Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:04

Het is vooral positief dat Ben Gvir zo niet meer kan solliciteren voor het postje van Gantz, want die zou helemaal korte metten maken met Gaza.

Blijkbaar heeft de Israëlische stafchef Halevi zelfs opgeroepen om de overwinning uit te roepen en naar huis te trekken, omdat een grootschalig offensief nooit de rest van Hamas kan uitschakelen, die een guerilla-oorlog voeren en zo toch nog behoorlijk wat schade kunnen aanrichten (kort geleden nog 6 soldaten gedood). Ik las het in een artikel in mijn mailbox, maar er zit een beperking op, kan het (nog) niet integraal lezen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:26

Schokkende beelden uit de West Bank (waar er geen oorlog/Hamas is voor wie nog gelooft dat het iets met Hamas te maken heeft): een Palestijnse man wordt in de benen geschoten. Het IDF verhindert hulpverleners hun werk te doen en legt de man op de motorkap van hun jeep om ermee rond te rijden en 2 ambulances te passeren!

Het meest morele leger ter wereld? Het meest criminele, ja! Uiteindelijk hebben ze hem toch overgedragen aan de hulpdiensten (wat bewijst dat hij van geen misdaden beschuldigd is, anders hadden ze hem zelf wel meegenomen)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/23 ... westelijk/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:27

Schandalig wat het IDF uitvreet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:57

Belachelijk idd. Aan de andere kant kun je daar niet de hele IDF de schuld van geven. Er zijn altijd excessen.
Maar goed, je snapt niet dat dergelijke lui daar gewoon ingezet worden.

Daniël Hagari heeft de Israelische regering gewaarschuwd dat het een illusie is om te denken dat Hamas helemaal verslagen kan worden. Nou weten ze dat zelf waarschijnlijk ook wel naar het is goed dat hij het en plein public onder de aandacht brengt want de druk vanuit binnen- en buitenland wordt daardoor nog eens ondersteund.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:29

hwn schreef:
Schokkende beelden uit de West Bank (waar er geen oorlog/Hamas is voor wie nog gelooft dat het iets met Hamas te maken heeft)/

West Bank is Hezbollah, toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:37

Hezbollah is Libanon (zit in de regering daar).
Westbank is Fatah. Maar Israelische kolonisten houden daar al tijden huis en israelische overheid doet niks of helpt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:38

Idd Tamary en Cowboy55, West Bank is Fatah, die Israël erkend heeft en de gewapende strijd afgezworen heeft.

Er zullen daar inderdaad intussen wel (legitieme) verzetsbewegingen zitten omdat hun gronden steeds maar verder ingepalmd worden, maar het gebied wordt vooral geterroriseerd door kolonisten, ik las zelfs dat er zionistische terreurbewegingen daar actief zijn, ik las hun naam onlangs ergens, maar vind die niet direct meer terug.

Maar het is al sinds jaar en dag gebruikelijk dat mensen daar willekeurig gearresteerd worden, gewoon om ze tam te maken en ze te intimideren. Na 7 oktober hebben extremistische ministers zware wapens uitgedeeld aan de kolonisten daar, en nu is het hek helemaal van de dam. Er zijn ook veel van die kolonisten in het IDF gegaan, geen idee of ze in aparte bataljons zijn (deze waartegen de VS sancties overwoog). Dat zijn sowieso niet de meest vredelievende jongens, anders zouden ze niet op andermans grond gaan wonen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:04

Smotrich heeft daar wapens uitgedeeld, dacht ik. Verachtelijk sujet. Extreem rechts en extreem religieus.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:16

hwn schreef:
Idd Tamary en Cowboy55, West Bank is Fatah, die Israël erkend heeft en de gewapende strijd afgezworen heeft.

Er zullen daar inderdaad intussen wel (legitieme) verzetsbewegingen zitten omdat hun gronden steeds maar verder ingepalmd worden, maar het gebied wordt vooral geterroriseerd door kolonisten, ik las zelfs dat er zionistische terreurbewegingen daar actief zijn, ik las hun naam onlangs ergens, maar vind die niet direct meer terug.

Maar het is al sinds jaar en dag gebruikelijk dat mensen daar willekeurig gearresteerd worden, gewoon om ze tam te maken en ze te intimideren. Na 7 oktober hebben extremistische ministers zware wapens uitgedeeld aan de kolonisten daar, en nu is het hek helemaal van de dam. Er zijn ook veel van die kolonisten in het IDF gegaan, geen idee of ze in aparte bataljons zijn (deze waartegen de VS sancties overwoog). Dat zijn sowieso niet de meest vredelievende jongens, anders zouden ze niet op andermans grond gaan wonen.

Is niet (bijna) elke inwoner van Israël (voor zover in het bezit van een Israëlisch paspoort) van 18+verplicht lid van IDF op enig moment?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:38

De streng religieuzen zijn vrijgesteld. Ze hoeven ook niet te werken vaak omdat ze het te druk hebben met het bestuderen van de Talmoed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:44

hwn schreef:
Schokkende beelden uit de West Bank (waar er geen oorlog/Hamas is voor wie nog gelooft dat het iets met Hamas te maken heeft): een Palestijnse man wordt in de benen geschoten. Het IDF verhindert hulpverleners hun werk te doen en legt de man op de motorkap van hun jeep om ermee rond te rijden en 2 ambulances te passeren!

Het meest morele leger ter wereld? Het meest criminele, ja! Uiteindelijk hebben ze hem toch overgedragen aan de hulpdiensten (wat bewijst dat hij van geen misdaden beschuldigd is, anders hadden ze hem zelf wel meegenomen)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/23 ... westelijk/

Monsterlijk gewoon....... ;(

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:10

mysa schreef:
De streng religieuzen zijn vrijgesteld. Ze hoeven ook niet te werken vaak omdat ze het te druk hebben met het bestuderen van de Talmoed.

Dit noemen ze ook wel de Haredi exemption. Er ligt momenteel een plan om die vrijstelling te laten vervallen. De ultra orthodoxe gemeenschap groeit en begint flink te drukken op de maatschappij. Ook heeft de IDF niet genoeg mankracht, dus door de vrijstelling aan te passen proberen ze nu twee problemen in één keer op te lossen.

Voor wat er op de West Bank gebeurt, heb ik geen goed woord over. Het filmpje van de gewonde man is werkelijk waar verschrikkelijk, en ik hoop dat alles wat er op de westbank misgaat niet vergeten wordt en niet onbestraft blijft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 06:09

Cowboy55 schreef:
Is niet (bijna) elke inwoner van Israël (voor zover in het bezit van een Israëlisch paspoort) van 18+verplicht lid van IDF op enig moment?

Ja, klopt, maar er zijn er ook heel wat vrijwillig in dienst gegaan na 7 oktober (trouwens ook vanuit Europese landen, al zullen die hopelijk wel iets minder barbaars te werk gaan, voor zover een oorlog niet-barbaars kan zijn).

Wat de laatste post van Lau07 betreft: ik vrees dat dit weer onbestraft zal blijven, of de soldaten zullen een officiële berisping krijgen maar achter de schermen een schouderklopje van de hardliners.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:01

Interessant maar vooral heel lang artikel, tip van Anja Meulenbelt.

Artikel is geschreven door voormalig Nederlands diplomaat Nikolaos van Dam, die blijkbaar deel uitmaakt van the Rights forum, een organisatie van wijlen Dries van Agt. Jullie hebben best wel interessante en intelligente mensen in Nederland, helaas zitten ze meestal niet in de regering (sorry, off topic, maar ik benijd jullie niet qua politieke situatie).

https://rightsforum.org/opinie/een-rech ... chien-wel/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:01

De snode plannen van Smotrich, Netanyahu en co uitgelekt. Ze hebben plannen om 60% van de West Bank te annexeren, en de infrastructuur weer zo te maken dat de Palestijnen overal van afgesneden zijn. Ik las vandaag nog hoeveel hectaren ze al ingepalmd hebben, weet niet meer hoeveel, maar het was zeker niet weinig. :(

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... -westbank/

En intussen zitten de zionistensupporters op FB "het morele Israël" te bejubelen omdat ze de ontziltingsinstallaties voor water aan het (laten) herstellen zijn. Hebben die eventjes niet door dat het tegen alle recht is om een volk 8 maand zonder water te zetten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:02

Smotrich is een schurk, die was twintig jaar geleden al radicaal. (en geadresseerd)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:54

Wat bedoel je met "geadresseerd" ?

Ja, en Ben Gvir is zeker geen haar beter. Zijn reactie op de wantoestanden in de Israëlische gevangenissen: "De Israëlische minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben-Gvir, reageerde dinsdag op de beschuldigingen van Shin Bet. ‘Sinds ik de functie van minister van Nationale Veiligheid op mij heb genomen, is een van de hoogste doelen die ik mezelf heb gesteld het verslechteren van de omstandigheden van de terroristen in de gevangenissen, en het terugbrengen van hun rechten tot het door de wet vereiste minimum’, schreef Ben-Gvir dinsdag op X. ‘Alles dat gepubliceerd is over de erbarmelijke omstandigheden van Palestijnen in Israëlische gevangenissen, is waar.’

Gelukkig heeft 30 March Movement, olv de Nederlands-Palestijnse advocaat Haroon Raza, intussen ook al klacht ingediend bij het ICC tegen het voltallige (ontbonden) oorlogskabinet, en ook tegen Smotrich en Ben Gvir. Ik had hen na de aanklacht tegen Netanyahu - die ik mee ondertekend heb - gemaild met de vraag of die twee schurken ook konden aangeklaagd worden. Ik weet niet of mijn mail er voor iets tussen zit (zou best trots zijn op mezelf als dit zo was :o ), maar het maakt niet uit door wie of waarom, het belangrijkste is dat men IETS doet.

Intussen lees ik wel dat er hoopgevende onderhandelingen zijn, maar dat verhaaltje hebben we al wat vaker gehoord. Israëlische legerofficieren kloegen onlangs wel over een gebrek aan munitie, en het feit dat ze nog wat krachten moeten sparen indien ze Libanon aanvallen. Wapenstilstand in Gaza is natuurlijk de snelste manier om tot een wapenstilstand met Libanon/Hezbollah te komen. En misschien is Israel hun nederlaag in 2006 in Libanon nog niet vergeten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:26

Ah, autocorrect. Hij is destijds gearresteerd!

En ja Ben Gvir is van het zelfde laken een pak.

De legertop wil al een tijdje niet meer, ze gaven aan: stoppen, ook als Hamas niet helemaal uitgeschakeld is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:33

Nu, wat is het probleem dan? Als de legertop niet meer wil, kunnen ze toch gewoon hun soldaten de oorlog laten stoppen? De wereld wil het niet meer, de legertop wil het niet meer, het Israëlische volk wil het niet meer (gezien de betogingen) en de Palestijnen willen het natuurlijk ook niet meer. Zijn het dan gewoon een drietal oorlogszuchtige idioten die het hele spelletje aan de gang houden? Of ja, is niet (bijna) iedere oorlog zo?

Edit: Maar even iets anders: in mijn onmacht en frustratie over de stilte in de wereld, heb ik o.a. Palestina Solidariteit gecontacteerd om te horen of we de verschillende actiegroepen kunnen samenbrengen en brainstormen wat we kunnen doen. Ze hebben positief gereageerd en hebben op 16 juli (toevallig mijn 50ste verjaardag :) ) een vergadering ingepland als er voldoende animo voor is (oproep staat in hun nieuwsbrief). Ik heb dan ook de verantwoordelijke van Pax Christi gemaild en die brutaalweg uitgenodigd, en die komt ook *\o/* (moet ik wel nog eens horen of Palestina Solidariteit dat ok vindt, maar ze werken soms samen, komt in orde).

Zoals we hier maanden geleden zaten te "brainstormen" hoe we het conflict zouden oplossen, vroeg ik me af of jullie ideeën hebben voor acties. Heb zelf ook wel paar dingetjes in mijn hoofd, maar jullie bedenken vast nog iets beters. Ik zou zeggen: shoot!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:06

Verontrustend artikel in Haaretz over de uitbreidingsplannen van de extreem-rechtse ultranationalisten in Israël:

https://archive.is/yFGP6: Israeli Far Right's Fantasies About Expansion Into Gaza, Lebanon Will Kill Us All

Terwijl de meeste Israeli's dit nog zien als een "ver van mijn bed show", blijken er toch al best wat machtshebbers achter zitten. Gaat vooral over het plan om ook settlements te bouwen in Zuid-Libanon en zo de grenzen van Israël op te rekken (enige land ter wereld dat geen echte landsgrenzen heeft, zoals de scandinavische arts Mads Gilbert al zei).

Eén van de aanhangers van deze praktijken is de broer van Israëls "first lady" Sara Netanyahu. Hij zei: "we zijn niet radicaal, we willen geen meter verder dan de Eufraat (die nota bene door Syrië, Libanon en Turkije loopt! ). Ook Ben Gvir was aanwezig op de eerste bijeenkomsten over uitbreiding naar Libanon, hij was dan ook diegene die enkele weken geleden al riep dat "Libanon moet branden".

Gelukkig zijn er weer veel protesten ten Netanyahu, waarin ook vrijgelaten gijzelaars en familieleden van gevangen en/of overleden gijzelaars spreken. Ze wijzen meer en meer met de vinger naar Netanyahu, die iedere deal resoluut van tafel veegt. Er is nu weer hoop op een deal, maar Netanyahu heeft alweer gezegd dat er nog een paar "gaps" zijn (ik geloof al ergens gelezen te hebben dat Hamas al akkoord was, maar ik vind het niet meer terug).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:29

Israelische regering pleegt echt genocide, een aangewezen veilige zone met fragmentatie bommen platgooien, gruwelijk.
O ja, we kunnen nog niet zeggen of die Hamas leider er zat.
90 doden en 300 gewonden! Bastards.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:32

Zeg dat wel! Ben blij dat je post, ik vroeg me al af hoe ik dit topic (en liefst de hele wereld) weer wakker kon schudden. Ik kan dit machteloze gevoel echt niet verdragen, en ik weiger om eraan te wennen. |(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:19

BigOne schreef:
Israelische regering pleegt echt genocide, een aangewezen veilige zone met fragmentatie bommen platgooien, gruwelijk.

Ja, bizar...... en we (politici) doen niets! |(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:30

Ik denk dat je van de Nederlandse politici niet veel moet verwachten met jullie huidige regering. En hier in België zijn ze volop bezig met regeringsvorming, geen idee tot wie we ons nu zouden moeten wenden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:17

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Ja, bizar...... en we (politici) doen niets! |(

Echt schandalig vind ik het. De Palestijnen schreeuwen om hulp en de wereld staat en kijkt ernaar.