Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:34

BigOne schreef:
Esaqar schreef:
Feit is en blijft dat we er totaal verschillend uitzien en alle mensen in landen bepaalde uiterlijke kenmerken hebt. Dat heeft niet met huidskleur te maken. Zet een Brit, een Nederlander en een Zweed naast elkaar en je ziet het direct.

Dat je dus uiterlijke kenmerken hebt van bijvoorbeeld een Turk, en mensen in Nederland je hier nog steeds Turks noemen, is logisch.

Jip en Janneke uitgelegd: Een zebra in een giraffen verblijf is na 4 generatie's niet ineens een giraf. En een koe in een weiland met paarden zal ook altijd een koe blijven.

Dat heeft echt 0,0 met racisme te maken.

Misschien moet je eens een wit, bruin en beige ei stukslaan .

Dat is eierracisme :+ , geen onderscheid maken he? Ze zijn allemaal hetzelfde. :D

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:42

Saga schreef:
Starspangled: Racisme vereist dat een persoon bewust of onbewust iemand benadeelt of uitsluit vanwege afkomst of huidskleur.
Alhoewel ik mij prima kan voorstellen dat zo'n opmerking anders over komt dan dat hij bedoelt is, gebeurt dat m.i meestal niet.
Of ik moet nog teveel vertrouwen in de goedheid van de mensheid hebben.
Volgens de Oxford English Dictionary, waar ik de definitie uit gehaald heb, vereist racisme dat niet en ik ben toch meer geneigd om die te volgen.

Die opmerkingen als 'waar kom je echt vandaan?' en 'wat spreek je goed Nederlands' vallen trouwens ook onder microagressies van een type (de eeuwige ander/buitenlander) dat in de wetenschappelijke literatuur ook onder racisme en/of xenofobie geschaard wordt. MarlindeRooz refereerde er al even aan, maar er is in de wetenschap best wel een sterke consensus over de definitie van racisme.

Elisa2 schreef:
Ben het deels met je eens maar zie wel een verschil. Bij de migrant zit het meer in zinsopbouw en bij de gemiddelde Nederlander meer in woorden.

Anyway, maakt ze voor mij niks minder maar wilde alleen even aangeven dat mijn ervaring iets anders is.
Ach, ze spreken tenminste Nederlands, dat kun je van de gemiddelde Engelstalige expat niet zeggen. :)) De grammatica van Nederlands is ook weer niet zo complex als veel Nederlanders graag denken, maar veel is ook gewoon afhankelijk van je eerste taal. Zo zijn voor de zeldzame Engelstalige die Nederlands leert, verkleinwoorden en het verschil tussen 'de' en 'het' vrij lastig omdat het Engels dat allebei niet kent. In het Arabisch wordt het werkwoord 'zijn' weggelaten in de tegenwoordige tijd, en dat zie je vaak ook terug als mensen met Arabisch als moedertaal op latere leeftijd Nederlands leren. Tegelijkertijd is het mij dan weer een raadsel waarom de gemiddelde Nederlander ineens lijkt te vergeten dat er een verleden tijdsvorm bestaat als ze Engels spreken, want die hebben we gewoon. :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 01:03

Ik denk dat veel Nederlanders over het algemeen ook heel direct en daardoor vaak ook best behoorlijk lomp kunnen zijn. Als iemand je complimenteerd omdat je goed Nederlands spreekt is dat waarschijnlijk niet direct slecht bedoeld, maar als je in Nederland geboren bent (waar mensen dan duidelijk niet vanuit gaan) dan is dat natuurlijk erg lomp en onnadenkend.

Vragen wat je mogelijke afkomst is, komt vaak vooral voort uit nieuwsgierigheid en de meeste Nederlanders zijn nu eenmaal erg nieuwsgierig. En daar hoef je ook geen kleurtje voor te hebben, de vraag kan ook zijn of je toevallig oost-europese, Zweedse of Spaanse roots hebt. (ook als dat misschien niet zo is, of in elk geval niet bekend is)

En als dat geen vraag is, dan wil men wel weten of je geen familie bent van die en die. Tja, subtiliteit is aan veel Nederlanders niet besteed. :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 01:24

Het beeld dat dé Nederlanders wit zijn, is dom en onnadenkend.
En ja, het is voor mijn collega, die net zo Nederlands is als ik, wel frustrerend om voor de zoveelste keer de opmerking te krijgen over taal/afkomst. Maar vaker nog krijgt ze haatdragende reacties van racisten, die sinds Wilders en co. vinden dat ze alles moeten zeggen wat ze denken
Er zijn altijd Nederlanders/Hollanders geweest met verschillende culturele achtergronden en uiterlijke kenmerken.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:03

senna21 schreef:
En ja, het is voor mijn collega, die net zo Nederlands is als ik, wel frustrerend om voor de zoveelste keer de opmerking te krijgen over taal/afkomst. Maar vaker nog krijgt ze haatdragende reacties van racisten, die sinds Wilders en co. vinden dat ze alles moeten zeggen wat ze denken
Er zijn altijd Nederlanders/Hollanders geweest met verschillende culturele achtergronden en uiterlijke kenmerken.

Voor iemand van het platteland is dat helemaal niet dom en onnadenkend. 90% is hier namelijk blank.
In de stad 30 en 55 kilometer verderop zal dat percentage anders zijn, maar daar woon ik niet.

Frustrerend voor haar.
Mijn Turkse en Syrische collega's stemmen allebei al jaren Wilders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:10

De mijne op GL/PvdA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:45

senna21 schreef:

Als geschiedenis nerd valt dat volgens mij wel mee. Een deel heeft Scandinavisch (Vikingen) bloed en Spaans bloed van de Spaanse oorlog. Maar de roots liggen bij het Bataafse volk en wat andere Germaanse stammen.

Anyway,die vragen zijn denk ik nieuwsgierigheid van mensen. Niet perse slecht bedoeld. Racisme is gewoon not done.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:49

Elisa2 schreef:
senna21 schreef:

Als geschiedenis nerd valt dat volgens mij wel mee. Een deel heeft Scandinavisch (Vikingen) bloed en Spaans bloed van de Spaanse oorlog. Maar de roots liggen bij het Bataafse volk en wat andere Germaanse stammen.

Anyway,die vragen zijn denk ik nieuwsgierigheid van mensen. Niet perse slecht bedoeld. Racisme is gewoon not done.

Dan zou ik toch even wat andere bronnen raadplegen als je dit denkt. :)

En als jouw wereldbeeld op houdt in je plattelands dorp dan snap ik dat je bang bent voor andere huidskleuren en culturen. Maar dan is de “Nederlanders horen wit” discussie echt nog irrelevanter.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-11-25 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:50

Enlighten me als je het beter denkt te weten..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:59

Elisa2 schreef:

Je vergeet belangrijke onderdelen: zoals het koloniale verleden, de Joodse bevolking, gastarbeiders (Italianen, Polen, Turken, Marokkanen bijvoorbeeld).

Oh en onder de Romeinen zaten ook mensen van kleur. Daar kon je als zwarte Afrikaan gewoon meevechten.

Daarbij is Nederland als natiestaat erg jong nog. België werd bijvoorbeeld pas in 1831 een apart land dus dat zegt wat over hoe gesloten een land is. Nederland was heel lang geen afgesloten land. Dat er in Nederlandse steden enorm veel culturele diversiteit is dat is zo oud als de steden zelf.

Fun fact: de eerste mensen die op “Nederlands” grondgebied gewoond hebben waren waarschijnlijk zwart.

Edit: tikfouten ik heb m’n bril niet op nog. _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:31

MarlindeRooz schreef:
Fun fact: de eerste mensen die op “Nederlands” grondgebied gewoond hebben waren waarschijnlijk zwart.

Ik zit even een rondje te googlen, maar dat kan ik niet vinden..
Heb je daar linkjes van?

Het gaat van Neanderthalers naar Homo Sapiens naar Friezen/Saksen/Franken, die zich al eerste in Limburg vestigden en contacten onderhielden met mensen in het gebied tussen Antwerpen en Warsschau

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:34

Ja, en Adam en Eva waren blank. :+

Is de geschiedenis zo relevant wanneer we het hebben over het heden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:37

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Je vergeet belangrijke onderdelen: zoals het koloniale verleden, de Joodse bevolking, gastarbeiders (Italianen, Polen, Turken, Marokkanen bijvoorbeeld).

Oh en onder de Romeinen zaten ook mensen van kleur. Daar kon je als zwarte Afrikaan gewoon meevechten.

Daarbij is Nederland als natiestaat erg jong nog. België werd bijvoorbeeld pas in 1831 een apart land dus dat zegt wat over hoe gesloten een land is. Nederland was heel lang geen afgesloten land. Dat er in Nederlandse steden enorm veel culturele diversiteit is dat is zo oud als de steden zelf.

Edit: tikfouten ik heb m’n bril niet op nog. _O-

Jij hebt het over honderd jaar geleden en ik over honderden jaren geleden. Ik heb het over de bevolking van origine..de Germaanse stammen die nog niet christelijk waren.

Het is wel grappig, op MyHertitage kunnen mensen dus een DNA test doen en daar komt dan uit wat voor een bloed er door hun aderen stroomt. Voor Nederlanders is dat dus meestal Germaans, Scandinavisch of Engels.

Nederlanders die een MyHeritage-DNA-test ondergaan, blijken voornamelijk een Noord- en West-Europese, Scandinavische en Engelse etniciteit te hebben
. Dit komt voort uit de DNA-database van MyHeritage, waar 61,9% van de Nederlandse gebruikers een Noord- en West-Europese etniciteit heeft, gevolgd door 54,4% die Scandinavisch is en 42,8% die Engels is.
Etniciteitsschakeringen bij Nederlanders

Noord- en West-Europees: 61,9%
Scandinavisch: 54,4%
Engels: 42,8%
Oost-Europees: 11,9%
Iberisch: 10,3%

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:44

Esaqar schreef:
senna21 schreef:

Voor iemand van het platteland is dat helemaal niet dom en onnadenkend. 90% is hier namelijk blank.
In de stad 30 en 55 kilometer verderop zal dat percentage anders zijn, maar daar woon ik niet.

Frustrerend voor haar.
Mijn Turkse en Syrische collega's stemmen allebei al jaren Wilders.

Daarom heeft de PVV zoveel succes op het platteland.
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet :+.

Dat jouw Turkse en Syrische collega's PVV stemmen, is dat zo? Of zeggen ze dat om geen discussie te hebben, om er bij te horen? Of zijn ze zo goed geintegreerd en aangepast aan hun collega's?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:47

Vraag je dat ook aan mensen die op jouw partij stemmen of ze dat maar zeggen zodat ze geen discussie krijgen? :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:03

Esaqar schreef:

Ik snap dat je een grapje maakt, maar als je het even letterlijk bekijkt: de zogeheten mitochondriale Eva (de vrouw waarvan al onze mitochondriale DNA-lijnen afstammen) leefde in Afrika. Vanuit die lijn gezien zouden de eerste ‘Adams en Eva’s’ dus donker van huid zijn geweest.

Elisa2 schreef:
Jij hebt het over honderd jaar geleden en ik over honderden jaren geleden. Ik heb het over de bevolking van origine..de Germaanse stammen die nog niet christelijk waren.

Het is wel grappig, op MyHertitage kunnen mensen dus een DNA test doen en daar komt dan uit wat voor een bloed er door hun aderen stroomt. Voor Nederlanders is dat dus meestal Germaans, Scandinavisch of Engels.

Nederlanders die een MyHeritage-DNA-test ondergaan, blijken voornamelijk een Noord- en West-Europese, Scandinavische en Engelse etniciteit te hebben
. Dit komt voort uit de DNA-database van MyHeritage, waar 61,9% van de Nederlandse gebruikers een Noord- en West-Europese etniciteit heeft, gevolgd door 54,4% die Scandinavisch is en 42,8% die Engels is.
Etniciteitsschakeringen bij Nederlanders

Noord- en West-Europees: 61,9%
Scandinavisch: 54,4%
Engels: 42,8%
Oost-Europees: 11,9%
Iberisch: 10,3%

Volgens mij moet je die MyHeritage-resultaten wel met een flinke korrel zout nemen.
Die percentages zeggen vooral iets over hoe hun eigen databank is opgebouwd, niet over de ‘werkelijke’ herkomst. Verschillende testaanbieders kunnen bij dezelfde persoon compleet andere uitkomsten geven, simpelweg omdat ze andere referentiepopulaties gebruiken.

Dus leuk om een globaal idee te krijgen, maar niet iets om betrouwbare conclusies aan te hangen.

@Elektra: er zijn genoeg mensen met een migratieachtergrond die ook PVV etc stemmen hoor :j. Dat zegt niks over de gehele groep natuurlijk, maar net als bij autochtone "Nederlanders" (bij gebrek aan een beter woord, waarbij ik niet impliceer dat zij geen Nederlanders zijn) is er heel veel variatie :D.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:08

Natuurlijk, maar als ik sommige racistische opmerkingen hier lees, echt zo bizar.
Maar vooral herkenbaar :+

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:11

Ik begrijp sowieso het idee van racisme richting mensen met meer pigment in hun huid niet, aangezien de mensheid oorspronkelijk een donkere huid had.
Pas veel later, toen sommige groepen naar gebieden met minder zonlicht trokken, ontwikkelden ze een lichtere huid.
Juist de mensen met een lichte huid zijn in de minderheid.

Als je gelooft dat Adam en Eva hebben bestaan, dan moet je inderdaad je beeld van dat zij blanke mensen waren aanpassen, evenals van Jezus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:14

Esaqar schreef:

Adam en Eva kunnen onmogelijk wit zijn geweest. :))

En Jesus kwam uit het midden-Oosten!

Bron over de huidskleur:
https://www.nu.nl/wetenschap/6253522/on ... n-had.html

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:26

MarlindeRooz schreef:
België werd bijvoorbeeld pas in 1831 een apart land

1830 :)

Esaqar schreef:

In het heden hebben we al vele decennia allerlei kleuren Nederlanders, onder meer door migratie (denk aan de mensen met Indonesische en Surinaamse voorouders bijvoorbeeld) en gastarbeiders. Dat is ook duidelijk te zien als je bijvoorbeeld naar sport kijkt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:31

Elisa2 schreef:
Vraag je dat ook aan mensen die op jouw partij stemmen of ze dat maar zeggen zodat ze geen discussie krijgen? :+

Nou écht hé :')

Electra63 schreef:
Dat jouw Turkse en Syrische collega's PVV stemmen, is dat zo? Of zeggen ze dat om geen discussie te hebben, om er bij te horen? Of zijn ze zo goed geintegreerd en aangepast aan hun collega's?

Nee. Ik kan vreselijk goed met mijn collega's.
Mijn Syrische collega is als vluchteling hierheen gekomen en vind het vreselijk om te zien wat er nu gebeurt en hoe een kleine groep het verpest voor de rest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:41

Ik vind het dan wel ironisch dat volgens diezelfde vluchteling alles dan maar tegengehouden moet worden...

Dat herrieschoppers weg moeten, akkoord. Maar dat is wat anders dan de grenzen helemaal dicht.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:01

Hij pleit vooral voor een streng beleid. Dat wanneer je niets toevoegd je terug moet. Of overlast veroorzaakt je terug moet. Of je niet aan wil passen bijvoorbeeld. Dit vind ik zelf ook.

En zo'n partij is er niet echt.
Links wil alles maar binnen halen en iedereen helpen.
Rechts wil alles dichtgooien en niemand meer helpen.
Je moet kiezen tussen 2 kwaden, maar zoals het nu gaat kan het ook niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:05

Esaqar schreef:
Hij pleit vooral voor een streng beleid. Dat wanneer je niets toevoegd je terug moet. Of overlast veroorzaakt je terug moet. Of je niet aan wil passen bijvoorbeeld. Dit vind ik zelf ook.

Waar baseer jij dat op? Dit zegt D66:

"De huidige afspraken over migratie zijn decennia oud. Intussen is de wereld veranderd. D66 stelt voor om te bouwen aan een nieuw migratiemodel. Snel, strikt en rechtvaardig. Waarin we zelf in de hand hebben wie hier binnenkomt. En waarin we vluchtelingen goed en eerlijk kunnen opvangen.

Want wie echt bescherming nodig heeft, moet die altijd kunnen krijgen. Een jonge man die vlucht vanuit Oeganda vanwege de doodstraf op homoseksualiteit, een gezin dat in Jemen onder de bommen leeft, een vrouw die in Afghanistan wordt vervolgd omdat ze opkomt voor eigen rechten – deze mensen verdienen bescherming en veiligheid."

(...)

"We willen bouwen aan een modern migratiesysteem van morgen, maar wachten niet tot dan. D66 stelt nu al concrete oplossingen voor om de situatie voor vluchtelingen te verbeteren:

- Het Europese Migratiepact zo snel mogelijk in Nederland invoeren.
- Verplicht taalles vanaf dag één. Zodat mensen snel volwaardig onderdeel worden van onze samenleving. Goed voor hun integratie.
- Sneller aan het werk: met een initiatiefwet halen we onnodige regels voor ondernemers weg. Zij staan te springen om personeel – en deze mensen brengen hun eigen kennis en ervaring mee.
- Eerlijke opvang van vluchtelingen over alle gemeenten, zodat we af kunnen van dure noodopvang op schepen en in hotels. We investeren in kleinschalige opvang, die aansluit bij de buurt.
- Nederland is een land met liberale waarden. Wie die waarden niet respecteert, verliest ook rechten.
- Mensen die overlast veroorzaken gaan naar een gesloten opvang en we versnellen hun terugkeer."

Bron: https://d66.nl/nieuws/van-migratie-die- ... igen-hand/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:09

Esaqar schreef:

Links wil niet alles binnenhalen, per se. Links wil vooral een humaner beleid met sneller duidelijkheid.

D66 is centrum, die pleiten voor een nieuw migratiemodel.

Edit: wat MarlindeRooz zegt.