wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:06

KiWiKo schreef:
nou nee, dat liep deze verkiezingen iets anders :) :)

er waren namelijk partijen die voorop al gesteld hadden niet met de pvv te willen regeren.............

wat wij als volk ook hadden gekozen!!!!
Hou die even in je achterhoofd, want die is cruciaal in deze!

Kul dat hadden de VVD en het CDA niet gedaan. Dat zijn ook degenen met wie hij moet onderhandelen en een breekpunt weggooien heeft daar nul invloed op.

Het weggooien van dat breekpunt zou het CDA gepaaid moeten hebben, maar integendeel die krabbelt terug, dus het heeft nul invloed op de informatie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:07

KiWiKo schreef:
ik zeg niet dat het prima is, ik zeg dat het in deze situatie begrijpelijk is :) :)

Ik vind het niet begrijpelijk, echt niet. Er was absoluut geen reden om het op deze manier te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:07

helaas draait Nederland niet alleen op de VVD :D :D :D en zijn nog meer grote partijen die meedoen en heel duidelijk te kennen hebben gegeven niet met de PVV te willen regeren.........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:09

Als PVV en VVD een coalitie voor elkaar krijgen, ben ik zomaar benieuwd welke Wilders-punten we terug gaan zien. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:09

KiWiKo schreef:
helaas draait Nederland niet alleen op de VVD :D :D :D en zijn nog meer grote partijen die meedoen en heel duidelijk te kennen hebben gegeven niet met de PVV te willen regeren.........

Maar wat heeft dat te maken met het onnodig verbreken van zijn nummer 1 verkiezingsbelofte?????

KiWiKo

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:11

net zoveel als dat andere partijen verderop in de strijd dat gaan doen............

ik snap het probleem niet......... slak, zout ding voor mij :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:11

Kiwiko: In de nacht dat Wilders zijn mening zo rigoreus gedraaid heeft, is er aan de feitelijke situatie NIETS veranderd. De avond daarvoor was de uitslag ook bekend, was de zetelverdeling hetzelfde, was de hele situatie duidelijk. Waarom riep hij dan nog dat het wel een breekpunt zou worden, ook al was allang duidelijk dat dat een minder-handige positie was? Da's dan toch dom?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:12

randalinpony schreef:
Als PVV en VVD een coalitie voor elkaar krijgen, ben ik zomaar benieuwd welke Wilders-punten we terug gaan zien. ;)

Kijk dat zou misschien de reden zijn van het verbreken van zijn breekpunt, laten zien dat hij en hij alleen uitmaakt met welke punten de PVV komt. Dat zou ook betekenen dat al die mooie sociale punten zomaar in het niets verdwijnen en dan wordt het wel heel moeilijk voor Rutte om een excuus te vinden om niet met hem te regeren.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:13

Ik ben het er mee eens dat het gewoon ronduit debiel is dat Wilders zegt dat de AOW leeftijd een breekpunt is. Ik heb ergens gelezen dat is gebleken dat de meeste van de stemmers op Wilders ouderen zijn (dit verbaasde mij, weet eigenlijk niet waarom :+ ). Vlak nadat de uitslagen binnen zijn veranderd hij alweer van mening. Zegt hij dat hij bij zijn standpunt blijft, maar dat de AOW leeftijd geen breekpunt meer is. Sorry, maar hoe bedoel je je kiezers bedriegen? Hij had de situatie zoals het er nu uitziet gewoon kunnen inschatten en kunnen weten dat de AOW leeftijd geen breekpunt zou worden voor hem. Waarom roept hij het dan voor de verkiezingen? Naar mijn mening alleen om stemmen te winnen.
Begint al goed..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:14

omdat het schijnbaar in de politiek zo werkt :)

ik weet niet beter dan dat elke partij altijd beloftes laat varen.......... som maar eens op wat ons beloofd is de laatste 20 jaar............ en dan wat ervan terecht is gekomen..........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:14

Volgens mij liep Rutte in al die prutsdebatten al tegen Wilders aan te schurken, dus als PVV en VVD een gek kunnen vinden om aan een meerderheid te komen is dat kat in het bakkie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:16

KiWiKo schreef:
net zoveel als dat andere partijen verderop in de strijd dat gaan doen............

ik snap het probleem niet......... slak, zout ding voor mij :)

Dat is duidelijk, je begrijpt het niet. Dan moet je niet zeggen dat ik het niet begrijp want ik verdiep me al een paar decennia in deze materie, en zon move is totaal ongebruikelijk en onnodig, politiek gezien
Ergo het is alleen maar schadelijk voor de eigen partij om iets te geven zonder er iets voor terug te krijgen.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:16

Tuurlijk maken alle politieke partijen beloftes, die ze niet nakomen. Soms kunnen beloftes niet nagekomen worden. Maar dit is geen belofte die niet nagekomen kan worden, dit is gewoon kiezers verkeerd informeren om extra stemmen te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:17

nee Saar jij hebt een mening :) :) en dat is goed...... maar niet objectief :) :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:17

Kiwiko, er is een groot verschil tussen idealen en de praktijk.

Bovendien heeft Nederland altijd kabinetten met partijen met toch wel verschillende gezindheid gekend zodat er inderdaad water bij de wijn moet. Maar dan wel pas als het moet.

Daarnaast kan niemand in de toekomst kijken, en Nederland is een klein rotlandje dat wat vanuit het buitenland op ons af komt, ook moet meewegen tijdens het besturen van een land.

Dat er dus altijd programmapunten sneuvelen is onontkoombaar.

Het gaat erom of een partij toch tenminste zijn best doet, en of het feitelijke beleid wel in lijn blijft met de uitgangspunten van die partij.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 16-06-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:18

KiWiKo schreef:

ik weet niet beter dan dat elke partij altijd beloftes laat varen.......... som maar eens op wat ons beloofd is de laatste 20 jaar............ en dan wat ervan terecht is gekomen..........

Nee dat is het juist zo werkt het dus niet in de politiek, en dat heeft niets met mijn mening te maken

Beloftes moeten ingeleverd worden om dingen voor elkaar te krijgen die wellicht iets belangrijker zijn, je gooit ze niet weg, dat is minachting voor zijn kiezers, wat hij anderen constant verwijt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:18

KiWiKo schreef:
net zoveel als dat andere partijen verderop in de strijd dat gaan doen..

Het probleem is dat Wilders ook met anderen moet onderhandelen namens Nederland. En dat hij hiermee de indruk wekt daar nogal slecht in te zijn... En als hij op zo'n manier niet alleen zijn eigen kiezers maar ook mij moet representeren ben ik benieuwd hoe het land daarmee gediend is.

Stel, hij trekt ten strijde tegen Europa. Met een of ander punt, misschien zelfs wel een goed punt, het zou zomaar kunnen tenslotte. Hij vraagt flink veel aandacht: dit moet veranderen, dat moet veranderen... en hij mag erover onderhandelen met het Europees Parlement. De kans dat hij precies krijgt wat hij wil is miniem, maar de kans dat hij wat voor elkaar krijgt is reeel.
En nog voor hij een gesprek heeft gehad zegt hij ineens: 'ach, weet je, laat maar!'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:19

KiWiKo schreef:

Ik dacht, ik meende dat veel mensen op Wilders stemden om het anders te doen, niet om hetzelfde te herhalen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:35

Hij heeft het breekpunt laten varen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij met de punten van andere partijen akkoord gaat! Daar moet overlegd worden en wellicht komt er een copromie (hie schrijf je dat stomme woord) van beide partijen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:37

manishdra schreef:
Hij heeft het breekpunt laten varen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij met de punten van andere partijen akkoord gaat! Daar moet overlegd worden en wellicht komt er een copromie (hie schrijf je dat stomme woord) van beide partijen.

Compromis ;) En ja, dat zou kunnen. Tegelijkertijd, als ik nu de andere partijen was, zou ik denken: "dat ging makkelijk, Wilders wil blijkbaar wel HEEL graag in de regering. En hij vindt het blijkbaar geen probleem om z'n principes opzij te zetten. Dus laten we dit en dit en dit ook nog maar eisen :j "

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:39

Je kan veel van Wilders zeggen, maar niet dat hij dom is of niet snapt hoe de politiek werkt. Wat Wilders heeft bewerkstelligd door zo snel en zo gemakkelijk een breekpunt weg te geven is dat niemand achteraf kan zeggen dat hij eigenlijk niet wilde regeren.
Bij de SP was het na de vorige coalitie-onderhandelingen onduidelijk in hoeverre ze zelf mee wilden regeren en in hoeverre PvdA en CDA hun er niet bij wilden hebben. Maar onder andere de indruk dat ze geen regeringsverantwoordelijkheid wilden nemen, heeft ze nu veel stemmen gekost.

Achteraf kan niemand beweren dat Wilders er niet alles aan gedaan heeft om regeringsverantwoordelijkheid te krijgen. En dat door het opgeven van een breekpunt dat voor zijn achterban blijkbaar niet zo belangrijk is, want de mensen die hij vertegenwoordigt hebben er geen problemen mee. Het was trouwens ook een breekpunt dat door de tijd ingehaald was, aangezien de sociale partners al een akkoord gesloten hebben.

Het opgeven van dit breekpunt is dus geen dom onderhandelen, maar overduidelijk maken dat het niet aan Wilders ligt als hij niet in de regering komt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:42

randalinpony schreef:
Krips schreef:

Deze stelling zou je kunnen verdedigen, als het gaat om historisch onderzoek. De welvaart voor de gemiddelde Duitse, hetero man die niet Joods was, steeg toen Hitler aan de macht kwam. Er zijn ook bepaalde sociale zekerheden die gehandhaafd zijn gebleven na de Tweede wereldoorlog. Bijvoorbeeld. Maar dat is wel heel erg in welke contex je zo'n uitspraak stelt. Bijvoorbeeld Stalin heeft het analfabetisme in Rusland sterk terug gedrongen. Elke dictator heeft heus wel ergens een bepaald iets doorgevoerd dat voor een bepaalde bevolkingsgroep positieve gevolgen had. Maar ik pleit voor dit soort onderzoeken uit puur historisch belang. Om het regime van Stalin of Hitler daarmee te waarderen vind ik verwerpelijk.

Er zijn heel veel regeringen/vormen van bewind waarin goede dingen zijn bereikt, zonder de negatieve bij-effecten van totalitaire of fascistische bewinden. Je kan je dus afvragen wat de meerwaarde van een regime als dat van Hitler was.

Ik vind niet dat 'de goede' dingen de negatieve zaken rechtvaardigen. Dat zou zoiets zijn als beweren dat iemand best een konijn mag martelen, omdat deze op zondag met een bejaarde gaat wandelen....

Dat wil ik ook zeggen. :) Ik studeer geschiedenis en wij zijn bezig met alle kanten van een regime, dus wij kijken naar álle gevolgen van de regimes. Maar dat zegt absoluut niet dat we daarmee iets willen rechtvaardigen. Dat lijkt me wel heel eng. Het gaat mij enkel om feiten. En dat er ook positieve punten aan een dictoriaal regime zijn geweest daar plak ik geen morele conclusie aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:43

Karl66 schreef:
Je kan veel van Wilders zeggen, maar niet dat hij dom is of niet snapt hoe de politiek werkt.

Nou, echt inzichtvol en slim komt 'ie ook niet over met deze actie hoor.

Citaat:
Wat Wilders heeft bewerkstelligd door zo snel en zo gemakkelijk een breekpunt weg te geven is dat niemand achteraf kan zeggen dat hij eigenlijk niet wilde regeren.

Dat klopt. In plaats daarvan kunnen we zeggen dat we een eeeeerg flexibele politicus zonder ruggengraat hebben, die macht belangrijker vindt dan te proberen zijn principes vast te houden. Het is maar hoe je te boek wilt staan.

Citaat:
Achteraf kan niemand beweren dat Wilders er niet alles aan gedaan heeft om regeringsverantwoordelijkheid te krijgen. En dat door het opgeven van een breekpunt dat voor zijn achterban blijkbaar niet zo belangrijk is,

En dat had hij de avond daarvoor niet kunnen voorzien? Waarom heeft hij toen de moeite genomen om zo te benadrukken dat het WEL een breekpunt was? Tenslotte was de avond ervoor dat akkoord met de sociale partners er ook al.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:46

Zijn 'breekpunt' was gewoon lokaas.. dat is gebleken.. simpel als wat!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:48

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Je kan veel van Wilders zeggen, maar niet dat hij dom is of niet snapt hoe de politiek werkt.

Nou, echt inzichtvol en slim komt 'ie ook niet over met deze actie hoor.

Citaat:
Wat Wilders heeft bewerkstelligd door zo snel en zo gemakkelijk een breekpunt weg te geven is dat niemand achteraf kan zeggen dat hij eigenlijk niet wilde regeren.

Dat klopt. In plaats daarvan kunnen we zeggen dat we een eeeeerg flexibele politicus zonder ruggengraat hebben, die macht belangrijker vindt dan te proberen zijn principes vast te houden. Het is maar hoe je te boek wilt staan.

Citaat:
Achteraf kan niemand beweren dat Wilders er niet alles aan gedaan heeft om regeringsverantwoordelijkheid te krijgen. En dat door het opgeven van een breekpunt dat voor zijn achterban blijkbaar niet zo belangrijk is,

En dat had hij de avond daarvoor niet kunnen voorzien? Waarom heeft hij toen de moeite genomen om zo te benadrukken dat het WEL een breekpunt was? Tenslotte was de avond ervoor dat akkoord met de sociale partners er ook al.

Natuurlijk is Wilders een slim politicus. Anders krijg je het niet voor elkaar zo veel stemmen te winnen in zo'n korte periode. Hij weet precies waarmee hij stemmen krijgt. En ik denk ook dat hij een afweging heeft gemaakt waarmee hij de meeste kiezers behoudt. Met regeren of met het vasthouden van een breekpunt. Ik denk dat hij de juiste overweging heeft gemaakt voor zijn partij. Echter vind ik deze strategie niet de juiste. Ik blijf principieel tegen het populisme en ben er nog steeds van overtuigd dat het ons politieke systeem kan vernielen. Ik vind het ook niet juist om zo op een breekpunt te hameren en het onmiddelijk te laten vallen. Máár om de meeste macht te krijgen is het denk ik de beste strategie.