Joran v/d Sloot verdacht van moord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Re: Joran v/d Sloot verdacht van moord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:23

Nou mag van mij een film van komen hoor.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:29

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:45

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:46

Wanneer word hij eigenlijk veroordeeld?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:47

Kijk, er is weer nieuws, kon ook niet voor altijd stil blijven ;)
Vraag met idd hetzelfde af Lesilla!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:50

Ik hoop (en nee niet voor joran) maar eigenlijk meer voor heel peru dat de doodstraf daar uitblijft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:55

Doodstraf hoeft van mij ook niet, dan komen ze er te makkelijk vanaf. Mensen die ernstige misdaden hebben gedaan moeten echt levenslang de cel is, dus niet levenslang zoals hier in nl dat ze na 20 jaar weer vrij komen, maar echt tot je dood in zo'n klein pokkehokje.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:12

joyce2 schreef:
Doodstraf hoeft van mij ook niet, dan komen ze er te makkelijk vanaf. Mensen die ernstige misdaden hebben gedaan moeten echt levenslang de cel is, dus niet levenslang zoals hier in nl dat ze na 20 jaar weer vrij komen, maar echt tot je dood in zo'n klein pokkehokje.

In Nederland is levenslang wel degelijk levenslang.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:23

Hoe kan het dan dat mensen die levenslang krijgen, soms na 20 of 30 jaar weer vrij komen? Dat heb ik zo vaak op het nieuws gezien!

Edit: soms hoorde je dat mensen ook 2x levenslang kregen, hoe kan dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:19

Goed gedrag, straf in Nederland is gebaseerd op terugkeer in de maatschappij..

Dus als iemand zich berouwvol opstelt, zich correct aan de regels houdt, laat zien dat hij/zij als normale burger weer terug kan, dan krijgen ze eerder vrij, dat moet wel aangevraagd worden, dat wordt wel bekeken en dat gaat via een advokaat.

2 maal levenslang, dan heb je het wel heel erg bont gemaakt...dan kom je er ook niet meer uit..maar dat zal ook met TBS gepaard gaan, lijkt mij, want dan ben je gewoon niet normaal....dan is het geen oorzaak-gevolg delict, dan ben je gewoon totaal gestoord.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:40

joyce2 schreef:
Hoe kan het dan dat mensen die levenslang krijgen, soms na 20 of 30 jaar weer vrij komen? Dat heb ik zo vaak op het nieuws gezien!

Edit: soms hoorde je dat mensen ook 2x levenslang kregen, hoe kan dat dan?

Estland en Nederland zijn de enige landen in Europa waar levenslang echt levenslang is. In Estland kan de president theoretisch gezien gratie verlenen, maar dit is nog nooit gebeurd. In Nederland kan gratie alleen verleend worden via Koninklijk Besluit, en dit is sinds 1970 maar drie keer gebeurd.

Even gegoogled. Als je in Nederland levenslang krijgt, wordt je niet wegens goed gedrag vrijgelaten. Hoogstens kan er gratie aangevraagd/verleend worden, maar ook dit gebeurt maar zelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:43

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:50

Mogen ze in België ook aanhouden als je het mij vraagt :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:12

"Goed gedrag" bestaat al heel lang niet meer in NL :n Sowieso niet voor straffen.
En idd, NL is juist een uitzondering dat het wél echt levenslang is.

2 maal levenslang is iets wat je bijv. in Amerika hebt. Daar tellen ze feiten bij elkaar op. Hier wordt voor de feiten gezamelijk 1 straf opgelegd.

Verder zou het naar Nederlandse maatstaven heel raar zijn als iemand wordt veroordeeld voor een "nieuwe" straf (dus bijv. invoering doodstraf), terwijl die straf niet bestond op het moment dat je het feit pleegt. Dat maakt het natuurlijk allemaal wel heel willekeurig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:50

manzano schreef:
"Goed gedrag" bestaat al heel lang niet meer in NL :n Sowieso niet voor straffen.
En idd, NL is juist een uitzondering dat het wél echt levenslang is.

2 maal levenslang is iets wat je bijv. in Amerika hebt. Daar tellen ze feiten bij elkaar op. Hier wordt voor de feiten gezamelijk 1 straf opgelegd.

Verder zou het naar Nederlandse maatstaven heel raar zijn als iemand wordt veroordeeld voor een "nieuwe" straf (dus bijv. invoering doodstraf), terwijl die straf niet bestond op het moment dat je het feit pleegt. Dat maakt het natuurlijk allemaal wel heel willekeurig.

Nee daar ook niet, als het erdoor komt zal joran er niet mee te maken hebben.
Is gewoon een verzinsel van de journalist.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:11

Zou ook wat zijn ;) Maar ken het land verder niet en met sommige landen weet je het nooit ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:38

Méér dan eenmaal levenslang wordt -naast genoegdoening voor de nabestaanden /slachtoffers- ook veelal gedaan opdat er geen kans op vrijkomen komt dmv gratie of vervroegde vrijlating.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:12

Ja maar in NL kan dat dus hoe dan ook niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:56

lesilla schreef:

Volgens mij hebben ze in Peru ook dat rare systeem....kom, hoe het het ook alweer.....ah ja! DEMOCRATIE met scheiding van de wetgevende, rechterlijke en uitvoerende macht. En ook daar wordt iemand pas veroordeeld nadat zijn schuld in een rechtzaak is vastgesteld. Zullen we daar dan maar eerst even op wachten?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:58

Cowboy55 schreef:
lesilla schreef:

Volgens mij hebben ze in Peru ook dat rare systeem....kom, hoe het het ook alweer.....ah ja! DEMOCRATIE met scheiding van de wetgevende, rechterlijke en uitvoerende macht. En ook daar wordt iemand pas veroordeeld nadat zijn schuld in een rechtzaak is vastgesteld. Zullen we daar dan maar eerst even op wachten?

Denk dat het duidelijk is dat ik de rechtszaak ermee bedoel, die sarcasme mag je dus achterwegen laten :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:20

lesilla schreef:
Cowboy55 schreef:

Denk dat het duidelijk is dat ik de rechtszaak ermee bedoel, die sarcasme mag je dus achterwegen laten :)

Waarom denk je dat het duidelijk is dat je 'rechtzaak' bedoelt als je 'veroordeeld' schrijft?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:23

Nou, zelfs ik snapte wat lesilla wilde zeggen dat dus zó moeilijk kan het niet zijn ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:29

Abeltje77 schreef:
Nou, zelfs ik snapte wat lesilla wilde zeggen dat dus zó moeilijk kan het niet zijn ;)

Nee, je snapte het niet, je interpreteerde alleen toevallig juist. Maar laat vooral verder zitten joh. En met 'zitten' bedoel ik natuurlijk 'op-en-neer rennen terwijl je het Wilhelmus zingt', maar dat moge dan ook duidelijk zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:09

Cowboy55 schreef:
Abeltje77 schreef:

Nee, je snapte het niet, je interpreteerde alleen toevallig juist. Maar laat vooral verder zitten joh. En met 'zitten' bedoel ik natuurlijk 'op-en-neer rennen terwijl je het Wilhelmus zingt', maar dat moge dan ook duidelijk zijn.

Ben je altijd zo sarcastisch of ben je deze specifieke vrijdag extra vervelend?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:12

Pfoee zeg, is er eentje licht ontvlambaar... Voor "domme mensen" zoals wij zijn (want zo doe je het overkomen), was het heel begrijpelijk wat Lesilla zei hoor!