steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:05

Tiepfoudt, het verschil zal zijn dat wij dit veel meer meekrijgen, dat het percentage zelfmoorden onder boeren is gestegen de laatste tijd. Ook hier iemand een paar kilometer verderop die zichzelf van het leven heeft beroofd :( Tevens bij iemand anders een verhaal van in beslag genomen dieren ivm grote geestelijke problemen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:07

Wat betreft dat stuk over die varkenshouders. Mijn "fiscale nekharen" gingen al weer overeind staan.
Staat weer vol aannames en dingen die niet of niet volledig kloppen.

Fiscaal hebben agrarische bedrijven gewoon wel voordelen die andere ondernemers en burgers niet hebben!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:23

Tiepfoudt schreef:
@ IMANDRA:

Ik heb in die bewuste post geen twijfel over zelfmoord onder boeren gelezen, die kwam pas later als in:

Citaat:
Zeker. Maar de boer sterft niet uit. Het worden er hooguit (een stuk) minder. Dus die vergelijking slaat kant nog wal. En dan nóg sterft 'het boeren' of 'de mens als diersoort' niet uit en zou het hooguit gaan om een paar individuen die -helaas- zich van het leven beroven. Maar ook daar zie ik graag cijfers van voordat ik conclusies trek over het wel of niet zelfmoord plegen van boeren

Maar ik heb het wel gezegd. En imo moet je dingen in zijn geheel meenemen en niet zinnetjes eruit pikken die op zichzelf misschien iets anders kunnen betekenen. Ik zeg in die quote echt 0,0 over zelfmoord. Dus geen bevestiging maar ook geen twijfel.

De context:

"Er worden geen mensen opgeofferd. Door nu niet te gaan veranderen worden plant- en diersoorten opgeofferd. Die je niet (makkelijk) mee terug krijgt. Door nu wél aan te passen etc. moeten mensen een andere baan zoeken of komen ze in de schulden door die hypotheekschuld etc. Maar dat is absoluut niet hetzelfde als opofferen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb écht wel respect voor boeren en ik vind ook echt dat de overheid niet handig bezig is (geweest). Heel zacht uitgedrukt. Maar, de situatie is niet zo zwart-wit als het artikel lijkt te zeggen. De natuur loopt wél gevaar, maar het rijmen van welzijn van boer&dier vs. de natuur is gewoon ontzettend gecompliceerd."

Tiepfoudt schreef:
Mijn vermogen om begrijpend te lezen is volgens mij niet minder dan die van jouw. Er wordt gesteld dat boeren in geen enkel opzicht worden opgeofferd ten behoeve van "milieu/klimaat/geld". Ik vind het behoorlijk kort door de bocht om dan alleen te denken aan het letterlijk beroven van het leven van een boer. Het lijkt me nogal wiedes dat dat niet aan de orde is. Wel is er sprake van het tot wanhoop drijven met eindeloze, complexe, tegenstrijdige regelgeving die te vaak de druppel is die een emmer doet overlopen. Dus aan jouw zou ik graag dezelfde vraag stellen die ik aan Askja stelde, met name de 2e vraag.

En ga vooral door met mij in de slachtofferrol duwen. Het laatste wat ik wil is zielig doen. Maar blijkbaar is het onmogelijk om de feiten op tafel te leggen, zonder zielig over te komen.

Jij begon zelf over zelfmoord. Ik heb volgens mij nergens een aanname gedaan dat de strenge regels wel of geen zelfmoord veroorzaken.
En als er wat mensen moeten stoppen met boeren als dat de gehele situatie ten goede komt, dan ja, is het in die zin wel nodig. Maar dan moeten die mensen wel gecompenseerd worden en niet achterblijven met torenhoge schulden. De overheid moet hier echt aan de bak, maar dat heb ik al meerdere keren gezegd.

Tiepfoudt schreef:
- Vind je het dan niet kort door de bocht om te stellen dat er geen levens op het spel staan, omdat het leven van de boeren niet in directe zin wordt bedreigd? Je bent niet in staat om verder te kijken naar de effecten van kromme regelgeving op de psychische toestand van een mens, een ondernemer, een boer in dit geval? Een mens (boer, advocaat, verpleegster, bouwvakker, etc...) psychisch tot wanhoop drijven is imo opofferen. Ik ben benieuwd wat jij ervan wil maken.

Zo sterk zou ik het niet willen noemen nee. Ondernemen is risico's nemen en aanpassen aan veranderende regelgeving: wat dat betreft is de 'boerenbusiness' niet anders dan een bedrijf in een andere sector. Ik ben het met je eens dat de regelgeving erg streng is en de laatste tijd veel is veranderd, maar ik ben het dan ook met je eens dat de regering ook meer moet doen om de boer wat hulp te bieden zodat de psychische toestand niet zo ver komt. En gezien ik 'opofferen' een moedwillig en bewust iets vind: ik geloof er niks van dat de overheid / milieuorganisaties boeren moedwillig tot zelfmoord of psychische problemen willen drijven.

Echter. Hoewel zelfmoord ontzettend erg is en we alles eraan moeten doen om dit te voorkomen (ik kan het niet vaak genoeg zeggen), het is imo veel erger dat er gewoon plant- en diersoorten uitsterven omdat zowel mens als regering zich niet aan willen passen? Hiermee doel ik met name op Juval's opmerking dat het niet erg zou zijn dat er plantsoorten uit zouden sterven ("ik vind het erger dat er een boer sterft dan dat er een plant uitsterft.."). Delen van een ecosysteem gaan weg, wat verregaande gevolgen kan hebben voor een natuurgebied. Als een individu sterft, hoe erg ook, heeft dit niet zulke verregaande gevolgen. Boeren blijven bestaan. De mensheid blijft bestaan. Die planten & dieren die zijn uitgestorven komen niet meer terug.

Enne.... https://www.rtlz.nl/life/personal-finan ... derlanders
(en nee hiermee zeg ik niet dat ALLE boeren miljonair zijn :'). Voordat het weer uit z'n verband wordt getrokken)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-12-19 16:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:24

Kinke schreef:
Nog even een doordenkertje over bepaalde vergelijkingen die de woordvoerder van FDF heeft gedaan. Ik ben die collectieve verontwaardiging wel een beetje zat:
Esther Ouwehand; PvdD: "De veehouderij is geen haar beter dan de Holocaust".
Roos Vonk; "De stallen in onze veehouderij zijn net zoals de concentratiekampen met de boeren als kampbeulen"
Commissaris van de Koningin Wim van der Donk; " de aanval van de boeren op mij als persoon ervaar ik als de situatie van 75 jaar geleden in Nederland"

Er wordt heel erg met twee maten gemeten wat dat betreft. Er worden heel vaak vergelijkingen met WW2 gemaakt door personen en partijen die nu opeens verontwaardigd zijn. Dat neemt niet weg dat een vergelijking met de holocaust op dit punt zeer onhandig is. Vergelijkingen met de holocaust zijn zo of zo zeer beladen en daar zou men toch wel wat terughoudender mee moeten zijn. Er zijn genoeg misstanden uit het verleden die geschikter zijn voor dergerlijke vergelijkingen.

Frappant blijft dat mensen die in het verleden de boeren vaak met kampbeulen hebben vergeleken nu opeens verontwaardigd zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:26

Kinke schreef:
Nog even een doordenkertje over bepaalde vergelijkingen die de woordvoerder van FDF heeft gedaan. Ik ben die collectieve verontwaardiging wel een beetje zat:
Esther Ouwehand; PvdD: "De veehouderij is geen haar beter dan de Holocaust".
Roos Vonk; "De stallen in onze veehouderij zijn net zoals de concentratiekampen met de boeren als kampbeulen"
Commissaris van de Koningin Wim van der Donk; " de aanval van de boeren op mij als persoon ervaar ik als de situatie van 75 jaar geleden in Nederland"

:+

Ik verheug me al op de reacties, aangezien Mark van den Oever momenteel als een dwaze, domme extremist weg gezet wordt.

Kinke schreef:
Tiepfoudt, het verschil zal zijn dat wij dit veel meer meekrijgen, dat het percentage zelfmoorden onder boeren is gestegen de laatste tijd. Ook hier iemand een paar kilometer verderop die zichzelf van het leven heeft beroofd :( Tevens bij iemand anders een verhaal van in beslag genomen dieren ivm grote geestelijke problemen

Precies, het zijn geen op zichzelf staande gevallen meer. Ik vind het echter niet verwijtbaar dat men dat niet weet, wel dat er op basis van onwetendheid grote uitspraken gedaan worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:28

Dat PvdD etc. vergelijkingen met de holocaust maakt vind ik net zo goed slecht. Net als dat vd Oever dat doet. Persoonlijk vind ik PvdD ook redelijk extremistisch :=. En vaak onwetend over praktijken waar dieren mee gemoeid zijn ook.

Dat anderen het ook doen maakt het nog niet juist om die vergelijking te maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:37

Waar ik een beetje moe van wordt is het over en weer gekibbel om niets en vooral het labels geven.

Ooit bedacht dat mensen holocaust-verwijzingen in het algemeen belachelijk vinden?

Dat als je enigszins kritisch bent tav de agrarische sector je niet meteen een activist, stedeling of klimaat-gekkie of tegen boeren bent?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:38

Maar dat zeg ik ook niet Imandra, Mark van den Oever had dat ook niet moeten doen. Wat me stoort is opeens het commentaar, alsof dit de meest slechte man aller tijden is. Lees maar eens een tijdje mee op de FB pagina van Wakker Dier, inmiddels is het denk ik ontelbaar hoe vaak deze vergelijkingen door de WD aanhang daar gemaakt worden. Er wordt ook niet op gemodereerd, men mag ook rustig dingen zeggen als 'dood aan alle boeren' en nog meer van dit soort getypte diarree.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:46

[quote="fransje23"]

Ooit bedacht dat mensen holocaust-verwijzingen in het algemeen belachelijk vinden?
/quote]

Er zijn genoeg minder heftige vergelijkingen uit de geschiedenis Die veel minder heftig zijn. De holocaust vind ik altijd ver over de top.

Bovendien wordt het gesprek dan niet meer gevoerd over het onderwerp zelf maar alleen nog maar over dat de vergelijking ongepast is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:47

Maar niemand doet hier volgens mij alsof het de slechtste man allertijden is: dat je dat leest op de Facebookpagina van wakker dier had ik natuurlijk niet kunnen ruiken haha :)). Denk dat iedereen hier ook met name doelde op de opmerking die niet zou kunnen en niet op de persoon zelf? Of ik moet het verkeerd gelezen hebben natuurlijk.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:49

@IMANDRA: Dat kwam ná dat ik had gepost. Ik kan moeilijk mijn mening geven over iets dat nog getypt moet worden. En daarbij, ik lees de context wel. Echter worden bepaalde uitspraken imo zelfs met die context niet bepaald genuanceerd. Ik vind eerder dat de aandacht weggetrokken wordt van iets dat ik als een groot probleem beschouw, namelijk de psychische problemen onder boeren. Om de aandacht maar weer te verschuiven naar de biodiversiteit. Vind ik biodiversiteit onbelangrijk? Nee, alles behalve en ik zie zeker de noodzaak om daarin te verdiepen en te investeren. Maar ik vind de problemen rondom de keukentafel minstens zo zorgwekkend. Het is makkelijker om je daarvan te distantiëren als je er zelf niet mee te maken hebt, dat begrijp ik ;)

Maar eigenlijk gaat gaat de discussie dus over de betekenis van het woord opofferen. Ik zie daar niet noodzakelijk opzet in, meer dat er simpelweg 'iets' opgegeven wordt ten behoeve van 'iets anders'. Bewust of onbewust, dat maakt voor mij (gezien de gevolgen) niet veel verschil. Het moet anders, en snel.

Goh, wij zijn op die manier (zonder huis en hypotheekschuld) ook half-miljonair. Wil je onze lopende rekening eens bekijken? Of wat er iedere maand binnen komt en weer uit gaat? Ik vind dat wij rijk zijn in die zin dat wij op een van de mooiste plekjes van Nederland wonen, met een prachtig uitzicht om ons heen. Met plek voor gras- en maisland én voor bos en houtwallen. Een groepje reeën die iedere avond op hetzelfde tijdstip langskomt. Geen behoefte om ieder jaar 2 weken te ontsnappen aan de sleur van alledag, in de vorm van een vliegticket naar de Malediven. Dat noem ik rijkdom.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:55

Tiepfoudt het zijn twee problemen die beide opgelost moeten worden. Maar niet ten koste van elkaar zouden moeten gaan.

Ik vind het op ons afgeven dat we niet empathisch zijn omdat we de natuur ook belangrijk vinden gewoon zo scheef. Het is niet het een OF het ander, en soms krijg ik het idee dat sommige boer(aanhangers) dat er wel van maken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:00

Ik vond de afgelopen posts niet getuigen van empathie, niet omdat jullie natuur ook belangrijk vinden maar omdat het bestempelen van de problemen onder agrariërs als opofferen van mensenlevens werd afgedaan als een groot onvermogen om zaken in proportie te zien en het in de slachtofferrol duiken. Dat is écht kwetsend en een steek in de rug.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:05

Volgens mij heeft hier niemand lichtjes gedacht over het mogelijke zelfmoordpercentage onder de boeren.
Hoe het een steek in de rug is, is mij ook onbekend eigenlijk.

Juval begon over dat mensenlevens belangrijker waren dan een plantje. Daar ben ik het mee oneens. Dat maakt nog niet dat ik zelfmoord zie als iets wat 'er gewoon bijhoort'. Heb niet voor niks telkens erbij gezegd dat zelfmoord iets heel ergs is wat we moeten voorkomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:16

Pieter Derks verwoordde het laatst mooi. Ging over iets totaal anders, maar ook hierop van toepassing. Het zou een stuk fijner zijn als "ja maar, de ..." wat vaker wordt vervangen door "ja, en ook ... "
We hoeven niet te wachten tot het zelfmoordpercentage onder de boeren afneemt tot we kunnen werken aan sterkere natuur en het remmen van het verlies aan biodiversiteit. Fantastisch toch? We kunnen bij wijze van spreken vandaag nog beginnen met beiden verbeteren. Niet of-of. Het is niet een wedstrijdje wat het ergst is. "Suffering is not a competition"

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:16

Zou het niet kunnen dat juist in dit soort situaties waarbij emoties een grote rol spreken het probleem ontstaat dat "de toon die de muziek maakt" mist waardoor woorden verkeerd overkomen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:20

fransje23 schreef:
Zou het niet kunnen dat juist in dit soort situaties waarbij emoties een grote rol spreken het probleem ontstaat dat "de toon die de muziek maakt" mist waardoor woorden verkeerd overkomen?

Zeker....en velen zijn toondoof.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:27

@IMANDRA: Er werd toch stellig beweerd dat het uitsterven van plant- en diersoorten als zeer zeer ernstig beschouwd zou moeten worden, en dat een mensenleven maar een mensenleven is en niet zoveel voorstelt in het grote plaatje. Puur theoretisch gezien klopt dat, maar een dergelijke redenatie vind ik niet getuigen van empathie het voelt als een steek in de rug. Hoe vaak je ook herhaalt dat zelfmoord iets heel ergs is.

Als we het omdraaien zou het dus een ramp zijn als er iemand zelfmoord pleegt, en een plantje dat uitsterft is ook heel erg maar bij lange na niet zo erg als zelfmoord.

@Margathea: Dat klinkt heel leuk, maar ik denk dat het alleen maar gaat uitdraaien op nóg meer regeltjes waarvan minstens de helft bedacht wordt van achter een bureau en kant noch wal raakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:34

Typfoudt ik ga hier niet meer op in, ik blijf mezelf herhalen.

@Fransje: zeker waar.

@Magrathea: Eens. En als voor beide problemen zowel boer, distributie als overheid met elkaar rond de tafel gaan om de problemen op te lossen, is zoiets best mogelijk.

En als we meer boeren hebben dan ons land/onze natuur aankan en dit niet op te lossen is dmv innovatie, dan zullen we moeten minderen. Liefste op vrijwillige basis, waarbij de overheid de boeren die stoppen goed compenseert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:43

Punt is niet zo zeer het aantal boeren an sich maar de benodigde intensivering om een normale boterham te verdienen die haaks staat op milieumaatregelen en vaak ook de manier van boeren die iemand wenst.
Tel daarbij de verkeerde verdeling van de landbouwsubsidie. Hoe groter het bedrijf hoe meer subsidie.

Minder boeren dus niet de oplossing meer grondgebondenheid en meer richten op de EU m.i. wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:48

fransje23 schreef:
Punt is niet zo zeer het aantal boeren an sich maar de benodigde intensivering om een normale boterham te verdienen die haaks staat op milieumaatregelen en vaak ook de manier van boeren die iemand wenst.
Tel daarbij de verkeerde verdeling van de landbouwsubsidie. Hoe groter het bedrijf hoe meer subsidie.

Minder boeren dus niet de oplossing meer grondgebondenheid en meer richten op de EU m.i. wel.

Ja als we met subsidie/intensivering etc. het probleem op kunnen lossen zonder het aantal boeren te verminderen is dat top natuurlijk :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:04

Pfff, ik schrik er wel van hoe een poging om wat meer begrip te kweken zo kan ontsporen zeg. :\ Ik weet niet meer wie begon over menselijkheid, maar dat was ook het woord wat bij mij al opgekomen was. Ik lees in het verhaal waarvan riegje de link plaatste ook wel een paar dingen waar ik net iets anders tegenaan kijk, maar de verontwaardiging daarover valt toch volledig in het niet bij de verontwaardiging over hoe het kan dat mensen in een beschaafd land als Nederland zo behandeld worden. Op het moment dat er dan gevraagd wordt om eerst maar eens te bewijzen dat zulke toestanden tot zelfdoding leiden schiet dat ook bij mij volledig in het verkeerde keelgat.

Misschien dat ik het mij makkelijker kan voorstellen omdat wij hier in aardbevingsgebied ook onze portie krijgen. Het is mij al te duidelijk wat het met mensen doet als ze jaar in jaar uit in onzekerheid moeten leven. Waar moet je je aan aanpassen als je niet eens weet wat er boven je hoofd hangt? Juist het niet weten wat je nog te wachten staat geeft stress. En nee, dat maakt niet meteen dat mensen zich van het leven beroven. Maar het maakt wel dat ze op de achtergrond voortdurend boos en ongerust zijn. Ze slapen slechter, hun weerstand neemt af, de mentale weerbaarheid vermindert, en daarmee juist ook hun flexibiliteit en relativeringsvermogen. Mensen worden minder prettig in de omgang, wat ten koste gaat van hun relaties met anderen. Huwelijken stranden, mensen verliezen hun baan, hun huis of het contact met hun kinderen. Het is die opeenstapeling van narigheid die uiteindelijk ook sterke mensen fataal kan worden. Dat de overheid hier een belangrijke rol in speelt deugt gewoon niet.

En dáár moeten we volgens mij kwaad over zijn. Dit is niet de schuld van 'een salamander' en ook niet van de groep die die salamander voor Nederland wil behouden. Dit is een extreem voorbeeld van overheidsfalen. Boeren hebben daar niet het alleenrecht op, maar ze hebben nu eenmaal wel vaak 'in de prijzen' gezeten. Wat meer begrip daarvoor zou als je het mij vraagt wel op zijn plaats zijn. Om verder te komen zullen we moeten proberen de emotie wat los te laten, maar zolang we ruziemaken over wat erger is, een dode boer of een uitgestorven plantensoort, gaan we dat niet meemaken vrees ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:08

IMANDRA schreef:
Maar niemand doet hier volgens mij alsof het de slechtste man allertijden is: dat je dat leest op de Facebookpagina van wakker dier had ik natuurlijk niet kunnen ruiken haha :)). Denk dat iedereen hier ook met name doelde op de opmerking die niet zou kunnen en niet op de persoon zelf? Of ik moet het verkeerd gelezen hebben natuurlijk.

Ik bedoelde 'collectief' als in overal op social media, niet alleen op Bokt. Sorry voor het niet verduidelijken :)
Volgens mij waren er hier wel opmerkingen over Mark van den Oever toch? Volgens mij had in ieder geval Cowboy55 daar z'n mening al over klaar en over het gehele FDF.
De opmerking over de WD pagina is niet alleen van nu, maar al jaren worden daar dingen geroepen over boeren als kampbewaarders, beulen, SS-ers etc.etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:09

ik vraag me af hoe we dan 'met z'n allen' de lasten gaan dragen zoals hier ook al vaak gezegd is. 100 km per uur rijden is niet echt een zware straf te noemen tenslotte.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:25

Het gaat allang niet meer over de boeren, het gaat over het algehele falende beleid wat de EU ons in ons strot duwt.
Het feit dat mensen niet meer als mensen worden behandeld maar als nummer of casus.
Dat we overal uitgezogen en uitgemolken worden letter en figuurlijk.
We moeten niet mee in hokjes en in links en rechts denken.
Die boeren die zijn het probleem niet, die willen boeren en als dat milieu of diervriendelijker dan gebeurt dat ongeacht veeboer of akkerbouwer. dat zijn mensen die passie hebben en moeten daarvoor aanpassen. geen probleem op een uitzondering na.
In alle bevolkingsgroepen zijn problemen, in alle takken zijn tekorten, de burn outs rijzen tot de hemel.
Alle mensen klagen,
EN we doen er niets aan. we blijven zitten en wachten tot het over gaat.
Het gaat niet over het wordt erger.
Op het moment dat de voedsel voorziening uit een land word gehaald, ben niet meer zelfstandig en afhankelijk van andere landen. dat is het stomste wat we ons zelf aankunnen doen. afhankelijk van andere landen die prijzen en voorwaarden bepalen.

Geld & goud en obligaties etc. kun je niet eten en drinken.

We moeten zorgen dat de boeren hier kunnen blijven boeren dat een ieder een boterham kan verdienen. Alles transparant, te beginnen met de bezem er door in Den HAAG en Brussel.

En dat kan alleen door samen te werken. we moeten met z'n allen opstaan en doen wat we in Nederland niet gewend zijn. vechten voor onze verkregen rechten. onze stem geldt en de boeren en de bouw neemt daarin het voortouw. sta op en volg en doen mee!!!!! laat je stem horen.

*Nog een paar voorbeelden uit de huidige maatschappij, ouderen die elke zoveel uur een keer mogen piesen, wat dus vaak mis gaat en in hun eigen stront en zeik zitten.
*Gehandicapten die vastgebonden worden omdat er geen juiste hulp of tijd voor is.
*De papieren waarheid die regeert, mensen die daardoor geen aangepast huis, behandeling of prothese of scootmobiel krijgen omdat het niet juist is ingevuld.
* mensen die geen pillen krijgen omdat ze niet de juiste verzekering hebben.
* 200 uur taakstraf omdat je iemand met je dronken kop doodrijdt.
enz enz enz enz.

WE MOETEN ELKAAR NIET AANWIJZEN ALS SCHULDIG, WE ZIJN ALLEMAAL SCHULDIG AAN DIT NARE FALENDE BELEID>STOP MET RUZIEMAKEN EN GA VOOR GROTERE DOEL! 100% procent zullen we het nooit eens zijn. maar dat het niet goed gaat zien we allemaal hopelijk wel.

Het gaat niet goed in ons land. tijd voor actie!!!!!