Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:52

De hele woondiscussie is interessant maar ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe bokkers nu naar de situatie Oekraïne en Rusland kijken? Zelf volg ik het al een tijdje niet meer maar ik begreep wel dat er van beide kanten nog niet echt grote overwinningen zijn geweest omdat de ene overwinning gelijk staat aan een andere tegenslag/verlies?
Het voelt voor mij in ieder geval wel een stuk rustiger hoewel het absoluut nog niet afgelopen is. Waar ik mij wel lichtelijk zorgen om maak is dat de NAVO andere landen aan het toelaten is, ik betwijfel heel erg of Poetin dat niet zal zien als trigger om verder te gaan. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:25

Een collega van mijn man heeft een paar vluchtelingen opgevangen maar die waren duidelijk niet goed gescreened vooraf (de vluchtelingen). Dat was binnen een week een compleet drama waarbij de dames de hele nacht op pad waren (waarschijnlijk tippelen) en tegen de ochtend stomdronken thuiskwamen terwijl een basisschool kind daarvan gewoon volledig aan zijn lot overgelaten werd de hele dag. Nadat die vrouwen uiteindelijk dronken met elkaar in gevecht op straat tot wurgen aan toe hebben ze ze maar naar een opvangcentrum teruggestuurd _O-

Uiteraard zijn dit excessen, maar echt dom van de plaatsende organisatie om niet eerst wat meer onderzoek ze doen voor ze zomaar iemand prive plaatsen. Wel heb je later een spannend verhaal voor je kleinkinderen :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:59

Mensen hebben veelal uit emotie goed bedoeld vluchtelingen in huis genomen.
Maar als je eigenlijk goed na denkt daar over is het toch niet te doen, vreemde mensen zo dicht in je prive.
Dat doe je toch goed beschouwd eigenlijk ook niet met een willekeurig sneu om wat voor reden dan ook nederlands persoon die dakloos is!?

Omgekeerd, Voor de opgevangen vluchtelingen is het ook lastig natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:02

Als je niet echt een apart huisje je hebt is het bijna niet te doen.
Als ze prive echt delen.
Lief bedoeld, maar niet goed nagedacht dan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:04

Excuses, ik had ervaringen hierboven gepost maar het bericht verwijderd, vond het net even te persoonlijk en wou niet dat mensen zich er in zouden herkennen en zich rot zouden voelen.

Het waren wat ervaringen over vluchtelingen in NL, op wat voor vlakken er verschillen zijn en waar het op stuk loopt bij mensen die ik ken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:05

Ik heb het idee dat de prijzen aan de pomp weer wat aan het stijgen zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:06

Dat idee heb ik al een week of twee. Waar eerder de diesel nog rond de 191 zat een tijdje zie ik nu op veel plekken alweer 196 of meer niet op de snelweg. Ik zit met smart op de duitse compensatie te wachten op 1 juni dan gaat het waarschijnlijk ook voor diesel lonen weer

Waar ik trouwens wel chagerijnig van wordt is de winstcijfers van bedrijven, shell en ah had ik al gezien en meer waarvan ik de naam niet heb onthouden. Dikke winsten over de rug van de consument onder het mom de prijzen gaan omhoog door de oorlog terwijl de inkoop nog is gedaan eerder tegen normale prijzen -:(-
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-05-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:08

_San87_ schreef:
Ik heb het idee dat de prijzen aan de pomp weer wat aan het stijgen zijn?

Dat viel me gister al op.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:15

de tankstations stunten hier tegen elkaar op, als ik even goed zoek op de app kan ik voor 1,89 "al" diesel tanken hier in de buurt als ik zou willen. Mijn auto staat al 2 jaar praktisch stil, hij is 2 x naar de APK keuring geweest en 1 x naar de airco reparatiemeneer en verder niet, dus de tank raakt maar niet leeg......

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:03

Klopt, prijzen zijn stevig aan het stijgen. En gisteren was bij Makro de benzine weer op _-:(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:06

Ja, de prijzen zijn alweer iets langer aan het stijgen. Ik was vorige week erg verbaasd toen ik weer meer dan 2 euro per liter moest betalen voor benzine. Dacht dat het heel langzaam aan het zakken was maar helaas toch weer aan het stijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:09

MyWishMax schreef:
Ja, de prijzen zijn alweer iets langer aan het stijgen. Ik was vorige week erg verbaasd toen ik weer meer dan 2 euro per liter moest betalen voor benzine. Dacht dat het heel langzaam aan het zakken was maar helaas toch weer aan het stijgen.

iets meer dan 2? Het is alweer 2,15 :=

Gelukkig gaat 1 juni de benzine met 30 cent omlaag in Duitsland en woon ik 8 kilometer van de grens :+ ik kan niet wachten. Het is daar nu rond de 2,10 ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:10

Ik zag vooral dat de koffie 10% duurder was.
Sinds wanneer komt koffie uit Rusland of Oekraine :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:14

Hallo, productiekosten (energie) en transportkosten :?.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:16

Transport telt zeker hard mee.
Al vraag ik me soms wel af of sommige dingen hier niet al in een magazijn lagen en nu toch flink omhoog gaan.

Misschien toch eens boodschappen gaan doen in Duitsland.
Samen met tanken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:21

Zou kunnen inderdaad, maar halen de landen waar koffie gemaakt wordt ook gas en olie uit Rusland?
Op het moment vind ik het best wel ondoorzichtig worden hoor. De meel staat notabene in de aanbieding.
Er zou best wat meer toezicht mogen zijn op het verhogen van prijzen gewoon omdat de burger het toch wel koopt.

Ik kreeg 1 offerte voor een vervanging van ons verwarmingssysteem die gewoon even 15.000 boven op de marktprijs gedaan heeft. Dat is gewoon misbruik maken van de situatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:28

Sizzle schreef:
Zou kunnen inderdaad, maar halen de landen waar koffie gemaakt wordt ook gas en olie uit Rusland?
Op het moment vind ik het best wel ondoorzichtig worden hoor. De meel staat notabene in de aanbieding.
Er zou best wat meer toezicht mogen zijn op het verhogen van prijzen gewoon omdat de burger het toch wel koopt.

Ik kreeg 1 offerte voor een vervanging van ons verwarmingssysteem die gewoon even 15.000 boven op de marktprijs gedaan heeft. Dat is gewoon misbruik maken van de situatie.

Dat zal ook zeker gebeuren.

Feit blijft dat energiekosten enorm gestegen zijn. Naast gestegen brandstofprijzen zorgt dat voor een stijging van prijzen voor goederen. Helemaal voor goederen die uit meerdere onderdelen bestaan of waarvan de productie veel energie kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:32

Voor koffie specifiek zijn er ook problemen rondom de oogst geloof ik (het weer) waardoor de prijzen stijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:44

Gevonden, heeft inderdaad met Oekraine eigenlijk niets te doen. Probleem is blijkbaar de droogte en daardoor uitvallende oogst in combinatie met stijgende koffie consumptie in het westen. :)*
De vrachtkosten helpen daarbij niet uiteraard, maar droogte (klimaat probleem) is de boosdoener.

Ik koop wel altijd koffie met (in iedergeval op papier) fatsoenlijke behandeling van mensen (vergelijkbaar max havelaar, maar die vind ik vies). Echter gaat een pak nu naast 10 frank, daarmee wordt het echt een luxeproduct. Gelukkig drink ik maar 1 kopje.
Waarschijnlijk gaan dan ook veel mensen toch weer over op goedkope koffie en daarmee gaat dan ook gelijk de negatieve spiraal in versnelling.

Het is enorm off-topic, maar soms zou ik wel eens even alles stil willen zetten en alles schrappen wat gewoonte is maar eigenlijk geen noodzaak in de wereld.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:24

Wat ik begrepen heb, is dat de olieprijs komt doordat olie in dollars verkocht wordt. Als de koers dan ongunstig is voor het land, blijft het duur. Bijvoorbeeld olie kost 100 dollar per vat, maar de dollar was eerst 1:1 en nu 1:1,24 dan is de olie voor ons evengoed duurder geworden. Misschien kan iemand anders het beter uitleggen :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:29

Kunstmest is fors duurder geworden, zonder olie gebeurt er niks op internationale handel gebied, dus ja alles kost meer. Alles "bevat" nl olie op de een of andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:35

Kunstmest heeft als duurste ingrediënt aardgas (nitrogen fertilizer) en gas is nu erg duur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:38

En kunstmest komt grotendeels uit Rusland en die heeft er een export verbod op gezet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:39

enzino schreef:
Kunstmest heeft als duurste ingrediënt aardgas (nitrogen fertilizer) en gas is nu erg duur.

Goede reden om van kunstmest weg proberen te komen.

Eigenlijk is het best wel erg dat we als mensheid vooral gericht zijn om koste wat kost in stand te houden wat was, ipv te kijken wat mogenlijk is en wat we misschien aan kunnen grijpen om anders te doen.

Zag laatst een startup in Lingerie met productie in Duitsland. Het motto (in samenvatting): we kunnen hier auto‘s maken, dan kunnen we toch verdorie ook wel een onderbroek naaien.

We zijn veel te afhankelijk geworden van globalisering.