemmen hoor
. Dat zegt niks over de gehele groep natuurlijk, maar net als bij autochtone "Nederlanders" (bij gebrek aan een beter woord, waarbij ik niet impliceer dat zij geen Nederlanders zijn) is er heel veel variatie
.