Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:41

BigOne schreef:
Pittig voor Wiersma en nog veel vervelender voor de boeren:

https://www.volkskrant.nl/politiek/twee ... ~b27b5295/

Het zijn niet alleen de boeren die de dupe zijn als haar plannen geen doorgang vinden. Dat lijkt iedereen hier steeds te vergeten. Meer dan 300 duizend mensen wachten op een woning, maar door de huidige (onmeetbare) ondergrens ligt de woningbouw grotendeels stil.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:43

pien_2010 schreef:
ruitje schreef:
Ik vind de rol van de journalistiek in dit debat echt heel erg vreemd. Er worden gewoon onwaarheden gedeeld en i.m.o. geprobeerd het debat te beïnvloeden. Ik krijg er een nare smaak van..

Over welke onwaarheden praat je dan Ruitje als het om de journalisten gaat?

Het bericht van de NOS wat RIVM zelf recht zet.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:46

Sorry dan weet ik nog niet waar je het over hebt. Een keer geen nieuws gezien gisteren, zoals velen met mij hier op Bokt die weleens niet kunnen kijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:59

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:01

Dat SGP voor is snap ik, maar BBB? Dan zijn ze nog conservatiever dan ik dacht. Deze partijen willen dat er voortaan verplicht geregistreerd wordt waarom een vrouw een abortus wil. Mooie opmaat naar een verbod wellicht om bepaalde redenen

https://www.trouw.nl/politiek/bbb-en-sg ... gle.com%2F

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:04

Ik vraag me af wat je daar dan mee 'wint'? Dan geef je toch een andere reden?
Buiten dat ik denk dat het een soort van medisch geheim is ofzo?

hoewel, je moet voor andere medicijnen of ingrepen ook een reden hebben.. Ik mag niet zomaar naar de dokter voor Oxy's en zeggen dat ik het wil hebben omdat ik dat wil. Daar moet ook een reden voor zijn. Hm, dat is niet helemaal een goed voorbeeld bedenk ik me.

Ik zit te denken aan bodydismorfia, maar ik weet niet of dat een goed voorbeeld is. Soms moet ergens een reden voor zijn en soms niet. Abortus is heel ingrijpend, en de gevolgen zijn best wat. Lijkt mij dat er maar weinig redenen zijn om het niet te doen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:08

misschien ook om een maatschappelijk probleem in kaart te brengen. De rapportage zou sowieso anoniem zijn. Maar stel dat de reden woningnood, geldnood of een ander oplosbaar probleem is, dan is het misschien wel nuttig om te weten om de vrouwen een alternatief te kunnen bieden.

Ik denk dat dat misschien de achterliggende gedachte is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:13

Ik citeer uit de krant:

BBB en SGP zeggen zo'n onderzoek te willen "vanwege de stijging van het aantal abortussen". In Nederland is weliswaar het aantal uitgevoerde abortussen sinds 2022 iets gestegen, net als in andere landen, maar Nederland behoort samen met Denemarken nog altijd tot de landen in Europa met het laagste aantal abortussen. Dat is mede te danken aan goede seksuele voorlichting, zo meldt de Rutgers Stichting. Het zijn onder meer BBB en de SGP die zich fel uitspreken tegen seksuele voorlichting op scholen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:16

Cer schreef:
juval schreef:
https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... AShlDCCgyQ

En het rivm ontkracht het bericht van nos weer.

Het stond op de vorige pagina, ik denk dat dit het bericht is Pien

Dank je wel Cer, lief..Sorry er gebeurt veel op dit moment in mijn leven dus misschien is dit politieke topic voor nu even te hoog gegrepen met dit volle hoofd _O- := . Heel erg bedankt voor je hulp. Ik was vanochtend al aan het zoeken bij de NOS nieuwsberichten maar kon het niet vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:17

Hm, ik vind dit
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... rlichting/

Is dat sec tegen seksuele voorlichting of tegen een bepaalde manier van seksuele voorlichting?
Ik heb geen kinderen, dus ik weet niet hoe oud kinderen nu zijn als ze seksuele voorlichting krijgen, en wat een handige leeftijd hiervoor is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:23

Cer schreef:
Hm, ik vind dit
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... rlichting/

Is dat sec tegen seksuele voorlichting of tegen een bepaalde manier van seksuele voorlichting?
Ik heb geen kinderen, dus ik weet niet hoe oud kinderen nu zijn als ze seksuele voorlichting krijgen, en wat een handige leeftijd hiervoor is.

Er is geen leeftijd voor. Kleintjes beginnen vaak al met vragen en opmerkingen en daar geef je als ouder antwoord op dat past bij hun leeftijd.
"Ooit als 14 jarigen in Amsterdam een expliciete voorlichting vraag gehad van mijn neefje (3 jaar) bij de kassa. Hahahaha iedereen lag helemaal dubbel. Dus rustig gezegd, ik reken even af en vanavond vragen we het samen aan mama (mijn oudste zus) want ik weet niet goed het antwoord te geven. Maar mama weet dat wel."

Op school kregen wij het in de brugklas bij biologie. Mijn vader kwam toen we 14 jaar waren of we nog iets wilden weten over seks en zo..We lagen helemaal dubbel en hebben hem verteld dat hij rijkelijk laat was. Mijn moeder was daar opener in. Dus al jong wist ik over ongesteldheid, kinderen krijgen en maken etc. Later op school hoe dat van binnen met sperma en eitjes precies ging. Hahahaha was eigenlijk heel normaal. Ook voor de jongens in de klas want er werd openlijk gesproken over masturbatie, klaarkomen etc en hoe normaal dat is.

Uiterst rechts doet net of die kinderen al vroeg worden overspoeld met allerlei ranzige details (voor die leeftijd) en dat is gewoon niet waar.
Maar als twee jongens zoenen en een drie jarige vraagt waarom ze dat doen, dan kreeg die van mij als antwoord:"omdat ze elkaar liefvinden en graag elkaar kussen". Waarop die kleine zei:" ik vind kussen vies" en dat is logisch op die leeftijd en dat heb ik hem ook verteld dat dit mag. Die kleine kust inmiddels ook _O-.

Dus helemaal niet gehad over homo en hetero want doet niet ter zaken voor die kleine want dat was de vraag totaal niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-02-25 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:27

Mijn eigen ouders vonden dat verschrikkelijk moeilijk, dus ik ben blij dat ik op school inderdaad goede voorlichting heb gekregen destijds. Ook tegenwoordig worstelen een hoop ouders daar nog mee jammer genoeg, dus laat het alsjeblieft blijven plaats vinden op scholen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:29

Eens promper. Het schept ook een band in de klas als het goed gegeven wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:34

als het aantal abortussen oploopt omdat er een influencer loopt te verkondigen dat de pil slecht is en je beter de temperatuurmethode kunt gebruiken. Dan zou daar wellicht iets aan te doen zijn. In ieder geval goede voorlichting lijkt me sowieso het beste, ook vanuit de overheid. En betaalbaar en beschikbaar maken van de voorbehoedsmiddelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:53

Maar is de BBB dan “fel tegen”? Willen ze het echt afschaffen op scholen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:59

Cer schreef:

weet ik niet. Er was een tijd geleden wel wat ophef over seksuele voorlichting voor kleuters en de weeek van de lentekriebels. wat te plastisch zou worden, of te veel woke/lhbtetc. maar of dat echt waar is weet ik niet. kan zijn dat bbb zich heeft laten meeslepen (wat helaas vaker gebeurt)

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-misinfo ... -gang-trok

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:05

juval schreef:
als het aantal abortussen oploopt omdat er een influencer loopt te verkondigen dat de pil slecht is en je beter de temperatuurmethode kunt gebruiken. Dan zou daar wellicht iets aan te doen zijn. In ieder geval goede voorlichting lijkt me sowieso het beste, ook vanuit de overheid. En betaalbaar en beschikbaar maken van de voorbehoedsmiddelen.

Tegen dat soort influencers moet zeker iets gedaan worden, het is gewoon best heel bruut wat ze mensen willen laten geloven. Van mij mogen anticonceptiemiddelen die je bij de apotheek moet halen ook wel weer gratis worden verstrekt, vooral aan meiden in de tienerleeftijd.
Maar, hoe gaat het met het geboortecijfer de laatste tijd, want misschien gaat het er ook om dat er voor de toekomst een generatie moet staan die kan werken. Dan is het een macro-economisch motief en dat kan natuurlijk ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:11

Tegen abortus en lentekriebels zijn , sgp uit geloof, fvd ??? Bbb ?
Geen idee, FvD misschien om zoveel mogelijk blanke kindertjes op de wereld te zetten want er zijn al genoeg mixed kinderen.
Bij islam zal abortus niet voorkomen dus worden we straks overspoeld met terroristen (sarcasme)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:17

BigOne schreef:
Tegen abortus en lentekriebels zijn , sgp uit geloof, fvd ??? Bbb ?
Geen idee, FvD misschien om zoveel mogelijk blanke kindertjes op de wereld te zetten want er zijn al genoeg mixed kinderen.
Bij islam zal abortus niet voorkomen dus worden we straks overspoeld met terroristen (sarcasme)

Sarcasme is helder en ik denk dat deze gedachten ergens in onze samenleving wel echt spelen. Zeker iets om rekening mee te houden in elk geval.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:58

prompter schreef:
Dat SGP voor is snap ik, maar BBB? Dan zijn ze nog conservatiever dan ik dacht. Deze partijen willen dat er voortaan verplicht geregistreerd wordt waarom een vrouw een abortus wil. Mooie opmaat naar een verbod wellicht om bepaalde redenen

https://www.trouw.nl/politiek/bbb-en-sg ... gle.com%2F

Wat is het nut?
De reden waarom een vrouw een abortus wil is omdat ze geen kind wil. En waarom willen deze vrouwen geen kind, omdat ze hiervoor geen plek zien in hun leven.

Of dat dan is omdat iemand alleenstaand is, nog op school zit, het financieel niet ziet zitten, lichamelijk klachten heeft, altijd op reis is, haar huidige leven of hobby's niet wil opgeven of überhaupt geen kinderen op deze wereld wil zetten vanwege het milieu, doet er niet toe. Niemand kan voor een ander beslissen of de achterliggende reden 'zwaarwegend' genoeg is.

Het enige wat van belang is, is de vraag of de vrouw in geestelijke nood verkeerd bij de gedachte een kind op deze wereld te zetten, want dan heb je dus gewoon recht op abortus.
Een arts is nu al verplicht om te onderzoeken of iemand daadwerkelijk goed doordacht en vrijwillig een verzoek tot abortus doet en daar gaat het uiteindelijk om.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:28

ruitje schreef:
pien_2010 schreef:
Over welke onwaarheden praat je dan Ruitje als het om de journalisten gaat?

Het bericht van de NOS wat RIVM zelf recht zet.

Maar wacht even, dat ging puur over of RIVM voor die ondergrens is maar dat is beleid en daar doen ze geen uitspraak over. RIVM heeft nog niks gezegd over de wetenschappelijke onderbouwing die Wiersma claimt dat er is, waarvan wetenschappers claimen dat Wiersma’s claims niet kloppen? En die is nu het probleem toch, niet per se of een ondergrens hanteren slim is als die onderbouwing er is?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:36

juval schreef:
Cer schreef:

weet ik niet. Er was een tijd geleden wel wat ophef over seksuele voorlichting voor kleuters en de weeek van de lentekriebels. wat te plastisch zou worden, of te veel woke/lhbtetc. maar of dat echt waar is weet ik niet. kan zijn dat bbb zich heeft laten meeslepen (wat helaas vaker gebeurt)

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-misinfo ... -gang-trok

Volgens mij ging het over een boekje van de rutgerstichting voor sexuele voorlichting bij kinderen vanaf 4 jaar dat bijzonder expliciet was.

Dit zou op scholen gebruikt worden, maar volgens de stichting was het bedoeld voor ouders die voorlichting willen geven aan hun kinderen. Inmiddels is het betreffende boekje ook niet meer in omloop.

Ik heb toen ook stukjes van het boek voorbij zien komen en de uitleg was inderdaad zo expliciet dat het meer een ideaal boekje leek voor pedofielen. Ik kan me dan ook best voorstellen dat ouders hierover bezorgt waren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:01

Journee was die echt of zo’n foto op bijv Facebook? Vind het tegenwoordig zo tricky met alle misinformatie die rondzweeft := ze photoshoppen zo alles bij elkaar

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:29

IMANDRA schreef:
Journee was die echt of zo’n foto op bijv Facebook? Vind het tegenwoordig zo tricky met alle misinformatie die rondzweeft := ze photoshoppen zo alles bij elkaar

Nee, boekje was echt. Was geschreven in 2011.Blijkbaar is ook een video van rutgerstichting off-line gehaald na alle commotie.

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-misinformatie-de-online-haatmachine-tegen-de-week-van-de-lentekriebels-op-gang-trok

Was echt in de vorm van een prentenboek.
Ging onder andere over pijpen met plaatjes en techniek, hoe fijn het is en hoe normaal om te doen. Bijna of je een kind probeert lekker te maken voor een ijsje...

Dus zeker als een kwaadwillend persoon zoiets een kind gaat voorlezen en vraagt of die het ook eens wil proberen....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:28

Ter aanvulling: dit betreffende boekje is dus niet bedoeld als lesmateriaal op scholen, het was volgens de stichting bedoeld voor ouders thuis, maar de indruk die gewekt werd online (in de week van lentekriebels) was dus dat het ook gebruikt werd als lesmateriaal.