Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:14

Polen is inmiddels klaar met de vorige regering, Donald Tusk gaat regeren .

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:46

De grondwet hoor je te verdedigen en niet over te onderhandelen. Nooit!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:25

Lughnassadh schreef:

Daarom ben ik blij dat onze checks and balances hun werk doen. Feit blijft pakweg 1 op de 5 Nederlanders het een goed idee vond dat een partij met ongrondwettelijke, vrij extreme standpunten met een leider die veroordeeld is voor discriminatie de kamer in te stemmen. Ze zijn de grootste en wij Nederlanders hebben dat mogelijk gemaakt. Al weet ik dus niet hoe bewust men was van hoe ongrondwettelijk dat progamma eigenlijk was.

Misschien nog een idee voor naast net doorrekenen van de programma’s volgende keer - een grondwettelijkheids-, democratische waarden en rechtstaatcheck doen. Als extra toets voor hoe uitvoerbaar programma’s zijn, maar ook in hoeverre in strijd met verdragen, de grondwet, de democratie en de rechtsstaat.

@bigone, dat is goed nieuws!

@Nikass thx nog, je komt nog eens ergens met een camper (of 4x4 in Afrika) en een paar reislustige vrienden ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:53

Janneke2 schreef:
... we zijn het gewend dat formaties in Nederland lang duren.
Met stadium 'verkennen', stadium 'informeren' en dan pas echt 'formeren'...

Maar dat er in verkenning en informatie gepraat gaat worden over 'dat de Grondwet gerespecteerd moet worden' - da's nieuw.
(En zo zout hoeft het voor mij niet...)

Scherp Janneke. Dit is inderdaad ongekend!

Lughnassadh schreef:

Ook heel erg mee eens. Maar het is nodig en fijn dat Pieter Omzigt en Dilan Yeşilgöz dat doen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:00

BigOne schreef:
koeke schreef:
Wat vind je raar?

Zie het laatste stukje ! Ik denk dat dit de allereerste keer in de geschiedenis van formeren is dat eerst over het respecteren van de grondwet gesproken moet worden .
Dank voor je toelichting! Helemaal met je eens dat het wonderlijk is dat dit eerst aan de orde moet komen. Wat mij betreft écht de ondergrens die gerespecteerd moet worden. Ik begreep dat BBB en PVV dat niet zo nodig vinden. Kennelijk lappen sommige kamerleden hun eed of belofte op de Grondwet gewoon aan hun laars.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:06

OP naar het nieuwe jaar waarin er vrede op aarde mag komen

Verkenner Plasterk denkt dat rechts kabinet kan en ook 'moet'

DEN HAAG (ANP) - Verkenner Ronald Plasterk denkt dat het mogelijk is een kabinet te vormen met PVV, VVD, NSC en BBB. "Ik denk ook dat het moet", zei hij in een toelichting op zijn verslag van de gesprekken die hij de afgelopen weken met partijen heeft gevoerd. "Het land moet bestuurd worden."

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... k-moet/ar-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:11

koeke schreef:
Dank voor je toelichting! Helemaal met je eens dat het wonderlijk is dat dit eerst aan de orde moet komen. Wat mij betreft écht de ondergrens die gerespecteerd moet worden. Ik begreep dat BBB en PVV dat niet zo nodig vinden. Kennelijk lappen sommige kamerleden hun eed of belofte op de Grondwet gewoon aan hun laars.

Hoezo? Er is toch niks gebeurd waarmee de grondwet wordt overschreden?

Overigens is de grondwet mbt azielzoekers niet zo zwart wit. Er hangen allerlei wetten onder. Voor wie het interessant vindt:

https://www.nederlandrechtsstaat.nl/gro ... ngenrecht/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:12

Plasterk is verkenner en een verkenner brengt zijn verkenning uit en geeft nooit advies in de vorm van eigen mening . Hij gaat hier zijn boekje te buiten maar had niet anders verwacht van hem.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:14

BigOne schreef:
Plasterk is verkenner en een verkenner brengt zijn verkenning uit en geeft nooit advies in de vorm van eigen mening . Hij gaat hier zijn boekje te buiten maar had niet anders verwacht van hem.

misschien loopt hij (of de pers, lekjes zijn normaal) wat vooruit, weet hij meer dan er openbaar gemaakt is/wordt:
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/87060 ... nformateur

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:20

996981 schreef:
koeke schreef:

Nee, maar dat ligt dus niet aan deze partijen maar in dit geval aan Omtzigt (en de VVD) die wél een gezond respect hebben voor de democratie en de rechtsstaat en dit dus ook eist van de andere potentiele coalitiepartners. Iets wat eerder zoals wordt aangegeven simpelweg niet nodig was omdat er geen coalitiepartners waren met standpunten die in strijd zijn met de rechtsstaat, mensenrechten of grondwet. Ik vind het treurig dat het gesprek er moet zijn.

Hmm, niet heel sjiek van Plasterk. Die moet inderdaad gewoon verkennen en niet sturen of op zaken vooruitlopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:31

nps schreef:
996981 schreef:

Nee, maar dat ligt dus niet aan deze partijen maar in dit geval aan Omtzigt (en de VVD) die wél een gezond respect hebben voor de democratie en de rechtsstaat en dit dus ook eist van de andere potentiele coalitiepartners. Iets wat eerder zoals wordt aangegeven simpelweg niet nodig was omdat er geen coalitiepartners waren met standpunten die in strijd zijn met de rechtsstaat, mensenrechten of grondwet. Ik vind het treurig dat het gesprek er moet zijn.

Hmm, niet heel sjiek van Plasterk. Die moet inderdaad gewoon verkennen en niet sturen of op zaken vooruitlopen.

Dat snap ik, maar er staat dat de wet aan zijn laars gelapt is. Dat klopt gewoon niet.

Ik vind ook van alles van het huidige politieke klimaat en de keuzes die zijn gemaakt door “het volk”.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:03

Wilders wil ( zie zijn programma ) de grondwet in de toekomst aan z’n laars lappen. Dat is zorgelijk.
En de weg ernaartoe begint met denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen. Trump, Orban enz

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:19

BigOne schreef:
Wilders wil ( zie zijn programma ) de grondwet in de toekomst aan z’n laars lappen. Dat is zorgelijk.
En de weg ernaartoe begint met denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen. Trump, Orban enz

Ik weet wat Wilders wil. Het gaat mij erom dat iets willen, niet betekent dat je het daadwerkelijk uitvoert dan wel uitgevoerd hebt.

Dat suggereert dit wel
Citaat:
Kennelijk lappen sommige kamerleden hun eed of belofte op de Grondwet gewoon aan hun laars.

Er is (in de formatie) niks buiten grondwettelijks gedaan door kamerleden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:55

BigOne schreef:
Lughnassadh schreef:
En dat is een dieptrieste zaak…..dat men nu eerst over het respecteren van de grondwet moet gaan praten omdat een van de partijen dat het liefst geen rekening mee hoeft te houden.

Nikass, dit dus. En dat er geen vertrouwen in Wilders z’n koelkast is, anders was dit voor overleg niet nodig .

Ah ja, dat ben ik volledig met jullie eens!
Ik dacht vanuit perspectief Omtzigt, dat ik wel begrijp dat hij eerst wil weten of het de moeite is om het gesprek aan te gaan.
Maar zelf sta ik achter de houding van GL/PVDA en D66: geen optie om met een partij met dat soort denkbeelden om de tafel te gaan zitten.

Eigenlijk ben ik er voorstander van dat je pas een politieke partij mag zijn als je een programma hebt dat door een juridische keuring komt en dat doorberekend is door het cpb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:57

Lughnassadh schreef:

Precies! _/-\o_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:01

Nikass schreef:
Eigenlijk ben ik er voorstander van dat je pas een politieke partij mag zijn als je een programma hebt dat door een juridische keuring komt en dat doorberekend is door het cpb.

Dat laatste lijkt me ook echt een goede stap. Je kan van de gemiddelde burger niet verwachten dat ze in staat zijn kennis te hebben van als die gebieden. Je mag er vanuit gegaan dat een partij die mogelijk de toekomst van je land bepaald geen plannen heeft die om welke reden dan ook niet tot uitvoering kunnen komen, dan wel ernstige gevolgen zouden kunnen hebben.

Echter raak je met die verplichting denk ik allerlei andere rechten. Immers betekent een rechtstaat niet alleen dat er verplichtingen zijn, maar ook rechten, waaronder politieke vrijheid. Kan me voorstellen dat dit botsingen op kan leveren.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:01

nps schreef:
996981 schreef:
Ik had het inderdaad wat kort door de bocht omschreven (iets met snel en telefoon :o )

Zo beter?: Ik heb de indruk dat sommige kamerleden de neiging hebben om mogelijk de Grondwet niet 100% te respecteren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:05

996981 schreef:
BigOne schreef:

Ik weet wat Wilders wil. Het gaat mij erom dat iets willen, niet betekent dat je het daadwerkelijk uitvoert dan wel uitgevoerd hebt.

Dat suggereert dit wel
Citaat:
Kennelijk lappen sommige kamerleden hun eed of belofte op de Grondwet gewoon aan hun laars.

Er is (in de formatie) niks buiten grondwettelijks gedaan door kamerleden.

Nou ja, ik snap de opmerking wel. Wat betekent een eed op de grondwet als je die grondwet verder niet relevant vindt?
Je hebt dan misschien de wet nog niet overtreden, maar al wel een dikke vinger er naar opgestoken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:11

996981 schreef:
Nikass schreef:

Dat laatste lijkt me ook echt een goede stap. Je kan van de gemiddelde burger niet verwachten dat ze in staat zijn kennis te hebben van als die gebieden. Je mag er vanuit gegaan dat een partij die mogelijk de toekomst van je land bepaald geen plannen heeft die om welke reden dan ook niet tot uitvoering kunnen komen, dan wel ernstige gevolgen zouden kunnen hebben.

Echter raak je met die verplichting denk ik allerlei andere rechten. Immers betekent een rechtstaat niet alleen dat er verplichtingen zijn, maar ook rechten, waaronder politieke vrijheid. Kan me voorstellen dat dit botsingen op kan leveren.

Ja dat is misschien zo, dat weet ik niet. Maar ik vind ook dat je als kiezer er op moet kunnen vertrouwen dat een plan uitvoerbaar is en past binnen de democratie.

Het is natuurlijk treurig dat elke idioot een partij kan beginnen. Stel Max Verstappen richt een partij op. Zonder programma, alleen met één punt: geen maximum snelheid meer.
Wedden dat hij heel wat stemmen krijgt? Gaat toch gewoon nergens meer over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:21

Nikass schreef:
Nou ja, ik snap de opmerking wel. Wat betekent een eed op de grondwet als je die grondwet verder niet relevant vindt?
Je hebt dan misschien de wet nog niet overtreden, maar al wel een dikke vinger er naar opgestoken.

Ik snap de opmerking ook :j maar hij klopt gewoon niet :o gevoelsmatig wel, maar feitelijk niet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:29

Nikass schreef:
Ja dat is misschien zo, dat weet ik niet. Maar ik vind ook dat je als kiezer er op moet kunnen vertrouwen dat een plan uitvoerbaar is en past binnen de democratie.

Het is natuurlijk treurig dat elke idioot een partij kan beginnen. Stel Max Verstappen richt een partij op. Zonder programma, alleen met één punt: geen maximum snelheid meer.
Wedden dat hij heel wat stemmen krijgt? Gaat toch gewoon nergens meer over.

Klopt. Dat is de andere kant van een democratische rechtsstaat

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:49

Een interessant artikel over de CO2 uitstoot per land. China en India stoten het meeste uit, waarbij India de grootste groei laat zien en China zoveel in groene energie investeert, dat daar zo verwacht men een omslag punt gaat komen en de daling ingezet wordt .

Europa daalt

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... meeste-uit

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:51

Nikass schreef:

Weet niet hoe dat juridisch zit, je legt een eed af waarin je dingen belooft. Kom je die niet na dan sta je gewoon te liegen en bedriegen m.i.
heb even opgezocht wat er in de gondwet staat mbt de afgelegde eed:
stukje tekst:
Citaat:
2. Formele toelichting

Bij de aanvaarding van hun ambt leggen de Kamerleden in de vergadering een eed of belofte af. Zij zweren of beloven onder meer trouw aan de Grondwet en een getrouwe vervulling van hun ambt.

3.In eenvoudig Nederlands
In de wet staat hoe de leden van de Eerste en Tweede Kamer beloven of zweren dat zij:

1. zich niet hebben laten omkopen en zich niet zullen laten omkopen;
2. zich aan de Grondwet zullen houden;
3. hun werk goed zullen doen.
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... anvaarding
(het mag overigens ook in het Fries)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:05

996981 schreef:
Nikass schreef:

Ik snap de opmerking ook :j maar hij klopt gewoon niet :o gevoelsmatig wel, maar feitelijk niet

Daar heb je gelijk in.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:37

irmaz schreef:
Nikass schreef:

Weet niet hoe dat juridisch zit, je legt een eed af waarin je dingen belooft. Kom je die niet na dan sta je gewoon te liegen en bedriegen m.i.
heb even opgezocht wat er in de gondwet staat mbt de afgelegde eed:
stukje tekst:
Citaat:
2. Formele toelichting

Bij de aanvaarding van hun ambt leggen de Kamerleden in de vergadering een eed of belofte af. Zij zweren of beloven onder meer trouw aan de Grondwet en een getrouwe vervulling van hun ambt.

3.In eenvoudig Nederlands
In de wet staat hoe de leden van de Eerste en Tweede Kamer beloven of zweren dat zij:

1. zich niet hebben laten omkopen en zich niet zullen laten omkopen;
2. zich aan de Grondwet zullen houden;
3. hun werk goed zullen doen.
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... anvaarding
(het mag overigens ook in het Fries)

Ik weet hoe een eed en belofte werkt :) ik probeerde juist uit te leggen dat momenteel noch de eed en belofte, nog de grondwet niet nageleefd is. Koekoek geeft zelf ook aan dat die formulering niet helemaal correct was :)

Een voornemen hebben is niet hetzelfde als uitvoering brengen aan. Zo ver ik weet is het als politicus niet verboden plannen te hebben die niet stroken met de huidige grondwet.