Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:12

Cer schreef:
maar dan even daarnaast, het is toch ook niet perse goed om pijnstillers te nemen tijdens de zwangerschap?
(althans, zoiets stond in dat rapport dacht ik te lezen)
Ik ben geen moeder, ik heb geen flauw idee. (je mag van alles niet tijdens een zwangerschap, heb ik het idee :P )

Maar de ene pijnstiller is de andere niet. NSAIDs worden afgeraden, maar paracetemol is, met alle onderzoeken die we nu hebben, nog altijd veilig bevonden. Mits het niet overmatig gebruikt wordt, maar dat is met alles..

Dit is gewoon grootspraak van Trump op basis van flinke misinformatie. Maar met RFK in zijn kabinet verbaast me dat niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:28

Electra63 schreef:
Babootje schreef:
Als je de waarheid maar blijft verdraaien wordt het voor sommige mensen gewoon de waarheid. Dat zie je ook in Rusland.

En zelfs in Nederland

Klopt ook. Het moet eens stoppen met polariseren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:11

IMANDRA schreef:
Maar de ene pijnstiller is de andere niet. NSAIDs worden afgeraden, maar paracetemol is, met alle onderzoeken die we nu hebben, nog altijd veilig bevonden. Mits het niet overmatig gebruikt wordt, maar dat is met alles..

In dat rapport wordt toch gewoon acetaminophen genoemd? Dat is, meen ik gegoogled te hebben, de 'amerikaanse' naam voor paracetamol, toch?

"When children are exposed to acetaminophen—also known by the brand name Tylenol or as paracetamol—during pregnancy, they may be more likely to develop neurodevelopmental disorders (NDDs) including autism and ADHD, according to a new study."

Ik heb niet het onderliggende onderzoek gelezen, dus daar kan misschien iets staan over overmatig gebruik, dat weet ik niet

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:18

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

In dat rapport wordt toch gewoon acetaminophen genoemd? Dat is, meen ik gegoogled te hebben, de 'amerikaanse' naam voor paracetamol, toch?

"When children are exposed to acetaminophen—also known by the brand name Tylenol or as paracetamol—during pregnancy, they may be more likely to develop neurodevelopmental disorders (NDDs) including autism and ADHD, according to a new study."

Ik heb niet het onderliggende onderzoek gelezen, dus daar kan misschien iets staan over overmatig gebruik, dat weet ik niet

Nee je hebt gelijk —maar meer dat pijnstillers dus geen goede verzamelnaam is :j
Probleem met de onderliggende onderzoeken die het "bewijzen" is dat ze vaak correlatie laten zien, geen causatie. Er is nog geen enkel onderzoek geweest, voor zover ik lees, wat echt een duidelijke relatie laat zien.

Dus ik vind het behoorlijk gevaarlijk van Trump en RFK om zo stellig te stellen dat paracetemol de oorzaak zou zijn. Dat is gewoonweg niet zo, althans, in ieder geval niet op zichzelf. Dat laat onderzoek gewoon niet zien.

Trump heeft zich ook helemaal niet berust op nieuw onderzoek, enkel op bestaand. Of wellicht een nieuwe literatuuranalyse, maar dat is geen nieuw onderzoek. Daarom dat experts hem ook tegenspreken...

DubbelFun

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:25

Naar wat is de achterliggende gedachte dat ie dit zo roeptoettert ?
Hij roept wel meer dingen, maar meestal heeft dat wel een oorzaak of de aanzet om weer iets nieuws te kunnen invoeren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:26

Ego, verwacht ik. Híj is de president die [vrede sticht / een oplossing heeft gevonden voor autisme / vul in]

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:43

Wie weet überhaupt waarom hij dingen doet.. een reden proberen te zoeken is een soort retorische vraag stellen denk..

Wel kwam ik door dit te googlen op artikelen die het hadden over 300% toename van medicatie errors bij kinderen (!) en adhd medicijnen https://www.nationwidechildrens.org/new ... rors-study

Meer dan de helft van de kinderen (tussen 3 en 17) in de usa krijgt adhd medicatie.. dat klinkt als bijzonder veel, is dat veel?
https://chadd.org/about-adhd/treatment-data/

En een toename van adhd medicatie in Nederland
https://nos.nl/artikel/2574985-gebruik- ... 5-plussers

Maar goed, dat is geen autisme.
Maar wellicht heeft ie dat gehoord..?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:46

Wat betreft je 2 link, heb je het dan over gediagnosticeerde kinderen, als in met ADHD?

Antwoord op je 3e vraag; In Europa heeft, op landelijk niveau, gemiddeld 3.5 tot 5.5 procent v.d. populatie de diagnose ADHD. Dus ja, meer dan de helft van een populatie aan zulke medicatie is extreem hoog, lijkt me vrij logisch o.b.v. de beschikbare data?

Daarnaast, net als bijvoorbeeld autistme/hart(ritme)stoornissen etc, veel onderzoek was vaak primair gericht op het mannelijk fysiek. Het vrouwelijk is heel anders, met bijbehorende onderzoeken/resultaten/inzichten/medicatie gebruik- en toename.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:42

In ieder geval mag Jimmy Kimmel toch weer terug op tv van Disney. Daar geniet ik wel weer van als ik denk aan Trump die het daar vast niet mee eens is ;) Al kan het wel zo zijn dat het vanaf nu dan over is met de kritiek richting Trump.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:46

Kimmel gaat echt niet stoppen met zijn kritiek hoor, daar twijfel ik geen seconde aan :=

Misschien wel een tandje lager. Na initieel even flink zijn zegje te hebben gedaan.
Want eerlijk is eerlijk, hij was wel héél erg veel en fel met Trump bezig. Maarja dat is ook niet zo raar in een show waarin je je met de actualiteiten bezig moet houden en deze regering nu eenmaal héél veel materiaal geeft om te behandelen.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:52

MissWeenie schreef:
In ieder geval mag Jimmy Kimmel toch weer terug op tv van Disney. Daar geniet ik wel weer van als ik denk aan Trump die het daar vast niet mee eens is ;) Al kan het wel zo zijn dat het vanaf nu dan over is met de kritiek richting Trump.

Dat heeft Disney echt niet vrijwillig gedaan. Die zijn geschrokken van de gevolgen. En die kritiek is echt niet over van Jimmy Kimmel. Mooiste zou zijn als zijn eerste zin is: Hee Donny..I’m back!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:00

janderegelaa schreef:
MissWeenie schreef:

Dat heeft Disney echt niet vrijwillig gedaan. Die zijn geschrokken van de gevolgen. En die kritiek is echt niet over van Jimmy Kimmel. Mooiste zou zijn als zijn eerste zin is: Hee Donny..I’m back!

Ja, terecht ook. Die gevolgen waren best flink. Sowieso vind ik het ergens onbegrijpelijk dat één van de grootste bedrijven ter wereld zo makkelijk buigt voor Trump. Aan de andere kant, de VS is natuurlijk wel een heel belangrijke markt voor ze.

Mooi dat het teruggedraaid is. En nu hopen dat Jimmy, Jimmy, Seth en Stephen maar lekker TV mogen blijven maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:02

Ze wilden toch een deal maken met de TV organisatie ergens over, en daarom aan de goede kant van de overheid blijven staan?

En ik denk als iemand genoeg reuring veroorzaakt, dat er altijd iemand is die dat uit wil zenden. En gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg kanalen om het op persoonlijke basis te doen. Je hoeft niet meer te buigen naar een baas, wat dat betreft.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:26

IMANDRA schreef:
Cer schreef:

Nee je hebt gelijk —maar meer dat pijnstillers dus geen goede verzamelnaam is :j
Probleem met de onderliggende onderzoeken die het "bewijzen" is dat ze vaak correlatie laten zien, geen causatie. Er is nog geen enkel onderzoek geweest, voor zover ik lees, wat echt een duidelijke relatie laat zien.

Dus ik vind het behoorlijk gevaarlijk van Trump en RFK om zo stellig te stellen dat paracetemol de oorzaak zou zijn. Dat is gewoonweg niet zo, althans, in ieder geval niet op zichzelf. Dat laat onderzoek gewoon niet zien.

Trump heeft zich ook helemaal niet berust op nieuw onderzoek, enkel op bestaand. Of wellicht een nieuwe literatuuranalyse, maar dat is geen nieuw onderzoek. Daarom dat experts hem ook tegenspreken...

Als persoon uit een familie met veel autisme kan ik nu eens eens een persoonlijk verhaal delen ipv een wetenschappelijk onderbouwd. Bij het autisme in mijn familie kan ik je verzekeren dat paracetamol geen enkele rol speelt. Erfelijkheis wel. Ik vind het weer ongelofelijk jammer dat deze ongenuanceerde uitspraak de wereld in wordt geslingerd. Als je zo’n uitspraak doet, zorg dan voor zeer degelijke onderbouwing. Het voelt nu als victim blaming - “had je maar geen paracetamol moeten slikken”. Geldt ook voor uitspraak over chemicalien trouwens. Alsof het voorkombaar is. Nee dus.

Jimmy Kimmel komt terug!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:44

Wat je ook als mogelijke (gedeeltelijke) oorzaak aanwijst voor welk 'mankement' dan ook, er zullen altijd mensen zijn die het op zichzelf betrekken en er victim blaming in zullen zien. Je zegt toch ook niet 'had je maar niet met asbest moeten werken'...? Sommige dingen weet je nu eenmaal nog niet op bepaalde punten in de tijdlijn.

Bovendien is autisme niet voor niets een spectrum en hoeven autistische kenmerken absoluut niet meteen onder 'klassiek autisme' te vallen, whatever daar dan ook door persoon A, B of C onder verstaan wordt.

Ik denk dat dat het gesprek over dit onderwerp ook zo moeilijk maakt. De emoties liggen heel hoog en het is nogal een breed begrip als je het over 'autistische kenmerken' hebt. Ik denk ook dat er zat mensen zijn met bepaalde kenmerken (wellicht door een veelvoud aan mogelijke oorzaken) maar die toch niet in het huidige complete plaatje passen voor een 'autisme-diagnose'. Maar het lijkt me zeker waard om te onderzoeken welke zaken in de ontwikkeling kunnen zorgen voor een groter risico op allerlei 'mankementen'.

Als er inderdaad door meer van de helft van de Amerikanen (jeugd?) ADHD-medicatie geslikt wordt dan is dat wel heftig ja. Maar is dat werkelijk zo...?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:18

Nee dat is niet waar, het zijn meer dan de helft van de jeugd mét een adhd diagnose die er medicijnen voor slikken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:21

Ik weet nog goed dat wat te drukke kinderen in nl ook nogal snel ritalin kregen! En in usa , waar ze perfecte kids willen zal dat nog wel erger zijn. Terwijl ze ook zonder functioneren maar pilletje is makkelijker.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:14

Sintara schreef:
Nee dat is niet waar, het zijn meer dan de helft van de jeugd mét een adhd diagnose die er medicijnen voor slikken.
Klein detail, wereld van verschil. Lijkt me dat iedereen dit (vooraf) uit kan zoeken, voor je van alles roept, dat onjuist blijkt te zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:24

Ik wou al zeggen, dat lijkt me geen realistisch cijfer. Maar nu geen zin / tijd om er in te duiken verder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:29

Het is elf procent van totale kinderen, tussen 3 en 17 (7 miljoen kinderen) die ADHD hebben, en de helft daarvan slikt medicijnen
En dan kan je je afvragen wie er wel of niet naar een dokter kunnen.

Het staat in die link, die staat er speciaal voor die reden bij, dat mensen dat zelf kunnen lezen. (ik probeer zoveelmogelijk links te plaatsen)

Een simpel antwoord is dan 'Cer, dat staat er niet, er staat dit of dat' Er staat notabene een vraag achter ('het klinkt als veel, is dat veel'?) .
Want, in tegenstelling tot anderen hier, ben ik niet alleswetend, en vergis ik me wel eens. :)
Dus dat 'van alles roepen' valt denk wel mee.. maar misschien had je het over Trump en niet over mij, dat kan.

Waarbij we aan het gegeven voorbij gaan dat het uiteindelijk nog steeds best veel jonge kinderen zijn. Ik weet niet wat die medicatie allemaal doet, maar wat BigOne ook aangeeft, gaat er misschien te makkelijk medicatie in? Ik meen gelezen te hebben dat er best veel medicatie gebruikt wordt daar, ook door jonge mensen (maar dat gesprek is volgens mij al voorbij gekomen?)

Pmarena, je hoeft er niet in te duiken perse, ik had er een link bij geplaatst, volgens mij staan de aantallen in de eerste alinea :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:48

Nog zo’n leugen van trump , juist baby’s van hepatitis besmette moeders lopen veel gevaar besmet te worden bij de bevalling. Eén vaccin beschermt ze. Het zal me niet verbazen dat dit juist bij de armste gekleurde bevolking voorkomt, ook een manier om ze uit te roeien;

https://x.com/rpsagainsttrump/status/19 ... EopP3zUX6Q

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:01

Ik denk dat dit ook gewoon op zijn Trumps slecht verwoord is.
Zo'n HepB prik is an sich natuurlijk wel zinvol voor babies waarvan de moeder / directe omgeving met HepB besmet is.
Maar ik ben het er mee eens dat het belachelijk is om elke baby met zo'n vaccin lastig te vallen.

Maar wat dit soort dingen betreft is het ook maar net hoe je er in staat.
Wil je graag een beetje voorzichtig zijn met allerlei medicatie toedienen of heb je zoiets van ach het kan geen kwaad dus stop er maar in, baat het niet dan schaadt het niet.

Het idee achter het toedienen van dat vaccin aan iedere baby heb ik wel eens benoemd horen worden (tijdens 1 of andere hearing in congress ofzo) is dat men het voor de zekerheid doet, om de baby te beschermen, en dat ze het niet aan de moeder over willen laten om zelf het risico in te schatten 'want die zou wel eens kunnen liegen over haar gezondheid / of zij HepB heeft' .....

Ik snap uiteraard het idee en de goede intenties er achter, maar vind het het tegelijkertijd heel erg onethisch om dan maar elke baby in te spuiten met 'medicatie' die ze helemaal niet nodig hebben in hun persoonlijke situatie -O-

Maarja als je van mening bent dat vaccins niet of nauwelijks nadelen hebben, dan vind je dat maar overdreven geneuzel natuurlijk. Ook dat is weer een gevoelig onderwerp.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:14

Cer, van mij uit was het niet bedoeld als een sneer hoor, alleen als een correctie van de cijfers :) ik dacht al dat je over het dikgedrukte deel heen had gelezen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat teveel kinderen zijn met medicijnen of niet. Hangt er ook erg af of ze juist gediagnosticeerd zijn enzo...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:29

Cer schreef:

Ik vind a. dat hier meer onderzoek naar moet worden gedaan en b. may be... dat zegt in dit stadium helemaal niks.

En bedankt, Sintara, voor het nuanceren van die uitspraak over medicatie bij jeugd met ADHD.
Dat maakt natuurlijk een enorm verschil, ondanks dat het nog een vrij hoog percentage is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:42

Pmarena, zeer veel mensen zijn drager van hepatitis zonder ziek te zijn of het zelfs maar te weten maar een zwangere geeft het wel door aan de baby die nog geen goed afweersysteem heeft.
Dus probeer het beleid van Kennedy aub niet goed te praten.
Indien hij nu een systeem van testen tijdens zwangerschap er tegenover zet, oké. Maar dat gebeurt niet, los van het feit dat veel armere vrouwen niet eens gezondheidszorg krijgen/betalen.